(2019/C 96/04)(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2019 r.)
1 Konkluzje Rady ds. WSISW z 12-13 czerwca 2007, s. 43 w dok. 10267/07.
2 Odpowiadając Radzie, Komisja przedstawiła komunikat "Droga do europejskiej strategii w dziedzinie e-sprawiedliwości" z dnia 5 czerwca 2008 r. (COM(2008) 329 final, dok. Rady: 10285/08).
3 Rezolucja w sprawie e-sprawiedliwości z posiedzenia plenarnego w dniu 18 grudnia 2008, 2008/2125 (INI).
4 Wieloletni plan działania na lata 2009-2013 dotyczący europejskiego e-prawa (Dz.U. C 75 z 31.3.2009 s. 1); Wieloletni plan działania na lata 2014-2018 dotyczący europejskiej e-sprawiedliwości (Dz.U. C 182 z 14.6.2014, s. 2).
5 Projekt strategii dotyczącej europejskiego systemu e-sprawiedliwości na lata 2014-2018 (Dz.U. C 376 z 21.12.2013, s. 7).
6 Strony te odnoszą się do szerokiego zakresu kwestii: od prawa rodzinnego przez szkolenia na temat prawa UE dla pracowników wymiaru sprawiedliwości po prawa ofiar przestępstw czy prawo ochrony konsumentów.
7 Narzędzia te umożliwiają wyszukiwanie osób wykonujących zawody prawnicze, przedsiębiorstw lub organów właściwych w sprawach ochrony praw człowieka.
8 Na przykład dokumenty urzędowe, takie jak świadectwo urodzenia czy zaświadczenie o miejscu zamieszkania, wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 (Dz.U. L 200 z 26.7.2016, s. 1).
9 Na przykład interaktywnych formularzy dotyczących drobnych roszczeń, które to formularze są dostępne na portalu "e-Sprawiedliwość".
10 Na przykład poprzez bramy sieciowe e-Codex, przewidziane w ramach projektu dotyczącego dowodu elektronicznego.
11 Na przykład poprzez stosowanie identyfikatorów ELI i ECLI do wyszukiwania i analizy tekstów prawnych i orzecznictwa.
12 Na przykład do rejestrów przedsiębiorców - poprzez system integracji rejestrów przedsiębiorstw - czy do rejestrów upadłości.
13 Obecna wersja z 10 października 2018 r.: WK 598/2018 REV 2.
16 12359/16.
17 8097/16 COM (2016) 179 final.
18 Te zasady to: zasada domyślnej cyfrowości (w tym dostosowania inicjatyw ustawodawczych do ery cyfrowej), zasada jednorazowości (przy należytym przestrzeganiu przepisów o ochronie danych), zasada inkluzywności i dostępności, zasada otwartości i przejrzystości, zasada domyślnej transgraniczności (w odpowiednich przypadkach), zasada domyślnej interoperacyjności (opierająca się na normach i otwartych specyfikacjach zgodnie z zasadami normalizacji) oraz zasady wiarygodności i bezpieczeństwa.
19 "Cyfryzacja europejskiego przemysłu - Pełne wykorzystanie możliwości jednolitego rynku cyfrowego"; COM/2016/0180 final.
20 Takie jak dane, które nie mając charakteru prawnego, wspierają korzystanie z narzędzi w ramach e-sprawiedliwości, np. rejestry praktyków, informacje o przedsiębiorstwach lub o niewypłacalności osób i przedsiębiorstw.
21 Takie jak dane związane z prawodawstwem, np. metadane. Dostęp do tych danych powinien być zapewniany w formatach możliwych do wielokrotnego wykorzystania - w celu promowania interoperacyjności, czy to technicznej (formaty otwartych danych), czy to semantycznej (wykorzystanie słowników kontrolowanych, takich jak Euro-Voc), oraz używalności - poprzez uproszczenie dostępu do danych prawnych z wykorzystaniem identyfikatorów, takich jak ELI i ECLI.
22 Jak na przykład e-CODEX (bez uszczerbku dla przyszłych rozwiązań technicznych).
23 Finansowanie to powinno zostać zapewnione na przykład poprzez programy dotacji realizowane przez Komisję, takie jak instrument "Łącząc Europę".