Streszczenie decyzji Komisji - COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business.

Streszczenie decyzji Komisji
COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business

(2019/C 325/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2019 r.)

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG w decyzji uznano przejęcie przez BASF SE ("BASF", Niemcy) globalnej działalności poliamidowej przedsiębiorstwa Solvay za zgodne z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

PROCEDURA

2.
W dniu 22 maja 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004, Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo BASF SE przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedmiotową działalnością w drodze zakupu udziałów ("transakcja").
3.
BASF zwany jest dalej "stroną zgłaszającą", a wraz z przedmiotową działalnością "stronami" lub, w szczególności przy ocenie scenariusza finansowego, "podmiotem powstałym w wyniku transakcji".
4.
Po wstępnym zbadaniu zgłoszenia i w oparciu o badanie rynku w fazie I dochodzenia Komisja podjęła w dniu 26 czerwca 2018 r. decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 15 października 2018 r. strony przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania"). Wstępne zobowiązania zbadane zostały przez Komisję w dniu 16 października 2018 r. Wyniki badania rynku wykazały istnienie ryzyka dla takiej rentowności i konkurencyjności zbywanego podmiotu, jakie zostały określone we wstępnych zobowiązaniach. W dniu 31 października 2018 r. strony przedstawiły zmieniony zestaw zobowiązań, a w dniu 11 grudnia 2018 r. ostateczny zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
6.
W dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja skonsultowała projekt decyzji z państwami członkowskimi na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji, który wydał opinię pozytywną. W sprawozdaniu przedłożonym w dniu 8 stycznia 2019 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające wydał pozytywną opinię na temat postępowania.

OBAWY WYRAŻONE W DECYZJI O WSZCZĘCIU POSTĘPOWANIA

7.
Główne powiązanie w transakcji stanowi poliamid (znany również jako nylon) ("PA 6" i "PA 6.6"). PA 6 i PA 6.6 wytwarzane są z pochodnych ropy naftowej poprzez szereg reakcji chemicznych i fizycznych, co pokazano na ilustracji 1 poniżej. Rezultatem procesów produkcji są PA 6 BP i PA 6.6 BP (BP oznacza polimer bazowy), które są następnie łączone w PA 6 PE i PA 6.6 PE (PE oznacza techniczne tworzywa sztuczne) lub przekształcone we włókna wyjątkowej jakości.

Ilustracja: Łańcuch wartości poliamidu

grafika

8.
PA 6 EP i PA 6.6 EP wykorzystywane są w wielu zastosowaniach końcowych w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym, budowlanym, odzieżowym i spożywczym. Znajdują się one na przykład w samochodach, urządzeniach elektrycznych i elektronicznych, oknach i foliach do pakowania żywności. Włókna wyjątkowej jakości PA 6 i włókna wyjątkowej jakości PA 6.6 wykorzystywane są np. do produkcji dywanów i odzieży.
9.
Transakcja prowadzi do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH, PA 6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6 i PA 6.6 EP, a także wertykalnego efektu zamknięcia dostępu do rynku EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH i PA 6.6 BP

SZCZEGÓŁOWE DOCHODZENIE

1.
Nieskoordynowane skutki horyzontalne
10.
W decyzji stwierdza się, że transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH, PA 6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6 i PA 6.6 EP.
2.
Nieskoordynowane skutki wertykalne
11.
W decyzji stwierdza się, że transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków wertykalnych pod względem wertykalnego efektu zamknięcia dostępu do rynku EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH i PA 6.6 EP na wyższym szczeblu i odpowiednio na połączonych wertykalnie rynkach niższego szczebla.
3.
Zobowiązania
12.
Ostateczne zobowiązania polegają na zbyciu działalności gospodarczej ("zbywana działalność"), na którą składają się:
a)
całe obiekty w Belle-Etoile, Francja, Gorzowie, Polska, Blanes, Hiszpania i Valence, Francja. W obiektach tych prowadzona jest obecnie produkcja HMD, soli AH, PA6 BP, PA T4E BP, PA6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6, włókien wyjątkowej jakości i PA6.6 EP;
b)
49 % udziałów w spółce joint venture ("Chalampé JV"), do której zostanie przekazana całość aktywów należących do działalności gospodarczej na terenie zakładu w Chalampé we Francji, z instalacjami produkcyjnymi oleju KA, kwasu azotowego, kwasu adypinowego i soli AH. Nabywca będzie miał prawo do dysponowania 49 % produktów wytwarzanych przez Chalampé JV. BASF będzie miał prawo do dysponowania 51 %. Zagwarantowane są prawa zbywanej działalności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem Chalampé JV. Zbywana działalność nie obejmuje udziałów przedsiębiorstwa w JV z Invista w zakresie produkcji ADN i HMD zakładu w Chalampé, które zostaną przeniesione na BASF;
c)
wszystkich rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w tym wykorzystania przez zbywaną działalność praw własności intelektualnej, patentów i know-how) oraz personelu, który przyczynia się do jego bieżącej działalności lub jest konieczny do zapewnienia jego rentowności i konkurencyjności. Obejmuje to również licencje, zezwolenia i pozwolenia, jak również wszystkie umowy, umowy leasingu, zobowiązania i zamówienia klientów zbywanej działalności, wszystkie kredyty dla klientów oraz inne dane zbywanej działalności;
d)
trzy umowy o dostawach ADN, jedną na okres [...] lat, jedną na okres do [...] lat i jedną na okres [...], jeśli zbycie zostanie zakończone w 2019 r.;
e)
korzystanie, w okresie przejściowym po zamknięciu oraz na warunkach równoważnych warunkom, jakie zbywana działalność ma obecnie, ze wszystkich obecnych uzgodnień, zgodnie z którymi Solvay lub jego przedsiębiorstwa powiązane dostarczają zbywanej działalności produkty lub usługi;
f)
korzystanie z przejściowych uzgodnień w sprawie dostaw, na mocy których zbywana działalność będzie oferować BASF w okresie [...] lat szereg produktów;
g)
klauzulę umówionego nabywcy i klauzule, zgodnie z którymi zbywana działalność zostanie sprzedana podmiotowi kupującemu z ustaloną obecnością w produkcji i sprzedaży produktów chemicznych. W szczególności wymagane jest, aby nabywca był w stanie konkurować o klientów globalnych i o kluczowych klientów z sektora motoryzacyjnego.
13.
W projekcie decyzji stwierdza się, że zobowiązania ostateczne mają wystarczający zakres i są odpowiednie, by całkowicie usunąć znaczne przeszkody utrudniające efektywną konkurencję, które spowodowałaby transakcja, oraz że w związku z tym zobowiązania ostateczne powodują, że wynikająca z transakcji koncentracja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W związku z tym Komisja stwierdza, że po modyfikacji zgodnej z ostatecznymi zobowiązaniami koncentracja spowodowana transakcją nie zakłóci w znaczący sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na terytorium objętym Porozumieniem EOG, ani w znacznej ich części.

WNIOSEK

14.
W decyzji stwierdzono, że pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań z dnia 11 grudnia 2018 r. transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani w znacznej jego części. W związku z powyższym Komisja proponuje uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.325.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji - COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business.
Data aktu: 30/09/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019