Plan działania na lata 2019-2023 dotyczący e-sprawiedliwości.

Plan działania na lata 2019-2023 dotyczący e-sprawiedliwości

(2019/C 96/05)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2019 r.)

Spis treści

I. Wprowadzenie

II. Dostęp do informacji.

A. Ogólne informacje o e-sprawiedliwości

1. Rozwój portalu "e-Sprawiedliwość"

2. Połączenie rejestrów

3. Dostęp do zbiorów danych

B. Dostęp do informacji prawnych

1. Dostęp do danych prawnych

2. Wzajemne powiązanie danych prawnych

3. Sztuczna inteligencja

III. E-komunikacja w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości

A. Bezpieczna wymiana danych

B. Bezpieczna komunikacja między obywatelami, osobami wykonującymi zawody prawnicze i organami wymiaru sprawiedliwości

IV. Interoperacyjność

A. e-CODEX

B. Interoperacyjność semantyczna

V. Lista rezerwowa

VI. Projekty prowadzone przez osoby wykonujące zawody prawnicze

I. Wprowadzenie

1.
Strategia dotycząca europejskiej e-sprawiedliwości (zwana dalej "strategią") oraz plan działania dotyczący e-sprawiedliwości zostają odnowione, gdyż kończy się ważność dokumentów 1  przyjętych na lata 2014-2018.
2.
W strategii przedstawiono wizję tego, co powinien zawierać plan działania oraz jak należy go wdrażać, a także uzasadniono trzy cele, jakimi są udostępnianie informacji 2 , e-komunikacja w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości 3  i interoperacyjność 4 . Nie zamieszczono w niej jednak żadnych wskazówek co do konkretnych projektów do zrealizowania. Projekty te określono w planie działania, którego celem jest urzeczywistnienie wizji przewidzianej w strategii i którego struktura odzwierciedla wspomniane trzy cele.
3.
Plan działania zawiera listę projektów, które mają zostać zrealizowane w latach 2019-2023; wskazano w nim także uczestników, ich poszczególne wkłady oraz działania do praktycznego wdrożenia. Liderem projektu może być państwo członkowskie, Komisja, Urząd Publikacji, inna organizacja lub zespół organizacji; lider będzie ponosił odpowiedzialność za koordynowanie prac nad projektem oraz kierowanie nimi z myślą o ich udanym zakończeniu. Wszyscy uczestnicy i zaangażowane podmioty pozostają odpowiedzialni za ukończenie własnej części projektu.
4.
Opisane poniżej działania zostały ocenione i wybrane przez ekspertów państw członkowskich na podstawie kryteriów zamieszczonych w strategii dotyczącej e-sprawiedliwości.

II. Dostęp do informacji

5.
Tak jak w przypadku planu działania na lata 2014-2018 dotyczącego e-sprawiedliwości 5 , portal "e-Sprawiedliwość" powinien zapewniać obywatelom, przedsiębiorstwom, osobom wykonującym zawody prawnicze i organom wymiaru sprawiedliwości ogólne informacje o przepisach i orzecznictwie UE i państw członkowskich. Także portal Eur-Lex powinien udostępniać informacje o prawie i orzecznictwie UE wraz z informacjami o tym, jak państwa członkowskie transponują dyrektywy UE.

A. Ogólne informacje o e-sprawiedliwości

1. Rozwój portalu "e-Sprawiedliwość"

6.
Portal "e-Sprawiedliwość" można ulepszyć, wprowadzając usprawnienia, takie jak centralne narzędzie wyszukiwania lub poszerzone funkcje interaktywne. Rola portalu jako punktu kompleksowej obsługi do spraw europejskiej e-sprawiedliwości powinna zostać dodatkowo wzmocniona poprzez zaplanowaną modernizację.
7.
Ulepszenia te mają sprawić, że portal będzie kompletny i łatwiejszy w użytkowaniu. Treści statyczne i interaktywne należy uzupełnić nowymi informacjami i funkcjami.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
1 Ulepszenie portalu "e-Sprawiedliwość" KOM - opracowanie nowych funkcji portalu "e-Sprawiedliwość", np. centralnego narzędzia wyszukiwania

- poszerzenie zakresu interaktywnych funkcji portalu

- wprowadzenie funkcji kreatora w odniesieniu do drobnych roszczeń (Small Claims Wizard)

- rozbudowa statycznych treści portalu

- analiza i wdrożenie narzędzi na portalu "e-Sprawiedliwość"

- określenie zakresu nowych użytecznych treści i zbieranie informacji

- poszerzenie zakresu istniejących narzędzi, np. BRIS

- opracowanie wspólnego interfejsu wyszukiwarki w celu umożliwienia użytkownikom przeszukiwania połączonych rejestrów i baz danych (centralne narzędzie wyszukiwania)

KOM - przekazywanie Komisji nowych informacji do opublikowania na portalu

- stałe aktualizowanie treści statycznych

- udział w stosowaniu istniejących narzędzi

- opracowanie narzędzi niezbędnych do usprawnienia portalu

- przetłumaczenie treści statycznych na wszystkie języki urzędowe UE

- monitorowanie funkcjonowania portalu, zwłaszcza ocena ewentualnych problemów

- pełnienie roli punktu kontaktowego zbierającego informacje w państwach członkowskich

organizacje zawodowe i prawne, w szczególności europejska sieć sądowa w sprawach cywilnych i handlowych:

taki sam wkład jak wkład wnoszony przez państwa członkowskie, o ile rola organizacji rola jest podobna do roli państw członkowskich

2. Połączenie rejestrów

8.
Europejski portal "e-Sprawiedliwość" powinien być także pojedynczym punktem dostępu do połączonych rejestrów krajowych funkcjonujących w obszarze wymiaru sprawiedliwości. Rejestry te są prowadzone przez organy krajowe lub organizacje zawodowe. Ich celem jest ułatwienie działania wymiaru sprawiedliwości oraz dostępu do niego.
9.
Połączone rejestry są tworzone i obsługiwane przez właściwe organizacje lokalne: albo organy publiczne, albo stowarzyszenia osób wykonujących zawody prawnicze 6 . Portal stanowi centralny punkt dostępu do tych rejestrów, ale nie przechowuje się na nim ich scentralizowanej kopii. Obsługa punktu dostępu ustanowionego na szczeblu UE pozostaje zadaniem Komisji.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
2 Połączenie rejestrów gruntów (LRI) AT - utworzenie punktu połączeniowego dla rejestrów gruntów

w państwach członkowskich

- utworzenie narzędzia przeszukującego rejestry gruntów

- podłączenie krajowych rejestrów gruntów do aplikacji LRI na portalu "e-Sprawiedliwość", w tym uwierzytelnienie i upoważnienie pracowników sądów, którzy mogą korzystać z uprzywilejowanych funkcji

- uruchomienie funkcji e-płatności w celu uiszczania opłat związanych

z LRI

KOM podłączenie krajowych rejestrów gruntów do aplikacji LRI - stworzenie na portalu "e-Sprawiedliwość" wielojęzycznej aplikacji LRI umożliwiającej wyszukiwanie

- uruchomienie funkcji e-płatności w celu uiszczania opłat

- monitorowanie wdrożeniowych działań państw członkowskich

i Komisji

- dzielenie się informacjami

i rozwiązaniami w zakresie uruchamiania rejestrów i ich połączenia

eksperci, np. geografowie lub geodeci:

- (ewentualnie) udzielanie pomocy

w tworzeniu rejestrów

- przekazywanie danych do rejestrów

osoby wykonujące zawody prawnicze, np. notariusze lub adwokaci, albo firmy, np. banki:

korzystanie z połączonych rejestrów

3 "Znajdź komornika" KOM - poszerzenie zakresu katalogu "Znajdź komornika"

- udostępnianie ściślejszych informacji

o krajowych

postępowaniach

egzekucyjnych

i mechanizmach

wyznaczania

komorników/

organów

egzekucyjnych

- upowszechnianie katalogu "Znajdź komornika" i poszerzanie jego zasięgu

- ulepszenie oprogramowania służącego do tworzenia krajowych katalogów komorników/organów egzekucyjnych

- tworzenie stron informacyjnych

KOM

i Europejska Izba Komorników Sądowych (CEHJ)

koordynowanie z krajowymi izbami komorników działań mających na celu utworzenie katalogów połączenie rozszerzonego narzędzia "Znajdź komornika" z portalem "e-Sprawiedliwość" pełnienie roli punktu kontaktowego dla krajowych stowarzyszeń komorników/organów egzekucyjnych krajowe izby komorników:

utworzenie krajowych katalogów

3. Dostęp do zbiorów danych

10.
Tak jak w przypadku rejestrów portal powinien zapewniać dostęp do danych istotnych z punktu widzenia dostępu do wymiaru sprawiedliwości.
11.
Zbiory tych danych, podobnie jak rejestry wymienione w poprzedniej sekcji, mają zostać ze sobą połączone za pośrednictwem portalu. Ich utrzymanie ma być zadaniem lokalnych zainteresowanych podmiotów.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
4 Baza sądów karnych AT utworzenie centralnego punktu kontaktowego udostępniającego dane właściwych organów do celów niektórych instrumentów prawnych w sprawach karnych, takich jak europejski nakaz dochodzeniowy lub wzajemna pomoc prawna - określenie podstawowego zestawu instrumentów prawnych

i właściwości w sprawach karnych

- dostosowanie struktury bazy sądów do potrzeb instrumentów prawnych w sprawach karnych

KOM przekazywanie i utrzymywanie danych krajowych - dostosowanie europejskiej bazy sądów

- określenie instrumentów prawnych

monitorowanie aktualizacji bazy Europejska Sieć Sądowa:

pełnienie roli punktu kontaktowego zbierającego informacje i wnoszącego o aktualizowanie danych

5 Licytacje sądowe (faza 2) IT utworzenie na europejskim portalu

"e-Sprawiedliwość" wspólnej wyszukiwarki ogłoszeń o licytacjach sądowych publikowanych w państwach członkowskich

zaprojektowanie i uruchomienie wyszukiwarki licytacji sądowych na portalu "e-Sprawiedliwość" IT w przypadku istnienia systemu krajowego - uruchomienie automatycznego mechanizmu wyszukiwania wprowadzenie i uruchomienie wyszukiwarki i funkcji pokrewnych na europejskim portalu "e-Sprawiedliwość" - wypracowanie porozumienia co do dostępnych i obowiązkowych informacji

- określenie zakresu wyszukiwarki

B. Dostęp do informacji prawnych

1. Dostęp do danych prawnych

12.
Portal EUR-Lex umożliwia dostęp do prawa UE, przepisów krajowych transponujących prawo UE, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE oraz krajowego orzecznictwa odnoszącego się do prawa UE. Dostęp do danych prawnych powinien również zostać ułatwiony poprzez stosowanie identyfikatorów prawodawstwa i orzecznictwa, dzięki którym analiza danych prawnych staje się prostsza.
13.
Przy publikowaniu orzecznictwa konieczne jest uwzględnianie wytycznych co do ochrony danych. W celu usprawnienia publikowania orzecznictwa należy opracować automatyczne narzędzia pseudonimizacji i anonimizacji.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Urząd Publikacji Unii Europejskiej Grupa robocza Inni partnerzy
6 EUR-Lex Urząd Publikacji Unii Europejskiej ulepszenie portalu EUR-Lex (wyszukiwarka, wygoda użytkowania, aktualizacja, eksport itp.) - usprawnienie funkcji wyszukiwania

- wyświetlanie informacji

w spójniejszy i łatwiejszy w odbiorze sposób

- umożliwienie eksportu pakietów aktów

Urząd Publikacji Unii Europejskiej aktualizacja informacji prawnych, w szczególności w obszarze środków transpozycji przyjętych na zasadzie dobrowolności dokonanie usprawnień na portal EUR-Lex monitorowanie wdrażania wskazanych zmian i aktualizowania
7 Europejska sygnatura orzecznictwa (ECLI) NL - zwiększenie liczby sądów/ państw członkowskich, które opatrują swoje orzeczenia sygnaturą ECLI

- poszerzenie opcji wykorzystywania sygnatury ECLI

poszerzenie zakresu zastosowania sygnatury ECLI poprzez rozszerzenie dostępnych funkcji (streszczenia, tłumaczenie, odesłania prawne, ulepszony interfejs użytkownika) w zakresie ECLI NL wprowadzenie sygnatury ECLI i rozwój nowych funkcji z nią związanych Komisja:

utrzymywanie wyszukiwarki ECLI

Urząd Publikacji Unii Europejskiej:

wspieranie zmian dotyczących sygnatury ECLI

monitorowanie i koordynacja prac nad sygnaturą ECLI sieci prawne i organizacje zawodowe:

przekazywanie danych

8 Europejski identyfikator prawodawstwa (ELI) Urząd Publikacji Unii Europejskiej i LU ułatwienie dostępu do informacji prawnych publikowanych za pośrednictwem krajowych, europejskich i światowych systemów informacji prawnych oraz wymiana tych informacji i wzajemne ich łączenie - zapewnienie rozwoju i utrzymania specyfikacji dotyczących identyfikatora ELI w ustrukturyzowanych ramach

- regularna wymiana informacji i dobrych praktyk

z innymi zainteresowanymi podmiotami w zakresie wprowadzania identyfikatora ELI

LU i Urząd Publikacji Unii Europejskiej utrzymywanie i aktualizowanie identyfikatora ELI w odniesieniu do ustawodawstwa krajowego Urząd Publikacji Unii Europejskiej:

utrzymywanie i aktualizowanie identyfikatora ELI w odniesieniu do prawodawstwa UE

regularna wymiana informacji i dobrych praktyk z innymi zainteresowanymi podmiotami w zakresie wprowadzania identyfikatora ELI
9 Anonimizacja i pseudonimizacja orzeczeń sądowych do wykorzystania jako otwarte dane FR i AT - umożliwienie przejrzystego

i łatwo dostępnego publikowania orzeczeń sądowych

- opracowanie narzędzi

z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji w celu automatycznej anonimizacji lub pseudonimizacji orzeczeń sądowych do ponownego wykorzystania

- wskazanie najlepszych praktyk i wytycznych technicznych co do orzeczeń sądowych, które zostały automatycznie zanonimizowane

i spseudonimizowane zgodnie z RODO do celów publikacji

- utworzenie narzędzia stosującego sztuczną inteligencję do celów anonimizacji i pseudoanimizacji orzeczeń sądowych, z wykorzystaniem baz orzeczeń sądowych

AT dostarczenie danych wymaganych do przetestowania systemu (zwłaszcza danych pochodzących z sądów krajowych) pomoc w analizie i wprowadzaniu zmian - koordynowanie prac nad odnośnym narzędziem

- określenie najlepszych praktyk i wytycznych co do utworzenia

i wprowadzenia tego narzędzia

2. Wzajemne powiązanie danych prawnych

14.
Wzajemnie powiązane dane prawne umożliwią użytkownikom szybkie i niezawodne znalezienie odpowiednich informacji. Dane prawne można wykorzystywać jako otwarte dane w celu udzielania pomocy obywatelom, firmom i organom wymiaru sprawiedliwości w badaniu i porównywaniu danych do celów ich analizy i usprawniania aplikacji wykorzystujących te dane, w tym z zastosowaniem sztucznej inteligencji.
Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Nr Państwa członkowskie Urząd Publikacji Unii Europejskiej Grupa robocza Inni partnerzy
10 Wzajemne powiązanie danych prawnych Urząd Publikacji Unii Europejskiej - kontynuacja wprowadzania identyfikatorów ELI i ECLI przez Urząd

- lepsze wzajemne powiązanie między prawem UE, krajowymi środkami transpozycji

i orzecznictwem

- szybsze aktualizowanie

- rozwijanie powiązanych otwartych danych

- ulepszenie narzędzi przekazywania krajowych środków transpozycji

i odnośnego orzecznictwa

- zwiększenie interoperacyjności narzędzi dostępu do odnośnych przepisów

i orzecznictwa

- utworzenie automatycznych powiązań między tekstami aktów prawnych a innymi aktami prawnymi

i orzecznictwem

Urząd Publikacji Unii Europejskiej - dostarczanie wymaganych danych

- dobrowolne przekazywanie krajowych środków transpozycji i odnośnego orzecznictwa

- wdrożenie narzędzi

- monitorowanie przekazywania

i aktualizowania

- pełnienie roli punktu kontaktowego dla Urzędu Publikacji

- monitorowanie wdrażania narzędzi

- dostarczanie informacji zwrotnych na temat użyteczności tych narzędzi

3. Sztuczna inteligencja

15.
Sztuczną inteligencję uznaje się za jedno z większych osiągnięć w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych w ostatnich latach i spodziewany jest jej dalszy rozwój w najbliższym czasie. Należy bliżej określić skutki tego procesu w obszarze e-sprawiedliwości.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
11 Zastosowanie sztucznej inteligencji w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości KOM, FR i AT - określenie ewentualnej roli sztucznej inteligencji

w wymiarze sprawiedliwości

- opracowanie narzędzia sztucznej inteligencji na potrzeby analizy orzeczeń sądowych

- sporządzenie sprawozdania opisującego status narzędzi sztucznej inteligencji opracowanych

w państwach członkowskich

- stworzenie aplikacji, które będą stosowane przez krajowe organy

wymiaru sprawiedliwości,

z uwzględnieniem szczególnych potrzeb wymiaru sprawiedliwości

FR i KOM (w odniesieniu do portalu "e-Sprawiedliwość") - dostarczanie informacji

o stosowaniu narzędzi sztucznej inteligencji przez krajowe organy wymiaru sprawiedliwości

- dostarczanie informacji zwrotnych na temat dostępnych narzędzi sztucznej inteligencji

w wymiarze sprawiedliwości

- udział

w projekcie pilotażowym

- wspieranie narzędzi sztucznej inteligencji stosowanych przez krajowe organy wymiaru sprawiedliwości

- rozważenie opracowania narzędzi sztucznej inteligencji na potrzeby portalu "e-Sprawiedliwość"

- sporządzenie sprawozdania opisującego status narzędzi sztucznej inteligencji opracowanych w państwach członkowskich Rada Izb Adwokackich Unii Europejskiej (CCBE):

sporządzenie podręcznika użytkowania sztucznej inteligencji przez adwokatów w UE

12 Chatbot na portalu "e-Sprawiedliwość" AT opracowanie chat-bota, który pomagałby użytkownikom i kierował ich do poszukiwanych przez nich informacji - wskazanie przypadków użycia wykorzystania chatbota na portalu "e-Sprawiedliwość"

- opracowanie

i wprowadzenie

takiego

chatbota

AT i KOM (w odniesieniu do portalu "e-Sprawiedliwość") - udział

w tworzeniu niektórych treści portalu

- dostarczanie informacji zwrotnych na temat chatbota

- rozwijanie chatbota

- uruchomienie chatbota na portalu "e-Sprawiedliwość" do wskazanych wcześniej przypadków użycia

- monitorowanie rozwoju chatbota

- dostarczanie informacji zwrotnych na temat uruchomienia chatbota

III. E-komunikacja w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości

A. Bezpieczna wymiana danych

16.
Rozwój transgranicznych postępowań elektronicznych wymaga bezpiecznej wymiany danych między organami i osobami wykonującymi zawody prawnicze uczestniczącymi w tych postępowaniach. Konieczne jest jednak spełnienie pewnych wstępnych warunków, takich jak umowa o bezpiecznych warunkach przekazywania lub możliwość weryfikacji przekazywanego dokumentu.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
13 Elektroniczne uiszczanie opłat sądowych KOM umożliwienie elektronicznego uiszczania opłat sądowych - utworzenie spisu procedur sądowych

i odnośnych opłat sądowych

- analiza sytuacji krajowej państw członkowskich dotyczącej sposobów uiszczania opłat sądowych

- umożliwienie uiszczania opłat sądowych przez internet za pośrednictwem portalu "e-Sprawiedliwość"

- uzgodnienie między uczestniczącymi państwami członkowskimi warunków działania systemu płatności

KOM - dostarczenie informacji

o krajowym kontekście opłat sądowych (spis i sposoby uiszczania)

- przeprowadzenie niezbędnych zmian prawnych

i technicznych

opracowanie stosownego narzędzia na portalu "e-Sprawiedliwość" określającego opłaty sądowe i, ewentualnie, umożliwiającego ich uiszczenie ocena rezultatów sporządzenia spisu opłat sądowych
14 Współpraca w cyfrowych postępowaniach karnych EE zbadanie i analiza możliwości cyfrowej wymiany danych w postępowaniach karnych - analiza przypadków użycia wymiany

w cyfrowych

postępowaniach

karnych

- dzielenie się wiedzą i najlepszymi praktykami w tym zakresie

- analiza wykonalności wymiany danych w cyfrowych postępowaniach karnych

EE dostarczenie informacji o sytuacji krajowej w zakresie cyfrowych postępowań karnych dostarczenie narzędzi bezpiecznej wymiany danych - pełnienie roli forum wymiany najlepszych praktyk

- pełnienie roli punktu kontaktowego ds. realizacji ewentualnych projektów pilotażowych

15 E-tożsamość 2.0 KOM - przyjęcie ontologii funkcji zawodowych

w całej europejskiej przestrzeni sądowniczej

- przygotowanie klarownego podejścia do wdrażania technicznego

- stworzenie ontologii funkcji zawodowych

- utworzenie struktury utrzymania tej ontologii

- przygotowanie się do wdrażania identyfikacji osób w powiązaniu z funkcjami zawodowymi

KOM - dostarczenie informacji o roli osób wykonujących zawody prawnicze

- określenie praw dostępu zależnie od tej ontologii

- stworzenie ontologii funkcji osób wykonujących zawody prawnicze - pełnienie roli punktu kontaktowego między Komisją, państwami członkowskimi

i osobami wykonującymi zawody prawnicze

- dostarczanie informacji zwrotnych na temat kontekstu prawnego

w państwach członkowskich

osoby wykonujące zawody prawnicze:

dostarczenie informacji o rolach i działaniach osób wykonujących zawody prawnicze

16 system internetowego wsparcia (iSupport) dla portalu "e-Sprawiedliwość" AT zapewnienie możliwości cyfrowej komunikacji z organami centralnymi państw członkowskich za pośrednictwem portalu "e-Sprawiedliwość" - określenie warunków korzystania

z iSupport na portalu "e-Sprawiedliwość"

- wprowadzenie niezbędnych zmian do iSupport

- uruchomienie iSupport na portalu

do ustalenia przyłączenie centralnych organów krajowych do iSupport uruchomienie iSupport na portalu - określenie warunków korzystania

z iSupport na portalu "e-Sprawiedliwość"

- pełnienie roli punktu kontaktowego dla centralnych organów krajowych

Haska Konferencja Prawa Prywatnego Międzynarodowego:

rozwój iSupport

17 "Znajdź prawnika II" KOM utworzenie systemu weryfikacji statusu prawników - ocena legalnej dopuszczalności certyfikatów wydanych

w ramach istniejącego systemu "Znajdź prawnika II"

- wprowadzenie istniejącego rozwiązania "Znajdź prawnika II" na portalu "e-Sprawiedliwość"

CCBE i KOM (w odniesieniu do portalu "e-Sprawiedliwość") dostarczanie informacji o kontekście prawnym wydawania certyfikatów o statusie prawników w miarę możliwości: wprowadzenie istniejącego rozwiązania "Znajdź prawnika II" na portalu "e-Sprawiedliwość" - pełnienie roli punktu kontaktowego między Komisją, państwami członkowskimi

i osobami wykonującymi zawody prawnicze

- dostarczanie informacji zwrotnych na temat kontekstu prawnego

w państwach członkowskich

Rada Izb Adwokackich Unii Europejskiej (CCBE):

- koordynacja prac na szczeblu stowarzyszeń adwokackich

- dostarczanie informacji za pośrednictwem systemu "Znajdź prawnika II", jeśli zostanie przyjęty

18 Wykorzystanie

technologii

blockchain

w dziedzinie

wymiaru

sprawiedliwości

KOM zbadanie przypadków użycia technologii blockchain w dziedzinie e-sprawiedliwości rozpoczęcie analizy warunków prawnych i ewentualnych szans lub trudności KOM dostarczenie informacji o krajowym kontekście prawnotechnicznym przeprowadzenie analizy - pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób wykonujących zawody prawnicze

- ocena wyników analizy

zainteresowane organizacje prawnicze i zawodowe:

udostępnienie informacji o swoich doświadczeniach

19 Funkcja e-płatności dla portalu "e-Sprawiedliwość" AT opracowanie systemu uiszczania opłat - uruchomienie funkcji e-płatności dla opłat na portalu "e-Sprawiedliwość"

- uzgodnienie między uczestniczącymi państwami członkowskimi warunków działania systemu płatności

do ustalenia - przekazanie odnośnego wkładu

i informacji

- udział w systemie płatności w kontekście jego stosowania (np. uiszczanie opłat za dokumenty z BRIS)

uruchomienie funkcji e-płatności określenie warunków użytkowania systemu płatności

B. Bezpieczna komunikacja między obywatelami, osobami wykonującymi zawody prawnicze i organami wymiaru sprawiedliwości

17.
W celu przybliżenia obywatelom cyfrowych postępowań sądowych należy opracować narzędzia bezpośredniej komunikacji między obywatelami, osobami wykonującymi zawody prawnicze a organami wymiaru sprawiedliwości.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
20 Wideokonferencje AT - wskazanie problemów utrudniających wideokonferencje transgraniczne

- wymiana informacji, dobrych praktyk i technologii w celu umożliwienia organizacji wideokonferencji transgranicznych

- zaproponowanie działań i projektów, które w krótkiej perspektywie usprawniłyby wideokonferencje transgraniczne

- wymiana informacji, dobrych praktyk

i technologii

- zaproponowanie konkretnych działań i projektów usprawniających wideokonferencje transgraniczne

AT - wyposażenie sądów i administracji w sprzęt do wideokonferencji

- utrzymywanie odnośnych statycznych treści na portalu "e-Sprawiedliwość"

nie dotyczy pełnienie roli forum wymiany informacji, dobrych praktyk i technologii

IV. Interoperacyjność

A. e-CODEX

18.
Interoperacyjność to jeden z celów wymienionych w strategii dotyczącej e-sprawiedliwości 7 . Interoperacyjność między systemami krajowymi ma zapewniać technologia e-CODEX (elektroniczna wymiana informacji z dziedziny e-sprawiedliwości) oraz kontynuujący ją projekt Me-CODEX (utrzymanie wymiany e-CODEX).
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
21 e-CODEX AT utrzymanie system e-CODEX w celu przygotowania go do przekazania - utrzymanie elementów e-CODEX i jego centralnej platformy testowej

- określenie niezbędnych działań zarządczych, komunikacyjnych i marketingowych

konsorcjum e-CODEX - korzystanie z e-CODEX

- informowanie społeczności e-CODEX

o doświadczeniach i praktykach

współpraca z państwami członkowskimi w zakresie utrzymywania e-CODEX - pełnienie roli forum umożliwiającego poszerzanie społeczności e-CODEX

- pełnienie roli punktu kontaktowego ds. stosowania e-CODEX

w ramach

instrumentów

UE

Haska Konferencja Prawa Prywatnego Międzynarodowego, organizacje osób wykonujących zawody prawnicze i zainteresowanych podmiotów:

- korzystanie z e-CODEX

- dostarczanie informacji zwrotnych

22 e-CODEX na potrzeby instrumentów prawnych AT realizacja programów pilotażowych w zakresie wymiany formularzy, dokumentów i ustrukturyzowanych danych zapewnienie modelowania biznesowego i procesowego oraz technicznego wdrożenia na potrzeby połączeń między organami uczestniczącymi w instrumentach prawnych za pośrednictwem e-CODEX konsorcjum e-CODEX Korzystanie z e-CODEX w ramach instrumentów prawnych zapewnianie dostępu do sieci e-CODEX pełnienie roli punktu kontaktowego łączącego grupy robocze pracujące nad instrumentami prawnymi z państwami członkowskimi lub konsorcjum e-CODEX
23 Harmonizacja

systemów

backend

AT utworzenie wspólnych i zharmonizowanych systemów backend dotyczących konkretnych instrumentów prawnych wskazanie instrumentów prawnych, w przypadku których potrzebne i wykonalne są wspólne systemy backend konsorcjum e-CODEX - opracowanie systemów backend dla systemów wynikających z instrumentów prawnych

- współpraca

w zakresie tworzenia wspólnych systemów backend

zapewnienie wspólnych systemów backend, zależnie od potrzeb państw członkowskich pełnienie roli punktu kontaktowego do celów ustalenia, które systemy backend będą wdrażane

B. Interoperacyjność semantyczna

19.
Celem interoperacyjności semantycznej jest ułatwienie komunikacji między systemami poprzez uzgodnienie terminów stosowanych w przypadku metadanych i norm. Interoperacyjność semantyczna ma także zredukować skutki różnic językowych, zapewniając automatyczne tłumaczenie i tym samym uwalniając zasoby potrzebne do wykonywania pilnych tłumaczeń.
20.
Słownik kontrolowany składa się z listy terminów stosowanych do indeksowania treści i ułatwia wyszukiwanie informacji. Można dodatkowo ulepszyć przetwarzanie danych oraz możliwość uzyskiwania informacji i zwiększyć ich wydajność poprzez stosowanie słowników kontrolowanych, identyfikatorów, takich jak ELI lub ECLI, oraz sztucznej inteligencji, a także poprzez analizę otwartych danych prawnych i dużych zbiorów danych.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Urząd Publikacji Unii Europejskiej Grupa robocza Inni partnerzy
24 Rozpoznawanie głosu NL opracowanie narzędzia umożliwiającego automatyczną transkrypcję wypowiedzi ustnych, do stosowania w postępowaniach sądowych - określenie przypadków użycia automatycznej transkrypcji oraz wskazanie najlepszych praktyk w tym zakresie

- przygotowanie bazy języków

i dialektów

- ustalenie warunków prawnych i technicznych automatycznej transkrypcji w obszarze wymiaru sprawiedliwości

NL zapewnienie dostępu do danych dotyczących języków i dialektów ojczystych nie dotyczy - monitorowanie opracowywania narzędzia

- pełnienie roli punktu kontaktowego dla uczestników

- określenie przypadków użycia

i technicznych

możliwości

narzędzia

eksperci (tłumacze ustni/ pisemni) oraz akademicy:

(ewentualnie)

dostarczanie

danych

25 Słowniki kontrolowane - EuroVoc i LegiVoc Urząd Publikacji Unii Europejskiej i FR - zachęcanie do korzystania

z VocBench

- wprowadzenie narzędzia indeksowania EuroVoc

- rozbudowa LegiVoc

- konsolidacja

i promowanie semantycznego uzgodnienia słowników państw członkowskich UE oraz państw trzecich

- promowanie korzystania z VocBench

- opracowanie automatycznego narzędzia indeksowania EuroVoc

- poszerzenie zasięgu słowników objętych LegiVoc

- usprawnienie obsługi LegiVoc

EuroVoc: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, LegiVoc: FR dostarczanie informacji na temat słowników - opracowanie automatycznego narzędzia indeksowania EuroVoc

- wzajemne dostosowanie poszczególnych narzędzi

- udostępnianie informacji na temat VocBench

- monitorowanie stosowania EuroVoc

- pełnienie roli punktu kontaktowego do celów szerszego wdrażania VocBench

i LegiVoc

26 Interoperacyjność i wspólne standardy Urząd Publikacji Unii Europejskiej - utworzenie wspólnych formatów do celów procesu ustawodawczego

- dalsze upowszechnianie stosowania otwartych danych

- utworzenie systemu zarządzania sporządzaniem aktów ustawodawczych

- zharmonizowanie przepływu dokumentów

i informacji

- opublikowanie kolejnych zbiorów danych na temat e-sprawiedliwości na Portalu Otwartych Danych UE

- (ewentualnie) opracowanie nowego systemu będącego wynikiem współpracy państw członkowskich, Urzędu Publikacji Unii Europejskiej, Komisji i, być może, innych instytucji UE

Urząd Publikacji Unii Europejskiej współpraca z Urzędem Publikacji w zakresie rozwijania systemu zarządzania sporządzaniem aktów ustawodawczych - praca nad harmonizacją

i publikacją

- rozwój systemu zarządzania sporządzaniem aktów ustawodawczych

- monitorowanie rozwoju systemu sporządzania aktów ustawodawczych oraz publikowania otwartych danych UE

h

- pełnienie roli punktu kontaktowego dla Urzędu Publikacji do celów koordynowania rozwoju systemu sporządzania aktów ustawodawczych

V. Lista rezerwowa

21.
Istnieją projekty, które są interesujące z punktu widzenia e-sprawiedliwości, w przypadku których pewne warunki wstępne wydają się jeszcze niespełnione. W związku z tym państwa członkowskie uzgodniły, że utworzą listę rezerwową projektów o niższym priorytecie, które ciągle mogą zostać zrealizowane przy udziale chętnych państw członkowskich, jak tylko uda się znaleźć rozwiązania dotyczące bieżących przeszkód lub niespełnionych warunków. Te projekty wciąż mogą otrzymać środki finansowe, jeżeli zaproszenia do składania wniosków obejmą ich zakres.
22.
Aby wspierać powszechniejsze wprowadzanie projektów z dziedziny e-sprawiedliwości, Grupa Robocza ds. e-Prawa (e-sprawiedliwość) może pełnić rolę forum w odniesieniu do niżej wymienionych projektów.
Nr Nazwa projektu Autor propozycji Cele projektu Planowane działania Lider projektu Wkłady
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
R1 System informacji o dłużnikach NL utworzenie centralnej platformy dla dłużników i ewentualnych wierzycieli, umożliwiającej dostęp do informacji o ich sytuacji (dla dłużników: o ich własnej sytuacji, dla ewentualnych wierzycieli: o sytuacji potencjalnych dłużników) - utworzenie platformy do udostępniania danych zawartych w bazach dotyczących długów

- utworzenie baz danych

o długach w uczestniczących państwach członkowskich

- utworzenie połączenia między tymi bazami

- umożliwienie obywatelom

i ekspertom wymiany danych i utrzymywania kontaktów

NL aktualizacja i połączenie istniejących baz danych analiza możliwości hostingu opracowanego narzędzia na portalu "e-Sprawiedliwość" pełnienie roli punktu kontaktowego umożliwiającego tworzenie i aktualizację baz danych o dłużnikach
R2 BabelLex FR umożliwienie - za pośrednictwem portalu "e-Sprawiedliwość" - dostępu do baz danych tłumaczy pisemnych i ustnych - dalszy rozwój platformy BabelLex

- poszerzenie zakresu geograficznego platformy

- włączenie BabelLex do portalu "e-Sprawiedliwość",

w ten sam sposób co narzędzia "Znajdź..."

FR udzielanie pomocy stowarzyszeniom tłumaczy pisemnych i ustnych w zakresie tworzenia i prowadzenia baz danych tłumaczy pisemnych i ustnych zapewnienie wyszukiwarki do stosowania na portalu "e-Sprawiedliwość" - pełnienie roli punktu kontaktowego dla stowarzyszeń tłumaczy pisemnych i ustnych

- udzielanie pomocy w zakresie nawiązywania kontaktów ze stowarzyszeniami lokalnymi

stowarzyszenia tłumaczy pisemnych i ustnych:

tworzenie i prowadzenie baz danych tłumaczy pisemnych i ustnych

R3 Połączenie krajowych rejestrów osób dorosłych szczególnej troski FR - utworzenie krajowych baz danych o zdolności prawnej osób, zawierających także ich preferencje

w przypadku potencjalnej niepełnosprawności fizycznej lub psychicznej

- połączenie tych baz

- ułatwienie połączenia istniejących krajowych rejestrów decyzji dotyczących środków ochronnych dla osób dorosłych szczególnej troski

- dodanie do portalu "e-Sprawiedliwość" strony z informacjami o zdolności prawnej

i osobach dorosłych szczególnej troski

FR - utrzymywanie istniejących krajowych baz decyzji dotyczących środków ochronnych dla osób dorosłych szczególnej troski

- umożliwienie połączenia

z tymi bazami

zapewnienie odpowiedniej infrastruktury na portalu "e-Sprawiedliwość" - koordynowanie prac nad zawartością baz danych

i połączeniami

- monitorowanie realizacji projektu przez państwa członkowskie i Komisję

notariusze:

współpraca w zakresie utrzymywania i aktualizacji krajowych baz danych

R4 Pieczęcie elektroniczne i poziom bezpieczeństwa w dziedzinie e-sprawiedliwości KOM ustalenie typu podpisów i pieczęci elektronicznych wymaganych w poszczególnych postępowaniach oraz ustalenie poziomów bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej, które mają być stosowane zgodnie z rozporządzeniem eIDAS w celu uzyskania dostępu do usług z zakresu e-sprawiedliwości - określenie poziomów bezpieczeństwa wymaganych do stosowania systemów identyfikacji elektronicznej w celu uzyskania transgranicznego dostępu do usług z zakresu e-sprawiedliwości

- określenie wymogów stosowania podpisów i pieczęci elektronicznych

KOM dostarczenie informacji o krajowych wymogach w odniesieniu do uznawanych przez państwa członkowskie podpisów i pieczęci elektronicznych w obszarze usług z zakresu e-sprawiedliwości nie dotyczy - zbieranie informacji o krajowych praktykach i wymogach dotyczących podpisów i pieczęci elektronicznych

- uzgodnienie zaleceń dotyczących usług z zakresu e-sprawiedliwości regulowanych rozporządzeniem eIDAS

R5 Jednolity europejski adres e-mail KOM wprowadzenie krajowego/unijnego adresu e-mail na potrzeby korespondencji urzędowej z organami sądowymi/właściwymi organami publicznymi, który ma być stosowany zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim - utworzenie spisu krajowych systemów adresów e-mail wykorzystywanych do korespondencji urzędowej

- określenie przypadków użycia unijnego adresu e-mail przeznaczonego do korespondencji urzędowej

- określenie strategii ustanowienia takiego adresu e-mail

KOM - dostarczenie informacji

o środkach elektronicznych wykorzystywanych do korespondencji urzędowej na szczeblu krajowym

- osiągnięcie porozumienia wśród uczestniczących państw członkowskich co do wprowadzenia unijnego adresu e-mail na potrzeby korespondencji urzędowej

sprawdzenie wykonalności wprowadzenia unijnego adresu e-mail do stosowania w kontekście korespondencji urzędowej - zbieranie informacji o krajowych praktykach dotyczących adresów e-mail na potrzeby korespondencji urzędowej

VI. Projekty prowadzone przez osoby wykonujące zawody prawnicze

23.
Osoby wykonujące zawody prawnicze zaproponowały projekty, które miałyby korzystnie wpłynąć na działanie e-sprawiedliwości. Projekty te mają ruszyć z inicjatywy tych osób, które je zaproponowały 8 .
24.
Na wniosek osób wykonujących zawody prawnicze grupa robocza może udzielić niezbędnej pomocy. Koordynowałaby podjęte działania, aby uniknąć powielania wysiłków zaangażowanych osób wykonujących zawody prawnicze.
Nr Nazwa projektu Cele projektu Planowane działania Lider projektu Forma udziału
Państwa członkowskie Komisja Grupa robocza Inni partnerzy
P1 Internetowe

rozstrzyganie

sporów

w sprawie

drobnych

roszczeń

tworzenie połączeń technicznych/bram sieciowych między systemami internetowego rozstrzygania sporów i unijnym postępowaniem w sprawie drobnych roszczeń, w przypadku gdy spór nie jest rozstrzygnięty internetowo - przeprowadzenie analizy porównawczej na temat istniejących systemów internetowego rozstrzygania sporów

w sprawie drobnych roszczeń w poszczególnych państwach członkowskich (zakres, technologie, zaangażowani eksperci)

- analiza i zaproponowanie technicznych opcji harmonizacji

(w razie konieczności) i połączenia systemów internetowego rozstrzygania sporów i unijnego postępowania w sprawie drobnych roszczeń

Europejska Izba

Komorników

Sądowych

dostarczanie informacji na temat istniejących krajowych systemów internetowego rozstrzygania sporów analiza możliwości utworzenia połączeń technicznych/bram sieciowych między systemami internetowego rozstrzygania sporów - analiza możliwości utworzenia połączeń technicznych/bram sieciowych między systemami internetowego rozstrzygania sporów

- pełnienie roli punktu kontaktowego dla stowarzyszeń osób wykonujących zawody prawnicze

Europejska Izba

Komorników

Sądowych:

- przeprowadzenie analizy

- opublikowanie rezultatów analizy

- współpraca z Komisją

i państwami członkowskimi w celu znalezienia najlepszych rozwiązań w zakresie połączenia internetowego rozstrzygania sporów i unijnego postępowania w sprawie drobnych roszczeń

P2 Baza danych EPIS - utworzenie stałej i uznanej platformy skupiającej informacje

z zakresu więziennictwa z całej UE

- zwiększenie przejrzystości

i ułatwienie upowszechniania i nabywania wiedzy na temat operacji, warunków i praktyk w więziennictwie

- szerzenie wiedzy na temat wkładów w EPIS oraz zachęcanie do ich wnoszenia

- zachęcanie do wnoszenia wkładów przez krajowe agencje więziennictwa

w państwach członkowskich w odniesieniu do częstszego dostarczania zbiorów danych oraz do możliwości rozwinięcia bazy danych statystycznych

EuroPris dostarczanie danych na temat zakładów karnych umieszczenie na portalu "e-Sprawiedliwość" linku do bazy danych EPIS - pełnienie roli punktu kontaktowego ds. EuroPris

- analiza możliwych przyszłych zastosowań bazy danych

Uniwersytet Lozański:

opracowanie bazy

danych

statystycznych

P3 Elektroniczne

rejestry

ekspertów

- utworzenie krajowych katalogów ekspertów sądowych

- wprowadzenie na portalu "e-Sprawiedliwość" wyszukiwarki łączącej te katalogi

- zachęcanie do tworzenia krajowych katalogów ekspertów sądowych

- połączenie tych krajowych katalogów za pośrednictwem portalu "e-Sprawiedliwość"

- sporządzenie stron informacyjnych dla obywateli

Europejski Instytut Ekspertyz i Biegłych Sądowych (EEEI) + EuroExpert - w razie konieczności, udzielanie pomocy krajowym stowarzyszeniom ekspertów sądowych w tworzeniu katalogów swoich członków

- utrzymywanie kontaktów z tymi stowarzyszeniami w celu połączenia ich katalogów za pośrednictwem portalu "e-Sprawiedliwość"

zapewnienie wyszukiwarki na portalu "e-Sprawiedliwość" pełnienie roli punktu kontaktowego dla krajowych stowarzyszeń ekspertów EEEI + EuroExpert:

- utworzenie katalogów ekspertów sądowych

- analiza najlepszych praktyk mająca na celu ułatwienie wprowadzenia takich katalogów

P4 Elektroniczne

opinie

biegłych

wyeliminowanie papierowej formy dokumentów wymienianych w sądowych procedurach wydawania opinii przez biegłych - przegląd obecnie stosowanych narzędzi

w kontekście unijnych sądowych procedur wydawania opinii przez biegłych i w kontekście innych zawodów prawniczych

- ocena rozmaitych form oceny biegłych i związanych z nimi procedur

- stosowanie istniejących formularzy przewidzianych w załączniku do rozporządzenia Rady (WE) 1206/2001

- opracowanie nowego formularza wniosku umożliwiającego znalezienie, ocenę i wyznaczenie eksperta w odniesieniu do danego dowodu

Europejski Instytut Ekspertyz i Biegłych Sądowych (EEEI) + EuroExpert dostarczanie informacji o istniejących procedurach udzielania opinii przez biegłych nie dotyczy pełnienie roli punktu kontaktowego dla stowarzyszeń biegłych EEEI + EuroExpert:

- przegląd "europejskich" narzędzi dostępnych przedstawicielom zawodów prawniczych

- wybór stosownych rozwiązań

- opracowanie

i wdrożenie co najmniej jednego projektu pilotażowego

P5 Połączenie

rejestrów

europejskich

poświadczeń

spadkowych

(ECS)

- walka z podrabianymi i duplikowanymi ECS

- pomoc w stosowaniu ECS

podłączenie istniejących rejestrów do rejestrów już połączonych za pośrednictwem ARERT Stowarzyszenie Europejskiej Sieci Rejestrów Testamentów (ARERT) - połączenie istniejących rejestrów

- utworzenie rejestrów w chętnych państwach członkowskich,

w których rejestry nie istnieją

zapewnienie infrastruktury umożliwiającej dostęp do połączenia na portalu "e-Sprawiedliwość" - promowanie projektu wśród organów krajowych

- (ewentualnie) opracowanie podręcznika najlepszych praktyk dla krajów zamierzających utworzyć

i podłączyć rejestry

Stowarzyszenie Europejskiej Sieci Rejestrów Testamentów:

- koordynowanie prac nad tworzeniem rejestrów krajowych

- dzielenie się wiedzą o najlepszych praktykach i technologiach w zakresie tworzenia rejestrów krajowych

1 Projekt strategii dotyczącej europejskiego systemu e-sprawiedliwości na lata 2014-2018 (Dz.U. C 376 z 21.12.2013, s. 7) oraz Wieloletni plan działania na lata 2014-2018 dotyczący europejskiej e-sprawiedliwości (Dz.U. C 182 z 14.6.2014, s. 2).
2 WK 2894/2018 REV 2, pkt 12-17.
3 WK 2894/2018 REV 2, pkt 18-22.
4 WK 2894/2018 REV 2, pkt 40.
5 Wieloletni plan działania na lata 2014-2018 dotyczący europejskiej e-sprawiedliwości (Dz.U. C 182 z 14.6.2014, s. 2).
6 Zgodnie z zasadą decentralizacji określoną w strategii dotyczącej e-sprawiedliwości (WK 2894 2018 REV 2, pkt 38 i 39).
7 WK 2894/2018 REV 2, pkt 40.
8 Jak wskazano w pkt 32 obecnego projektu strategii dotyczącej e-sprawiedliwości na lata 2019-2023 (12794/1/18 REV 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.96.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Plan działania na lata 2019-2023 dotyczący e-sprawiedliwości.
Data aktu: 13/03/2019
Data ogłoszenia: 13/03/2019