Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8480 - Praxair/Linde).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

(M.8480 - Praxair/Linde)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 196/06)

(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2019 r.)

1.
W dniu 12 stycznia 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której spółki Praxair, Inc. ("Praxair") i Linde AG ("Linde") łączą się w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("transakcja"). Linde i Praxair są zwane dalej łącznie "stronami". Podstawową działalnością stron jest produkcja i dystrybucja gazów.
2.
Na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja powzięła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. W dniu 16 lutego 2018 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja wydana zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c)").
3.
W dniu 22 lutego 2018 r., na wniosek stron, na podstawie art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw czas trwania drugiego etapu postępowania wyjaśniającego przedłużono o dziesięć dni roboczych.
4.
Podczas gdy strony zdecydowały, że nie ustosunkują się do decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) jako takiej, w dniach 9 i 15 marca 2018 r. przedstawiły uwagi na piśmie dotyczące aspektów, w odniesieniu do których zwróciły się do Komisji o ponowne rozważenie wstępnych wniosków.
5.
W dniu 15 marca 2018 r., w następstwie niedostarczenia przez Linde kompletnych informacji w odpowiedzi na wniosek Komisji o udzielenie informacji, Komisja przyjęła decyzję zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na mocy decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Zawieszenie terminu wygasło w dniu 19 marca 2018 r. po przedłożeniu przez Linde wymaganych informacji.
6.
W dniu 31 maja 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym przedstawiła swoje wstępne stanowisko, zgodnie z którym transakcja zakłóciłaby w znaczący sposób efektywną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz terytorium w rozumieniu art. 57 Porozumienia EOG w zakresie dostaw szerokiej gamy gazów (gazów przemysłowych, gazów medycznych, gazów specjalnych, gazów szlachetnych i helu) oraz usług powiązanych ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne i wertykalne.
7.
Stronom zapewniono dostęp do akt w dniu 1 czerwca 2018 r., a następnie w sposób ciągły. Dostęp do poufnych danych i informacji przyznano doradcom gospodarczym stron po przeprowadzeniu procedury biura danych. Nie otrzymałem żadnych wniosków o dostęp do akt na podstawie art. 7 zakresu uprawnień.
8.
Strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 14 czerwca 2018 r. Nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego spotkania wyjaśniającego.
9.
Do udziału w przedmiotowym postępowaniu jako zainteresowaną osobę trzecią dopuściłem spółkę Air Liquide, będącą konkurentem stron. Spółce Air Liquide dostarczono wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono ostateczny termin na przedstawienie uwag.
10.
W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przedłużyła postępowanie łącznie o dziesięć dni roboczych na podstawie art. 10 ust. 3 lit. akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Tego samego dnia strony przedstawiły zestaw formalnych zobowiązań w odpowiedzi na zastrzeżenia zgłoszone przez Komisję. Na podstawie wyników badania rynku przeprowadzonego w odniesieniu do tych zobowiązań strony przekazały zmieniony zestaw zobowiązań w dniu 4 lipca 2018 r., a kolejny w dniu 10 lipca 2018 r. ("zobowiązania ostateczne").
11.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że zobowiązania ostateczne mają wystarczający zakres i są odpowiednie, by całkowicie usunąć znaczną przeszkodę utrudniającą efektywną konkurencję, którą stanowiłaby transakcja w zgłoszonej postaci, oraz że w związku z tym zobowiązania ostateczne powodują, że transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG.
12.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
13.
Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że w niniejszej sprawie w toku całego postępowania wyjaśniającego przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 7 sierpnia 2018 r.

Joos STRAGIER

1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("zakres uprawnień").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.196.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8480 - Praxair/Linde).
Data aktu: 12/06/2019
Data ogłoszenia: 12/06/2019