Strategia dotycząca e-sprawiedliwości na lata 2019-2023.

Strategia dotycząca e-sprawiedliwości na lata 2019-2023

(2019/C 96/04)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2019 r.)

I. 

Wprowadzenie

1.
Celem europejskiej e-sprawiedliwości jest poprawa dostępu do wymiaru sprawiedliwości w kontekście ogólnoeuropejskim. W jej ramach rozwijane i integrowane są technologie informacyjno-komunikacyjne w celu ułatwienia dostępu do informacji prawnych i działań systemów sądowych. Procedury przeprowadzane w sposób cyfrowy oraz elektroniczna komunikacja pomiędzy osobami zaangażowanymi w postępowania sądowe stały się ważnym elementem skutecznego funkcjonowania sądownictwa w państwach członkowskich.
2.
Unia Europejska już od ponad dekady z zaangażowaniem działa na rzecz europejskiej e-sprawiedliwości. Gotowością do rozwijania e-sprawiedliwości wykazali się wszyscy: Rada 1 , Komisja 2  i Parlament Europejski 3 .
3.
Dotychczas działania w dziedzinie e-sprawiedliwości były prowadzone w oparciu o dwa plany działania dotyczące europejskiej e-sprawiedliwości 4  i towarzyszącą im strategię dotyczącą e-sprawiedliwości na lata 2014-2018 5 . Te dwa plany działania zostały zrealizowane przez Radę - poprzez jej organy przygotowawcze - oraz państwa członkowskie, Komisję i Urząd Publikacji.
4.
Europejski portal "e-Sprawiedliwość" (portal) został wzbogacony o strony informacyjne 6 , narzędzia wyszukiwania 7  oraz interaktywne formularze 8 . Z myślą o usprawnieniu i ułatwieniu użytkownikom korzystania z tego portalu odnowiona została także jego struktura.
5.
Rozwój elektronicznych narzędzi na potrzeby e-sprawiedliwości następuje niezwykle szybko - obecnie narzędzia te umożliwiają: przeprowadzanie elektronicznych postępowań sądowych przy użyciu zabezpieczonych kanałów elektronicznych 9 , bezpieczną komunikację między organami wymiaru sprawiedliwości 10 , łatwiejszy dostęp obywateli do informacji o przepisach prawnych 11  oraz dostęp do niektórych rejestrów krajowych, za które odpowiadają państwa członkowskie 12  lub organizacje zawodowe.
6.
Również baza EUR-Lex została wzbogacona - o nowe rodzaje dokumentów i narzędzia wyszukiwania. Zaktualizowano ją, wprowadzając tam nowe akty prawne i orzecznictwo, w tym krajowe środki transpozycji i orzecznictwo krajowe, a także streszczenia aktów prawnych UE, w których w przystępny sposób objaśnia się unijne przepisy. Na podstawie informacji zwrotnych uzyskanych od obywateli ulepszono funkcjonalność i strukturę bazy EUR-Lex.
7.
Sporządzono dwa sprawozdania dotyczące stanu realizacji planu działania na lata 2014-2018; jedno z nich przygotowała Rada 13 , a drugie - Komisja 14 .

II. 

Powiązanie pomiędzy e-sprawiedliwością a zasadami dotyczącymi administracji elektronicznej

8.
Prace przeprowadzone w obszarze e-sprawiedliwości mogą przynosić korzyści także innym dziedzinom. Zwłaszcza e-CODEX może udostępnić elementy składowe, takie jak dostarczanie elektroniczne, na potrzeby innych dziedzin. Podobnie, rezultaty zakończonego już projektu e-SENS mają posłużyć do ułatwienia wprowadzenia transgranicznych cyfrowych usług publicznych dzięki elementom technicznym o charakterze ogólnym, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania.
9.
E-sprawiedliwość powinna - poprzez umożliwienie łatwiejszego dostępu do informacji i wymiaru sprawiedliwości - przyczyniać się do rozwoju jednolitego rynku cyfrowego, który jest jednym z celów administracji elektronicznej, jak to odnotowano w deklaracji z Tallina z w sprawie administracji elektronicznej 15 . W przypadku inicjatyw dotyczących europejskiej e-sprawiedliwości należy dążyć do dalszej spójności w obrębie ram administracji elektronicznej - z uwzględnieniem przepisów konstytucyjnych odnoszących się do sądownictwa w państwach członkowskich (niezależność sądów i podział władzy) - poprzez wykonywanie konkluzji Rady z dnia 20 września 2016 r. w sprawie dokumentu "Plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020 - Przyspieszenie transformacji cyfrowej administracji" 16  oraz Komunikatu Komisji z dnia 19 kwietnia 2016 r. zatytułowanego "Plan działań UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020 - Przyspieszenie transformacji cyfrowej w administracji" 17 .
10.
Zgodnie z tymi konkluzjami Rady z dnia 20 września 2016 r. przy uruchamianiu inicjatyw w ramach europejskiej e-sprawiedliwości należy przestrzegać zasad 18  określonych w komunikacie Komisji z dnia 19 kwietnia 2016 r. 19
11.
Europejska e-sprawiedliwość powinna w szczególności:
-
wspierać podejście polegające na domyślnej cyfrowości, zwłaszcza poprzez
-
zobowiązanie na rzecz zapewniania obywatelom i przedsiębiorstwom opcji umożliwiającej cyfrową interakcję z odpowiednimi organami,
-
wprowadzanie tego podejścia w ramach prawodawstwa krajowego i unijnego, tak aby zapewnić odpowiednie przepisy prawne i zagwarantować tym samym pewność prawa i płynne interakcje w kontekście krajowym i transgranicznym,
-
funkcjonować zgodnie z zasadą jednorazowości, tj. unikać zbędnych procedur oraz, zgodnie z zasadą ochrony danych, ponownie wykorzystywać do przyszłych procedur informacje wprowadzone już kiedyś do systemu, jeżeli nie są one przestarzałe,
-
koncentrować się na użytkownikach, tj. wprowadzać aplikacje, strony internetowe, narzędzia i systemy zaprojektowane z myślą o tym, by użytkownicy mogli z nich łatwo korzystać i mieć na nie wpływ.

III. 

Cele europejskiej e-sprawiedliwości

12.
Celem e-sprawiedliwości jest ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości i usprawnienie systemów sądowych, w tym w sprawach transgranicznych, z myślą o obywatelach, osobach wykonujących zawody prawnicze i odpowiednich organach, z uwzględnieniem niezależności sądów i podziału władzy. Cel ten jest osiągany poprzez upraszczanie i wprowadzanie komunikacji cyfrowej, dostęp do procedur i informacji prawnych oraz połączenie z systemami krajowymi i pomiędzy systemami krajowymi w kontekście transgranicznym.
A.
Dostęp do informacji
13.
Celem jest poprawa dostępu do informacji z dziedziny wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej; są to między innymi:
-
informacje o prawach obywateli, przyczyniające się do szerszej wiedzy na temat tych praw,
-
informacje na temat prawa UE oraz prawa krajowego transponującego prawo UE,
-
informacje na temat procedur, pomagające obywatelom korzystać z różnych narzędzi udostępnianych im na potrzeby tych procedur, np. interaktywnych formularzy czy narzędzi wyszukiwania dla praktyków i organów (wymiaru sprawiedliwości),
-
informacje na temat właściwych organów, pomagające obywatelom zidentyfikować właściwe organy oraz odpowiednie przepisy krajowe, w ramach postępowań sądowych lub pozasądowych,
-
publicznie dostępne informacje zawarte w rejestrach krajowych, oraz
-
dane istotne dla korzystania z e-sprawiedliwości 20  i e-prawa 21 .
14.
Ważną rolę w realizacji tego celu ma do odegrania portal e-Sprawiedliwość, a także baza EUR-Lex.
15.
Portal musi być nadal rozwijany, tak aby stawał się coraz bardziej interaktywnym punktem kompleksowej obsługi w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i by oferował dostęp do e-usług lub e-rozwiązań.
16.
EUR-Lex powinien ewoluować w taki sposób, by zaspakajać dalsze potrzeby obywateli i umożliwiać im łatwe wyszukiwanie wszelkich istotnych informacji na temat prawa UE.
17.
Aby umożliwić dostęp do informacji, które mogą być wykorzystywane do procedur sądowych i pozasądowych, ustanowiono już lub właśnie ustanawia się połączenia pomiędzy odpowiednimi rejestrami, takimi jak rejestry przedsiębiorców i rejestry upadłości. W razie potrzeby należy ustanowić kolejne połączenia pomiędzy rejestrami i bazami danych, tak aby uprościć dostęp do informacji i ułatwić pracę praktykom.
18.
W tym kontekście należy kontynuować starania na rzecz ścisłego zaangażowania osób wykonujących zawody prawnicze, które występują w podwójnej roli - jako użytkownicy informacji udostępnianych w wyniku projektów dotyczących połączeń pomiędzy rejestrami lub bazami danych oraz, w niektórych przypadkach, jako podmioty odpowiedzialne za wdrożenie takich rejestrów i baz i za ich funkcjonowanie.
B.
E-komunikacja w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości
19.
Należy nadal prowadzić dematerializację postępowań sądowych i pozasądowych w celu zaoferowania łatwiejszego i szybszego dostępu do sądów i ułatwienia korzystania z postępowań pozasądowych poprzez zastosowanie w sytuacjach transgranicznych bezpiecznych narzędzi komunikacji elektronicznej, a w szczególności e-CODEX.
20.
E-sprawiedliwość powinna ułatwiać elektroniczną interakcję i komunikację między organami wymiaru sprawiedliwości, a także z obywatelami i praktykami w ramach postępowań sądowych (np. za pomocą wideokonferencji lub bezpiecznej elektronicznej wymiany danych) w zgodzie z istniejącymi ramami prawnymi.
21.
Niektóre funkcje powinny być dostępne wyłącznie dla członków organów wymiaru sprawiedliwości poprzez bezpieczny dostęp z wykorzystaniem konkretnych praw dostępu oraz jednolitej lub interoperacyjnej metody uwierzytelniania opartej na systemach zgodnych z eIDAS.
22.
Zawsze wtedy, gdy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości wdraża się lub wykorzystuje się usługi zaufania, należy przeanalizować i zastosować przepisy ram prawnych dotyczących eIDAS.
23.
Systemy e-sprawiedliwości mogą być również wykorzystywane do ułatwiania funkcjonowania różnych sieci istniejących na szczeblu europejskim, takich jak europejska sieć sądowa w sprawach cywilnych i handlowych czy europejska sieć sądowa w sprawach karnych. W tym celu można by dalej korzystać - w porozumieniu z wyżej wymienionymi organizacjami - z możliwości oferowanych przez system europejskiej e-sprawiedliwości oraz portal.
C.
Interoperacyjność
24.
Każde państwo członkowskie powinno zapewnić takie techniczne wdrożenie krajowych systemów e-sprawiedliwości i takie zarządzanie nimi, by ułatwić ich połączenie z systemami innych państw członkowskich oraz interoperacyjność z tymi systemami. Należy zapewnić kompatybilność różnych wybranych w odniesieniu do aplikacji systemu sądowego aspektów technicznych, organizacyjnych, prawnych i semantycznych przy równoczesnym zagwarantowaniu elastyczności dla państw członkowskich. W tym kontekście należy brać pod uwagę zasady określone w europejskich ramach interoperacyjności.

IV. 

Zasady odnoszące się do e-sprawiedliwości

A.
Wytyczne na potrzeby planu działania
i.
Ustalanie priorytetów
25.
O włączeniu projektów do planu działania należy decydować w oparciu o: priorytety ustanowione zgodnie z ustalonym znaczeniem, jakie mają one dla obywateli, przedsiębiorstw oraz sądownictwa, perspektywy w zakresie trwałości, postęp technologiczny oraz liczbę państw członkowskich, które w nich uczestniczą od samego początku. Uszeregowane według priorytetów projekty powinny polegać na technologii, która jest wystarczająco rozwinięta, tak aby można ją było wdrożyć po rozsądnych kosztach, a jednocześnie zapewniać odpowiednią stabilność i jakość usług. Projekty powinny przynosić korzyści obywatelom, przedsiębiorstwom i/lub sądownictwu i powinny mieć zastosowanie przy powszechnych i ważnych procedurach. Projekty muszą wykazywać potencjał do angażowania wszystkich lub prawie wszystkich państw członkowskich. Mogą się w nie angażować instytucje UE.
26.
Projekty, które uznano za priorytetowe z uwagi na obecny stan zaawansowania prac, na to że są pilne potrzebne lub mają powiązania z innymi projektami, zostaną włączone do listy głównej zawartej w planie działania.
27.
Jednocześnie powstanie lista rezerwowa z projektami, dla których pewne warunki wstępne wydają się jeszcze niespełnione. Projekty z niższym priorytetem umieszczone na tej liście rezerwowej mogłyby być mimo wszystko wdrażane z udziałem państw członkowskich, które zażyczą sobie realizować taki projekt, jak tylko znalezione zostaną rozwiązania dla istniejących przeszkód lub niespełnionych warunków, i mogłyby wciąż uzyskać finansowanie, jeśli tylko zaproszenia do składania wniosków obejmują zakres tych projektów.
ii.
Ciągłość
28.
Aby promować ciągłość, w trakcie przygotowywania planu działania należy brać pod uwagę możliwość włączenia do niego już realizowanych projektów, ujętych w poprzednich planach działania. Projekty, które przyniosły już pozytywne wyniki, należy włączyć do planu jako priorytetowe.
iii.
Zdolność ewoluowania
29.
Plan działania powinien być elastyczny, jeśli chodzi o przyszłe zmiany, niezależnie od tego, czy będą one miały charakter prawny czy technologiczny. Oznacza to, że do planu działania można będzie dodać konkretny projekt, jeżeli taka konieczność będzie wynikała z aktu prawnego w dziedzinie e-sprawiedliwości.
30.
Należy ściśle monitorować dziedziny technologii wykorzystywanych w usługach prawnych, takie jak na przykład sztuczna inteligencja, technologia blockchain, e-tłumaczenia lub rzeczywistość wirtualna, by pozwolić zidentyfikować i wykorzystywać możliwości, które mogą mieć potencjalnie pozytywny wpływ na e-sprawiedliwość.
31.
Taki pozytywny wpływ na e-sprawiedliwość mogłyby mieć zwłaszcza sztuczna inteligencja i technologia blockchain, na przykład poprzez zwiększenie efektywności i zaufania. Wszelkie rozwijanie i wdrażanie takich technologii w przyszłości musi przebiegać z uwzględnieniem stosownego ryzyka i wyzwań, zwłaszcza w odniesieniu do ochrony danych i etyki.
iv.
Współpraca z praktykami
32.
Projekty zaproponowane przez praktyków, zarządzane przez takie osoby i/lub w które osoby te są zaangażowane powinny kwalifikować się do włączenia do planu działania, jeżeli spełniają warunki ujęte w poprzednich trzech paragrafach.
33.
Projekty zaproponowane przez praktyków będą uruchamiane z ich inicjatywy.
34.
Przyjmuje się, że nie wszystkie państwa członkowskie będą w stanie pomagać w realizacji tych projektów z uwagi na różnice pomiędzy systemami krajowymi.
B.
Realizacja planu działania
i.
Udział na zasadzie dobrowolności
35.
Projekty z dziedziny e-sprawiedliwości opierają się na zasadzie dobrowolnego działania, z wyjątkiem sytuacji, gdy konkretny instrument prawny nakłada określone obowiązki. Jednak od samego początku każdej z inicjatyw należy zabiegać o szerokie uczestnictwo państw członkowskich, gdyż przyczyni się ono do większego pozytywnego oddziaływania i większego potencjału w zakresie trwałości.
ii.
Trwałość
36.
Warunkiem wstępnym dla włączenia projektu z dziedziny e-sprawiedliwości do planu działania jest generalnie jego trwałość. Trwałość odnosi się do aspektów organizacyjnych, prawnych, technicznych i finansowych.
37.
Należy zapewnić w odpowiednim czasie trwałe ramy zarządzania projektami i utrzymania projektów, w miarę możliwości poprzez instrumenty prawne UE 22 .
38.
Pełna zgodność projektów z dziedziny e-sprawiedliwości z ramami prawnymi UE jest elementem warunkującym trwałość tych projektów.
39.
Wymogi techniczne powinny być łatwe do wdrożenia i rozwinięcia przez państwa członkowskie, z uwzględnieniem zmian technologicznych. Należy zapewnić odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa.
40.
Należy wprowadzić rozróżnienie pomiędzy projektami pilotażowymi a rozwiązaniami wielkoskalowymi. Rozwiązania wielkoskalowe zostaną stworzone i będą działać w oparciu o przyjęte instrumenty prawne, które będą zawierać przepisy dotyczące zarządzania i trwałości. Projekty pilotażowe będą ograniczone w czasie. Po zakończeniu projektu podjęta zostanie decyzja o tym, czy przekształcić go w rozwiązanie wielkoskalowe, prowadzić dalej w sposób samodzielny, najlepiej bez finansowania ze strony UE, lub też zakończyć.
iii.
Stabilność finansowa
41.
Komisja Europejska, państwa członkowskie i organizacje zrzeszające praktyków powinny zapewnić na czas dostępność odpowiedniego finansowania na potrzeby projektów w zakresie e-sprawiedliwości 23 .
42.
Na szczeblu UE należy ułatwić dostęp do finansowania, w szczególności poprzez jak największe uproszczenie formalności administracyjnych, przy jednoczesnym poszanowaniu rozporządzenia finansowego 24 .
iv.
Decentralizacja
43.
Europejska e-sprawiedliwości opiera się na zasadzie zdecentralizowanego modelu na szczeblu europejskim, łączącego różne systemy ustanowione już w państwach członkowskich. Podejście do e-sprawiedliwości zakładające decentralizację jest wyrazem poszanowania dla zasady proporcjonalności i zasady pomocniczości.
44.
Niemniej w pewnych określonych sytuacjach lub ze względu na to, że jest to narzucone prawem UE, można również przewidzieć podejście, które zakłada centralizację.
v.
Organizacja prac w ramach e-sprawiedliwości
45.
Właściwy organ przygotowawczy Rady Unii Europejskiej śledzi ogólną realizację planu działania dotyczącego europejskiej e-sprawiedliwości.
46.
W razie potrzeby pewna ograniczona liczba grup eksperckich zaangażowanych w konkretne projekty może się spotkać w celu poczynienia postępów w tych obszarach pracy - poprzez wymianę informacji i najlepszych rozwiązań oraz promowanie uczestnictwa.
47.
Aby ułatwić pomyślną realizację europejskiej e-sprawiedliwości, w pracach w dziedzinie e-sprawiedliwości należy uwzględnić kwestię promowania i krzewienia wiedzy, zarówno na szczeblu UE, jak i szczeblu krajowym.
48.
Grupa robocza będzie co najmniej raz na pół roku monitorować realizację planu działania dotyczącego europejskiej e-sprawiedliwości, który powinien być w miarę potrzeby dostosowywany do zachodzących zmian.
vi.
Współpraca z praktykami
49.
Do realizacji planu działania należy angażować praktyków - w charakterze doradców lub partnerów w projektach, które zależą od ich udziału lub mogłyby na nim skorzystać.
1 Konkluzje Rady ds. WSISW z 12-13 czerwca 2007, s. 43 w dok. 10267/07.
2 Odpowiadając Radzie, Komisja przedstawiła komunikat "Droga do europejskiej strategii w dziedzinie e-sprawiedliwości" z dnia 5 czerwca 2008 r. (COM(2008) 329 final, dok. Rady: 10285/08).
3 Rezolucja w sprawie e-sprawiedliwości z posiedzenia plenarnego w dniu 18 grudnia 2008, 2008/2125 (INI).
4 Wieloletni plan działania na lata 2009-2013 dotyczący europejskiego e-prawa (Dz.U. C 75 z 31.3.2009 s. 1); Wieloletni plan działania na lata 2014-2018 dotyczący europejskiej e-sprawiedliwości (Dz.U. C 182 z 14.6.2014, s. 2).
5 Projekt strategii dotyczącej europejskiego systemu e-sprawiedliwości na lata 2014-2018 (Dz.U. C 376 z 21.12.2013, s. 7).
6 Strony te odnoszą się do szerokiego zakresu kwestii: od prawa rodzinnego przez szkolenia na temat prawa UE dla pracowników wymiaru sprawiedliwości po prawa ofiar przestępstw czy prawo ochrony konsumentów.
7 Narzędzia te umożliwiają wyszukiwanie osób wykonujących zawody prawnicze, przedsiębiorstw lub organów właściwych w sprawach ochrony praw człowieka.
8 Na przykład dokumenty urzędowe, takie jak świadectwo urodzenia czy zaświadczenie o miejscu zamieszkania, wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 (Dz.U. L 200 z 26.7.2016, s. 1).
9 Na przykład interaktywnych formularzy dotyczących drobnych roszczeń, które to formularze są dostępne na portalu "e-Sprawiedliwość".
10 Na przykład poprzez bramy sieciowe e-Codex, przewidziane w ramach projektu dotyczącego dowodu elektronicznego.
11 Na przykład poprzez stosowanie identyfikatorów ELI i ECLI do wyszukiwania i analizy tekstów prawnych i orzecznictwa.
12 Na przykład do rejestrów przedsiębiorców - poprzez system integracji rejestrów przedsiębiorstw - czy do rejestrów upadłości.
13 Obecna wersja z 10 października 2018 r.: WK 598/2018 REV 2.
15 Deklaracja z Tallina w sprawie administracji elektronicznej - z posiedzenia ministerialnego, które odbyło się w dniu 6 października 2017 r. za estońskiej prezydencji Rady UE; https://www.eu2017.ee/news/insights/tallinn-declaration-egovernment-ministerial-meeting-during-estonian-presidency.
16 12359/16.
17 8097/16 COM (2016) 179 final.
18 Te zasady to: zasada domyślnej cyfrowości (w tym dostosowania inicjatyw ustawodawczych do ery cyfrowej), zasada jednorazowości (przy należytym przestrzeganiu przepisów o ochronie danych), zasada inkluzywności i dostępności, zasada otwartości i przejrzystości, zasada domyślnej transgraniczności (w odpowiednich przypadkach), zasada domyślnej interoperacyjności (opierająca się na normach i otwartych specyfikacjach zgodnie z zasadami normalizacji) oraz zasady wiarygodności i bezpieczeństwa.
19 "Cyfryzacja europejskiego przemysłu - Pełne wykorzystanie możliwości jednolitego rynku cyfrowego"; COM/2016/0180 final.
20 Takie jak dane, które nie mając charakteru prawnego, wspierają korzystanie z narzędzi w ramach e-sprawiedliwości, np. rejestry praktyków, informacje o przedsiębiorstwach lub o niewypłacalności osób i przedsiębiorstw.
21 Takie jak dane związane z prawodawstwem, np. metadane. Dostęp do tych danych powinien być zapewniany w formatach możliwych do wielokrotnego wykorzystania - w celu promowania interoperacyjności, czy to technicznej (formaty otwartych danych), czy to semantycznej (wykorzystanie słowników kontrolowanych, takich jak Euro-Voc), oraz używalności - poprzez uproszczenie dostępu do danych prawnych z wykorzystaniem identyfikatorów, takich jak ELI i ECLI.
22 Jak na przykład e-CODEX (bez uszczerbku dla przyszłych rozwiązań technicznych).
23 Finansowanie to powinno zostać zapewnione na przykład poprzez programy dotacji realizowane przez Komisję, takie jak instrument "Łącząc Europę".

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.96.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Strategia dotycząca e-sprawiedliwości na lata 2019-2023.
Data aktu: 13/03/2019
Data ogłoszenia: 13/03/2019