(2016/C 389/10)(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2016 r.)
Sprawozdawca: Cillian LOHAN
Dnia 4 marca 2016 r. Komisja Europejska, działając na podstawie art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan działania UE przeciwko nielegalnemu handlowi dziką fauną i florą"
[COM(2016) 87 final].
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 30 czerwca 2016 r.
Na 518. sesji plenarnej w dniach 13-14 lipca 2016 r. (posiedzenie z dnia 14 lipca 2016 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 143 głosami (nikt nie wstrzymał się od głosu) następującą opinię:
Bruksela, dnia 14 lipca 2016 r.
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Georges DASSIS |
1 Definicja nielegalnego handlu dziką fauną i florą obejmuje wewnętrzny i międzynarodowy nielegalny handel dziką fauną i florą oraz produktami pochodnymi, a także ściśle powiązane przestępstwa, takie jak kłusownictwo.
2 W latach 2007-2013 kłusownictwo nasiliło się na taką skalę, że zniweczyło postęp osiągnięty w poprzednich trzech dziesięcioleciach, zagrażając ochronie różnorodności biologicznej i zrównoważonemu rozwojowi. Na przykład co roku w Afryce zabijanych jest od 20 tys. do 25 tys. słoni w celu pozyskania kości słoniowej, a tylko w latach 2010-2012 zabito aż 100 tys. słoni.
3 Nielegalny handel nasila się wraz z coraz większym popytem na produkty dzikiej fauny i flory, takie jak kość słoniowa, rogi nosorożca czy kości tygrysa, zwłaszcza w niektórych krajach Azji (np. w Chinach i w Wietnamie).
4 Wpływ nielegalnego handlu dziką fauną i florą na naturę może być potęgowany przez dodatkowe czynniki, takie jak zglobalizowany konsumpcjonizm, niezrównoważone użytkowanie gruntów, zmiana klimatu, nadmierna eksploatacja roślin leczniczych i intensywna turystyka, w tym o charakterze łowieckim.
5 Udział nielegalnie pozyskanego drewna w światowym handlu drewnem wynosi do 30 % i odpowiada za ponad 50 % wylesiania w Afryce Środkowej, Amazonii i Azji Południowo-Wschodniej, pozbawiając ludność tubylczą istotnych możliwości rozwoju zrównoważonego.
6 Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN) w 2011 r. ogłosiła wyginięcie zachodniego nosorożca czarnego na skutek kłusownictwa.
7 Szacuje się, że wartość nielegalnych połowów osiąga 19 % odnotowanej wartości połowów.
8 UNODC, "World Wildlife Crime Report: Trafficking in protected species", 2016 r.
9 Komunikat Komisji w sprawie planu działania na rzecz skuteczniejszego zwalczania finansowania terroryzmu, COM(2016) 50 final.
12 Europejskie Stowarzyszenie Ogrodów Zoologicznych i Akwariów (EAZA) to wiodąca organizacja w tej dziedzinie, do której należy 377 instytucji w 43 krajach w Europie i na Bliskim Wschodzie.
13 W rezolucji przyjętej w 2013 r. przez Komisję ds. Zapobiegania Przestępczości i Wymiaru Sprawiedliwości ONZ oraz zatwierdzonej przez Radę Gospodarczo-Społeczną ONZ określono nielegalny handel dziką fauną i florą jako "poważną przestępczość zorganizowaną" inspirowaną przez te same rodzaje zorganizowanych grup przestępczych na świecie, które są odpowiedzialne za handel ludźmi, narkotykami i bronią.
14 Rezolucja ONZ 69/314, "Tackling illicit trafficking in wildlife" [Walka z nielegalnym handlem dziką fauną i florą], 30 lipca 2015 r.
15 Deklaracja londyńska została podpisana przez szefów państw, ministrów i przedstawicieli 46 krajów na konferencji poświęconej nielegalnemu handlowi dziką fauną i florą w 2014 r. W deklaracji wyznaczono nowe standardy walki z nielegalnym handlem dziką fauną i florą, do których należała zmiana obowiązujących przepisów mająca na celu zaliczenie kłusownictwa i nielegalnego handlu dziką fauną do poważnych przestępstw, zakazanie wykorzystywania gatunków zagrożonych wyginięciem, wzmocnienie współpracy transgranicznej i koordynacja sieci zwalczania nielegalnego handlu dziką fauną i florą.
16 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie przestępczości przeciwko dzikiej przyrodzie (2013/2747 (RSP)).
17 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie podejścia UE do nielegalnego handlu dziką fauną i florą, COM (2014) 64 final.
18 Zob. przypis 10.
19 Ricardo Energy & Environment "Strengthening cooperation with business sectors against illegal trade in wildlife" [Wzmocnienie współpracy z sektorem przedsiębiorstw w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu dziką fauną i florą]. Sprawozdanie dla DG ds. Środowiska, 2015.
20 Dokument roboczy służb Komisji "Analysis and Evidence in support of the EU Action Plan against Wildlife Trafficking" [Analiza i dowody w związku z planem działania UE przeciwko nielegalnemu handlowi dziką fauną i florą], SWD(2016) 38 final.
21 Zob. przypis 10.
22 CITES obejmuje trzy załączniki, w których podane są kategorie gatunków w zależności od stopnia wymaganej ochrony, tzn. stopnia zagrożenia przez handel międzynarodowy. W załącznikach zawarto ok. 5 600 gatunków zwierząt i 30 000 gatunków roślin chronionych przed nadmiernym wykorzystaniem w ramach handlu międzynarodowego. Oznacza to, że mniej znane i mniej popularne gatunki, takie jak pangolin - jeden z najbardziej eksploatowanych nielegalnie gatunków - również są zagrożone nielegalnym handlem.
23 Handel dziką fauną i florą może obejmować żywe zwierzęta i rośliny, ale również produkty pochodne ze względu na ich liczne potencjalne zastosowania (składniki tradycyjnych leków, żywności, paliwa, paszy, materiałów budowlanych, ubrań i ozdób itp.) http://www.traffic.org/trade/.
24 W ramach CITES działa uniwersalny system etykietowania mający na celu identyfikację kawioru, którego import jest dozwolony wyłącznie po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń od właściwych organów (www.cites.org/common/resource/reg_caviar.pdf). Co się tyczy handlu w sektorze leśnictwa, przepisy wspólnotowe służą zniechęceniu do nielegalnego handlu drewnem tropikalnym, wspierając wprowadzenie krajowych systemów identyfikowalności.