(COM(2019) 163 final)(2019/C 282/07)
(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2019 r.)
Sprawozdawcy:
Jukka AHTELA
Karolina DRESZER-SMALEC
José Antonio MORENO DÍAZ
Wniosek o konsultację |
Komisja Europejska, 10.5.2019 |
Podstawa prawna |
Art. 62 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
5.6.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
19.6.2019 |
Sesja plenarna nr |
544 |
Wynik głosowania (za / przeciw / wstrzymało się)
|
190/11/12 |
Bruksela, dnia 19 czerwca 2019 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 88.
2 Dz.U. C 34 z 2.2.2017, s. 8.
3 Ustanowionych podczas szczytu Rady Europejskiej w Kopenhadze w 1993 r.
4 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 9.
5 Europejski Trybunał Sprawiedliwości, wyrok Trybunału (wielka izba) - sprawa C-216/18 PPU, 25 lipca 2018 r.
6 SOC/605 - Odporna demokracja dzięki silnemu i zróżnicowanemu społeczeństwu obywatelskiemu (Dz.U. C 228 z 5.7.2019, s. 24).
7 Komisja Europejska, komunikat "Nowe ramy UE na rzecz umocnienia praworządności", 11 marca 2014 r.
9 Michel Waelbroeck i Peter Oliver, Enforcing the Rule of Law in the EU: What can be done about Hungary and Poland? [Egzekwowanie praworządności w UE: Co można zrobić z Węgrami i Polską?], 9 lutego 2018 r.
10 Komisja Europejska, komunikat: Dalsze umacnianie praworządności w Unii - Aktualna sytuacja i możliwe kolejne działania, 3 kwietnia 2019 r.
11 Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC), Komunikat prasowy ETUC: "Pakiet zimowy europejskiego semestru", 27 lutego 2019 r.
12 Business Europe, Newsletter N°2019-13: A renewed role for the European Semester, 11 kwietnia 2019 r.
13 Komisja Europejska, Unijna tablica wyników wymiaru sprawiedliwości z 2019 r., 2019, s. 63: pkt 3.3.3 "Podsumowanie dotyczące niezawisłości sądów".
15 Z przykładów podanych przez tę służbę tylko 6 projektów dotyczy konkretnie praworządności: przedstawienie niezależnej analizy bułgarskiej prokuratury; zreformowanie systemu orzekania o niepełnosprawności w Republice Czeskiej, Grecji i Polsce; zwiększenie skuteczności systemu sądowego w Chorwacji; poprawa koordynacji audytów wewnętrznych w Rumunii; poprawa postępowania z przypadkami informowania o nieprawidłowościach we Włoszech; oraz pomoc w integracji młodych migrantów i uchodźców w Austrii.
16 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 178.
17 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 173.
18 Prokuratura Europejska, strona internetowa dotycząca polityki.
19 Europejski Trybunał Obrachunkowy, Sprawozdanie specjalne nr 1/2019 Zwalczanie nadużyć finansowych w wydatkowaniu środków UE - konieczne jest podjęcie działań.
20 Komisja Europejska, komunikat: Strategia Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych - wzmożenie działań w celu ochrony budżetu UE, 29 kwietnia 2019 r.
21 Projekt Raportowania Zorganizowanej Przestępczości i Korupcji, EC Adopts New Anti-Fraud Strategy [KE przyjmuje nową strategię zwalczania nadużyć finansowych], 1 maja 2019 r.
22 Momin Badarna, The ENP and its Political Conditionality Instrument: is it ineffective?, Young European Federalists [EPS i jej instrument warunkowości politycznej: czy jest nieskuteczny?, Młodzi europejscy federaliści], 15 września 2018 r.
23 Komisja Europejska, Komunikat w sprawie polityki rozszerzenia UE w 2018 r., 17 kwietnia 2018 r.
24 Dz.U. C 34 z 2.2.2017, s. 8.
25 Jak zaproponował Parlament Europejski w rezolucji z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie sytuacji praw podstawowych w UE (2012), P7_TA(2014)1773, sprawozdawca: Louis Michel, 22 listopada, pkt 9.
26 27 państw członkowskich po opuszczeniu UE przez Zjednoczone Królestwo.
27 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 178, dotycząca COM(2018) 383 final i COM(2018) 384.
28 Jak zaproponował Parlament Europejski w rezolucji z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie sytuacji praw podstawowych w UE (2012), sprawozdawca: Louis Michel, 22 listopada, pkt 9.