(COM(2018) 443 final - 2018/0233 (COD))(2019/C 62/19)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2019 r.)
Sprawozdawca: Krister ANDERSSON
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 14.6.2018 |
|
Rada Unii Europejskiej, 4.7.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 114 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
3.10.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
17.10.2018 |
Sesja plenarna nr |
538 |
Wynik głosowania |
194/2/0 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
3.10. EKES uważa, że całe społeczeństwo obywatelskie powinno stać się aktywną częścią programu Fiscalis, aby zaangażować się w ten proces i monitorować jego postępy w miarę rozwoju programu.
3.11. EKES pozytywnie odnosi się do nowości, jaką jest prostszy i łatwiejszy mechanizm dostosowania lub rozszerzenia europejskich systemów elektronicznych na współpracę z państwami trzecimi niestowarzyszonymi z programem oraz z organizacjami międzynarodowymi.
3.12. EKES z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek jest spójny z innymi proponowanymi programami działań UE, które służą osiągnięciu powiązanych celów obejmujących ograniczenie nieuczciwych praktyk oraz zwiększenie skuteczności instytucji i środków wsparcia z myślą o osiągnięciu lepszego funkcjonowania jednolitego rynku.
3.13. EKES opowiada się za tym, aby większość proponowanego budżetu była przeznaczona na działania w zakresie budowania zdolności w dziedzinie IT. EKES zgadza się również z wyborem architektury informatycznej z kombinacją elementów wspólnych i krajowych zamiast architektury w pełni scentralizowanej. Europejski model elektroniczny uwzględniający krajowe preferencje, wymogi i ograniczenia ułatwi osiągnięcie interoperacyjności i wzajemnych połączeń na korzyść rynku wewnętrznego w sposób proporcjonalny.
3.14. EKES zwraca uwagę, że zaproponowany przez Komisję podział obowiązków między Komisję i państwa członkowskie jest ważną zasadą wspólnego zapewnienia rozwoju i działania europejskich systemów elektronicznych. Podział taki ułatwi znalezienie zarówno odpowiedniego rozwiązania uwzględniającego bardziej całościową perspektywę unijną, jak i właściwego i funkcjonalnego rozwiązania dla każdego państwa członkowskiego, co powinno doprowadzić do zoptymalizowania współpracy między uczestnikami.
3.15. Nie tylko administracje podatkowe skorzystałyby na bardziej skutecznej administracji. EKES uważa, że bardziej sprzyjające otoczenie podatkowe przyczyni się również do wzrostu przedsiębiorczości w UE i zwiększenia wzrostu gospodarczego. Dzięki ograniczeniu kosztów przestrzegania przepisów i obciążeń administracyjnych przedsiębiorstwa będą mogły skoncentrować się na swojej podstawowej działalności, generując wzrost i tworząc nowe miejsca pracy.
Bruksela, dnia 17 października 2018 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |