Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwalczania korupcji w sporcie2019/C 416/03.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwalczania korupcji w sporcie

(2019/C 416/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2019 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

UZNAJĄC, ŻE:

1.
Fundamentami sportu są radość z wysiłku, wychowawcza wartość dobrego przykładu, odpowiedzialność społeczna i poszanowanie uniwersalnych podstawowych zasad etycznych 1 .
2.
Korupcja w sporcie nie jest zjawiskiem nowym. W ostatnich 20 latach ujawniano coraz więcej przypadków tego procederu; jest to spowodowane istotnymi zmianami, które zaszły w sektorze sportu, głównie w związku z rosnącą komercjalizacją sportu i większym przekazem medialnym na jego temat, co prowadzi do wzrostu przychodów i przepływów finansowych.
3.
Walka z korupcją w sporcie ma wiele form i podejmują się jej różne podmioty, dlatego na przestrzeni lat udało się osiągnąć w tym zakresie pewne dobre wyniki.
4.
Głośne sprawy korupcyjne pokazały, że korupcja może szkodzić reputacji sportu w zakresie uczciwości i fair play Ponadto sprzyja niegospodarności i podważa zaufanie do rządów, instytucji publicznych i ogólnie demokracji.
5.
W sporcie występuje zarówno korupcja dotycząca zawodów sportowych, jak i korupcja dotycząca zarządzania 2 . Korupcja w sporcie przybiera wiele form, takich jak przekupstwo, płatna protekcja, nadużywanie funkcji, manipulacja zawodami sportowymi i pranie pieniędzy. Korupcji sprzyja brak przepisów dotyczących konfliktów interesów lub niewłaściwe ich stosowanie, lub efekt "drzwi obrotowych" między sektorem publicznym a prywatnym. Korupcja może też wiązać się ze zjawiskiem dopingu.
6.
Korupcja w sporcie występuje w różnych kontekstach, począwszy od działań nienastawionych na zysk po działania dotyczące dużych, międzynarodowych imprez sportowych. Złożony charakter korupcji w sporcie stwarza poważne wyzwania dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie w sporcie i dla decydentów, co się tyczy identyfikowania obszarów, w których występują problemy, i opracowywania działań na rzecz rozwiązania tych problemów i zapewniania uczciwości w sporcie.
7.
Na szczeblu Narodów Zjednoczonych, a zwłaszcza w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, społeczność międzynarodowa uznała sport za ważny bodziec zrównoważonego rozwoju 3 , a jednocześnie dostrzegła szkodliwy wpływ korupcji na rozwój gospodarczy i społeczny i zobowiązała się też znacząco zmniejszyć poziom korupcji i łapówkarstwa we wszystkich formach 4 . Walka z korupcją i współpraca z krajami partnerskimi w celu propagowania środków zwalczania korupcji stanowią część polityki UE i jej państw członkowskich w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju 5 .

STWIERDZAJĄ, ŻE:

8.
Choć poszczególne formy korupcji w sporcie już od wielu lat ujmowane są w programach współpracy na szczeblu UE, brakuje ogólnego unijnego podejścia w zakresie środków antykorupcyjnych w sektorze sportu.
9.
Do skutecznej reakcji na tę złożoną kwestię w sektorze sportu potrzebna jest długoterminowa strategia, która powinna obejmować ustanowienie wspólnego unijnego podejścia do zwalczania korupcji w sporcie i określenie ryzyk korupcyjnych, ich przyczyn oraz istniejących ram i mechanizmów prawnych.

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

10.
Zwalczanie korupcji w sporcie to wspólna odpowiedzialność i wspólny interes wszystkich interesariuszy w sektorze sportu, którymi są m.in. krajowe, europejskie i międzynarodowe organizacje sportowe, kluby sportowe, inne odpowiednie organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organy administracji publicznej, organy ścigania, agenci sportowi, sportowcy i ich otoczenie, branża zakładów bukmacherskich, laboratoria, sponsorzy i media.
11.
Niedociągnięcia w zarządzaniu organizacjami sportowymi, a także w sektorze publicznym, mogą ograniczać zdolność tych podmiotów do zapobiegania korupcji i zwalczania jej oraz narażać na szwank uczestnictwo sportowców i warunki ich pracy.
12.
Ochrona sygnalistów jest niezbędnym elementem walki z korupcją, zwłaszcza jeśli chodzi o identyfikowanie i wykrywanie korupcji w sporcie.
13.
Do podstawowych zasad dobrego zarządzania w sporcie należą co najmniej: struktury demokratyczne, otwarte i regularnie przeprowadzane procedury wyborcze, właściwa i etyczna organizacja i zarządzanie, rozliczalność i przejrzystość procesów decyzyjnych i operacji finansowych, a także sprawiedliwość w zakresie członkostwa, w tym odnośnie do równości płci i solidarności 6 .
14.
Traktaty wskazują korupcję, nielegalny handel narkotykami, pranie pieniędzy i przestępczość zorganizowaną jako jedne z dziedzin szczególnie poważnej przestępczości o wymiarze transgranicznym, dla których to dziedzin - ze względu na rodzaj lub skutek tych przestępstw lub szczególną potrzebę wspólnego ich zwalczania - można ustanowić normy minimalne odnoszące się do określania przestępstw oraz kar 7 . We wspólnym interesie leży zapewnienie, by wszystkie państwa członkowskie posiadały skuteczne polityki antykorupcyjne i by UE wspierała państwa członkowskie w służących temu pracach, w tym w sektorze sportu.
15.
Organy zarządzające sportem powinny móc zachować wysoki stopień autonomii w wypełnianiu ich roli we wszystkich dziedzinach sportu. Wiąże się to z dorozumianym założeniem, że taki autonomiczny status uzyskuje się dzięki dobremu zarządzaniu i przestrzeganiu najwyższych standardów uczciwości w danej dziedzinie sportu 8 . Ruch sportowy już od wielu lat inicjuje projekty, powołuje sieci i podejmuje inne inicjatywy mające na celu zwalczanie korupcji w sporcie. Przy rozważaniu dalszych działań należy te prace uwzględniać i dalej rozwijać.
16.
Europejskie i międzynarodowe organizacje, takie jak ONZ, OECD, Rada Europy, Interpol i Europol, a także grupa G-20 9 , wprowadziły środki w zakresie ogólnej walki z korupcją, a także konkretne środki na rzecz zwalczania korupcji w sporcie. Działania UE powinny opierać się na istniejącej współpracy międzynarodowej, wspierając i uzupełniając taką współpracę tam, gdzie może to przynieść wartość dodaną.
17.
Istniejące i nowe sieci mogą ułatwiać osiągnięcie wspólnego celu, jakim jest zapobieganie korupcji i propagowanie dobrego zarządzania, poprzez zbliżanie organizacji międzyrządowych, międzynarodowych organizacji sportowych i rządów i poprzez łączenie wysiłków różnych interesariuszy w walce z korupcją w sporcie. Międzynarodowe Partnerstwo przeciwko Korupcji w Sporcie (IPACS) może być przykładem takiej nieformalnej, przyszłej współpracy.
18.
Państwa członkowskie mają do odegrania ważną rolę w realizowaniu międzynarodowych zobowiązań. Powinny promować i wspierać - we współpracy z organizacjami sportowymi - wdrażanie zasad dobrego zarządzania na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, zwłaszcza poprzez stosowanie polityki zerowej tolerancji dla korupcji w sporcie, monitorowanie przestrzegania zasad dobrego zarządzania przez krajowy ruch sportowy lub poprzez uwzględnianie dobrego zarządzania w kryteriach przyznawania dotacji publicznych dla sportu.
19.
Do pomyślnego wdrożenia antykorupcyjnych środków na wszystkich szczeblach potrzebna będzie skuteczna współpraca między istniejącymi strukturami i łączenie zasobów.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH POZIOMACH:

20.
Zwiększały wysiłki na rzecz zapobiegania korupcji w sporcie i jej zwalczania, w tym poprzez zapewnienie odpowiednich środków ustawodawczych i środków egzekwowania prawa.
21.
Zachęcały do podejmowania środków i działań na rzecz powstrzymania lub zakazania działań odwetowych i wprowadzenia zabezpieczeń w celu ochrony sygnalistów przed zawieszeniem, degradacją i zastraszeniem lub innymi formami odwetu i propagowały takie środki i działania, przy pełnym poszanowaniu praw wszystkich stron.
22.
Ustanowiły, we współpracy z organizacjami sportowymi, krajowe plany działania lub instrumenty mające na celu zapobieganie korupcji w sporcie i jej zwalczanie oraz egzekwowanie polityki zerowej tolerancji dla korupcji w sporcie lub dokonały przeglądu takich planów lub instrumentów.
23.
W celu zapobiegania korupcji w sporcie propagowały odpowiednie wdrażanie zasad dobrego zarządzania przez ruch sportowy i monitorowanie przestrzegania tych zasad.
24.
Przeanalizowały możliwe działania pozwalające uzależniać przyznawanie finansowania publicznego od zobowiązania odnośnych organizacji do wdrożenia środków w zakresie dobrego zarządzania i środków antykorupcyjnych.
25.
Zwiększały wiedzę i zapewniały wstępne i ustawiczne kształcenie i szkolenie odpowiednich urzędników, w tym tych pracujących w organach ścigania, oraz interesariuszy zaangażowanych w polityki antykorupcyjne mające zastosowanie w sporcie.
26.
Przeanalizowały, we współpracy z Komisją, sposoby rozwiązania impasu w odniesieniu do Konwencji Rady Europy w sprawie zwalczania manipulacji rozgrywkami sportowymi, która weszła w życie 1 września 2019 r., z myślą o umożliwieniu UE i jej państwom członkowskim zakończenia odpowiednich procesów ratyfikacyjnych i jak najszybszego przystąpienia do tej konwencji.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

27.
W świetle wcześniejszych prac w przedmiotowej dziedzinie zaproponowała spójny, międzysektorowy plan działania - w tym, w razie potrzeby, wniosek dotyczący zalecenia Rady - w sprawie korupcji dotyczącej zawodów sportowych oraz korupcji dotyczącej zarządzania sportem.
28.
Propagowała współpracę i synergie z państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi, oraz z innymi międzynarodowymi organizacjami i sieciami, zwłaszcza z Radą Europy, oraz podnosiła świadomość w kwestii tej współpracy i jej wyników.
29.
Umożliwiła dialog między organami publicznymi a ruchem sportowym na temat walki z korupcją w sporcie i wzmacniała ten dialog, oraz wspierała, we współpracy z międzynarodowymi organizacjami sportowymi, inicjatywy mające na celu zapobieganie korupcji w związku z międzynarodowymi imprezami i transgranicznymi zawodami sportowymi.
30.
Oceniła, w jaki sposób programy i instrumenty w kolejnych wieloletnich ramach finansowych mogą wesprzeć wdrażanie środków antykorupcyjnych w sporcie.
31.
Wykorzystywała związaną ze sportem część finansowania z programu Erasmus+, a także inne odpowiednie programy finansowania, by propagować środki zapobiegawcze dotyczące walki z korupcją i dobrych rządów w sporcie, a także wymianę dobrych praktyk i strategii między państwami członkowskimi i interesariuszami.
32.
Rozważyła włączenie korupcji w sporcie w unijny program wymiany doświadczeń w obszarze walki z korupcją 10  i uwzględnienie sektora sportu w inicjatywach Komisji dotyczących walki z korupcją.
33.
Nadal udzielała wsparcia organom państw członkowskich poprzez Służbę ds. Wspierania Reform Strukturalnych w celu lepszego zapobiegania korupcji w sporcie i jej zwalczania.

ZWRACA SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO, BY:

34.
Zintensyfikował wysiłki na rzecz ochrony uczciwości w sporcie oraz nadal angażował się w zapobieganie korupcji w sporcie i jej zwalczanie poprzez podejmowanie inicjatyw w zakresie skutecznych środków antykorupcyjnych i sankcji na podstawie oceny ryzyka i wdrażanie ich z zastosowaniem podejścia zerowej tolerancji od sportu masowego po imprezy najwyższej rangi.
35.
Przyjmował zrównoważone podejścia i zaangażował się w prace związane z kodeksem postępowania na rzecz dobrego zarządzania opartym na solidnym mechanizmie kontroli wypełniania zobowiązań obejmującym monitorowanie, nakładanie kar i budowanie zdolności.
36.
Na wszystkich poziomach działał na rzecz zwiększania świadomości, zapewniał wstępne i ustawiczne kształcenie i szkolenie, przedstawiał zalecenia i rozpowszechniał najlepsze praktyki w zakresie zapobiegania korupcji w sporcie, w tym te dotyczące dobrego zarządzania.
37.
Przyjął odpowiednie przepisy i procesy dyscyplinarne, by karać osoby zamieszane w korupcję, oraz przyjął odpowiednie środki ochrony sygnalistów, przy pełnym poszanowaniu praw wszystkich stron.
38.
Do celów finansowania publicznego współpracował z organami publicznymi w zakresie tworzenia norm dobrego zarządzania i oceny przestrzegania tych norm.
39.
Współpracował z organami ścigania, agencjami i organizacjami odpowiedzialnymi za zwalczanie korupcji.

ZAŁĄCZNIK

1.
Dokumenty źródłowe

Rada Unii Europejskiej oraz przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie przywołują następujące dokumenty:

Unia Europejska

-
Konwencja z 1997 r. w sprawie zwalczania korupcji urzędników Wspólnot Europejskich i urzędników państw członkowskich Unii Europejskiej i decyzja ramowa z 2003 r. w sprawie zwalczania korupcji w sektorze prywatnym
-
Biała księga Komisji Europejskiej na temat sportu, zwłaszcza rozdział 4.6 pt. "Korupcja, pranie pieniędzy oraz inne formy przestępstw finansowych" (lipiec 2007 r.) 11
-
Grupa ekspertów UE ds. dobrego zarządzania w sporcie (2011-2014): Zasady dobrego zarządzania w sporcie (wrzesień 2013 r.)
-
Rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE 12
-
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2015 r. w sprawie niedawno ujawnionych przypadków poważnej korupcji w FIFA (2015/2730(RSP)) 13
-
Konkluzje Rady w sprawie wzmocnienia uczciwości, przejrzystości i dobrego zarządzania w odniesieniu do dużych imprez sportowych (maj 2016 r.) 14
-
Grupa ekspertów UE ds. dobrego zarządzania w sporcie (2014-2017): Propagowanie istniejących zasad dobrego zarządzania (lipiec 2016 r.) 15
-
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2017 r. w sprawie zintegrowanego podejścia do polityki w dziedzinie sportu: dobre zarządzanie, dostępność i uczciwość (2016/2143(INI)) 16
-
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2020 r.) 17
-
"Mapping of corruption in sport in the EU" (Zestawienie na temat korupcji w sporcie w UE) - analiza przeprowadzona na zlecenie Komisji Europejskiej przez Ecorys (grudzień 2018 r.) 18
-
Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamentu Europejskiego i Komisji "Nowy europejski konsensus w sprawie rozwoju: nasz świat, nasza godność, nasza przyszłość", pkt 50 i sekcja 2.4 19
-
Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, które ma wpływ na rynek wewnętrzny i dotyczy działalności transgranicznej (lipiec 2019 r., COM(2019) 370 final), zwłaszcza sekcja 2.1.6.1.1. "Zawodowa piłka nożna"
-
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (PE-CONS 78/19) 20
-
Przygotowany przez Komisję Europejską wykaz zobowiązań w zakresie dobrego zarządzania

Organizacja Narodów Zjednoczonych

-
Konwencja Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji (2003 r.)
-
Międzynarodowa konwencja o zwalczaniu dopingu w sporcie (2005 r.)
-
Konwencja Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji: Strategia na rzecz ochrony przed korupcją podczas dużych imprez publicznych (2013 r.)
-
Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (2015 r.) 21
-
Kazański Plan Działania przyjęty na Międzynarodowej konferencji ministrów i wyższych urzędników odpowiedzialnych za edukację fizyczną i sport (6. MINEPS, 2017 r.)

Rada Europy

-
Zalecenie Komitetu Ministrów dla państw członkowskich nr CM/Rec(2018)12 w sprawie propagowania dobrego zarządzania w sporcie
-
Konwencja antydopingowa Rady Europy (ETS nr 135)
-
Cywilnoprawna konwencja Rady Europy o korupcji (ETS nr 174), Prawnokarna konwencja o korupcji (ETS nr 173) i protokół dodatkowy do niej (ETS nr 191)
-
Konwencja Rady Europy w sprawie zwalczania manipulacji rozgrywkami sportowymi (ETS nr 215)

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)

-
Konwencja OECD o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, przyjęta przez konferencję negocjacyjną 21 listopada 1997 r.
-
Rekomendacja Rady OECD ds. Środków Podatkowych w sprawie dalszego zwalczania przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, 25 maja 2009 - C(2009)64

Różne

-
Transparency International: "Global Corruption Report: sport" (Sprawozdanie na temat korupcji na świecie: sport, 23 lutego 2016 r.)
-
Deklaracja przywódców G-20: "Shaping an interconnected world" (Kształtowanie wzajemnie połączonego świata, Hamburg, 7-8 lipca 2017 r.)
2.
Definicje

Do celów niniejszych konkluzji:

"Korupcja dotycząca zawodów sportowych" oznacza korupcję w sporcie związaną z wynikiem lub przebiegiem zawodów sportowych.

"Korupcja dotycząca zarządzania sportem" oznacza korupcję w sporcie niezwiązaną z wynikiem lub przebiegiem zawodów sportowych.

1 Podstawowe zasady olimpizmu (Fundamental Principles of Olympism), Międzynarodowy Komitet Olimpijski, wrzesień 2015 r.
2 Zob. definicje w załączniku.
3 Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 70/1 pt. "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030" (pkt 37) oraz rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 73/24 pt. "Sport jako bodziec zrównoważonego rozwoju".
4 Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, Cel 16 (16.5) http://www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda%202030_pl_2016_ostateczna.pdf.
5 Nowy europejski konsensus w sprawie rozwoju (2017), pkt 50 i sekcja 2.4.
6 Zob. zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy nr CM/Rec(2005)8 dla państw członkowskich.
7 TFUE, art. 83 ust. 1.
8 Przyszłość globalnego sportu (Future of Global Sport), 2019 r., ASOIF. Zob. również dok. COM(2011) 12 final "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu".
9 Na szczycie w Hamburgu w 2017 r. przywódcy państw grupy G-20 zobowiązali się do kontynuowania swoich działań na rzecz uczciwości w sporcie i wezwali międzynarodowe organizacje sportowe do zintensyfikowania walki z korupcją poprzez osiągnięcie najwyższych ogólnoświatowych standardów w zakresie uczciwości i walki z korupcją. W tym kontekście przywódcy ci zobowiązali się dążyć do wypracowania wspólnego rozumienia ryzyk korupcyjnych powiązanych z ofertami dotyczącymi organizacji dużych imprez sportowych.
10 Program wymiany doświadczeń został zainicjowany przez Komisję Europejską w 2015 r. w celu wspierania państw członkowskich, lokalnych organizacji pozarządowych i innych interesariuszy w stawianiu czoła konkretnym wyzwaniom wskazanym w Sprawozdaniu o zwalczaniu korupcji w UE (sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego - Sprawozdanie o zwalczaniu korupcji, COM(2014) 38 final, 3.2.2014).
11 COM(2007) 391 final.
12 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50.
13 Dz.U. C 407 z 4.11.2016, s. 81.
14 Dz.U. C 212 z 14.6.2016, s. 14.
16 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 2.
17 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 5.
19 Dz.U. C 210 z 30.6.2017, s. 1.
20 https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-78-2019-INIT/pl/pdf - Tekst przyjęty przez Radę w dniu 7 października 2019 r., dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
21 Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr A/RES/70/1 z 25 września 2015 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.416.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwalczania korupcji w sporcie2019/C 416/03.
Data aktu: 11/12/2019
Data ogłoszenia: 11/12/2019