Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w związku z 12. konferencją ministerialną WTO, która odbędzie się w Genewie od 30 listopada do 3 grudnia 2021 r. (2021/2769(RSP))

P9_TA(2021)0474
Negocjacje wielostronne w związku z 12. konferencją ministerialną WTO, która odbędzie się w Genewie od 30 listopada do 3 grudnia 2021 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w związku z 12. konferencją ministerialną WTO, która odbędzie się w Genewie od 30 listopada do 3 grudnia 2021 r. (2021/2769(RSP))

(2022/C 224/08)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając porozumienie z Marrakeszu z 15 kwietnia 1994 r. ustanawiające Światową Organizację Handlu (WTO),

- uwzględniając dauhańską deklarację ministerialną złożoną przez WTO 14 listopada 2001 r. 1 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie WTO, w szczególności rezolucję z 15 listopada 2017 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w kontekście 11. konferencji ministerialnej WTO 2 , rezolucję z 29 listopada 2018 r. w sprawie WTO: przyszłe działania 3  oraz rezolucję z 28 listopada 2019 r. w sprawie kryzysu w Organie Apelacyjnym WTO 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 maja 2021 r. w sprawie przyspieszania postępu i zwalczania nierówności, tak aby zespół nabytego niedoboru odporności (AIDS) przestał być zagrożeniem dla zdrowia publicznego do 2030 r. 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 czerwca 2021 r. pt. "Podjęcie światowego wyzwania, jakim jest COVID-19: skutki odstępstwa od porozumienia WTO TRIPS w odniesieniu do szczepionek, leczenia oraz sprzętu i zwiększania zdolności produkcyjnych w związku z COVID-19 w krajach rozwijających się" 6 ,

- uwzględniając dokument końcowy z dorocznej sesji Konferencji Parlamentarnej w sprawie WTO przyjęty w drodze konsensusu 7 grudnia 2018 r. w Genewie 7 ,

- uwzględniając wyniki 11. konferencji ministerialnej, która odbyła się w grudniu 2017 r. w Buenos Aires, w tym szereg decyzji ministerialnych, a także uwzględniając fakt, że podczas tej konferencji nie udało się przyjąć deklaracji ministerialnej,

- uwzględniając deklarację z Buenos Aires w sprawie kobiet i handlu z 12 grudnia 2017 r., a także wspólne oświadczenia w sprawie handlu elektronicznego, ułatwiania inwestycji i w sprawie mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP), przyjęte w Buenos Aires 13 grudnia 2017 r.,

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając porozumienie paryskie w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), obowiązujące od listopada 2016 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie z trójstronnego spotkania ministrów handlu Stanów Zjednoczonych, Japonii i Unii Europejskiej, przyjęte 14 stycznia 2020 r.,

- uwzględniając decyzję ministerialną z Bali z 7 grudnia 2013 r. w sprawie utrzymywania rezerw publicznych na potrzeby bezpieczeństwa żywnościowego,

- uwzględniając dokument koncepcyjny Komisji z 18 września 2018 r. w sprawie modernizacji WTO,

- uwzględniając dokonany przez Komisję przegląd polityki handlowej oraz załącznik do niego zatytułowany "Reforma WTO: w kierunku zrównoważonego i skutecznego wielostronnego systemu handlowego",

- uwzględniając inicjatywę Grupy Ottawskiej na rzecz handlu i zdrowia 8 ,

- uwzględniając komunikat UE do Rady Generalnej WTO z 4 czerwca 2021 r. w sprawie pilnych działań w obszarze polityki handlowej w odpowiedzi na kryzys związany z COVID-19,

- uwzględniając szóste sprawozdanie oceniające Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) 9 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Handlu Międzynarodowego,

A. mając na uwadze, że WTO utworzono w celu dalszej liberalizacji handlu towarami i usługami, wzmocnienia multilateralizmu i wspierania otwartego, integracyjnego, opartego na zasadach i niedyskryminującego wielostronnego systemu handlowego; mając na uwadze, że handel ma zasadnicze znaczenie i jest kluczowym instrumentem wspierania i uzupełniania wysiłków na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego i poprawy poziomu życia, zapewniając pełne zatrudnienie oraz wysoki i stale rosnący dochód realny zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju;

B. mając na uwadze, że wielostronny system handlowy oparty na zasadach stoi obecnie w obliczu poważnego kryzysu zagrażającego podstawowym funkcjom organizacji, a mianowicie ustanawianiu podstawowych zasad i struktur handlu międzynarodowego oraz zapewnianiu skutecznego rozstrzygania sporów i egzekwowania prawa;

C. mając na uwadze, że z dniem 11 grudnia 2019 r. Organ Apelacyjny WTO przestał działać, co doprowadziło do zastoju na etapie funkcjonalnych, niezależnych i bezstronnych odwołań;

D. mając na uwadze, że WTO posiada wyraźny mandat w ramach celu zrównoważonego rozwoju 14.6 do udziału w negocjacjach w sprawie dotacji dla sektora rybołówstwa, aby znaleźć porozumienie, które zakazuje pewnych form dotacji dla sektora rybołówstwa przyczyniających się do nadmiernych zdolności połowowych floty i przełowienia, z myślą o wspieraniu zrównoważonego gospodarowania zasobami ryb;

E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 stworzyła wyjątkowe wyzwania dla wielostronnego systemu handlowego, a jednocześnie umieściła w centrum uwagi kluczową kwestię handlu i zdrowia;

F. mając na uwadze, że pomimo jawnych lub ukrytych ograniczeń wywozowych w ogólnym ujęciu handel i system wielostronny odegrały pozytywną rolę w walce z pandemią; mając na uwadze, że pandemia ujawniła również słabości, w szczególności w podstawowych łańcuchach dostaw; mając na uwadze, że przydatna okazała się tutaj funkcja monitorowania WTO, dzięki której wywierano naciski na członków, by zapewniali przejrzystość działań handlowych i środków związanych z handlem podejmowanych w kontekście COVID-19;

G. mając na uwadze, że 12. konferencja ministerialna WTO odbędzie się w dniach od 30 listopada do 3 grudnia 2021 r. w Genewie (Szwajcaria);

1. potwierdza swoje pełne zaangażowanie na rzecz trwałej wartości multilateralizmu oraz podkreśla, że wielostronny system zarządzania handlem jest niezbędny; wzywa do opracowania programu handlowego opartego na sprawiedliwym i bazującym na zasadach handlu z korzyścią dla wszystkich, który przyczynia się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego i dobrobytu, wzmacniając w ten sposób pokój i bezpieczeństwo; podkreśla znaczenie celów zrównoważonego rozwoju, praw społecznych i środowiskowych oraz praw człowieka, a także znaczenie dopilnowania, aby uzgodnione na szczeblu wielostronnym i zharmonizowane przepisy były jednakowo stosowane przez wszystkich;

2. ostrzega, że WTO grozi utrata legitymacji, jeśli nie wszyscy członkowie dołożą starań, aby 12. konferencja ministerialna WTO zakończyła się sukcesem; uważa, że 12. konferencja ministerialna powinna stanowić oficjalny punkt wyjścia dla postępów i modernizacji WTO, aby zapewnić jej możliwość odegrania roli w podejmowaniu wyzwań XXI wieku, w tym takich kwestii jak zmiana klimatu i zrównoważony rozwój; w kontekście odbudowy po pandemii COVID-19 wzywa wszystkich członków do wzmożenia wysiłków na rzecz osiągnięcia kilku podstawowych, konkretnych celów, co pokaże, że WTO może sprostać obecnym wyzwaniom; zwraca się do członków, by przynajmniej znaleźli wielostronne porozumienie w sprawie zakazu sprzecznych z zasadą zrównoważonego rozwoju dotacji dla sektora rybołówstwa, w sprawie reakcji na pandemię, ograniczonego pakietu w zakresie rolnictwa, a także podjęcia działań na rzecz reformy instytucjonalnej, w tym procesu, który doprowadziłby do powstania w pełni funkcjonalnego systemu rozstrzygania sporów najpóźniej do 13. konferencji ministerialnej WTO; ostrzega wszystkich członków, że jeżeli 12. konferencja ministerialna WTO nie przyniesie znaczących wyników, niektórzy członkowie mogą poszukać alternatywnych forów dla tworzenia przepisów, co mogłoby zagrozić przyszłości wielostronnego systemu handlowego; z zadowoleniem odnotowuje powołanie nowej dyrektor generalnej WTO Ngozi Okonjo-Iweali i pochwala jej ogromne zaangażowanie na rzecz multilateralizmu;

3. podkreśla, że kluczowe znaczenie dla wiarygodności WTO jako instytucji wielostronnej ma osiągnięcie porozumienia w sprawie szkodliwych dotacji dla sektora rybołówstwa, które skutecznie doprowadzi do szybkiej i znacznej redukcji niektórych form dotacji przyczyniających się do nadmiernych zdolności połowowych i przełowienia, a także wyeliminuje dotacje przyczyniające się do nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN), aby zapewnić zrównoważone wykorzystanie zasobów morskich; podkreśla w związku z tym zasadę wspólnej, lecz zróżnicowanej odpowiedzialności w zależności od wielkości szkodliwych dotacji, przy jednoczesnym poszanowaniu potrzeby specjalnego i zróżnicowanego traktowania zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 14.6; zauważa, że dla ponad 39 milionów ludzi podstawę utrzymania stanowią bezpośrednio połowy, natomiast dla wielu milionów innych funkcję tę pełnią sektory niższego szczebla; uważa, że takie porozumienie ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla wiarygodności WTO w zakresie osiągania porozumień wielostronnych, lecz również jako warunek wstępny wykazania silnego powiązania między wielostronnym systemem handlowym a celami zrównoważonego rozwoju; podkreśla, że dla wzmocnienia wiarygodności UE ważne jest wyjaśnienie jej stanowiska i zasad wewnętrznych;

4. uznaje kluczową rolę polityki handlowej podczas pandemii COVID-19; przypomina o swojej rezolucji z 10 czerwca 2021 r. pt. "Podjęcie światowego wyzwania, jakim jest COVID-19: skutki odstępstwa od porozumienia WTO TRIPS w odniesieniu do szczepionek, leczenia oraz sprzętu i zwiększania zdolności produkcyjnych w związku z COVID-19 w krajach rozwijających się"; w związku z tym podkreśla, że w deklaracji ministerialnej należy nakreślić - zgodnie z inicjatywą na rzecz handlu i zdrowia - podstawowe porozumienie w celu wyeliminowania taryf na towary farmaceutyczne i medyczne, zniesienia ograniczeń wywozowych oraz wprowadzenia dyscypliny w zakresie przejrzystości i globalnej współpracy w czasach kryzysu; uważa, że takie porozumienie ma ogromne znaczenie dla wykazania znaczenia WTO; wzywa do powołania nowego stałego komitetu ds. handlu i zdrowia na 12. konferencji ministerialnej WTO, aby wspomóc rządy we wdrażaniu wyjątków i elementów elastyczności istniejących w międzynarodowym prawie handlowym, a także aby stworzyć podstawy filaru handlowego na potrzeby negocjacji dotyczących przyszłego traktatu międzynarodowego w sprawie reakcji na pandemię; uważa, że wiele krajów, zwłaszcza tych rozwijających się, ma trudności z wykorzystaniem elementów elastyczności przewidzianych w porozumieniu TRIPS, zwłaszcza w art. 31a; przypomina, że UE powinna aktywnie uczestniczyć w negocjacjach opartych na tekstach w sprawie tymczasowego odstępstwa od porozumienia TRIPS; w związku z tym wzywa UE, by poparła przyznanie tymczasowego zwolnienia z niektórych postanowień porozumienia TRIPS z tytułu COVID-19 w celu wsparcia szybkiego globalnego dostępu do przystępnych cenowo szczepionek, terapii i diagnostyki COVID-19 poprzez rozwiązanie problemu ograniczeń produkcji na świecie i niedoborów w zaopatrzeniu;

5. wzywa wszystkich członków WTO do przestrzegania zobowiązań dotyczących przejrzystości we wszystkich filarach rolnych, a także do uzgodnienia systematycznych usprawnień sugerowanych we wniosku, którego współwnioskodawcą była UE, w sprawie decyzji ministerialnej dotyczącej poprawy przejrzystości w rolnictwie (dokument JOB/AG/213); podkreśla, że należy przyjąć plan prac w kwestii wsparcia wewnętrznego zakłócającego handel, w tym trwałego rozwiązania dotyczącego utrzymywania rezerw publicznych, jak przewidziano w deklaracji ministerialnej z Bali, z obowiązkowym systemem powiadamiania opartym na skutecznych mechanizmach pomocy technicznej i budowania zdolności, aby programy utrzymywania rezerw były proporcjonalne do celu bezpieczeństwa żywnościowego i sprawiedliwego handlu i były zgodne z tym celem, a także aby zminimalizować zakłócenia w handlu i szkodliwe konsekwencje dla bezpieczeństwa żywnościowego innych członków; podkreśla, że należy dostosować Porozumienie w sprawie rolnictwa, aby sprostać wyzwaniom współczesności oraz aby zapewnić sprawiedliwsze warunki konkurencji przez uwzględnienie sposobów produkcji; popiera apel dyrektor generalnej Ngozi Okonjo-Iweali o pakiet dotyczący bezpieczeństwa żywnościowego w ramach WTO;

6. uważa, że w świetle głębokiego kryzysu, z jakim boryka się WTO, a także ze względu na długotrwały brak postępów w zakresie dauhańskiej agendy rozwoju, należy pilnie przystąpić do zasadniczej reformy WTO; podkreśla, że istotne kwestie z dauhańskiej agendy rozwoju powinny pozostać w programie działań; wzywa członków WTO do dokonania gruntownego przeglądu kilku aspektów WTO, w szczególności jej funkcji monitorowania, negocjacji i rozstrzygania sporów, aby zwiększyć jej skuteczność, otwartość, przejrzystość i legitymację; wzywa wszystkich członków WTO do skupienia się na konstruktywnym procesie zmian, aby zmodernizować WTO i wyposażyć ją w narzędzia, które pomagają skutecznie radzić sobie z wyzwaniami w zakresie handlu w XXI wieku, oraz do ustanowienia mechanizmu instytucjonalnego i klarownego harmonogramu z myślą o poczynieniu postępów w realizacji programu reform na 12. konferencji ministerialnej WTO, aby osiągnąć konkretne wyniki najpóźniej do 13. konferencji ministerialnej WTO;

7. z zadowoleniem przyjmuje przedstawione 14 października 2021 r. przez amerykańską ambasador Katherine Tai uwagi dotyczące WTO, w szczególności jasne zaangażowanie na rzecz reformy wszystkich trzech funkcji tej organizacji; oczekuje, że Stany Zjednoczone wystąpią teraz z konkretnymi propozycjami dotyczącymi dalszego postępowania; wzywa Stany Zjednoczone, aby podczas 12. konferencji ministerialnej WTO rozpoczęły konstruktywny proces negocjacji w kwestii reform systemu rozwiązywania sporów, tak aby był on w pełni funkcjonalny nie później niż do 13. konferencji ministerialnej WTO;

8. wyraża głębokie ubolewanie w związku z impasem dotyczącym Organu Apelacyjnego WTO, który pozbawia światowy system handlu mechanizmu egzekwowalnego rozstrzygania sporów; ostrzega, że bez działającego Organu Apelacyjnego WTO jest nieskuteczna, a tendencja do naruszania porozumień wielostronnych będzie się tylko nasilać; zwraca uwagę, że na rozstrzygniecie czeka obecnie ponad 15 odwołań, które nie mogą zostać rozpatrzone; zdecydowanie wzywa wszystkich członków WTO do pełnego zaangażowania się i pracy nad rozwiązaniami, aby jak najszybciej przywrócić w pełni funkcjonujący, dwustopniowy system rozstrzygania sporów z w pełni funkcjonalnym i niezależnym Organem Apelacyjnym; zdecydowanie popiera niedawne inicjatywy UE, które mają na celu zawarcie porozumień z naszymi głównymi partnerami handlowymi, przejściowo utrzymujących funkcjonujący proces rozstrzygania sporów między uczestniczącymi w nich członkami WTO; przypomina, że wiążący, dwustopniowy i niezależny proces powinien pozostać głównym celem strategii UE; podkreśla, że udana reforma wymagać będzie zajęcia się uzasadnionymi obawami wszystkich zainteresowanych stron oraz uzgodnienia kompromisowego rozwiązania; apeluje, aby przed zakończeniem 12. konferencji ministerialną WTO zainteresowane strony uzgodniły program dalszych prac nad średnio- i długoterminowymi elementami reformy, z których część powinna zostać ukończona przed kolejną, trzynastą konferencją ministerialną; popiera niedawny wniosek Komisji w sprawie reformy rozporządzenia dotyczącego egzekwowania, mającej na celu zadbanie o to, by UE posiadała właściwe narzędzia do egzekwowania zobowiązań ze strony państw trzecich;

9. apeluje do Komisji i Rady o współpracę z wszystkimi członkami WTO w celu rozpoczęcia dyskusji na temat ustanowienia nowych przepisów, aby wyeliminować obecne luki w zbiorze przepisów w odniesieniu do niesprawiedliwych praktyk handlowych, podrabiania produktów, dotacji zakłócających rynek, przedsiębiorstw państwowych i przymusowego transferu technologii;

10. jest przekonany, że obecne rozróżnienie na kraje rozwinięte i kraje rozwijające się nie odzwierciedla rzeczywistości gospodarczej oraz że może to stanowić przeszkodę hamującą postępy rundy dauhańskiej; wzywa zaawansowane kraje rozwijające się do przejęcia części odpowiedzialności i wnoszenia wkładu proporcjonalnego do ich poziomu rozwoju; uważa, że należy ponownie przeanalizować mechanizm specjalnego i zróżnicowanego traktowania oraz poddać go przeglądowi przy należytym zaangażowaniu wszystkich członków WTO, aby lepiej odzwierciedlić wskaźniki rozwoju społecznego, a zarazem chronić przestrzeń polityczną służącą zwalczaniu nieuczciwego handlu, i w związku z tym wzywa członków WTO do dokonania przeglądu tego systemu; podkreśla jednocześnie, że stosowanie samodzielnego określania statusu pod względem rozwoju jako jedynego kryterium może prowadzić do niesprawiedliwego handlu;

11. oczekuje, że reforma WTO umożliwi łatwiejsze włączanie otwartych porozumień fakultatywnych do struktury wielostronnej, aby zapewnić postęp w obszarach, które nie są wystarczająco zaawansowane dla wszystkich członków; zachęca wszystkich członków do zastanowienia się nad sposobem opracowania nowego systemu wzmocnionej współpracy, takiego jak ten stosowany w Unii Europejskiej, z jasnymi zasadami dotyczącymi minimalnej liczby członków, którzy powinni uczestniczyć w inicjatywie wielostronnej, oraz z ustanowionym na tej podstawie prostym mechanizmem, dzięki któremu wynikające z tego porozumienia mogą być włączone do struktury WTO;

12. z zadowoleniem przyjmuje i popiera szerokie członkostwo, ambitny program negocjacyjny oraz dotychczasowe postępy w zakresie wielostronnych negocjacji WTO w sprawie handlu elektronicznego; wzywa do podjęcia wysiłków w celu zakończenia negocjacji w sprawie zgodności z zasadami WTO; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym ewentualne porozumienie musi zagwarantować dostęp do rynku towarów i usług związanych z handlem elektronicznym w państwach trzecich, a także ochronę praw konsumentów i praw pracowniczych; podkreśla potrzebę ułatwienia innowacji i przepływów danych w przedsiębiorstwach, w pełnej zgodności z przepisami UE dotyczącymi ochrony prywatności i danych osobowych; dostrzega możliwą niepewność prawa dla przedsiębiorstw i badaczy wykorzystujących dane osobowe, a także możliwy wpływ tego problemu na innowacje; pilnie wzywa do podjęcia środków zwiększających pewność prawa dla zainteresowanych stron zależnych od wykorzystania danych we wstępnie zatwierdzanych procedurach wykorzystania danych, a także pseudonimizacji i anonimizacji; podkreśla, że członkowie WTO powinni wyrazić stałe poparcie dla negocjacji i jasnego harmonogramu dalszych postępów; opowiada się za tym, by moratorium WTO dotyczące transmisji elektronicznych miało charakter stały;

13. pilnie wzywa do zbadania możliwości ułatwienia przepływów danych ze strategicznie ważnymi państwami trzecimi; zauważa, że przedsiębiorstwa europejskie działające w niektórych państwach trzecich coraz częściej spotykają się z nieuzasadnionymi barierami i ograniczeniami cyfrowymi; podkreśla, że w związku z tym należy w stosownych przypadkach unikać wymogów dotyczących lokalizacji danych, że dane muszą być objęte unijnymi umowami o wolnym handlu, a wysiłki na rzecz wydawania decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony w państwach trzecich muszą zostać przyspieszone;

14. zauważa, że ze względu na wymogi prawne handel nadal opiera się na dużych ilościach papierowych dokumentów, co jest kosztowne, nieefektywne i stanowi ryzyko podczas kryzysów globalnych; podkreśla, że należy przeanalizować możliwość stosowania elektronicznych dokumentów handlowych, co poprawi efektywność i bezpieczeństwo oraz zmniejszy wpływ na środowisko; podkreśla potrzebę zmiany prawa międzynarodowego, aby umożliwić wykorzystanie dokumentów elektronicznych w handlu;

15. pilnie wzywa do rozszerzenia zakresu Umowy o technologii informacyjnej (ITA); zwraca uwagę, że umowa ta promuje cyfryzację światowej produkcji i powinna obejmować coraz szerszy zakres produktów; apeluje o wzmożenie wysiłków na rzecz eliminacji taryf w handlu produktami ICT; podkreśla pozytywne skutki handlowe rozszerzenia zasięgu geograficznego na większą liczbę krajów;

16. uważa, że wynikiem 12. konferencji ministerialnej WTO powinien być program działań w obszarze polityki handlowej wspierający cele zrównoważonego rozwoju do 2030 r. i porozumienie paryskie; zdecydowanie zachęca członków WTO, aby rozważyli wszelkie możliwe środki przyczyniające się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych zgodnie z UNFCCC, zwiększenia zgodności z porozumieniem paryskim i zasadą neutralności klimatycznej, a także pogłębienia współpracy w ramach WTO w odniesieniu do środków przyjmowanych na szczeblu krajowym, w tym wprowadzenia standardowej systematyki na potrzeby rachunkowości środowiskowej, aby pomóc sektorowi prywatnemu i publicznemu w identyfikacji zrównoważonych działań gospodarczych oraz działań bardzo szkodliwych, a także środków dotyczących ucieczki emisji; z zadowoleniem przyjmuje przedstawioną przez Komisję inicjatywę w sprawie handlu i klimatu; zwraca się do Komisji o przedstawienie konkretnych propozycji; ponadto podkreśla potrzebę poczynienia postępów w rozmowach na temat towarów i usług, które pomagają uporać się z wyzwaniami środowiskowymi i klimatycznymi; podkreśla potrzebę poczynienia postępów w negocjacjach umowy w sprawie towarów środowiskowych, która wspiera ekologizację przemysłu i skupione na godnej pracy podejście do transformacji w kierunku technologii przyjaznych dla klimatu; sugeruje poprawę koordynacji między WTO a innymi instytucjami międzynarodowymi, takimi jak Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy, aby rozwiązać problem ucieczki emisji;

17. potwierdza, że istnieje związek między równością płci a inkluzywnym rozwojem, a także podkreśla, że wzmocnienie pozycji kobiet jest kluczem do likwidacji ubóstwa oraz że jednoczesne zniesienie barier utrudniających uczestnictwo kobiet w handlu oraz przeciwdziałanie niekorzystnemu wpływowi obecnych zasad handlu na kobiety w ich rozmaitych rolach ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju gospodarczego; zachęca wszystkich członków WTO do podpisania deklaracji z Buenos Aires z 2017 r. w sprawie handlu i upodmiotowienia ekonomicznego kobiet, a jej 123 sygnatariuszy - do wywiązania się z zobowiązań; wzywa Komisję do działania na rzecz silnej deklaracji ministerialnej, która mogłaby służyć jako plan działania na rzecz wdrożenia deklaracji z Buenos Aires z 2017 r.;

18. z zadowoleniem odnotowuje poczynione postępy i wzywa do ostatecznego zakończenia wielostronnych dyskusji na temat krajowych regulacji w zakresie usług, gdyż stanowiłoby to istotny krok naprzód oraz dowód na to, że możliwe jest osiągniecie postępów przy działaniu w trybie wielostronnym w kontekście WTO;

19. oczekuje oświadczenia ministerialnego oceniającego postępy w negocjacjach wielostronnych w sprawie ułatwiania inwestycji;

20. z zadowoleniem przyjmuje postępy we wspólnej inicjatywie dotyczącej MMŚP zapoczątkowanej w Buenos Aires oraz zatwierdzenie pakietu na rzecz MMŚP w grudniu 2020 r.; zwraca uwagę, że pandemia COVID-19 wywarła poważne negatywne skutki dla MMŚP i wyraża poparcie dla programu prac WTO dotyczącego MMŚP, który ugruntowuje zasadę "najpierw myśl na małą skalę" w przepisach WTO; apeluje do wszystkich członków WTO, aby dołączyli do tej inicjatywy; 21. wzywa Komisję i Radę do współpracy z innymi członkami WTO w celu dopilnowania, by WTO aktywnie przyczyniała się do większego poszanowania praw pracowników na całym świecie, w oparciu przede wszystkim o normy pracy Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), i w celu przedstawienia konkretnych propozycji; przypomina o znaczeniu rozpowszechniania najlepszych praktyk w zakresie należytej staranności; z zadowoleniem przyjmuje propozycję USA dotyczącą zwalczania pracy przymusowej jako część szerszych starań o włączenie norm pracy do zasad WTO i ustanowienie równych warunków działania na szczeblu międzynarodowym, a także podkreśla potrzebę zawarcia porozumienia, które ustanowi równe warunki działania na szczeblu międzynarodowym; zaleca powołanie grupy roboczej ds. praw pracowniczych jako pierwszy krok na drodze do realizacji tego celu;

22. podkreśla, że przejrzystość jest kluczem do zapewnienia stabilnego otoczenia handlowego i inwestycyjnego; uważa, że należy poprawić przejrzystość procedur monitorowania przez zwiększenie zachęt dla członków WTO do przestrzegania wymogów w zakresie powiadamiania, przez ograniczenie ich złożoności oraz przez zagwarantowanie budowania zdolności, a przy tym zniechęcanie do rozmyślnego nieprzestrzegania przepisów i zwalczanie takiego procederu; zachęca członków WTO, aby rozważyli wzmocnienie roli Sekretariatu WTO w tym zakresie;

23. wzywa Komisję i Radę, aby zapewniły dalszy ścisły udział Parlamentu w pracach nad przygotowaniem 12. konferencji ministerialnej i niezwłocznie przekazywały mu aktualne informacje oraz prowadziły z nim konsultacje podczas konferencji ministerialnej w 2021 r.;

24. wzywa członków WTO do zapewnienia legitymacji demokratycznej i przejrzystości poprzez wzmocnienie parlamentarnego wymiaru WTO i konferencji parlamentarnej; podkreśla znaczenie prac wspólnej konferencji parlamentarnej Parlamentu Europejskiego i Unii Międzyparlamentarnej na temat WTO; podkreśla, że należy zadbać o to, aby parlamentarzyści mieli łatwiejszy dostęp do negocjacji handlowych oraz byli zaangażowani w formułowanie i wdrażanie decyzji WTO;

25. wzywa członków WTO do zintensyfikowania wymiany informacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym ze społeczeństwem obywatelskim i organizacjami przedsiębiorców, a także do zacieśnienia współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak MOP oraz, w szerszym ujęciu, system ONZ; oczekuje, że przywódcy będą lepiej informować na różnych szczeblach o korzyściach wynikających z handlu opartego na zasadach;

26. popiera wysiłki na rzecz ożywienia negocjacji akcesyjnych z państwami obserwatorami, w szczególności z Serbią, Kosowem oraz Bośnią i Hercegowiną; wzywa do szybkiego zakończenia negocjacji dotyczących odpowiednich projektów sprawozdań grup roboczych;

27. pilnie apeluje o wzmożenie wysiłków na rzecz zwiększenia liczby stron ogólnego porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych, w szczególności o Chiny i inne gospodarki wschodzące;

28. apeluje o wznowienie wysiłków na rzecz harmonizacji niepreferencyjnych reguł pochodzenia przewidzianych w Porozumieniu w sprawie reguł pochodzenia;

29. apeluje do wszystkich członków WTO o ratyfikację załącznika K do Konwencji z Kioto Światowej Organizacji Celnej, aby ograniczyć biurokrację celną;

30. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz dyrektorowi generalnemu WTO.

1 Deklaracja ministerialna z Ad-Dauhy (WT/MIN(01)/DEC/1) z 14 listopada 2001 r.
2 Dz.U. C 356 z 4.10.2018, s. 34.
3 Dz.U. C 363 z 28.10.2020, s. 113.
4 Dz.U. C 232 z 16.6.2021, s. 62.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0250.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0283.
8 WTO WT/GC/223, 24 listopada 2020 r..
9 IPCC, 2021: Streszczenie dla decydentów. W publikacji pt.: "Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)"[Zmiana klimatu 2021: uzasadnienie na gruncie nauk fizycznych. Wkład grupy roboczej I w szóste sprawozdanie oceniające Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC)]

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.224.89

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w związku z 12. konferencją ministerialną WTO, która odbędzie się w Genewie od 30 listopada do 3 grudnia 2021 r. (2021/2769(RSP))
Data aktu: 25/11/2021
Data ogłoszenia: 08/06/2022