Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z przywilejów i immunitetu Guy Verhofstadta (2021/2030(IMM))
(2022/C 117/19)
(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Guy Verhofstadta z 12 marca 2021 r., ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 24 marca 2021 r., o skorzystanie z przywilejów i immunitetów w związku z postępowaniem karnym, które ma zostać wszczęte przed Procura Distrettuale della Repubblica presso il Tribunale di Trento (Włochy),
- po wysłuchaniu wyjaśnień Guy Verhofstadta zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 5 ust. 2 oraz art. 7 i art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0238/2021),
A. mając na uwadze, że poseł do Parlamentu Europejskiego Guy Verhofstadt zwrócił się o skorzystanie z immunitetu parlamentarnego w związku z postępowaniem karnym, które ma być wszczęte przeciwko niemu przed Procura Distrettuale della Repubblica presso il Tribunale di Trento (Włochy) w związku z rzekomym zniesławieniem w sieci społecznościowej; mając na uwadze, że Procura Distrettuale della Repubblica presso il Tribunale di Trento zakończyła postępowanie przygotowawcze w tej sprawie 22 grudnia 2020 r.;
B. mając na uwadze, że 13 lutego 2020 r. Guy Verhofstadt opublikował na swoim profilu Twitter następującą wiadomość: "Matteo Salvini jest oskarżony o nielegalne przetrzymywanie migrantów na morzu po uratowaniu ich przez łódź Gregoretti. Brawo Włochy! Sprawiedliwości musi stać się zadość. Miejmy nadzieję, że to samo spotka go za ogromną korupcję z udziałem rosyjskiego przemysłu paliwowego!"
C. mając na uwadze, że publikując ten komentarz Guy Verhofstadt rzekomo zniesławił posła do parlamentu włoskiego w rozumieniu art. 595 ust. 1 i 3 włoskiego kodeksu karnego;
D. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, iż wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;
E. mając na uwadze, że Parlament podejmuje decyzję w sprawie wniosku posła o skorzystanie z immunitetu według własnego uznania 2 ,
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami i immunitetami, Parlament dąży do zachowania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia ustawodawczego oraz do zapewnienia niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji.
G. mając na uwadze, że wypowiedź posła poza Parlamentem Europejskim może stanowić opinię wyrażoną w ramach wykonywania przez niego obowiązków w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jeżeli zawiera subiektywną ocenę, która ma bezpośredni i oczywisty związek z wykonywaniem przez posła mandatu w Parlamencie Europejskim; w związku z tym o tym, czy zachodzi ta okoliczność, musi decydować charakter i treść wypowiedzi, a nie miejsce, w którym padła;
H. mając na uwadze, że szczególny charakter, a także treść wypowiedzi, należy również oceniać w świetle jej kontekstu oraz roli i funkcji posła, który był autorem tej wypowiedzi;
I. mając na uwadze, że Guy Verhofstadt wyraźnie wypowiedział się w tym tweecie jako poseł do Parlamentu Europejskiego, z własnego konta na Twitterze, które zdaniem Guy Verhofstadta jest przeznaczone wyłącznie do celów komunikacji politycznej w ramach sprawowania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego;
J. mając na uwadze, że debata polityczna, w której posłowie do Parlamentu Europejskiego uczestniczą w ramach sprawowania mandatu, toczy się obecnie coraz częściej także poza budynkami Parlamentu, w tym w internecie lub w serwisach społecznościowych, takich jak Twitter;
K. mając na uwadze, że wypowiedź to padła w szerszym kontekście debaty politycznej, której temat powtarza się na posiedzeniach plenarnych Parlamentu Europejskiego, i która toczy się także na łamach wielu wydawnictw prasowych;
L. mając na uwadze, że w tym kontekście Guy Verhofstadt wyraził podobne opinie w internecie, zarówno przed rozpatrywaną wypowiedzią na Twitterze, jak i po niej, na przykład na Facebooku w styczniu 2019 r., czyli ponad rok przed wpisem na Twitterze, w odniesieniu do rzekomych relacji p. Salviniego z Rosją 3 , lub w wypowiedzi kilka miesięcy później, w podobnym kontekście politycznym, podczas debaty plenarnej na temat stanu Unii, która odbyła się 16 września 2020 r.;
M. mając na uwadze, że w tym kontekście można uznać, iż istnieje bezpośredni i oczywisty związek między rozpatrywaną wypowiedzią a mandatem parlamentarnym Guy Verhofstadta jako posła do Parlamentu Europejskiego;
1. wyraża zgodę na skorzystanie przez Guy Verhofstadta z przywilejów i immunitetu;
2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Włoskiej i Guy Verhofstadtowi.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.117.188 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z przywilejów i immunitetu Guy Verhofstadta (2021/2030(IMM)) |
Data aktu: | 14/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2022 |