P7_TC1-COD(2011)0196Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 3 lipca 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2012 zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2013 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 4 ustanawia przepisy dotyczące budowy, instalacji, użytkowania oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących tachografów w transporcie drogowym. Kilkukrotnie wprowadzano do niego znaczne zmiany, a zatem jego główne przepisy należy uprościć i przeorganizować w celu zapewnienia większej przejrzystości. [Popr. 8, niniejsza proprawka odnosząca się do słowa "tachograf" ma zastosowanie do całego tekstu]
(2) Doświadczenie wskazuje, że w celu zapewnienia skutecznego stosowania rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 należy wprowadzić poprawki do pewnych elementów technicznych i procedur kontroli.
(3) Niektóre pojazdy zostały zwolnione z obowiązku stosowania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego 5 . Na potrzeby zapewnienia spójności powinna również istnieć możliwość wyłączenia takich pojazdów z zakresu rozporządzenia (EWG) nr 3821/85.
(4) Celem zapewnienia spójności różnych wyłączeń określonych w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw transportowych, zmniejszenia obowiązków administracyjnych oraz zapewnienia praktycznego udoskonalenia tachografów, przy jednoczesnym poszanowaniu celów tego rozporządzenia, należy zrewidować maksymalne dopuszczalne odległości określone w tej dyrektywie [Popr. 2]
(5) Rejestrowanie danych dotyczących umiejscowienia ułatwia weryfikację czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku w celu wykrycia nieprawidłowości i oszustw. Wykorzystanie urządzeń rejestrujących tachografów połączonych z globalnym systemem nawigacji satelitarnej (GNSS) stanowi właściwy i ekonomiczny środek umożliwiający automatyczną rejestrację takich danych w celu wspierania funkcjonariuszy kontrolujących w trakcie kontroli, środek taki należy zatem wprowadzić.
(6) W dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym 6 nałożono na państwa członkowskie wymóg wykonywania minimalnej liczby kontroli drogowych. Komunikacja na odległość pomiędzy urządzeniami rejestrującymi tachografami i organami kontrolnymi na potrzeby kontroli drogowych ułatwia ukierunkowane kontrole drogowe, umożliwiając zmniejszenie obciążeń administracyjnych powodowanych przez kontrole losowe przedsiębiorstw transportowych i należy ją odpowiednio wprowadzić.
(7) Inteligentne systemy transportowe (ITS) mogą pomóc w sprostaniu wyzwaniom dotyczącym europejskiej polityki transportowej, takim jak zwiększająca się wielkość transportu drogowego i jego natężenie lub zwiększające się zużycie energii. Należy zatem zapewnić znormalizowane interfejsy w zakresie urządzeń rejestrujących tachografów w celu zagwarantowania interoperacyjności z aplikacjami ITS.
(8) Zabezpieczenie urządzeń rejestrujących tachografów i ich systemów jest kwestią kluczową z punktu widzenia zapewnienia wiarygodności wygenerowanych danych. Producenci powinni zatem projektować, testować i poddawać ciągłym przeglądom tachografy urządzenia w ciągu ich całego cyklu życia w celu wykrywania luk w zakresie zabezpieczeń, zapobiegania im i ich ograniczania.
(9) Badania eksploatacyjne tachografów urządzeń rejestrujących, które nie uzyskały jeszcze homologacji typu, umożliwiają testowanie urządzeń w sytuacjach rzeczywistych przed ich wprowadzeniem na szeroką skalę, tym samym umożliwiając szybsze wprowadzenie usprawnień. Należy zatem zezwolić na badania eksploatacyjne, pod warunkiem że udział w takich badaniach i zgodność z przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006 będą skutecznie monitorowane i kontrolowane.
(10) Instalatorzy i warsztaty odgrywają istotną rolę w zabezpieczeniu tachografów urządzeń rejestrujących. Właściwe jest zatem określenie pewnych minimalnych wymogów do celów ich zatwierdzania i przeprowadzania audytów oraz dopilnowanie, aby zapobiegano konfliktom między warsztatami i przedsiębiorstwami przewozowymi.
(11) W celu zapewnienia bardziej skutecznego nadzoru nad kartami kierowców i ich kontroli oraz w celu ułatwienia wykonywania zadań przez funkcjonariuszy kontrolujących należy ustanowić krajowe rejestry elektroniczne oraz zapewnić środki dla ich wzajemnego połączenia.
(12) Ponieważ w przypadku praw jazdy występuje mniejsze prawdopodobieństwo oszustw i nadużyć, system tachografów urządzeń rejestrujących byłby bardziej niezawodny i skuteczny, gdyby w przyszłości karty kierowców połączono z prawami jazdy. Takie podejście spowodowałoby również zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla kierowców, którzy nie będą musieli składać wniosków o dwa różne dokumenty, otrzymywać takich dokumentów i ich przechowywać. Należy odpowiednio przewidzieć zmianę dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 7 .
(13) W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla kierowców i przedsiębiorstw przewozowych należy wyjaśnić, iż poświadczenie okresów dziennego lub tygodniowego odpoczynku nie jest konieczne w formie pisemnej. Na potrzeby kontroli okresy, dla których nie odnotowano żadnej aktywności kierowcy powinny być traktowane odpowiednio jako okresy odpoczynku.
(14) Funkcjonariusze kontrolujący mają nieustannie do czynienia z wyzwaniami, których źródłem są zmiany tachografów urządzeń rejestrujących oraz nowe techniki manipulacji. Aby zapewnić bardziej skuteczne kontrole oraz zwiększyć harmonizację podejść do kwestii kontroli w całej Unii, należy przyjąć wspólną metodykę na potrzeby szkoleń wstępnych i ustawicznych dla funkcjonariuszy kontrolujących.
(15) Rejestrowanie danych za pomocą tachografów urządzeń rejestrujących oraz opracowywanie technologii na potrzeby rejestrowania danych dotyczących umiejscowienia, komunikacji na odległość oraz interfejsów z ITS będzie wymagało przetwarzania danych osobowych. Należy stosować prawodawstwo Unii dotyczące ochrony osób w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz swobodnego przepływu takich danych, w szczególności dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 8 i dyrektywę 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej 9 .
(16) Aby zapewnić uczciwą konkurencję na wewnętrznym rynku transportu drogowego i przekazać jasny komunikat kierowcom i przewoźnikom, należy ujednolicić definicję bardzo poważnych naruszeń niniejszego rozporządzenia, która z natury powinna być wiążąca, a państwa członkowskie powinny nakładać sankcje najwyższej kategorii w przypadku bardzo poważnych naruszeń (ustanowionych w dyrektywie Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającej załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym 10 ), bez uszczerbku dla zasady pomocniczości. Należy również podjąć wysiłki w celu zapewnienia, że kary nakładane za jakiekolwiek naruszenia zawsze są skuteczne, odstraszające i proporcjonalne. W szczególności należy podjąć konkretne działania mające na celu wyeliminowanie praktyki nakładania nadmiernie wysokich kar za drobne naruszenia. [Popr. 3]
(16a) Różne zasady obliczania dziennego okresu prowadzenia pojazdu prowadzą do niejednolitego stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz wywołują niepewność prawną, jeżeli chodzi o kierowców i przedsiębiorstwa transportowe wykonujące przewóz międzynarodowy. Celem zapewnienia jasnego, skutecznego, proporcjonalnego i spójnego egzekwowania przepisów socjalnych dotyczących transportu drogowego konieczne jest jednolite stosowanie wspomnianych zasad przez organy ścigania państw członkowskich. [Poprawka 4]
(17) W wyniku dostosowań Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), podpisanej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r., złożonej u Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, z uwzględnieniem jej sześciu poprawek, wykorzystanie urządzeń rejestrujących, o których mowa w załączniku I B, tachografów cyfrowych stało się obowiązkowe dla pojazdów zarejestrowanych w sąsiednich państwach trzecich. Ponieważ zmiany tachografów urządzeń rejestrujących wprowadzane niniejszym rozporządzeniem bezpośrednio dotyczą tych państw, powinny one mieć możliwość udziału w dialogu dotyczącym kwestii technicznych oraz ustanowienia pojedynczego elektronicznego systemu wymiany informacji na temat kart kierowców. Należy zatem odpowiednio ustanowić Forum ds. tachografów. [Popr. 5, niniejsza poprawka odnosząca się do słowa "tachograf cyfrowy" ma zastosowanie do całego tekstu]
(18) W celu uwzględnienia postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej odnośnie do dostosowywania załączników I, IB i II do postępu technicznego oraz uzupełniania załącznika IB o specyfikacje techniczne niezbędne dla automatycznego rejestrowania danych dotyczących umiejscowienia, umożliwiania komunikacji na odległość oraz zapewnienia interfejsów z ITS. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje z uwzględnieniem ekspertów. Podczas przygotowywania i opracowywania aktów delegowanych Komisja powinna zadbać o równoczesne, terminowe i właściwe przekazywanie odpowiednich dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(19) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia odnośnie do badań eksploatacyjnych, elektronicznej wymiany informacji dotyczących kart kierowców pomiędzy państwami członkowskimi oraz szkolenia funkcjonariuszy kontrolujących należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 11 .
(20) Do celów przyjmowania procedur służących do wykonywania badań eksploatacyjnych oraz formularzy stosowanych do celów monitorowania takich badań, jak również metodyki szkoleń początkowych i ustawicznych dla funkcjonariuszy kontrolujących należy stosować procedurę doradczą.
(21) Procedurę sprawdzającą należy stosować na potrzeby przyjęcia specyfikacji w zakresie elektronicznej wymiany informacji dotyczących kart kierowców pomiędzy państwami członkowskimi.
(21a) Przewóz osób i rzeczy odbywa się na bardzo różnych zasadach i warunkach. Z tego względu należy możliwie szybko, przy czym najpóźniej do końca 2013 r., dokonać przeglądu obowiązku używania tachografów oraz przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i odpoczynku w transporcie autobusowym. [Popr. 6]
(21b) Normy i specyfikacje powinny mieć formę norm otwartych, umożliwiających zintegrowanie, po przeprowadzeniu kontroli przez Komisję, w jednym i tym samym urządzeniu również innych funkcji takich jak rejestracja danych dotyczących wypadku oraz powiadamianie o wypadkach za pomocą numeru 112 (eCall). [Popr. 7]
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 3821/85,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 43 z 15.2.2012, s. 79.
2 Dz.U. C 37 z 10.2.2012, s. 6.
3 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2012 r.
4 Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
5 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
6 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.
7 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
8 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
9 Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
10 Dz.U. L 29 z 31.1.2009, s. 45.
11 Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
* Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
** Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35.
*** Dz.U. L 57 z 2.3.1992, s. 27.
+ Data: dwa lata od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
**** Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.
***** Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
+ Data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
+ Data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
+ Data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
+ Data: 6 miesięcy po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
++ Data: 12 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
+ Data: 24 miesiące po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
+ Data, od której stosuje się niniejsze rozporządzenie.
+ Data: dwa lata po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia
++ Data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
+ Data: 12 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
* Dz.U. L 300, 14.11.2009, s. 88.
* Data: 12 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.