(opinia rozpoznawcza)(2019/C 282/03)
(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2019 r.)
Sprawozdawca: Dimitris DIMITRIADIS
Wniosek o konsultację |
20.9.2018 |
|
Pismo Victora NEGRESCU, rumuńskiego ministra do spraw europejskich |
Podstawa prawna |
Art. 304 TFUE |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
4.6.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
19.6.2019 |
Sesja plenarna nr |
544 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
202/1/2 |
Bruksela, dnia 19 czerwca 2019 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 (2017/2040 (INI).
2 Należy odnotować, że przez "klastry"rozumie się tworzenie sieci kontaktów oraz współpracę tematyczną lub kompleksową podmiotów i instytucji z sektora prywatnego, administracji publicznej, środowiska akademickiego i społeczeństwa obywatelskiego (która wykracza na przykład poza tworzenie sieci kontaktów małych i średnich przedsiębiorstw).
4 Należy wspomnieć o sukcesie INNOSUP-1 w promowaniu tworzenia klastrów. Sześć pierwszych trwających projektów INNOSUP-2015, które rozpoczęły się w latach 2016/2017, dotarło do ponad 2800 MŚP (np. poprzez wydarzenia służące nawiązywaniu kontaktów i zaproszenie do zgłaszania pomysłów/projektów współpracy itp.) i zapewniło bezpośrednie wsparcie 449 MŚP (np. w formie bonów na innowacje). W ujęciu ogólnym projekty klastrowe INNOSUP-1 zapewnią wsparcie dla 2000 MŚP.
5 Zob. ocena ex post programów polityki spójności na lata 2017-2013, finansowanych z EFRR i Funduszu Spójności, pakiet roboczy 2 - "Wsparcie dla MŚP, intensyfikacja badań i innowacji w MŚP i rozwój MŚP", umowa nr 2014CE16BAT002, sprawozdanie końcowe, s. 10-11 i 14-17.
6 Zob. Zarotiadis i Gkagka (2013), "European Union: A diverging Union?", Journal of Post-Keynesian Economics, tom 35, s. 537-567.
7 Zob. Konkluzje Rady Unii Europejskiej z dnia 12 marca 2018 r., w których wzywa się do dalszego rozwoju europejskiej polityki klastrowej, mając za cel łączenie i rozszerzanie regionalnych klastrów w ogólnoeuropejskie klastry światowej klasy, według zasad inteligentnej specjalizacji, tak ab y wspierać powstawanie nowych łańcuchów wartości w całej Europie.
8 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z realizacji strategii makroregionalnych UE, COM(2019) 21 final.
9 Stowarzyszenie Izb Handlowych w regionie naddunajskim podpisało umowę o współpracy z forum izb handlowych z regionu Morza Adriatyckiego i Morza Jońskiego w celu wymiany doświadczeń i współpracy w ramach projektów, w których te dwie strategie wzajemnie się uzupełniają.
11 Konkretne propozycje są zgodne z pierwszym "Sprawozdaniem z postępów w zakresie europejskich partnerstw strategicznych klastrów", przygotowanym przez Europejskie Obserwatorium Klastrów i Zmian w Przemyśle (#EOCIC), które zawiera przegląd pierwszych wyników, doświadczeń i dobrych praktyk osiągniętych przez drugą generację Europejskich Partnerstw Strategicznych Klastrów - Going International (ESCP-4i).
12 Ta potrzeba zwiększenia finansowania w odpowiednim czasie wiąże się również z propozycją wspólnych inicjatyw klastrowych w części Programu na rzecz jednolitego rynku dotyczącej COSME.