Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Program InvestEU.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Program InvestEU

(2019/C 86/17)

(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2019 r.)

Sprawozdawca: Konstantinos AGORASTOS (EL/EPL), przewodniczący regionu Tesalii
Dokument źródłowy: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program InvestEU
COM(2018) 439 final
I.
ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Motyw 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
W 2016 r. inwestycje infrastrukturalne w Unii wyniosły 1,8 % jej PKB, co oznacza spadek w stosunku do 2009 r. (2,2 %) i około 20-procentowy spadek w porównaniu z poziomem inwestycji sprzed światowego kryzysu finansowego. W Unii odnotowuje się wprawdzie wzrost wskaźników inwestycji do PKB, ale jest on nadal mniejszy niż można by oczekiwać po obecnej sile ożywienia gospodarczego oraz niewystarczający, aby mógł zrekompensować lata niedoinwestowywania. Co ważniejsze, obecne poziomy inwestycji i prognozy inwestycyjne nie uwzględniają inwestycji strukturalnych, których Unia potrzebuje, aby stawić czoło zmianom technologicznym i globalnej konkurencji, w tym w obszarze innowacji, umiejętności, infrastruktury, małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP"), ani potrzeby sprostania najważniejszym wyzwaniom społecznym, takim jak zrównoważony rozwój czy starzenie się społeczeństwa. Skorygowanie niedoskonałości rynku oraz nieoptymalnych sytuacji w zakresie inwestycji wymaga zatem ciągłego wsparcia w celu zmniejszenia luki inwestycyjnej w docelowych sektorach i osiągnięcia celów polityki Unii. W 2016 r. inwestycje infrastrukturalne w Unii wyniosły 1,8 % jej PKB, co oznacza spadek w stosunku do 2009 r. (2,2 %) i około 20-procentowy spadek w porównaniu z poziomem inwestycji sprzed światowego kryzysu finansowego. W wartościach bezwzględnych poziom całkowitych inwestycji jest wciąż niższy niż przed kryzysem w 11 państwach członkowskich, a w 2015 r. był o ponad 25 % niższy niż w 2007 r. w ponad 40 regionach w całej UE. W Unii odnotowuje się wprawdzie wzrost wskaźników inwestycji do PKB, ale jest on nierównomiernie zlokalizowany - zwłaszcza na obszarach peryferyjnych i/lub przygranicznych między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a krajami trzecimi - i

nadal mniejszy niż można by oczekiwać po obecnej sile ożywienia gospodarczego oraz niewystarczający, aby mógł zrekompensować lata niedoinwestowywania. Co ważniejsze, obecne poziomy inwestycji i prognozy inwestycyjne nie uwzględniają inwestycji strukturalnych, których Unia potrzebuje, aby stawić czoło zmianom technologicznym i globalnej konkurencji, w tym w obszarze innowacji, umiejętności, infrastruktury, małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP"), ani potrzeby sprostania najważniejszym wyzwaniom społecznym, takim jak zrównoważony rozwój czy starzenie się społeczeństwa. Skorygowanie niedoskonałości rynku oraz nieoptymalnych sytuacji w zakresie inwestycji wymaga zatem ciągłego wsparcia w celu zmniejszenia luki inwestycyjnej w docelowych sektorach, a przede wszystkim w regionach słabiej rozwiniętych, i osiągnięcia celów polityki Unii. W regionach słabiej rozwiniętych należy traktować priorytetowo inwestycje w rozwój miejscowego potencjału, dążąc do wypracowania przewagi konkurencyjnej oraz do zaspokojenia ich konkretnych potrzeb.

Uzasadnienie

Należy podkreślić nierównomierność trendów inwestycyjnych w państwach członkowskich i regionach, a także potrzebę wyeliminowania luki inwestycyjnej, szczególnie w regionach odczuwających znaczny i utrzymujący się brak inwestycji.

Poprawka 2

Motyw 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Na poziomie Unii europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej zapewnia ramy określania krajowych priorytetów w zakresie reform oraz monitorowania ich realizacji. Państwa członkowskie opracowują swoje własne krajowe wieloletnie strategie inwestycyjne wspierające realizację tych priorytetów. Strategie te powinny być przedstawiane wraz z rocznymi krajowymi programami reform, aby służyć określeniu i koordynowaniu priorytetowych projektów inwestycyjnych, które mają być wspierane ze środków krajowych lub unijnych. Mają również pomóc w wykorzystywaniu unijnego finansowania w spójny sposób oraz maksymalizowaniu wartości dodanej wsparcia finansowego otrzymywanego za pośrednictwem europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, Europejskiego Instrumentu Stabilizacji Inwestycji oraz Funduszu InvestEU, w stosownych przypadkach. Na poziomie Unii europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej, który powinien zostać zreformowany przed rozpoczęciem kolejnego okresu programowania z myślą o dostosowaniu go do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, zapewnia ramy określania krajowych priorytetów w zakresie reform oraz monitorowania ich realizacji. Państwa członkowskie opracowują swoje własne krajowe wieloletnie strategie inwestycyjne wspierające realizację tych priorytetów. Strategie te powinny być przedstawiane wraz z rocznymi krajowymi programami reform, aby służyć określeniu i koordynowaniu priorytetowych projektów inwestycyjnych, które mają być wspierane ze środków krajowych lub unijnych. Mają również pomóc w wykorzystywaniu unijnego finansowania w spójny sposób oraz maksymalizowaniu wartości dodanej wsparcia finansowego otrzymywanego za pośrednictwem europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, Europejskiego Instrumentu Stabilizacji Inwestycji oraz Funduszu InvestEU, w stosownych przypadkach.

Poprawka 3

Motyw 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Fundusz InvestEU powinien przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności Unii, w tym w obszarze innowacji i cyfryzacji, bardziej zrównoważonego wzrostu gospodarczego Unii, odporności w wymiarze społecznym i integracji społecznej, a także integracji unijnych rynków kapitałowych, w tym wprowadzenia rozwiązań korygujących ich fragmentację i dywersyfikujących źródła finansowania przedsiębiorstw unijnych. W tym celu fundusz powinien wspierać projekty, które są technicznie wykonalne i ekonomicznie opłacalne, poprzez zapewnienie ram dla wykorzystania instrumentów dłużnych, opartych na podziale ryzyka i kapitałowych opartych na gwarancji budżetowej Unii oraz poprzez wkłady wnoszone przez partnerów wykonawczych. Fundusz InvestEU powinien kierować się popytem i jednocześnie dążyć do tego, aby udzielane wsparcie przyczyniało się do osiągnięcia celów polityki Unii. Fundusz InvestEU powinien przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności Unii, w tym w obszarze innowacji i cyfryzacji, bardziej zrównoważonego wzrostu gospodarczego Unii, odporności Unii w wymiarze społecznym, jej inkluzywności oraz elastyczności wobec zmian, jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, a także integracji unijnych rynków kapitałowych, w tym wprowadzenia rozwiązań korygujących ich fragmentację i dywersyfikujących źródła finansowania przedsiębiorstw unijnych, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP. W tym celu fundusz powinien wspierać projekty, które są technicznie wykonalne i ekonomicznie opłacalne oraz spełniają warunki oceny wpływu na zrównoważony rozwój, poprzez zapewnienie ram dla wykorzystania instrumentów dłużnych, opartych na podziale ryzyka i kapitałowych opartych na gwarancji budżetowej Unii oraz poprzez wkłady finansowe wnoszone przez partnerów wykonawczych. Fundusz InvestEU powinien kierować się popytem i jednocześnie dążyć do tego, aby udzielane wsparcie przyczyniało się do osiągnięcia celów polityki Unii w koordynacji z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi.

Uzasadnienie

Podstawę wniosku stanowi art. 173 (przemysł) i art. 175 akapit trzeci (spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Postanowienia tego ostatniego artykułu powinny również znaleźć odzwierciedlenie w ogólnych celach Programu InvestEU, w szczególności z uwagi na różnice między krajami i regionami pod względem inwestycji. W celu zapewnienia niezbędnych środków finansowych przedsiębiorstwom, a zwłaszcza MŚP, konieczne jest zagwarantowanie dostępności oraz koordynacji różnych narzędzi i instrumentów, w tym funduszy strukturalnych i InvestEU, w świetle istniejących różnic między państwami i regionami.

Poprawka 4

Motyw 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Odzwierciedlając znaczenie przeciwdziałania zmianie klimatu zgodnie ze zobowiązaniami Unii na rzecz realizacji porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, Program Inves-tEU przyczyni się do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i do osiągnięcia celu ogólnego, w ramach którego wydatki na realizację celów klimatycznych w budżecie Unii mają sięgnąć 25 %. W odniesieniu do działań wspieranych z Programu InvestEU oczekuje się, że 30 % całkowitej puli środków finansowych tego programu będzie przyczyniać się do realizacji celów klimatycznych. Stosowne działania zostaną określone podczas opracowywania i wdrażania Programu InvestEU oraz zweryfikowane w kontekście odpowiednich ocen i procesów przeglądu. Odzwierciedlając znaczenie przeciwdziałania zmianie klimatu zgodnie ze zobowiązaniami Unii na rzecz realizacji porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, Program Inves-tEU przyczyni się do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i do osiągnięcia celu ogólnego, w ramach którego wydatki na realizację celów klimatycznych w budżecie Unii mają sięgnąć 30 %. W odniesieniu do działań wspieranych z Programu InvestEU oczekuje się, że 35 % całkowitej puli środków finansowych tego programu będzie przyczyniać się do realizacji celów klimatycznych. Stosowne działania zostaną określone podczas opracowywania i wdrażania Programu InvestEU oraz zweryfikowane w kontekście odpowiednich ocen i procesów przeglądu.

Uzasadnienie

Należy uwzględnić starania zmierzające do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ i wypełnienia zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego.

Poprawka 5

Motyw 11

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Zgodnie ze sprawozdaniem dotyczącym zagrożeń dla środowiska z 2018 r. wydanym przez Światowe Forum Ekonomiczne połowa z dziesięciu najpoważniejszych zagrożeń dla gospodarki światowej dotyczy środowiska. Zagrożenia te obejmują zanieczyszczenie powietrza, gleby i wody, ekstremalne zdarzenia pogodowe, utratę różnorodności biologicznej oraz niepowodzenie działań mających na celu łagodzenie skutków zmiany klimatu i dostosowanie się do niej. Zasady ochrony środowiska są mocno osadzone w Traktatach i w wielu obszarach polityki Unii. W związku z tym w ramach działań związanych z Funduszem InvestEU należy wspierać uwzględnianie celów z dziedziny ochrony środowiska w głównym nurcie polityki. Kwestie ochrony środowiska i związanego z nią zapobiegania zagrożeniom oraz zarządzania ryzykiem powinny zostać uwzględnione przy przygotowywaniu i realizacji inwestycji. UE powinna również śledzić swoje wydatki związane z ochroną bioróżnorodności i ograniczaniem zanieczyszczenia powietrza w celu wypełnienia obowiązków sprawozdawczych wynikających z Konwencji o różnorodności biologicznej oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/ 2284[1]. Inwestycje przeznaczone na cele związane z ochroną środowiska należy zatem śledzić za pomocą wspólnych metod, spójnych z metodami opracowanymi w ramach innych unijnych programów mających zastosowanie do klimatu, różnorodności biologicznej i zarządzania zanieczyszczeniem powietrza, aby umożliwić ocenę indywidualnego i łącznego wpływu inwestycji na kluczowe składniki kapitału naturalnego, w tym na powietrze, wodę, grunty i różnorodność biologiczną. Zgodnie ze sprawozdaniem dotyczącym zagrożeń dla środowiska z 2018 r. wydanym przez Światowe Forum Ekonomiczne połowa z dziesięciu najpoważniejszych zagrożeń dla gospodarki światowej dotyczy środowiska. Zagrożenia te obejmują zanieczyszczenie powietrza, gleby i wody, ekstremalne zdarzenia pogodowe, utratę różnorodności biologicznej oraz niepowodzenie działań mających na celu łagodzenie skutków zmiany klimatu i dostosowanie się do niej. Zasady ochrony środowiska są mocno osadzone w Traktatach i w wielu obszarach polityki Unii. W związku z tym w ramach działań związanych z Funduszem InvestEU należy wspierać uwzględnianie celów z dziedziny ochrony środowiska i celów w zakresie odporności na klęski żywiołowe w głównym nurcie polityki. Kwestie ochrony środowiska i związanego z nią zapobiegania zagrożeniom oraz zarządzania ryzykiem powinny zostać uwzględnione przy przygotowywaniu i realizacji inwestycji. UE powinna również śledzić swoje wydatki związane z ochroną bioróżnorodności i ograniczaniem zanieczyszczenia powietrza w celu wypełnienia obowiązków sprawozdawczych wynikających z Konwencji o różnorodności biologicznej oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/ 2284[1]. Inwestycje przeznaczone na cele związane z ochroną środowiska należy zatem śledzić za pomocą wspólnych metod, spójnych z metodami opracowanymi w ramach innych unijnych programów mających zastosowanie do klimatu, różnorodności biologicznej i zarządzania zanieczyszczeniem powietrza, aby umożliwić ocenę indywidualnego i łącznego wpływu inwestycji na kluczowe składniki kapitału naturalnego, w tym na powietrze, wodę, grunty i różnorodność biologiczną.

Uzasadnienie

Spójność z opinią KR-u w sprawie przeglądu Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności

Poprawka 6

Motyw 17

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Jak określono w dokumencie otwierającym debatę na temat społecznego wymiaru Europy[1] i w komunikacie dotyczącym Europejskiego filaru praw socjalnych[2], budowanie bardziej sprawiedliwej Unii, bardziej sprzyjającej włączeniu społecznemu, jest jednym z priorytetów Unii w zakresie zwalczania nierówności i wspierania polityki włączenia społecznego w Europie. Nierówność szans dotyczy szczególnie dostępu do edukacji, szkolenia i opieki zdrowotnej. Inwestowanie w gospodarkę społeczną, opartą na umiejętnościach i kapitale ludzkim, a także w integrację społeczną słabszych grup, zwłaszcza koordynowane na poziomie unijnym, może przyczynić się do zwiększenia możliwości gospodarczych. Fundusz InvestEU powinien być wykorzystywany do wspierania inwestycji w kształcenie i szkolenie, pomocy w zwiększaniu zatrudnienia, w szczególności wśród osób niewykwalifikowanych i długotrwale bezrobotnych, oraz poprawy sytuacji w zakresie solidarności międzypokoleniowej, opieki zdrowotnej, bezdomności, integracji cyfrowej, rozwoju społeczności, roli i miejsca młodych ludzi w społeczeństwie, jak również osób znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym obywateli państw trzecich. Program InvestEU powinien także przyczyniać się do wspierania europejskiej kultury i kreatywności. Aby przeciwdziałać głębokiej transformacji społeczeństw Unii i rynku pracy w nadchodzącym dziesięcioleciu, trzeba inwestować w kapitał ludzki, mikrofinansowanie, finansowanie społeczne i nowe modele biznesowe gospodarki społecznej, w tym realizować inwestycje mające wpływ społeczny i zlecać zadania mające na celu uzyskanie określonego wpływu społecznego. Program InvestEU powinien wzmocnić rodzący się ekosystem rynku społecznego, zwiększając podaż finansowania i dostęp do niego dla mikroprzedsiębiorstw i przedsiębiorstw społecznych, tak aby zaspokoić potrzeby tych, którzy najbardziej go potrzebują. W sprawozdaniu grupy zadaniowej wysokiego szczebla ds. inwestowania w infrastrukturę społeczną w Europie[3] wskazano luki inwestycyjne w infrastrukturze i usługach społecznych, w tym w zakresie kształcenia, szkolenia, opieki zdrowotnej i mieszkalnictwa, które wymagają wsparcia, w tym na poziomie Unii. W związku z tym należy wykorzystać łączną zdolność kapitału publicznego, komercyjnego i dobroczynnego, jak również wsparcie ze strony fundacji, w celu wspierania rozwoju łańcucha wartości na rynku społecznym i zwiększania odporności Unii. Jak określono w art. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w dokumencie otwierającym debatę na temat społecznego wymiaru Europy[1] i w komunikacie dotyczącym Europejskiego filaru praw socjalnych[2], budowanie bardziej sprawiedliwej Unii, bardziej sprzyjającej włączeniu społecznemu, jest jednym z priorytetów Unii w zakresie zwalczania nierówności i wspierania polityki włączenia społecznego w Europie. Nierówność szans dotyczy szczególnie dostępu do edukacji, szkolenia, zdobywania kwalifikacji, poszukiwania pierwszej pracy i opieki zdrowotnej. Inwestowanie w gospodarkę społeczną, opartą na umiejętnościach i kapitale ludzkim, a także w integrację społeczną słabszych grup, zwłaszcza koordynowane na poziomie unijnym i ukierunkowane na sektory doświadczające trudności w związku z brakiem siły roboczej i koniecznością przystosowania się do nowych technologii, może przyczynić się do zwiększenia możliwości gospodarczych. Fundusz InvestEU powinien być wykorzystywany do wspierania inwestycji w kształcenie i szkolenie, pomocy w zwiększaniu zatrudnienia, w szczególności wśród osób niewykwalifikowanych, niedawnych absolwentów i długotrwale bezrobotnych, tworzenia nowych obszarów zatrudnienia umożliwiających wejście na rynek pracy oraz poprawy sytuacji w zakresie solidarności międzypokoleniowej, opieki zdrowotnej, mieszkalnictwa, bezdomności, integracji cyfrowej, rozwoju społeczności, roli i miejsca młodych ludzi w społeczeństwie i na rynku pracy, jak również osób znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym obywateli państw trzecich. Program InvestEU powinien także przyczyniać się do wspierania europejskiej kultury i kreatywności. Aby przeciwdziałać głębokiej transformacji społeczeństw Unii i rynku pracy w nadchodzącym dziesięcioleciu, trzeba inwestować w kapitał ludzki, mikrofinansowanie, finansowanie społeczne i nowe modele biznesowe gospodarki społecznej, w tym realizować inwestycje mające wpływ społeczny i zlecać zadania mające na celu uzyskanie określonego wpływu społecznego. Program InvestEU powinien wzmocnić rodzący się ekosystem rynku społecznego, zwiększając podaż finansowania i dostęp do niego dla mikroprzedsiębiorstw i przedsiębiorstw społecznych, oraz wzmocnić więź między przedsiębiorstwami a ośrodkami szkoleniowymi, tak aby zaspokoić potrzeby tych, którzy najbardziej potrzebują wsparcia. W sprawozdaniu grupy zadaniowej wysokiego szczebla ds. inwestowania w infrastrukturę społeczną w Europie[3] wskazano luki inwestycyjne w infrastrukturze i usługach społecznych, w tym w zakresie kształcenia, szkolenia, zdobywania kwalifikacji, opieki zdrowotnej i mieszkalnictwa, które wymagają wsparcia, w tym na poziomie Unii. W związku z tym należy wykorzystać łączną zdolność kapitału publicznego, komercyjnego i dobroczynnego, jak również wsparcie ze strony fundacji, w celu wspierania rozwoju łańcucha wartości na rynku społecznym i zwiększania odporności Unii.

Uzasadnienie

Dodaje się odniesienie do mieszkalnictwa w oparciu o zasadę 19 Europejskiego filaru praw socjalnych.

Poprawka 7

Motyw 19

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Każdy segment polityki powinien składać się z dwóch modułów, tj. z modułu unijnego i modulu państw członkowskuh. Moduł unijny powinien służyć korygowaniu, w sposób proporcjonalny, niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, których zasięg jest ogólnounijny a wspierane działania powinny charakteryzować się wyraźną europejską wartością dodaną. Moduł państw członkowskuh powinien zapewniać państwom członkowskim możliwość wnoszenia części uh zasobów z funduszy podlegających zarządzaniu dzielonemu na tworzenie rezerw przeznaczonych na gwarancję UE wykorzystywaną do operacji z zakresu finansowania i inwestycji służących korygowaniu niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji na uh własnym terytorium, w tym na obszarach oddalonych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, takich jak najbardziej oddalone regiony Unii, aby realizować cele danego funduszu podlegającego zarządzaniu dzielonemu. Działania wspierane z Funduszu InvestEU w ramach modułu unijnego lub modułu państw członkowskuh nie powinny powielać ani wypierać finansowania prywatnego, ani zakłócać konkurencji na rynku wewnętrznym. Segmenty polityki powinny służyć korygowaniu, w sposób proporcjonalny, niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, których zasięg jest ogólnounijny, a wspierane działania powinny charakteryzować się wyraźną europejską wartością dodaną. Działania wspierane z Funduszu InvestEU nie powinny powielać ani wypierać finansowania prywatnego, ani zakłócać konkurencji na rynku wewnętrznym.

Uzasadnienie

Wartość dodana modułów nie jest jasna, tym bardziej, że każdy projekt współfinansowany z Funduszu InvestEU powinien wnosić europejską wartość dodaną. Pomijając fakt, że podział na moduły byłby skomplikowany z administracyjnego punktu widzenia, to KR powinien sprzeciwiać się wszelkiemu zachęcaniu państw członkowskich do wycofywania środków na projekty w ramach polityki spójności. W każdym razie KR powinien ujednolicić wyrażane w różnych opiniach stanowisko na temat art. 10 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, a także na temat odpowiednich uzgodnień dotyczących InvestEU.

Poprawka 8

Motyw 20

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Moduł państw członkowskich powinien być specjalnie zaprojektowany tak, by umożliwić korzystanie z funduszy podlegających zarządzaniu dzielonemu w celu tworzenia rezerw na gwarancję udzielaną przez Unię. Takie połączenie ma na celu zmobilizowanie wysokiego ratingu kredytowego Unii, aby wspierać inwestycje krajowe i regionalne przy jednoczesnym zapewnieniu spójnego zarządzania ryzykiem związanym ze zobowiązaniami warunkowymi poprzez stosowanie gwarancji udzielanej przez Komisję w ramach zarządzania pośredniego. Unia powinna gwarantować operacje z zakresu finansowania i inwestycji przewidziane w umowach w sprawie gwarancji zawartych między Komisją a partnerami wykonawczymi w ramach modułu państw członkowskich; fundusze podlegające zarządzaniu dzielonemu powinny zapewnić tworzenie rezerw na gwarancję, zgodnie ze wskaźnikiem tworzenia rezerw ustalonym przez Komisję na podstawie charakteru odnośnych operacji i związanych z nimi oczekiwanych strat, natomiast państwa członkowskie przejmowałyby straty przekraczające poziom oczekiwanych strat poprzez wystawianie gwarancji wzajemnych na rzecz Unii. Takie uzgodnienia powinny być przyjmowane w ramach jednej umowy o przyznanie wkładu zawieranej z każdym państwem członkowskim, które dobrowolnie wybierze takie rozwiązanie. Umowa o przyznanie wkładu powinna obejmować przynajmniej jedną szczegółową umowę w sprawie gwarancji, która ma być realizowana na terytorium danego państwa członkowskiego. Określenie wskaźnika tworzenia rezerw w poszczególnych przypadkach wymaga odstępstwa od [art. 211 ust. 1] rozporządzenia (UE, Euratom) nr XXXX[1] ("rozporządzenie finansowe"). Ta struktura przewiduje również jednolity zbiór przepisów dotyczących gwarancji budżetowych wspieranych z funduszy zarządzanych centralnie lub z funduszy podlegających zarządzaniu dzielonemu, co ułatwiłoby ich łączenie.

Uzasadnienie

Takie samo jak w poprawce do motywu 19.

Poprawka 9

Dodać nowy motyw po motywie 24

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Fundusz InvestEU powinien posiadać właściwą strukturę zarządzania, której funkcje powinny być odpowiednie do jego wyłącznego celu, jakim jest zapewnienie właściwego wykorzystania gwarancji UE. Tę strukturę zarządzania powinny tworzyć: Rada Doradcza, Rada Sterująca i Komitet Inwestycyjny. Komisja powinna oceniać zgodność przedłożonych przez partnerów wykonawczych operacji z zakresu finansowania i inwestycji z prawem i polityką Unii, natomiast ostateczne decyzje w sprawie tych operacji powinien podejmować partner wykonawczy.

Poprawka 10

Motyw 29

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Przy wyborze partnerów wykonawczych do celów wdrażania Funduszu InvestEU Komisja powinna rozważyć zdolność kontrahenta do realizowania celów Funduszu InvestEU i wniesienia własnych zasobów, aby zapewnić odpowiedni zasięg geograficzny i dywersyfikację geograficzną, przyciągnięcia inwestorów prywatnych oraz zapewnienia odpowiedniej dywersyfikacji ryzyka i stworzenia nowych rozwiązań służących korygowaniu niedoskonałości rynku i nieoptymalnych sytuacji w zakresie inwestycji. Ze względu na rolę grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego ("EBI"), jaką powierza się jej w Traktatach, jej zdolność do działania we wszystkich państwach członkowskich oraz jej doświadczenie zdobyte w ramach obecnych instrumentów finansowych i EFIS, powinna ona pozostać uprzywilejowanym partnerem wykonawczym w ramach modułu unijnego Funduszu InvestEU. [...] Przy wyborze partnerów wykonawczych do celów wdrażania Funduszu InvestEU Komisja powinna rozważyć zdolność kontrahenta do realizowania celów Funduszu InvestEU i wniesienia własnych zasobów, aby zapewnić odpowiedni zasięg geograficzny i dywersyfikację geograficzną zarówno na poziomie państw członkowskich, jak i w ich obrębie, przyciągnięcia inwestorów prywatnych oraz zapewnienia odpowiedniej dywersyfikacji ryzyka i stworzenia nowych rozwiązań służących korygowaniu niedoskonałości rynku i nieoptymalnych sytuacji w zakresie inwestycji. Ze względu na rolę grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego ("EBI"), jaką powierza się jej w Traktatach, jej zdolność do działania we wszystkich państwach członkowskich oraz jej doświadczenie zdobyte w ramach obecnych instrumentów finansowych i EFIS, powinna ona pozostać uprzywilejowanym partnerem wykonawczym w ramach Programu InvestEU. [...]

Uzasadnienie

Również w obrębie państw członkowskich występują znaczne różnice między regionami w zakresie inwestycji, dlatego dywersyfikacja geograficzna nie powinna być rozważana wyłącznie na poziomie krajowym.

Poprawka 11

Motyw 30

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
W celu zapewnienia, aby interwencje w ramach modułu unijnego Funduszu InvestEU koncentrowały się na niedoskonałościach rynku i nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji na poziomie Unii, a jednocześnie spełniały cele dotyczące możliwie jak największego zasięgu geograficznego, gwarancji UE należy udzielać partnerom wykonawczym, którzy samodzielnie lub wspólnie z innymi partnerami wykonawczymi są w stanie objąć odnośnymi operacjami co najmniej trzy państwa członkowskie. Oczekuje się jednak, że około 75 % gwarancji UE w ramach modułu unijnego będzie udzielane partnerom wykonawczym, którzy są w stanie oferować produkty finansowe w ramach Funduszu InvestEU we wszystkich państwach członkowskich. W celu zapewnienia, aby interwencje w ramach Funduszu InvestEU koncentrowały się na niedoskonałościach rynku i nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji na poziomie Unii, a jednocześnie spełniały cele dotyczące możliwie jak największego zasięgu geograficznego, gwarancji UE należy udzielać partnerom wykonawczym, którzy samodzielnie lub wspólnie z innymi partnerami wykonawczymi są w stanie objąć odnośnymi operacjami co najmniej dwa państwa członkowskie. Oczekuje się jednak, że około 50 % gwarancji UE w ramach modułu unijnego będzie udzielane partnerom wykonawczym, którzy są w stanie oferować produkty finansowe w ramach Funduszu InvestEU we wszystkich państwach członkowskich.

Uzasadnienie

Należy ułatwić dostęp możliwie jak największej liczbie partnerów wykonawczych, w szczególności z państw członkowskich, które nie mają stabilnych lub istniejących od dawna krajowych banków prorozwojowych na szczeblu centralnym, regionalnym lub lokalnym.

Poprawka 12

Motyw 31

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Gwarancja UE w ramach modułu państw członkowskich powinna być udzielana każdemu partnerowi wykonawczemu kwalifikującemu się zgodnie z [art. 62 ust. 1 lit. c)] [rozporządzenia finansowego], w tym krajowym lub regionalnym bankom lub instytucjom prorozwojowym, EBI, Europejskiemu Funduszowi Inwestycyjnemu i innym wielostronnym bankom rozwoju. Wybierając partnerów wykonawczych w ramach modułu państw członkowskich, Komisja powinna uwzględnić wnioski złożone przez każde państwo członkowskie. Zgodnie z [art. 154] [rozporządzenia finansowego] Komisja musi dokonać oceny zasad i procedur partnera wykonawczego, aby upewnić się, że zapewniają one poziom ochrony interesów finansowych Unii równoważny poziomowi zapewnianemu przez Komisję. Gwarancja UE powinna być udzielana każdemu partnerowi wykonawczemu kwalifikującemu się zgodnie z [art. 62 ust. 1 lit. c)] [rozporządzenia finansowego], w tym krajowym lub regionalnym bankom lub instytucjom prorozwojowym, EBI, Europejskiemu Funduszowi Inwestycyjnemu i innym wielostronnym bankom rozwoju. Zgodnie z [art. 154] [rozporządzenia finansowego] Komisja musi dokonać oceny zasad i procedur partnera wykonawczego, aby upewnić się, że zapewniają one poziom ochrony interesów finansowych Unii równoważny poziomowi zapewnianemu przez Komisję.

Uzasadnienie

Takie samo jak w poprawce do motywu 19.

Poprawka 13

Motyw 36

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Aby zapewnić szeroki zasięg geograficzny usług doradczych w całej Unii oraz skutecznie upowszechniać wiedzę o Funduszu InvestEU na szczeblu lokalnym, należy zapewnić lokalną obecność Centrum Doradztwa InvestEU, uwzględniając w razie potrzeby istniejące systemy wsparcia, w celu udzielania na szczeblu lokalnym wymiernej, proaktywnej i dostosowanej do potrzeb pomocy. Aby zapewnić szeroki zasięg geograficzny usług doradczych w całej Unii oraz skutecznie upowszechniać wiedzę o Funduszu InvestEU na szczeblu lokalnym, należy zapewnić lokalną obecność Centrum Doradztwa InvestEU, uwzględniając w razie potrzeby, w szczególności w państwach członkowskich lub regionach odczuwających znaczną i utrzymującą się lukę inwestycyjną, istniejące systemy wsparcia, w celu udzielania na szczeblu lokalnym wymiernej, proaktywnej i dostosowanej do potrzeb pomocy.

Uzasadnienie

Państwa członkowskie i regiony, które w większym stopniu odczuwają brak inwestycji, powinny być również traktowane priorytetowo przy tworzeniu Centrum Doradztwa InvestEU.

Poprawka 14

Artykuł 2 ustęp 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
"fundusze podlegające zarządzaniu dzielonemu" oznaczają fundusze, które przewidują możliwość przeznaczenia pochodzących z nich środków w celu tworzenia rezerw na gwarancję budżetową w module państw członkowskich w ramach Funduszu InvestEU, a mianowicie Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny+ (EFS+), Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR) oraz Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW); "fundusze podlegające zarządzaniu dzielonemu": Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny+ (EFS+), Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR) oraz Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW);

Uzasadnienie

Fundusze podlegające zarządzaniu dzielonemu nie oznaczają funduszy, które przewidują możliwość przeznaczenia pochodzących z nich środków na tworzenie rezerw na gwarancję budżetową.

Poprawka 15

Artykuł 2 ustęp 13

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
"krajowe banki lub instytucje prorozwojowe" oznaczają podmioty prawne, które prowadzą profesjonalną działalność finansową i którym państwo członkowskie lub organ państwa członkowskiego - na szczeblu centralnym, regionalnym lub lokalnym - powierza prowadzenie działalności rozwojowej lub promocyjnej; "lokalne, regionalne i krajowe banki lub instytucje prorozwojowe" oznaczają podmioty prawne, które prowadzą profesjonalną działalność finansową i którym państwo członkowskie lub organ państwa członkowskiego - na szczeblu centralnym, regionalnym lub lokalnym - powierza prowadzenie działalności rozwojowej lub promocyjnej;

Uzasadnienie

Dodanie konkretnego odniesienia do lokalnych i regionalnych banków prorozwojowych.

Poprawka 16

Artykuł 3 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Ogólnym celem Programu InvestEU jest wspieranie celów polityki Unii poprzez operacje z zakresu finansowania i inwestycji przyczyniające się do:

a) konkurencyjności Unii, w tym innowacji i cyfryzacji;

b) zrównoważonego charakteru gospodarki Unii i jej wzrostu;

Ogólnym celem Programu InvestEU jest wspieranie celów polityki Unii poprzez operacje z zakresu finansowania i inwestycji przyczyniające się do:

a) konkurencyjności Unii, w tym innowacji i cyfryzacji;

b) zrównoważonego charakteru gospodarki Unii i jej wzrostu;

c) odporności w wymiarze społecznym i włączenia społecznego w Unii;

d) integracji unijnych rynków kapitałowych i wzmocnienia jednolitego rynku, w tym rozwiązań pozwalających skorygować fragmentację unijnych rynków kapitałowych, zdywersyfikować źródła finansowania dla unijnych przedsiębiorstw i promować zrównoważone finansowanie.

c) odporności w wymiarze społecznym i włączenia społecznego w Unii;

d) spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii;

e) integracji unijnych rynków kapitałowych i wzmocnienia jednolitego rynku, w tym rozwiązań pozwalających skorygować fragmentację unijnych rynków kapitałowych, zdywersyfikować źródła finansowania dla unijnych przedsiębiorstw i promować zrównoważone finansowanie.

Uzasadnienie

Zob. zalecana poprawka do motywu 5.

Poprawka 17

Artykuł 4 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Gwarancja UE do celów modułu unijnego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 lit. a), wynosi 38 000 000 000 EUR (w cenach bieżących). Należy ją zasilać zgodnie ze wskaźnikiem tworzenia rezerw w wysokości 40 %.

Dodatkowa kwota gwarancji UE może zostać ustalona do celów modułu państw członkowskich, o którym jest mowa w art. 8 ust. 1 lit. b), z zastrzeżeniem przydziału odpowiednich kwot przez państwa członkowskie zgodnie z [art. 10 ust. 1] rozporządzenia [[RWP] numer][1] i art. [75 ust. 1] rozporządzenia [[w sprawie planu dotyczącego WPR] numer][2].

Wkłady państw trzecich, o których mowa w art. 5, również powiększają gwarancję UE, o której mowa w akapicie pierwszym, i są wnoszone w całości w postaci środków pieniężnych zgodnie z [art. 218 ust. 2] [rozporządzenia finansowego].

Gwarancja UE wynosi 38 000 000 000 EUR (w cenach bieżących). Należy ją zasilać zgodnie ze wskaźnikiem tworzenia rezerw w wysokości 40 %.

Dodatkowa kwota gwarancji UE może zostać ustalona z zastrzeżeniem przydziału odpowiednich kwot przez państwa członkowskie zgodnie z [art. 10 ust. 1] rozporządzenia [[RWP] numer][1] i art. [75 ust. 1] rozporządzenia [[w sprawie planu dotyczącego WPR] numer][2].

Wkłady państw trzecich, o których mowa w art. 5, również powiększają gwarancję UE, o której mowa w akapicie pierwszym, i są wnoszone w całości w postaci środków pieniężnych zgodnie z [art. 218 ust. 2] [rozporządzenia finansowego].

Uzasadnienie

Zob. zalecana poprawka do motywu 19.

Poprawka 18

Artykuł 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Moduł unijny Funduszu InvestEU, o którym mowa w art. 8 ust. 1 lit. a), i każdy z segmentów polityki, o których mowa w art. 7 ust. 1, może otrzymywać wkłady od następujących państw trzecich w celu zapewnienia ich uczestnictwa w niektórych produktach finansowych zgodnie z [art. 218 ust. 2] [rozporządzenia finansowego]:

[...]

Każdy z segmentów polityki, o których mowa w art. 7 ust. 1, może otrzymywać wkłady od następujących państw trzecich w celu zapewnienia ich uczestnictwa w niektórych produktach finansowych zgodnie z [art. 218 ust. 2] [rozporządzenia finansowego]:

[...]

Uzasadnienie

Takie samo jak w poprawce do motywu 19.

Poprawka 19

Artykuł 7 ustęp 1 lit. a)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
segmentu polityki dotyczącego zrównoważonej infrastruktury: obejmuje on zrównoważone inwestycje w dziedzinie transportu, energii, łączności cyfrowej, dostaw i przetwarzania surowców, przestrzeni kosmicznej, oceanów i wody, odpadów, przyrody i innej infrastruktury środowiskowej, sprzętu, aktywów ruchomych i wdrażania innowacyjnych technologii, które przyczyniają się do realizacji celów Unii związanych ze zrównoważonym rozwojem środowiskowym lub społecznym, lub obu tych rodzajów celów, lub które spełniają normy Unii dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiskowego lub społecznego; segmentu polityki dotyczącego zrównoważonej infrastruktury: obejmuje on zrównoważone inwestycje w dziedzinie transportu, energii, mieszkalnictwa, łączności cyfrowej, dostaw i przetwarzania surowców, przestrzeni kosmicznej, oceanów i wody, odpadów, przyrody i innej infrastruktury środowiskowej, sprzętu, aktywów ruchomych i wdrażania innowacyjnych technologii, które przyczyniają się do realizacji celów Unii związanych ze zrównoważonym rozwojem środowiskowym lub społecznym, lub obu tych rodzajów celów, lub które spełniają normy Unii dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiskowego lub społecznego;

Uzasadnienie

Dodanie odniesienia do mieszkalnictwa jest konieczne w ramach wdrażania 11. Celu zrównoważonego rozwoju.

Poprawka 20

Artykuł 7 ustęp 1 lit. d)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
segmentu polityki dotyczącego inwestycji społecznych i umiejętności: obejmuje on mikrofinansowanie, finansowanie przedsiębiorstw społecznych i gospodarkę społeczną; umiejętności, kształcenie, szkolenie i powiązane usługi; infrastrukturę społeczną (w tym mieszkalnictwo socjalne i domy studenckie); innowacje społeczne; opiekę zdrowotną i opiekę długoterminową; włączenie społeczne i dostępność; działalność kulturalną o celu społecznym; integrację osób wymagających szczególnego traktowania, w tym obywateli państw trzecich. segmentu polityki dotyczącego inwestycji społecznych i umiejętności: obejmuje on mikrofinansowanie, finansowanie przedsiębiorstw społecznych i gospodarkę społeczną; umiejętności, sport i związaną z tym infrastrukturę na małą skalę przeznaczoną dla szczebla oddolnego, kształcenie, szkolenie i powiązane usługi; infrastrukturę społeczną (w tym mieszkalnictwo socjalne i domy studenckie); innowacje społeczne; opiekę zdrowotną i opiekę długoterminową; włączenie społeczne i dostępność; działalność kulturalną o celu społecznym; integrację osób wymagających szczególnego traktowania, w tym obywateli państw trzecich.

Uzasadnienie

Brakuje inwestycji w lokalną infrastrukturę sportową, które mogłyby pobudzić rozwój gospodarczy regionów UE, zwiększyć włączenie społeczne i integrację grup defaworyzowanych oraz zapewnić lepszą przyszłość młodszym pokoleniom.

Poprawka 21

Artykuł 7 ustęp 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Partnerzy wykonawczy przekazują informacje konieczne do umożliwienia śledzenia inwestycji, które przyczyniają się do realizacji celów Unii w dziedzinie klimatu i środowiska, na podstawie wytycznych, które zapewni Komisja. Partnerzy wykonawczy przekazują informacje konieczne do umożliwienia śledzenia inwestycji, które przyczyniają się do realizacji celów Unii w zakresie wdrażania celów zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w dziedzinie klimatu i środowiska i stosowania Europejskiego filaru praw socjalnych, na podstawie wytycznych, które zapewni Komisja.

Poprawka 22

Artykuł 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Każdy z segmentów polityki, o którym mowa w art. 7 ust. 1, składa się z dwóch modułów, które służą korygowaniu niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji w następujący sposób:

a) moduł unijny służy korygowaniu którejkolwiek z poniższych sytuacji:

Każdy z segmentów polityki, o którym mowa w art. 7 ust. 1, służy korygowaniu niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji w następujący sposób:
(i) niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, które są związane z priorytetami polityki Unii i korygowane na poziomie Unii; (i) niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, które są związane z priorytetami polityki Unii i korygowane na poziomie Unii;
(ii) niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, których zasięg jest ogólnounijny; lub (ii) niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, których zasięg jest ogólnounijny; lub
(iii) nowych lub złożonych niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, z myślą o opracowaniu nowych rozwiązań finansowych i struktur rynkowych; (iii) nowych lub złożonych niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji, z myślą o opracowaniu nowych rozwiązań finansowych i struktur rynkowych;
b) moduł państw członkowskich służy korygowaniu niedoskonałości rynku lub nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji w państwie członkowskim lub kilku państwach członkowskich w celu realizacji celów uczestniczących funduszów podlegających zarządzaniu dzielonemu.
2. Moduły, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystywane w sposób uzupełniający w celu wsparcia operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, w tym przez połączenie wsparcia z obu modułów.

Uzasadnienie

Zob. zalecana poprawka do motywu 19.

Poprawka 23

Artykuł 11 ustęp 1 nowa lit. d)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
są spójne z zobowiązaniami Unii Europejskiej dotyczącymi realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Uzasadnienie

Nd.

Poprawka 24

Artykuł 12 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Komisja wybiera, zgodnie z [art. 154] [rozporządzenia finansowego], partnerów wykonawczych lub grupę partnerów wykonawczych, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, spośród kwalifikujących się partnerów. Komisja wybiera, zgodnie z [art. 154] [rozporządzenia finansowego], partnerów wykonawczych lub grupę partnerów wykonawczych, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, spośród kwalifikujących się partnerów.
W odniesieniu do modułu unijnego - kwalifikujący się partnerzy powinni wyrazić swoje zainteresowanie i być w stanie pokryć koszty operacji z zakresu finansowania i inwestycji w co najmniej trzech państwach członkowskich. Partnerzy wykonawczy mogą również spełnić wymóg dotyczący pokrywania kosztów operacji z zakresu finansowania i inwestycji w co najmniej trzech państwach członkowskich przez utworzenie grupy. Kwalifikujący się partnerzy to ci, którzy wyrazili swoje zainteresowanie i w stanie pokryć koszty operacji z zakresu finansowania i inwestycji w co najmniej dwóch państwach członkowskich. Partnerzy wykonawczy mogą również spełnić wymóg dotyczący pokrywania kosztów operacji z zakresu finansowania i inwestycji w co najmniej dwóch państwach członkowskich przez utworzenie grupy.
W odniesieniu do modułu państw członkowskich - zainteresowane państwo członkowskie może zaproponować jako partnera wykonawczego kwalifikującego się partnera lub większą liczbę kwalifikujących się partnerów spośród tych, którzy wyrazili swoje zainteresowanie zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. c). Zainteresowane państwo członkowskie może zaproponować jako partnera wykonawczego kwalifikującego się partnera lub większą liczbę kwalifikujących się partnerów spośród tych, którzy wyrazili swoje zainteresowanie zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. c).
Jeżeli zainteresowane państwo członkowskie nie zaproponowało partnera wykonawczego, Komisja dokonuje jego wyboru zgodnie z akapitem drugim niniejszego ustępu spośród partnerów wykonawczych, którzy mogą finansować operacje z zakresu finansowania i inwestycji na odpowiednich obszarach geograficznych. Jeżeli zainteresowane państwo członkowskie nie zaproponowało partnera wykonawczego, Komisja dokonuje jego wyboru zgodnie z akapitem drugim niniejszego ustępu spośród partnerów wykonawczych, którzy mogą finansować operacje z zakresu finansowania i inwestycji na odpowiednich obszarach geograficznych.

Uzasadnienie

Takie samo jak w poprawce do motywu 19.

Poprawka 25

Artykuł 12 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Dokonując wyboru partnerów wykonawczych, Komisja zapewnia, aby portfel produktów finansowych w ramach funduszu InvestEU: Dokonując wyboru partnerów wykonawczych, Komisja zapewnia, aby portfel produktów finansowych w ramach funduszu InvestEU:
a) przyczyniał się w maksymalnym stopniu do osiągnięcia celów określonych w art. 3; a) przyczyniał się w maksymalnym stopniu do osiągnięcia celów określonych w art. 3;
b) maksymalizował wpływ gwarancji UE za pomocą zasobów własnych, do których wniesienia zobowiązał się partner wykonawczy; b) maksymalizował wpływ gwarancji UE za pomocą zasobów własnych, do których wniesienia zobowiązał się partner wykonawczy;
c) w stosownych przypadkach - maksymalizował inwestycje prywatne; c) w stosownych przypadkach - maksymalizował inwestycje prywatne;
d) był zdywersyfikowany geograficznie; d) miał szeroki zasięg geograficzny i był znacznie zdywersyfikowany geograficznie zarówno na poziomie państw członkowskich, jak i w ich obrębie;
e) zapewniał odpowiednią dywersyfikację ryzyka; e) zapewniał odpowiednią dywersyfikację ryzyka;
f) wspierał innowacyjne rozwiązania w zakresie ograniczania ryzyka i finansowania służące usuwaniu niedoskonałości rynku i poprawie nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji. f) wspierał innowacyjne rozwiązania w zakresie ograniczania ryzyka i finansowania służące usuwaniu niedoskonałości rynku i poprawie nieoptymalnej sytuacji w zakresie inwestycji.

Uzasadnienie

Zob. zalecana poprawka do motywu 29.

Poprawka 26

Artykuł 17

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
1. Komisji doradza Rada Doradcza działająca w dwóch składach - w składzie przedstawicieli partnerów wykonawczych i w składzie przedstawicieli państw członkowskich. Komisji i Radzie Sterującej doradza Rada Doradcza.
W skład Rady Doradczej wchodzi:
a) jeden przedstawiciel każdego z partnerów wykonawczych,
b) po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego,
c) jeden przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
d) jeden przedstawiciel Komisji,
e) jeden ekspert do każdego segmentu polityki, wyznaczony przez Europejski Komitet Regionów i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.
2. Każdy z partnerów wykonawczych i każde z państw członkowskich może wyznaczyć jednego przedstawiciela do odpowiedniego składu rady.
[...] [...]

Poprawka 27

Dodać nowy artykuł po artykule 17

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Rada Sterująca

1. Fundusz InvestEU jest zarządzany przez Radę Sterującą, która dla celów wykorzystania gwarancji UE określa, zgodnie z ogólnymi celami wyznaczonymi w art. 3:

a) orientację strategiczną Funduszu InvestEU,

b) strategie i procedury operacyjne niezbędne dla funkcjonowania InvestEU,

c) przepisy mające zastosowanie do działań podejmowanych wraz z platformami inwestycyjnymi.

2. Rada Sterująca składa się z członków wyznaczonych przez Komisję, przez Europejski Bank Inwestycyjny oraz przez Radę Doradczą spośród przedstawicieli partnerów wykonawczych.

Poprawka 28

Dodać nowy artykuł po artykule 17

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Metodologia oceny ryzyka

1. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 26 w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia poprzez ustanowienie metodologii oceny ryzyka. Taka metodologia obejmuje:

a) klasyfikację oceny ryzyka, z myślą o zapewnieniu spójnego i standardowego traktowania wszystkich działań niezależnych od instytucji pośredniczącej;

b) metodologię w celu oceny zagrożonej wartości i prawdopodobieństwa niewykonania zobowiązania w oparciu o jasne metody statystyczne, w tym kryteria z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego;

c) metodę oceny ekspozycji, której dotyczy niewykonanie zobowiązania, i straty z tytułu niewykonania zobowiązania, z uwzględnieniem wartości finansowania, ryzyka projektowego, warunków spłaty, zabezpieczenia i innych istotnych wskaźników.

Poprawka 29

Artykuł 18

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Zespół projektowy Zespół projektowy
1. Ustanawia się zespół projektowy składający się z ekspertów; partnerzy wykonawczy oddają zespół projektowy do dyspozycji Komisji bez żadnych kosztów dla budżetu Unii. 1. Ustanawia się zespół projektowy składający się z ekspertów; partnerzy wykonawczy oddają zespół projektowy do dyspozycji Komisji bez żadnych kosztów dla budżetu Unii. W przypadku gdy partnerzy wykonawczy tworzą grupę zgodnie z art. 12 ust. 1 akapit drugi, eksperci są udostępniani Komisji Europejskiej przez wszystkich partnerów wykonawczych.
2. Każdy z partnerów wykonawczych przydziela ekspertów do zespołu projektowego. Liczba ekspertów jest określana w umowie w sprawie gwarancji. 2. Każdy z partnerów wykonawczych i każda grupa partnerów wykonawczych utworzona zgodnie z art. 12 ust. 1 akapit drugi przydziela ekspertów do zespołu projektowego. Liczba ekspertów jest określana w umowie w sprawie gwarancji.
[...] [...]

Uzasadnienie

Oddelegowanie personelu do Komisji może okazać się uciążliwe dla mniejszych krajowych lub regionalnych banków lub instytucji prorozwojowych, które powinny korzystać z pewnej elastyczności, na przykład przez łączenie zasobów w ramach grupy.

Poprawka 30

Artykuł 20 ustęp 2 lit. c)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
wspieranie działań i wykorzystywanie wiedzy lokalnej w celu ułatwienia korzystania z unijnego wsparcia z Funduszu InvestEU w całej Unii oraz aktywne przyczynianie się, w miarę możliwości, do osiągnięcia celu polegającego na sektorowej i geograficznej dywersyfikacji Funduszu InvestEU przez wspieranie partnerów wykonawczych w inicjowaniu i opracowywaniu potencjalnych operacji z zakresu finansowania i inwestycji; wspieranie działań i wykorzystywanie wiedzy lokalnej i regionalnej w celu ułatwienia korzystania z unijnego wsparcia z Funduszu InvestEU w całej Unii oraz aktywne przyczynianie się, w miarę możliwości, do osiągnięcia celu polegającego na sektorowej i geograficznej dywersyfikacji Funduszu InvestEU przez wspieranie partnerów wykonawczych w inicjowaniu i opracowywaniu potencjalnych operacji z zakresu finansowania i inwestycji;

Poprawka 31

Artykuł 20 ustęp 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Za usługi, o których mowa w ust. 2, mogą być pobierane opłaty na pokrycie części kosztów świadczenia tych usług. Za usługi, o których mowa w ust. 2, mogą być pobierane opłaty na pokrycie części kosztów świadczenia tych usług.

Usługi świadczone przez Centrum Doradztwa InvestEU na rzecz publicznych promotorów projektów są nieodpłatne.

Uzasadnienie

Powinno mieć zastosowanie obowiązujące już wobec publicznych promotorów zwolnienie z opłat za usługi świadczone przez Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego [rozporządzenie (UE) 2015/1017, art. 14 ust. 4].

Poprawka 32

Artykuł 20 ustęp 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
W stosownych przypadkach Centrum Doradztwa InvestEU będzie reprezentowane na poziomie lokalnym. Lokalną obecność Funduszu InvestEU zapewnia się w szczególności w tych państwach członkowskich lub regionach, które napotykają trudności przy opracowywaniu projektów w ramach Funduszu InvestEU. Centrum Doradztwa Inves-tEU wspomaga transfer wiedzy na szczebel regionalny i lokalny w celu budowania regionalnego i lokalnego potencjału i rozwijania wiedzy fachowej w zakresie wsparcia, o którym mowa w ust. 1. W stosownych przypadkach Centrum Doradztwa InvestEU będzie reprezentowane na poziomie lokalnym. Lokalną obecność Funduszu InvestEU zapewnia się w szczególności w tych państwach członkowskich lub regionach, które napotykają trudności przy opracowywaniu projektów w ramach Funduszu InvestEU lub które odczuwają znaczną i utrzymującą się lukę inwestycyjną. Centrum Doradztwa InvestEU wspomaga transfer wiedzy na szczebel regionalny i lokalny w celu budowania regionalnego i lokalnego potencjału i rozwijania wiedzy fachowej w zakresie wsparcia, o którym mowa w ust. 1. Charakter tej lokalnej obecności określa się w porozumieniu z zainteresowanymi władzami krajowymi, regionalnymi lub lokalnymi.

Uzasadnienie

Zob. zalecana poprawka do motywu 36.

Poprawka 33

Artykuł 21 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Portal InvestEU stanowi kanał dla promotorów projektów, za pośrednictwem którego mogą oni zwiększyć widoczność projektów, dla których poszukują finansowania, i w ten sposób udostępnić inwestorom informacje na temat tych projektów. Zamieszczenie projektów w portalu InvestEU nie ma wpływu na decyzje o ostatecznym wyborze projektów wspieranych na mocy niniejszego rozporządzenia, w ramach innego instrumentu Unii lub finansowania ze środków publicznych. Portal InvestEU stanowi kanał dla promotorów projektów, za pośrednictwem którego mogą oni zwiększyć widoczność projektów, dla których poszukują finansowania, i w ten sposób udostępnić inwestorom informacje na temat tych projektów. Zamieszczenie lub niezamieszczenie projektów w portalu InvestEU nie ma wpływu na decyzje o ostatecznym wyborze projektów wspieranych na mocy niniejszego rozporządzenia, w ramach innego instrumentu Unii lub finansowania ze środków publicznych.

Uzasadnienie

Należy doprecyzować, że zamieszczenie w portalu nie jest równoznaczne z gwarancją udzielenia wsparcia za pośrednictwem InvestEU lub innych instrumentów, ale też nie jest warunkiem uzyskania tego wsparcia.

Poprawka 34

Artykuł 21 ustęp 6 Nowy ustęp 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Partnerzy wykonawczy aktywnie uczestniczą w promowaniu i reklamowaniu portalu InvestEU zarówno wśród promotorów projektów, jak i wśród inwestorów.

Uzasadnienie

Skuteczność takiego portalu zależy od tego, czy osiągnięto masę krytyczną użytkowników, dlatego korzystne byłyby dalsze działania informacyjne i podnoszące świadomość. Dzięki swoim kontaktom z inwestorami i promotorami partnerzy wykonawczy mają duże możliwości wniesienia wkładu w te działania.

Poprawka 35

Załącznik II, punkt 2 lit. d)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
projekty na rzecz infrastruktury kolejowej, inne projekty kolejowe oraz porty morskie; projekty na rzecz infrastruktury kolejowej, inne projekty kolejowe, projekty dotyczące żeglugi śródlądowej oraz porty morskie;

Uzasadnienie

Nd.

Poprawka 36

Załącznik II, nowy punkt po punkcie 2 lit. e)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
rozwój akumulatorów nowej generacji na potrzeby elektromobilności.

Poprawka 37

Załącznik II, pkt 7

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Wsparcie finansowe podmiotów zatrudniających do 3 000 pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji, w szczególności przez: Wsparcie finansowe podmiotów zatrudniających do 3 000 pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP i małych spółek oraz przedsiębiorstw gospodarki społecznej o średniej kapitalizacji, w szczególności przez:

Poprawka 38

Załącznik III, pkt 4.4

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Transport: zmobilizowane inwestycje w sieci TEN-T, w tym: sieć bazową TEN-T Transport: zmobilizowane inwestycje w sieci TEN-T, w tym: sieć bazową TEN-T, sieć kompleksową TEN-T, brakujące połączenia transgraniczne

Uzasadnienie

InvestEU powinien przyczyniać się do rozwoju TEN-T jako całości, jak również do uzupełniania brakujących połączeń transgranicznych, w szczególności w sieci kolejowej.

II.
ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

1.
Przychylnie przyjmuje ambitne zamierzenia Komisji Europejskiej, by dalej wspierać inwestycje w Europie przez wykorzystanie doświadczeń związanych z Europejskim Funduszem na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), a szerzej z planem inwestycyjnym, wyrażające się w formie wniosku dotyczącego ustanowienia Programu InvestEU.
2.
Zauważa, że kierując się rynkiem i zapotrzebowaniem, InvestEU będzie miał kształtować politykę. Podkreśla potrzebę zapewnienia odpowiedniego wsparcia dla finansowania i działalności inwestycyjnej w dziedzinie badań i innowacji. Wskazuje w szczególności na znaczenie stworzenia segmentu polityki dotyczącego inwestycji i umiejętności społecznych jako narzędzia umożliwiającego pilne odblokowanie niezbędnych inwestycji w innowacyjne projekty związane z infrastrukturą społeczną, w przedsiębiorstwa gospodarki społecznej i w usługi społeczne na szczeblu regionalnym i lokalnym. Zaznacza potrzebę inwestowania w wysokiej jakości projekty społeczne, które są mniejsze, innowacyjne i finansowo bardziej ryzykowne, ale wciąż opłacalne ekonomicznie i zapewniające wyższą społeczną stopę zwrotu, gdyż na tym mogłaby właśnie polegać wartość dodana gwarancji UE.
3.
Podkreśla, że choć w niektórych państwach członkowskich i regionach warunki inwestycyjne uległy poprawie, nakłady brutto na środki trwałe wyrażone jako udział w PKB dla całej UE nadal nie powróciły do poziomu sprzed kryzysu, przy czym ogólna wartość inwestycji jest około 10 % niższa niż przed kryzysem, a między państwami członkowskimi obserwuje się znaczne rozbieżności 1 .
4.
Podkreśla, że sytuacja inwestycyjna jest jeszcze bardziej zróżnicowana na szczeblu regionalnym i jest szczególnie niepokojąca w szeregu europejskich regionów. W liczbach bezwzględnych inwestycje były o 25 % niższe w 2015 r. niż 2007 r. w ponad 40 europejskich regionach we Włoszech, w Portugalii, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Holandii i Irlandii, na Łotwie i Słowenii, w Chorwacji i na Cyprze, natomiast w większości regionów Grecji były o ponad 60 % niższe 2 .
5.
Z zaniepokojeniem zauważa, że inwestycje publiczne w UE również utrzymują się na niskim poziomie, w szczególności inwestycje podejmowane przez samorządy terytorialne, które w 2017 r. były o ponad 30 % niższe niż w poziom 2009 r., wyrażony jako udział w PKB 3 .
6.
Jest ponadto zaniepokojony zwiększającą się centralizacją inwestycji: udział inwestycji publicznych dokonanych przez samorządy terytorialne - choć nadal stanowi średnio w UE ponad 50 % - zauważalnie spadł w porównaniu z poziomem 60 % zaobserwowanym w latach 90 4 .
7.
Wyraża poważne obawy w związku z tą sytuacją, ponieważ inwestycje - zarówno publiczne, jak i prywatne - stanowią warunek wstępny utrzymania konkurencyjności obecnie, a także wzrostu i tworzenia miejsc pracy w przyszłości, a w konsekwencji dobrobytu Europejczyków we wszystkich miastach i regionach.
8.
Jest zaniepokojony, że w dziedzinach, w których władze lokalne i regionalne są najbardziej zależne od przydziału środków przez władze centralne, nie udało się w pełni odwrócić oszczędnościowych cięć w budżecie, a jednocześnie nałożono na samorządy nowe obowiązki, które w wielu przypadkach dodatkowo ograniczyły dostępność funduszy na inwestycje.
9.
Ponawia swój apel, by inwestycje władz lokalnych i regionalnych finansowane przez Program InvestEU i EBI były wyłączone z obliczania długu i deficytu budżetowego państw członkowskich.
10.
Domaga się, by wśród celów Programu InvestEU ująć spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną Unii, w szczególności dlatego, że podstawa prawna wniosku obejmuje trzeci akapit art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który koncentruje się na spójności. Uważa, że sprawą najwyższej wagi jest geograficzne zrównoważenie Programu InvestEU i jego ukierunkowanie przede wszystkim na regiony, które zmagają się z istotnym, trwałym brakiem inwestycji, oraz na obszary znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji i oddalone, takie jak np. regiony najbardziej oddalone.
11.
Uważa, że wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Program InvestEU jest zgodny z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.

Instrumenty finansowe i Fundusz InvestEU

12.
Ponownie przyznaje, że instrumenty finansowe mogą stanowić istotne narzędzie rozwoju terytorialnego 5 , gdyż zwrotne finansowanie może zapewnić znacznie lepszą dźwignię dla funduszy publicznych i dlatego może odnieść lepszy skutek w konkretnych przypadkach, w których finansowanie prywatne jest uzupełnieniem środków publicznych, dzięki odpowiednim zwrotom z inwestycji i przepływom środków pieniężnych. Podkreśla, że jest to zwłaszcza ważne w okresie ciągłych ograniczeń budżetów publicznych na wszystkich szczeblach zarządzania.
13.
Zauważa jednak, że w ubiegłych latach rozpowszechniły się unijne instrumenty finansowe o różnych zasadach kwalifikowalności i sprawozdawczości, w sposób na tyle złożony, że wywołuje on dezorientację, a jednocześnie nie pozwala w pełni wykorzystać synergii i ekonomii skali, co prowadzi do sytuacji, która nie sprzyja skutecznemu i efektywnemu wykorzystaniu instrumentów finansowych.
14.
Zaleca ocenę dotychczasowego wpływu gospodarczego EFIS w każdym z państw członkowskich i regionów, z uwzględnieniem przeglądu wykorzystania środków i wynikających z nich korzyści. Ocena ta będzie szczególnie ważna, ponieważ Fundusz InvestEU, jako nowy instrument w ramach unijnego finansowania, mógłby być bezpośrednio nakierowany na faktyczne priorytety inwestycyjne i mógłby uniknąć niektórych niedoskonałości związanych z dotychczasowymi sposobami wykorzystywania budżetu UE.
15.
Podkreśla, że Program InvestEU musi zostać ukierunkowany na wyniki, zwłaszcza na tworzenie miejsc pracy i eliminowanie regionalnych różnic, jak również na finansowanie opłacalnych ekonomicznie projektów, a także utrzymuje, że można to osiągnąć w sposób bardziej efektywny przez ścisłą koordynację działań samorządów terytorialnych.
16.
Uważa, że należy zdecydowanie przestrzegać zasady dodatkowości, zwłaszcza w przypadku projektów wysokiego ryzyka, które wdraża się w słabiej rozwiniętych regionach i w regionach w okresie przejściowym.
17.
Przyznaje, że wniosek Komisji w sprawie Programu InvestEU może potencjalnie uprościć korzystanie z instrumentów finansowych przez pośredników i ostatecznych odbiorców, jak też łączenie tych instrumentów z innymi rodzajami unijnego wsparcia, czego KR domaga się od dawna.
18.
Ponownie potwierdza jednak swoje stanowisko, że InvestEU nie powinien zastępować istniejących unijnych mechanizmów spójności społecznej ani z nimi konkurować.
19.
Wyraża obawy o obciążenie administracyjne, biurokrację i opóźnienia, które prawdopodobnie mogą wystąpić, jeśli cykl zatwierdzania projektów inwestycyjnych zostanie uzupełniony o trzy dodatkowe etapy. Dlatego jego zdaniem trzeba zapewnić, by proponowany system zarządzania umożliwiał szybkie podejmowanie decyzji, ale oczywiście bez pośpiechu, który wpływałby na jakość tych decyzji.
20.
Zaleca rozważenie propozycji wprowadzenia przyspieszonych procedur odnośnie do projektów o małej skali mieszczących się w określonym budżecie, biorąc pod uwagę, że w pewnych regionach projekty o małej skali mogą stanowić strategiczne inwestycje ze względu na znaczny efekt dźwigni.
21.
Zwraca się do Komisji Europejskiej o zapewnienie, by Komitet Regionów znalazł swoje miejsce jako obserwator w systemie administracyjnym Programu InvestEU, w szczególności w radzie konsultacyjnej.
22.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że program opiera się na gwarancji budżetowej, co w połączeniu z niskim ryzykiem wynikającym z istnienia szerokiego zakresu dobrej jakości zróżnicowanych projektów w Europie umożliwia zablokowanie mniejszej części unijnego budżetu i uzyskanie proporcjonalnie większego skutku. Jest zdania jednak, że Komisja powinna ustalić bardziej ambitny cel w zakresie ogólnego poziomu inwestycji, które trzeba uruchomić.
23.
Popiera propozycję Komisji wdrożenia gwarancji dla Programu InvestEU za pośrednictwem szeregu partnerów, a nie tylko z udziałem grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) jak w przypadku EFIS. Aby jednak ułatwić dostęp dla jak największej liczby partnerów wykonawczych, sugeruje, że wystarczy, by objąć nią jedno państwo członkowskie lub jeden region.
24.
Uważa, że udział kilku partnerów wykonawczych powinien umożliwić rozszerzenie tematyczne i geograficzne funduszu InvestEU w porównaniu z EFIS, zarówno jeśli chodzi o państwa członkowskie, jak i regiony, gdyż ci partnerzy zapewnią dodatkowo zróżnicowane doświadczenie, jak też różnorodną wiedzę o warunkach lokalnych i sektorowych.
25.
Zwraca uwagę Komisji na kraje, w których brak jest struktur na szczeblu krajowym i regionalnym umożliwiających dostęp do gwarancji InvestEU. W związku z tym zaleca, by zachęcać do tworzenia takich struktur i je wspierać.
26.
Podkreśla, że choć wydaje się właściwe, by partnerzy wykonawczy delegowali personel do Komisji w celu utworzenia zespołu projektu InvestEU, biorąc pod uwagę ich wiedzę i znaczne dodatkowe zdolności, z których partnerzy wykonawczy mogą skorzystać dzięki unijnej gwarancji, delegowanie odpowiednich ekspertów spośród personelu może okazać się trudne dla mniejszych krajowych lub regionalnych banków i instytucji wspierania rozwoju. Dlatego żąda, by takim mniejszym instytucjom przyznano pewien zakres dowolności, na przykład w postaci łączenia zasobów podczas tworzenia zespołów zgodnie z drugim akapitem art. 12 ust. 1 projektu rozporządzenia.
27.
Broni zasady, w myśl której organy zarządzające europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi mogą przeznaczać do 5 % środków z tych funduszy na Program InvestEU na dobrowolnych warunkach i zgodnie z zasadami kodeksu postępowania odnoszącego się do partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów, który zostanie określony w art. 6 rozporządzenia ramowego w sprawie wspólnych przepisów dotyczących europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Wkłady te mogą wyeliminować występujące w danym kraju lub regionie niedoskonałości rynku i nieoptymalne sytuacje inwestycyjne w sposób, który nie jest możliwy w przypadku scentralizowanego narzędzia UE.
28.
Z zadowoleniem przyjmuje gotowość Komisji do ułatwienia łączenia instrumentów finansowych z dotacjami z innych unijnych programów przez stosowanie zasad Programu InvestEU dla całego projektu, gdyż jest to istotne uproszczenie. Ponadto przychylnie przyjmuje proponowane usprawnienie zasad pomocy państwa dotyczącej finansowania dla państw członkowskich, które jest dokonywane za pośrednictwem Funduszu InvestEU lub wspierane w ramach programu InvestEU.
29.
Nalega, by udostępnić ponad 35 % zasobów z puli środków finansowych InvestEU na realizację celów związanych z klimatem.
30.
Zaleca, by inwestycje infrastrukturalne prowadzone w ramach programu InvestEU charakteryzowały się odpornością na klęski żywiołowe, jak też na warunki klimatyczne, w ciągu całego okresu użytkowania.
31.
Uważa za konieczne zapewnienie terminowego i sprawnego przejścia z obecnego okresu programowania do następnego.

Centrum Doradztwa InvestEU

32.
Przychylnie przyjmuje kontynuację Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego (ECDI) dla planu inwestycyjnego, ujętą w obecnej propozycji za pośrednictwem Centrum Doradztwa InvestEU. Podkreśla, że usługi doradcze i usługi wsparcia mają zasadnicze znaczenie dla wyeliminowania nieoptymalnych sytuacji inwestycyjnych w UE, a w szczególności w regionach lub sektorach, w których złożone projekty lub innowacyjne rozwiązania w zakresie finansowania są mniej powszechne.
33.
Zwraca się do współustawodawców o utrzymanie zwolnienia dla publicznych organów wykonawczych z opłat pobieranych za usługi Centrum Doradztwa InvestEU, obowiązującego w odniesieniu do usług obecnie funkcjonującego ECDI na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia w sprawie EFIS 6 , co ma zasadnicze znaczenie dla ułatwiania wsparcia dla inwestycji publicznych wysokiej jakości, w szczególności w przypadku mniejszych podmiotów publicznych oraz instytucji o mniejszym doświadczeniu w zakresie instrumentów finansowych i złożonych projektów.
34.
Z zadowoleniem przyjmuje, że Centrum Doradztwa InvestEU koncentruje się na wspieraniu tworzenia platform inwestycyjnych, w szczególności dla inwestycji transgranicznych. Podkreśla, że konieczne jest dalsze poszerzanie wiedzy, które umożliwiłoby pełne wykorzystanie możliwości oferowanych przez platformy inwestycyjne, w szczególności w samorządach terytorialnych.
35.
Wyraża zdecydowane poparcie dla obecności Centrum Doradztwa InvestEU na szczeblu lokalnym, którą należy określić w porozumieniu z krajowymi, regionalnymi lub lokalnymi zainteresowanymi władzami i którą należy rozszerzać pierwszoplanowo w państwach członkowskich lub regionach mających trudności w opracowywaniu projektów w ramach Funduszu InvestEU lub zmagających się ze znaczną i trwałą luką inwestycyjną.
36.
Z zadowoleniem przyjmuje to, że Centrum Doradztwa InvestEU koncentruje się na przekazywaniu wiedzy i budowaniu zdolności na szczeblu regionalnym i lokalnym, na co KR wcześniej zwracał uwagę, a co stanowi zasadniczy element umożliwiający eliminowanie luki inwestycyjnej we wszystkich regionach UE. W tym celu podstawowym zadaniem Centrum powinno być wspieranie lokalnych partnerów wdrażających we wzmacnianiu ich zdolności w zakresie pomocy technicznej.
37.
Podkreśla, że istniejące narzędzia budowania zdolności, finansowane przez UE, nie są w stanie zaspokoić potrzeb samorządów terytorialnych i nie są w pełni wykorzystane. Należy je lepiej promować i koordynować, a Centrum Doradztwa InvestEU ma w tych zamierzeniach do odegrania kluczową rolę.
38.
Zwraca się do Komisji, by zapewniła właściwe informowanie organizatorów projektów w UE o możliwościach oferowanych przez Centrum Doradztwa InvestEU, w razie potrzeby podczas imprez objazdowych lub lokalnych wydarzeń, które KR jest gotowy wesprzeć w miarę potrzeby.

Portal InvestEU

39.
Przychylnie przyjmuje kontynuację europejskiego portalu projektów inwestycyjnych (portal EPPI) ujętą w obecnej propozycji za pośrednictwem portalu InvestEU. Wskazuje, że KR jest partnerem portalu EPPI i odegrał aktywną rolę w jego wspieraniu i promowaniu, w szczególności względem samorządów terytorialnych. będzie kontynuował w razie potrzeby wsparcie opracowywania portalu InvestEU.
40.
Podkreśla jednak, że powodzenie takiego portalu ściśle zależy od osiągnięcia krytycznej masy użytkowników oraz że konieczne będzie dalsze prowadzenie akcji informacyjnych i poszerzanie wiedzy. Dlatego zwraca się do przyszłych partnerów wykonawczych programu InvestEU, by aktywnie przyczyniali się do promowania i reklamowania portalu, gdyż mają oni ku temu odpowiednie możliwości dzięki ich stałym kontaktom z inwestorami i organizatorami projektów.
41.
Zgadza się z poglądem, że umieszczenie projektu w portalu InvestEU nie może być postrzegane jako gwarancja otrzymania wsparcia, czy to za pośrednictwem programu InvestEU, czy innego instrumentu, na szczeblu europejskim bądź dowolnym innym. Zaleca dalsze wyjaśnienie, że umieszczenie w portalu nie może być traktowane jako warunek wstępny otrzymania wsparcia jakiegokolwiek rodzaju dla projektu, gdyż przekazanie informacji do portalu przez organizatora musi być w pełni dobrowolne.

Bruksela, dnia 6 grudnia 2018 r.

Karl-Heinz LAMBERTZ
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów
1 Eurostat, zbiór danych tec00011.
2 Własne obliczenia w oparciu o nakłady brutto na środki trwałe na poziomie NUTS 2: zbiór danych nama_10r_2gfcf.
3 Eurostat, zbiór danych tec00022.
4 Komisja Europejska, siódme sprawozdanie w sprawie spójności (s. 168).
5 Opinia KR-u: Instrumenty finansowe wspierające rozwój terytorialny: http://webapi.cor.europa.eu/documentsanonymous/cor-2015-01772-00-00-ac-tra-pl.docx.
6 Rozporządzenie (UE) 2015/1017.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.86.310

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Program InvestEU.
Data aktu: 07/03/2019
Data ogłoszenia: 07/03/2019