Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie przejrzystości działań UE w zakresie opracowywania, zakupu i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19 (2021/2678(RSP))

P9_TA(2021)0435
Przejrzystość w UE przy opracowywaniu, zakupie i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie przejrzystości działań UE w zakresie opracowywania, zakupu i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19 (2021/2678(RSP))

(2022/C 184/07)

(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także jego art. 4, 6, 9, 15 ust. 3 i 122 ust. 1,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 3 i 35,

- uwzględniając Europejską kartę społeczną podpisaną w Turynie 18 października 1961 r., a w szczególności jej art. 11,

- uwzględniając art. 31 porozumienia w kwestii handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS) Światowej Organizacji Handlu (WTO),

- uwzględniając rezolucję przyjętą na sesji plenarnej 72. Światowego Zgromadzenia Zdrowia w dniu 28 maja 2019 r. pt. "Poprawa przejrzystości rynków leków, szczepionek i innych produktów leczniczych",

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 2 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/83/WE z 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG 4 ,

- uwzględniając swoje rezolucje o zwalczaniu pandemii COVID-19, w szczególności rezolucję z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 17 czerwca 2020 r. w sprawie strategii UE dotyczącej szczepionek przeciwko COVID-19 (COM(2020)0245),

- uwzględniając decyzję Komisji z 18 czerwca 2020 r., w której zatwierdziła ona porozumienie z państwami członkowskimi w sprawie dostarczania szczepionek przeciwko COVID-19 w imieniu państw członkowskich i w sprawie powiązanych procedur, a także załącznik do porozumienia (C(2020)4192),

- uwzględniając orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego wyroki w sprawach C-183/95 i C-221/10 6 ,

- uwzględniając serię dochodzeń i inicjatyw Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących przejrzystości reakcji administracji UE na pandemię COVID-19 7 ,

- uwzględniając rezolucję 2361 (2021) Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy z 27 stycznia 2021 r. zatytułowaną "Szczepionki przeciwko Covid-19: względy etyczne, prawne i praktyczne" 8 ;

- uwzględniając konwencję z Oviedo o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w odniesieniu do zastosowań biologii i medycyny oraz protokoły do niej 9 ,

- uwzględniając pytanie skierowane do Komisji dotyczące przejrzystości działań UE w zakresie opracowywania, zakupu i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19 (O-000046/2021 - B9-0033/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Komisja Petycji otrzymała petycje nr 1477/2020, 0062/2021 i 0066/2021, których autorzy wyrażają zaniepokojenie brakiem przejrzystości działań UE dotyczących badań nad szczepionkami przeciwko COVID-19 oraz zakupu i dystrybucji tych szczepionek;

B. mając na uwadze, że żądają oni terminowego opublikowania wszystkich informacji o umowach dotyczących szczepionek przeciwko COVID-19, które zawarły Komisja, państwa członkowskie i branża farmaceutyczna, a także terminowego opublikowania danych z badań klinicznych z udziałem pacjentów, oraz by prawo patentowe zostało tymczasowo zawieszone, dzięki czemu ludzie na całym świecie zyskaliby szybki, równy i powszechny dostęp do szczepionek;

C. mając na uwadze, że pełna przejrzystość w odniesieniu do wszystkich szczegółów badań nad szczepionkami przeciwko COVID-19 oraz ich opracowywania, zakupu i dystrybucji jest podstawowym warunkiem zwiększenia zaufania obywateli do szczepionek oraz sposobu wydatkowania przez instytucje ogromnych kwot środków publicznych; mając na uwadze, że jakikolwiek brak przejrzystości w kontekście najpoważniejszych kryzysów dotyczących zdrowia publicznego w dzisiejszych czasach stanowi naruszenie prawa obywateli do informacji i może prowadzić do niepewności, rozprzestrzeniania się dezinformacji i zwiększonego ryzyka oporu przed szczepieniami, co utrudnia szybkie i skuteczne zwalczanie pandemii; mając na uwadze, że przejrzystość jest podstawowym warunkiem powodzenia strategii UE dotyczącej szczepionek przeciwko COVID-19;

D. mając na uwadze, że Europejska Agencja Leków (EMA) wdraża nadzwyczajne środki, aby zmaksymalizować przejrzystość swoich działań regulacyjnych w odniesieniu do zatwierdzonych lub poddawanych ocenie metod leczenia i szczepionek przeciwko COVID-19, w tym publikuje sprawozdania z badań klinicznych przedłożone EMA we wnioskach o pozwolenie na dopuszczenie do obrotu; mając na uwadze, że środki wdrożone przez EMA są odpowiedzią na duże zainteresowanie informacjami na temat leków na COVID-19 i mają na celu wspieranie światowych badań w tej dziedzinie;

E. mając na uwadze, że w pierwszych dwóch kwartałach 2021 r. koncerny farmaceutyczne nie wywiązały się ze swoich zobowiązań w zakresie dostarczania szczepionek, co spowodowało znaczne opóźnienia w procesie szczepień w państwach członkowskich, a tym samym stanowiło poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego;

F. mając na uwadze, że przejrzystość zakupu i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19 stanowi podstawę współpracy w zakresie szczepień w Europie;

G. mając na uwadze, że ponad 200 tys. obywateli poparło już europejską inicjatywę obywatelską "NIE dla zysku z pandemii" zgodnie z którą "dane dotyczące kosztów produkcji, wkładu publicznego oraz skuteczności oraz bezpieczeństwa szczepionek i leków powinny być podawane do wiadomości publicznej, a umowy między organami publicznymi a przedsiębiorstwami farmaceutycznymi muszą być podawane do wiadomości publicznej";

H. mając na uwadze, że reakcja na pandemię COVID-19 jest prawdziwym sprawdzianem wiarygodności dla wszystkich państw członkowskich i instytucji UE, który ukształtuje odpowiedź na potencjalne przyszłe zagrożenia zdrowia publicznego;

I. mając na uwadze, że przy negocjacji umów dotyczących szczepionek przeciwko COVID-19 z branżą farmaceutyczną Komisja i państwa członkowskie muszą działać w sposób jak najbardziej otwarty i jak najbliżej obywateli; mając na uwadze, że Komisja odmawia ujawnienia nazwisk ekspertów, a nawet siedmiu państw członkowskich reprezentowanych we wspólnym zespole negocjacyjnym; mając na uwadze, że demokratyczna rozliczalność jest konieczna, aby unijna strategia szczepień mogła odegrać skuteczną i wiarygodną rolę w globalnych wysiłkach w zakresie szczepień;

J. mając na uwadze, że społeczeństwo jest narażone na informacje wprowadzające w błąd oraz mając na uwadze, że często podawane są takie sprzeczne i wprowadzające w błąd informacje na temat zakupu i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19;

K. mając na uwadze, że Komisja i państwa członkowskie upubliczniły tylko skrócone wersje umów zakupu z wyprzedzeniem i umów zakupu, w których pominięto lub utajniono kluczowe informacje, co spowodowało niepotrzebny brak przejrzystości i brak zaufania obywateli;

L. mając na uwadze, że obywatele europejscy mają prawo do otrzymywania od instytucji europejskich i z innych oficjalnych źródeł rzetelnych i prawdziwych informacji na temat zarządzania pandemią i walki z COVID-19; mając na uwadze, że wszystkie organy europejskie są zobowiązane do przekazywania tych informacji;

M. mając na uwadze, że UE skorzystała ze środków publicznych, by sfinansować większą część prac badawczo-rozwojowych nad szczepionkami, zmniejszyć ryzyko związane z inwestowaniem przez firmy farmaceutyczne, udzielić warunkowego pozwolenia, wspierać zdolności produkcyjne oraz zakupić szczepionki;

N. mając na uwadze, że TSUE wyznaje zasadę ogólną, że ochrona zdrowia publicznego musi bezspornie mieć prymat nad kwestiami ekonomicznymi;

O. mając na uwadze, że Komisja musi odpowiednio i skutecznie informować Parlament o wszelkich aspektach wpływu na budżet prac badawczo-rozwojowych, negocjacji, dystrybucji i wprowadzania szczepionek przeciwko COVID-19 w UE, tak by Parlament mógł w pełni wywiązać się ze swojego obowiązku kontrolowania wykonania budżetu UE;

P. mając na uwadze, że większość koncernów farmaceutycznych zaangażowanych w unijną strategię dotyczącą szczepionek przeciwko COVID-19 nadal nie dostarczyła danych z badań klinicznych z udziałem pacjentów oraz że dane te zostaną opublikowane dopiero między połową roku 2022 a końcem roku 2023;

Q. mając na uwadze, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich w następstwie sześciomiesięcznego dochodzenia 10  w sprawie działalności Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) w czasie kryzysu związanego z COVID-19 stwierdził luki w praktykach ECDC w zakresie przejrzystości, w tym w danych leżących u podstaw jego ocen ryzyka i interakcji z partnerami międzynarodowymi, takimi jak WHO i chińskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób; mając na uwadze, że Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił szereg propozycji mających na celu umożliwienie większej kontroli publicznej i zrozumienia prac ECDC dotyczących szczepionek przeciwko COVID-19;

R. mając na uwadze, że poufność cen zakupu produktów leczniczych jest praktyką, która może prowadzić do rozdrobnienia rynku wewnętrznego na szczeblu państw członkowskich;

S. mając na uwadze, że przyspieszenie światowego tempa szczepień przeciwko COVID-19 należy uznać za priorytet w dziedzinie zdrowia publicznego; mając na uwadze, że jego obecne tempo jest niewystarczające, aby zapobiec nasileniu się pandemii spowodowanemu bardziej zaraźliwymi wariantami COVID-19 oraz pojawieniem się nowych i nawet bardziej niebezpiecznych wariantów, które mogą pokonać ochronę immunologiczną zapewnianą przez istniejące szczepionki przeciwko COVID-19;

1. zwraca uwagę, jak ważna jest wspólna, szybka i skuteczna odpowiedź na pandemię COVID-19 Unii Europejskiej - związku państw europejskich i jednocześnie członka globalnej wspólnoty - a także uznaje, że UE jest szczególnie odpowiedzialna za zapewnienie równego i powszechnego dostępu do szczepionek przeciwko COVID-19;

2. wyraża głębokie ubolewanie z powodu braku przejrzystości działań Komisji, państw członkowskich i koncernów farmaceutycznych odnośnie do badań nad szczepionkami przeciwko COVID-19 oraz zakupu i dystrybucji tych szczepionek, w szczególności w kontekście powtarzającego się łamania podpisanych umów;

3. podkreśla ograniczenia, którym został poddany Parlament jako współprawodawca ze względu na nieprzejrzystość przyjętej przez Komisję strategii szczepień, co uniemożliwiło Parlamentowi sprawowanie skutecznej kontroli nad procesem zakupu i dystrybucji szczepionek, co z kolei zniweczyło jego zdolność do kontrolowania prawidłowego stosowania budżetu Unii;

4. podkreśla potrzebę wzmocnienia dialogu z obywatelami, aby lepiej zrozumieć ich rzeczywiste obawy i wątpliwości dotyczące szczepień; wzywa Komisję do poprawy komunikacji ze społeczeństwem na temat strategii UE dotyczącej szczepionek przeciwko COVID-19, tak aby była ona jasna, przejrzysta i rygorystyczna, dzięki czemu zaspokojone zostanie prawo dostępu obywateli UE do informacji bezpośrednio związanych z ich zdrowiem, w tym kryteriów, na podstawie których jednym szczepionkom daje się pierwszeństwo przed innymi;

5. wzywa Komisję, aby przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie przyszłych wspólnych zamówień na szczepionki zawierający jasne przepisy dotyczące przejrzystości i podziału kompetencji między podmioty w unijnych ramach instytucjonalnych a państwa członkowskie, a także w sprawie przyszłych metod leczenia COVID-19 oraz leków sierocych w ramach strategii farmaceutycznej dla Europy; wzywa Komisję, aby przeprowadziła przegląd warunków umów o poufności cen w celu zaradzenia obecnemu rozdrobnieniu europejskiego rynku wewnętrznego;

6. wzywa Komisję, by ujawniła członków zespołów biorących udział w negocjacjach umów zakupu z wyprzedzeniem i umów zakupu szczepionek przeciwko COVID-19 z firmami farmaceutycznymi; zwraca się do Komisji, aby wyjaśniła kryteria wyboru członków zespołu negocjacyjnego;

7. wzywa Komisję, aby włączyła grupę ds. kontaktów między Komisją a Parlamentem w zakresie COVID-19, zapowiedzianą przez przewodniczącą Komisji w lutym 2021 r. 11 , do procesu decyzyjnego dotyczącego zatwierdzania przyszłych umów w celu zapewnienia większej przejrzystości procesu negocjacyjnego; domaga się, aby grupa ta otrzymywała cotygodniowo aktualizowane informacje, w tym szczegółowe analizy dotyczące produkcji, importu, eksportu i prognozowanych dawek szczepionek;

8. wzywa Komisję, by zapewniła pełną przejrzystość dzięki opublikowaniu bez dalszej zwłoki pełnych wersji umów zakupu z wyprzedzeniem i umów zakupu i ujawniła między innymi następujące informacje: kwota inwestycji publicznych przeznaczona na opracowanie szczepionek; zaliczki i płatności po dostawie przekazane przez Komisję na rzecz każdego podmiotu opracowującego szczepionki, wraz ze szczegółowymi informacjami na temat dystrybucji tych środków w trakcie opracowywania i produkcji szczepionek; szczegóły dotyczące podziału kosztów między publiczne i prywatne podmioty inwestujące w badania, rozwój i produkcję szczepionek; liczba dawek, które przyznano każdemu państwu i które mają być dostarczone, w ujęciu kwartalnym; ceny za dawkę; liczba i lokalizacja dostępnych miejsc produkcji; szczegóły umów dotyczących dalszych zakupów w przyszłości; systemy odpowiedzialności i odszkodowań za wszelkie ewentualne szkody spowodowane przez szczepionki; sankcje w przypadku naruszenia umowy lub opóźnień w dostawie; informacje o ewentualnym dzieleniu się prawami własności intelektualnej, w szczególności czy Komisja zachowuje jakikolwiek wpływ na prawa własności intelektualnej ze względu na początkowe inwestycje w proces opracowywania szczepionek, a także wszelkie inne powiązane informacje, którymi opinia publiczna może być zainteresowana; rola Europejskiej Agencji Leków i właściwych organów krajowych w określaniu postanowień umownych; szczegółowe informacje na temat transferów technologii i darowizn dla państw trzecich oraz wszelkie powiązane informacje, które mogą być przedmiotem zainteresowania opinii publicznej;

9. wzywa Komisję, aby ujawniła ceny za dawkę szczepionki każdego producenta oraz podała szczegółowe informacje na temat strategii zamówień publicznych, ponieważ ceny szczepionek znacznie się różnią w zależności od producenta;

10. wzywa Komisję, aby uzależniła rozpoczęcie przyszłych negocjacji z firmami farmaceutycznymi od ujawnienia wszystkich szczegółów, które mogą interesować opinię publiczną, związanych z przyszłymi umowami dotyczącymi szczepionek przeciwko COVID-19 oraz przestrzeganiem tych umów, a także umów dotyczących zakupu innych technologii COVID-19;

11. krytykuje decyzję Komisji, by nie stosować zwykłej procedury ustawodawczej na mocy art. 168 TFEU przy tworzeniu nowego Europejskiego Urzędu ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia (HERA), ponieważ nie ustanowiono w ten sposób pełnoprawnej niezależnej agencji posiadającej kompetencje w obszarze ochrony interesu publicznego i podlegającej takiej samej rygorystycznej kontroli jak inne agencje UE; ubolewa nad faktem, że podejście Komisji, które doprowadziło do wykluczenia Parlamentu z nadzoru nad pracą HERA, można uznać za kolejne niedociągnięcie, które podważyło przejrzystość i rozliczalność w zakresie wydatków publicznych i podejmowania decyzji w dziedzinie zdrowia publicznego;

12. wzywa Komisję, aby upubliczniała wszelkie ewentualne naruszenia umów przez firmy farmaceutyczne oraz ich przyczyny, a także by wykorzystywała wszystkie dostępne jej instrumenty w celu karania ewentualnych naruszeń lub nieuzasadnionych opóźnień;

13. wzywa Komisję, by udzieliła Parlamentowi szczegółowych informacji o tym, jak firmy, z którymi zawarto umowę, wykorzystały unijne płatności, m.in. o metodach obliczania płatności i środkach kontroli i weryfikacji; wzywa Komisję do ujawnienia szczegółowo wszystkich skutków budżetowych strategii UE dotyczącej szczepionek przeciwko COVID-19;

14. wzywa Komisję, aby dopilnowała, żeby firmy, z którymi zawarto umowę, jak najszybciej udostępniały pełne wyniki badań klinicznych i protokoły badań nad potencjalną szczepionką COVID-19, w tym plany analizy statystycznej, badania kliniczne i sprawozdania, do oceny przez niezależnych ekspertów naukowych, poza ekspertami EMA; zauważa, że w przypadku wykrycia w trakcie badań klinicznych poważnych lub częstych skutków ubocznych zdarzenia te powinny być natychmiast zgłaszane;

15. wzywa Komisję, aby dopilnowała, żeby firmy, z którymi zawarto umowę, upubliczniały dane ze sprawozdań z nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii w pełnej zgodności z przepisami dotyczącymi poszanowania danych osobowych uczestniczących pacjentów, a także aby promowała i monitorowała publiczną kontrolę działań niepożądanych występujących podczas podawania szczepionek;

16. wzywa Komisję, aby zbadała współzależność poziomu przejrzystości umów dotyczących szczepionek, zaufania publicznego do strategii UE w zakresie szczepionek i poziomu narażenia na dezinformację z myślą o zajęciu się przyczynami oporu przed szczepieniami;

17. wzywa Komisję, by przeprowadziła i opublikowała ocenę strategii UE dotyczącej szczepionek przeciwko COVID-19 i informowania o niej opinii publicznej, szczegółowo przeanalizowała wszystkie elementy i przedstawiła zalecenia dotyczące ram przyszłych unijnych zamówień łączonych, ze szczególnym uwzględnieniem przejrzystości;

18. zwraca się do Komisji, aby nadal okazywała solidarność z innymi krajami świata, w szczególności z państwami objętymi polityką sąsiedztwa, i wspierała ich wysiłki mające zapobiegać wirusowi COVID-19 i go zwalczać;

19. podkreśla, że Komisja musi zagwarantować, że szczepionki przeciwko COVID-19 będą uznawane za globalne dobro publiczne z korzyścią dla wszystkich, i zapewnić powszechny dostęp do nich; podkreśla, że aspekt ten musi również znaleźć odzwierciedlenie we wszystkich powiązanych umowach podpisanych z koncernami farmaceutycznymi poprzez uwzględnienie w tym względzie najsilniejszych zabezpieczeń dotyczących dostępności i przystępności cenowej szczepionek przeciwko COVID-19; popiera globalne starania o udostępnienie szczepionek, sprzętu i terapii przeciwko COVID-19 wszystkim krajom, w tym krajom rozwijającym się; podkreśla, że transfer technologii i eksport podstawowych komponentów do państw trzecich mają ogromne znaczenie dla zwiększenia produkcji i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19 w skali globalnej, gdyż dzięki temu będzie można przyspieszyć tempo szczepień na całym świecie i tym samym zapobiec dalszemu wzrostowi liczby zgonów i hospitalizacji oraz rozprzestrzenianiu się wariantów COVID-19; uznaje, że główną barierą dla dostępności szczepionek jest zdolność produkcyjna; podkreśla, że aby ratować życie w krajach, które nie zostały objęte dystrybucją szczepionek, należy współpracować z firmami dysponującymi technologią mRNA w celu utworzenia nowych zakładów produkcji szczepionek i sprzętu przeciwko COVID-19, a także zwiększyć wkład UE i USA w inicjatywę COVAX, przy zapewnieniu przejrzystości wszystkich darowizn w czasie;

20. wzywa Komisję, aby dopilnowała, żeby firmy farmaceutyczne dzieliły się wiedzą i danymi za pośrednictwem bazy danych Światowej Organizacji Zdrowia o technologiach związanych z COVID-19 (C-TAP) oraz wykorzystywały wszystkie dostępne możliwości zwiększenia produkcji i dystrybucji na całym świecie, w tym współpracę z innymi przedsiębiorstwami w procesach rozwoju i dystrybucji;

21. jest głęboko przekonany, że z uwagi na kluczową rolę ECDC w gromadzeniu i rozpowszechnianiu newralgicznych informacji na temat szczepionek przeciwko COVID-19 propozycje Rzecznika Praw Obywatelskich, przedstawione w następstwie dochodzenia strategicznego OI/3/2020/TE, dotyczące usprawnienia pracy ECDC i jego praktyk w zakresie przejrzystości muszą być w pełni i konsekwentnie wdrażane w celu zwiększenia zaufania publicznego do unijnej strategii szczepień przeciwko COVID-19;

22. wzywa Komisję do opublikowania i oceny globalnej strategii UE mającej zapewnić szybką i sprawiedliwą dystrybucję szczepionek na całym świecie, w tym jej zaangażowania w inicjatywę COVAX, C-TAP i transgraniczne dostawy materiałów potrzebnych do produkcji szczepionek, a także jej strategii zwiększenia zdolności produkcyjnych oraz kryteriów rozdziału dawek między kraje;

23. wzywa Komisję, aby uznała szybki i sprawiedliwy dostęp do szczepionek na całym świecie za jeden z głównych celów UE przy podpisywaniu przyszłych umów z firmami farmaceutycznymi, z uwzględnieniem klauzul dotyczących praw własności intelektualnej i niewyłącznych licencji, cen i wszelkich starań na rzecz zwiększenia produkcji i dystrybucji szczepionek;

24. wzywa Komisję do wzmocnienia - za pośrednictwem odpowiednich kanałów - dialogu z krajami rozwijającymi się, aby zbadać i poznać wyzwania i trudności, z jakimi borykają się one przy produkcji szczepionek przeciwko COVID-19, co pozwoliłoby zapewnić im środki niezbędne do umożliwienia produkcji szczepionek przeciwko COVID-19 na ich terytoriach i tym samym skuteczniejszej walczyć z pandemią na całym świecie;

25. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji Europejskiej oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 154 z 16.6.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
3 Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 67.
4 Dz.U. L 117 z 5.5.2017, s. 1.
5 Dz.U. C 316 z 6.8.2021, s. 2.
6 Wyrok Trybunału z 17 lipca 1997 r., Affish BV przeciwko Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, C-183/95, EU:C:1997:373, ust. 43, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:61995CJ0183&from=en; Wyrok Trybunału (trzecia izba) z 19 kwietnia 2012 r., Artegodan przeciwko Komisji, C-221/10, ECLI:EU:T:2012:216,https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:62010CJ0221&from=en,
10 Dochodzenie strategiczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich OI/3/2020/TE dotyczące sposobu gromadzenia i przekazywania informacji przez ECDC w czasie kryzysu związanego z COVID-19.
11 Komisja Europejska, przemówienie przewodniczącej Ursuli von der Leyen na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego na temat stanu prac nad unijną strategią szczepień przeciwko COVID-19, 10 lutego 2021 r. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/ detail/en/speech_21_505

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.184.99

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie przejrzystości działań UE w zakresie opracowywania, zakupu i dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19 (2021/2678(RSP))
Data aktu: 21/10/2021
Data ogłoszenia: 05/05/2022