Opinia "Produkcja, prezentowanie i sprzedaż wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów".

Opinia Komitetu Regionów: "Produkcja, prezentowanie i sprzedaż wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów"

(2013/C 280/11)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Uważa, że przegląd dyrektywy jest konieczny, a zatem powinien zostać bezzwłocznie przeprowadzony w celu ochrony zdrowia europejskich obywateli, zwłaszcza najmłodszych, przed zagrożeniami związanymi z paleniem.
- Wzywa Komisję i państwa członkowskie, by przyjęły dyrektywę o wyważonym charakterze, która przyczyni się do lepszej ochrony zdrowia konsumentów, uwzględniając jednocześnie produkcję i wartość gospodarczą tytoniu.
- Uważa, że państwa członkowskie powinny zakazać bezpłatnej dystrybucji wyrobów tytoniowych (za pośrednictwem sklepów internetowych i w miejscach publicznych) z uwagi na znaczne niebezpieczeństwo zachęcenia nowych (i młodych) użytkowników do rozpoczęcia palenia.
- Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie, by zbadały możliwość opracowania systemu, który zrekompensowałby utratę miejsc pracy w sektorze tytoniowym i przemyśle opakowań.
- Twierdzi, że państwa członkowskie powinny mieć możliwość zakazania transgranicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, aby lepiej chronić młodych obywateli przed potencjalnymi szkodami.
- Jest przekonany, że należy wspierać publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające poprzez regularne poradnictwo w szkołach podstawowych i średnich na temat szkodliwości palenia tytoniu i jego negatywnych skutków dla zdrowia i jakości życia.
- Wzywa Komisję i państwa członkowskie, by rozważyły wsparcie dla regionów, w których obecnie uprawia się lub produkuje tytoń, aby umożliwić im zastąpienie uprawy tytoniu przez uprawy bardziej zrównoważone.
- Zwraca uwagę na fakt, że opakowania niestandardowe są obecnie sprzedawane na rynkach i ich wycofanie będzie miało niekorzystne skutki dla regionów, które je produkują.
Sprawozdawca Dimitrios KALOGEROPOULOS (EL/PPE), radny miasta Egaleo (Ateny)
Dokument źródłowy Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów
COM(2012) 788 final

I.

 ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

Wprowadzenie

1.
Zauważa, że dwanaście lat po przyjęciu przez UE obowiązującej dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych (która przewiduje szereg środków kontroli) palenie tytoniu nadal pozostaje główną przyczyną możliwych do uniknięcia zgonów w UE i zabija prawie 700 tys. osób rocznie. Zauważa także, iż ponad 70 % palaczy popadło w nałóg przed 18. rokiem życia. Dlatego też zdecydowanie zgadza się, iż należy zmienić obecną dyrektywę i zaostrzyć środki służące jej wykonaniu.
2.
Przyjmuje z zadowoleniem determinację Komisji, by wspomóc i uzupełnić wysiłki państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych na rzecz zajęcia się problemem palenia. Komitet zauważa, że uprawy tytoniu są legalne, należy jednak uważnie monitorować jego wpływ na zdrowie obywateli.
3.
Popiera przyjęcie art. 114 TFUE jako podstawy prawnej wniosku, w kontekście celu Komisji Europejskiej, którym jest harmonizacja wciąż różnych ustawodawstw i przepisów administracyjnych w dziedzinie objętej wnioskiem dotyczącym dyrektywy w celu zagwarantowania funkcjonowania rynku wewnętrznego. Podkreśla, że takie podejście znalazło potwierdzenie w wyroku ETS C-380/03 Republika Federalna Niemiec przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej. Z drugiej strony, wniosek dotyczący dyrektywy umożliwia państwom członkowskim przyjęcie bardziej rygorystycznych środków niż te przewidziane w dyrektywie.

Wkład polityki UE w zapewnienie zdrowia

4.
Docenia wkład, jaki może ogólnie wnieść polityka wsparcia UE zgodnie z celem wyznaczonym w art. 114 ust. 3 TFUE i w art. 35 Karty praw podstawowych UE, który stanowi, że "przy określaniu i realizowaniu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego".
5.
Uważa, że przegląd dyrektywy jest konieczny, a zatem powinien zostać bezzwłocznie przeprowadzony w celu ochrony zdrowia europejskich obywateli, zwłaszcza najmłodszych, przed zagrożeniami związanymi z paleniem.
6.
Jeżeli chodzi o zdrowie publiczne, podkreśla, że UE, władze krajowe, regionalne i lokalne powinny skierować zwiększone wysiłki na kampanie edukacyjne i uświadamiające oraz promujące zdrowie, które informują o konsekwencjach palenia i które jak dotąd były całkiem skuteczne w ograniczaniu spożycia tytoniu, a także na restrykcyjne środki, które spowodowały zmianę skali spożycia.
7.
Apeluje o to, by zmieniona dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych była zgodna z trzecim wieloletnim programem działań UE w dziedzinie zdrowia na lata 2014-2020 "Zdrowie na rzecz wzrostu gospodarczego", którego celem jest wspieranie synergii, a jednocześnie zapobieganie powielaniu prac prowadzonych już w ramach powiązanych unijnych programów i działań.

Połączenie ochrony zdrowia z rozwojem gospodarczym

8.
Zgadza się z Komisją Europejską, że należy - zgodnie z art. 114, 168 i 169 TFUE - przyjąć wysoki poziom ochrony zdrowia jako podstawę wyboru konkretnych wariantów polityki określonych w ramach zmiany dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych. Podkreśla, że ochrona zdrowia jest nieodzownym celem, który musi uwzględniać także czynniki sprzyjające zdrowiu i zapobiegające chorobom, takie jak warunki społeczne i ekonomiczne, styl życia, kultura, edukacja, środowisko naturalne, we wszystkich dziedzinach istotnych ze społecznego punktu widzenia, tak aby możliwie wcześnie rozpoznać czynniki zagrożeń i przeciwdziałać ich niekorzystnym skutkom.
9.
Wzywa Komisję i państwa członkowskie do rozważenia zmiany zaproponowanych przepisów celem zapewnienia wyważonego charakteru dyrektywy, która oprócz niezbędnych ostrzeżeń zdrowotnych chroniących konsumentów uwzględniałaby także produkcję i wartość gospodarczą upraw.
10.
Popiera środki zmierzające do zmniejszenia właściwości uzależniających i toksyczności tytoniu na podstawie dowodów naukowych, a także obiektywne środki zapobiegające dezorientacji konsumentów wynikającej na przykład z zastosowania dodatków, które mogą sugerować, że niektóre wyroby tytoniowe mają wpływ zdrowotny lub terapeutyczny.

Ochrona zatrudnienia i produkcji

11.
Uważa, że w wielu regionach UE tytoń uprawia się na mało żyznej glebie i że produkcja tytoniu wymaga stosowania nawozów oraz dużej ilości pestycydów.
12.
Przypomina, że zgodnie z opinią KR-u w sprawie wspólnej polityki rolnej konieczne jest przeprowadzenie zmiany w kierunku zrównoważonej produkcji w rolnictwie europejskim oraz jego dostosowanie do zmiany klimatu. Z uwagi na wpływ upraw tytoniu na środowisko, powinno się je zastąpić przez uprawy bardziej zrównoważone.
13.
Wzywa Komisję i państwa członkowskie, by rozważyły wsparcie dla regionów, w których obecnie uprawia się lub produkuje tytoń, aby umożliwić im przestawienie produkcji na inne produkty rolne.
14.
Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie, by zbadały możliwość opracowania systemu, który zrekompensowałby utratę miejsc pracy w sektorze tytoniowym i przemyśle opakowań.

Dochody podatkowe, środki bezpieczeństwa, identyfikowalność i przemyt

15.
Przypomina, że każdego roku w Unii Europejskiej pobiera się od wyrobów tytoniowych podatki w wysokości nieomal 100 mld euro i że obecnie nielegalny handel składa się na około 10 % całego handlu, co oznacza, że rocznie przepadają podatki w wysokości około 10 mld euro. Dowodzi to, że rynek europejski musi zostać objęty lepszą ochroną przed zagrożeniami związanymi z nielegalnym handlem i że należy lepiej informować europejskich obywateli o ryzyku spożycia wyrobów tytoniowych niewiadomego lub nielegalnego pochodzenia, które nie zostały poddane żadnej kontroli jakości, narażając bezpieczeństwo konsumentów.
16.
Uważa, że specjalne środki kontroli identyfikowalności i walki z przemytem przedstawione we wniosku dotyczącym dyrektywy będą oznaczały dla przedsiębiorstw (zwłaszcza najmniejszych) i państw członkowskich olbrzymie obciążenia finansowe i administracyjne, co zmniejszy skuteczność tych środków i będzie sprzeczne z postanowieniami Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu.
17.
Zwraca uwagę na fakt, że opakowania niestandardowe są obecnie sprzedawane na rynkach krajowych i regionalnych w całej Europie i ich wycofanie może niekorzystnie odbić się na dochodach regionów, które je produkują. Te niekorzystne skutki ekonomiczne mogą być szczególnie dotkliwe w regionach, które już ucierpiały w wyniku aktualnego kryzysu gospodarczego.
18.
Z drugiej strony przestrzega, że środki kontroli będą mało przydatne, jeżeli pozostałe postanowienia dyrektywy doprowadzą do wzrostu przemytu, zwłaszcza w sąsiednich regionach i gminach, a także z krajów trzecich. W związku z tym zwraca się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich, by zintensyfikowały działania na rzecz zwalczania przemytu.

Potrzeba spójności polityk UE

19.
Uważa, że nowa definicja "cygaretek" proponowana w tekście dyrektywy jest niespójna i zbędna, gdyż pozostaje w sprzeczności z dyrektywą 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych.

Pomocniczość a akty delegowane

20.
Przestrzega, że za pomocą aktów delegowanych i wykonawczych Komisja Europejska zarezerwowała sobie szerokie uprawnienia do jednostronnego rozwinięcia a posteriori kluczowych aspektów dyrektywy, takich jak maksymalny poziom dodatków, aromaty lub smaki, które mogą zostać objęte zakazem, a także brzmienie, rozmieszczenie i wielkość ostrzeżeń zdrowotnych.
21.
Uważa, że zastosowanie aktów delegowanych w sposób proponowany w dyrektywie daje Komisji nadmierną władzę dyskrecjonalną, co może być sprzeczne z traktatem lizbońskim stanowiącym, że z aktów delegowanych można korzystać wyłącznie w celu rozwinięcia elementów dyrektywy innych niż istotne, co nie dotyczy tego przypadku.
22.
Ostrzega, że w wypadku cygar, cygaretek i tytoniu fajkowego we wniosku dotyczącym dyrektywy zachowuje się prawo do automatycznego wyeliminowania niektórych wyjątków zawartych w dokumencie, jeżeli nastąpi "istotna zmiana okoliczności", czyli wzrost wielkości sprzedaży o co najmniej 10 % w co najmniej 10 państwach członkowskich lub też o 5 % w grupie konsumentów poniżej 25. roku życia. W 10 z 27 państw członkowskich rynek tych wyrobów jest bardzo mały, w związku z czym z łatwością mogą się pojawić 10-procentowe wahania, co pozbawia ten środek sensu i wywołuje dużą niepewność prawną w sektorze. Komitet Regionów uważa, że to postanowienie jest zbyt ogólne i ma zbyt szeroki zakres, co może spowodować, że Komisja będzie z niego korzystać w sposób dyskrecjonalny.

II.

 ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1
Motyw 8
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zgodnie z art. 114 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Traktatu) za podstawę należy przyjąć wysoki poziom ochrony zdrowia, uwzględniając w szczególności wszelkie zmiany oparte na faktach naukowych. Wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwych skutków tytoniu należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi. Zgodnie z art. 114 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Traktatu) za podstawę należy przyjąć wysoki poziom ochrony zdrowia, uwzględniając w szczególności wszelkie zmiany oparte na faktach naukowych. Wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwych skutków tytoniu należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi. Należy wspierać publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające poprzez regularne poradnictwo w szkołach podstawowych i średnich.
Uzasadnienie
Publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające przyniosą większe korzyści zdrowiu publicznemu niż środki interwencjonistyczne bądź zakazy oparte na arbitralnych decyzjach.
Poprawka 2
Motyw 13
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Obecnie stosowane są różne formaty zgłoszeń, co utrudnia producentom i importerom wykonywanie ich obowiązków zgłoszeniowych oraz sprawia, że porównywanie i analiza otrzymywanych informacji oraz wyciąganie z nich wniosków jest uciążliwe dla państw członkowskich i dla Komisji. W związku z tym należy wprowadzić wspólny obowiązkowy format zgłaszania składników i wydzielanych substancji. Należy zapewnić możliwie jak największą przejrzystość informacji o wyrobach dla ogółu społeczeństwa, jednocześnie zapewniając odpowiednie uwzględnienie praw własności handlowej i intelektualnej producentów wyrobów tytoniowych. Obecnie stosowane są różne formaty zgłoszeń, co utrudnia producentom i importerom wykonywanie ich obowiązków zgłoszeniowych oraz sprawia, że porównywanie i analiza otrzymywanych informacji oraz wyciąganie z nich wniosków jest uciążliwe dla państw członkowskich i dla Komisji. W związku z tym należy wprowadzić wspólny obowiązkowy format zgłaszania składników i wydzielanych substancji. Należy zapewnić możliwie jak największą przejrzystość informacji o wyrobach dla ogółu społeczeństwa, jednocześnie zapewniając odpowiednie uwzględnienie praw własności handlowej i intelektualnej producentów wyrobów tytoniowych oraz przestrzeganie umów WTO.
Uzasadnienie
Na poziomie międzynarodowym Komisja musiała oficjalnie przedłożyć wniosek dotyczący dyrektywy Komitetowi ds. Barier Technicznych w Handlu (TBT), gdyż niektóre propozycje mogą naruszać przepisy handlu międzynarodowego.
Poprawka 3
Motyw 18
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Ze względu na ukierunkowanie dyrektywy na młodych ludzi należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących składników wyroby tytoniowe inne niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne, spożywane głównie przez starszych konsumentów, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. Ze względu na ukierunkowanie dyrektywy na młodych ludzi należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących składników wyroby tytoniowe inne niż papierosy, i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne, spożywane głównie przez starszych konsumentów, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi.
Uzasadnienie
Niniejsza poprawka uwzględnia podejście ogólne w sprawie dyrektywy uzgodnione na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 21 czerwca 2013 r., zgodnie z którym zakaz wyrobów tytoniowych o aromacie charakterystycznym powinien dotyczyć papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów i nie obejmować innych rodzajów wyrobów tytoniowych.
Poprawka 4
Motyw 24
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wyroby tytoniowe do palenia, inne niż papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów, spożywane głównie przez starszych konsumentów, należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących etykietowania, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. Etykietowanie tych innych wyrobów tytoniowych powinno podlegać szczególnym zasadom. Należy zapewnić widoczność ostrzeżeń zdrowotnych na wyrobach tytoniowych bezdymnych. Ostrzeżenia powinny być zatem zamieszczane na dwóch głównych płaszczyznach opakowania wyrobu tytoniowego bezdymnego. Wyroby tytoniowe do palenia, inne niż papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów, spożywane, z wyjątkiem określonych społeczności lokalnych, głównie przez starszych konsumentów, należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących etykietowania, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. Etykietowanie tych innych wyrobów tytoniowych powinno podlegać szczególnym zasadom. Należy zapewnić widoczność ostrzeżeń zdrowotnych na wyrobach tytoniowych bezdymnych. Ostrzeżenia powinny być zatem zamieszczane na dwóch głównych płaszczyznach opakowania wyrobu tytoniowego bezdymnego. Szczególną uwagę poświęca się monitorowaniu struktury spożycia niszowych wyrobów tytoniowych, takich jak tytoń do fajki wodnej, wśród społeczności mniejszości etnicznych w państwach członkowskich.
Poprawka 5
Motyw 30
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Transgraniczna sprzedaż wyrobów tytoniowych na odległość ułatwia młodym ludziom dostęp do tych wyrobów i stwarza ryzyko nieprzestrzegania wymogów przewidzianych w przepisach dotyczących ograniczania użycia tytoniu, w szczególności w niniejszej dyrektywie. Niezbędne są wspólne przepisy dotyczące systemu zgłoszeniowego, aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału niniejszej dyrektywy. Przepisy niniejszej dyrektywy, które dotyczą zgłaszania transgranicznej sprzedaży tytoniu na odległość, powinny być stosowane niezależnie od procedury zgłaszania określonej w dyrektywie 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (1). Sprzedaż konsumentom wyrobów tytoniowych na odległość, prowadzona przez przedsiębiorstwa, podlega także przepisom dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie Państwa członkowskie mogą zakazać transgranicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych na odległość, ponieważ ułatwia ona młodym ludziom dostęp do tych wyrobów i stwarza ryzyko nieprzestrzegania wymogów niniejszej dyrektywy przewidzianych w przepisach dotyczących ograniczania użycia tytoniu, w szczególności w niniejszej dyrektywie. Niezbędne są wspólne przepisy dotyczące systemu zgłoszeniowego, aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału niniejszej dyrektywy. Przepisy niniejszej dyrektywy, które dotyczą zgłaszania transgranicznej sprzedaży tytoniu na odległość, powinny być stosowane niezależnie od procedury zgłaszania określonej w dyrektywie 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (1). Sprzedaż konsumentom wyrobów tytoniowych na odległość, prowadzona przez przedsiębiorstwa, podlega także przepisom
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość, którą z dniem 13 czerwca 2014 r. zastąpi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (2). dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość, którą z dniem 13 czerwca 2014 r. zastąpi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (2).
(1) Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1-16.

(2) Dz.U. 144 z 4.6.1997, s. 19-27 i Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64-88.

(1) Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1-16.

(2) Dz.U. L 144 z 4.6.1997, s. 19-27 i Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64-88

Uzasadnienie

Transgraniczna sprzedaż na odległość stanowi niewielką część handlu wyrobami tytoniowymi. Może ona ułatwiać młodym ludziom dostęp do tych wyrobów, dlatego państwa członkowskie powinny mieć możliwość zakazania sprzedaży konsumentom przez przedsiębiorstwa wyrobów tytoniowych na odległość, gdyby zagrażało to interesom krajowym lub regionalnym. Niemniej w sytuacji braku takiego zakazu konieczne będą wspólne przepisy dotyczące systemu zgłoszeniowego, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami dyrektywy.

Poprawka 6
Motyw 30
Dodać nowy motyw po motywie 30
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Z uwagi na znaczne niebezpieczeństwo zachęcenia nowych (i młodych) użytkowników do rozpoczęcia palenia, państwa członkowskie powinny co do zasady zakazać bezpłatnej dystrybucji wyrobów tytoniowych (za pośrednictwem sklepów internetowych i w miejscach publicznych).
Uzasadnienie
Proponowana poprawka wiąże się z punktem 1 projektu opinii, tj. koniecznością ograniczenia spożycia tytoniu wśród tych 70 % palaczy, którzy wpadli w nałóg przed 18. rokiem życia.
Poprawka 7
Motyw 31
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wszystkie wyroby tytoniowe mogą powodować śmierć, choroby i niepełnosprawność, trzeba więc ograniczać ich spożycie. Należy zatem monitorować zmiany sytuacji w zakresie nowatorskich wyrobów tytoniowych. Na producentów i importerów należy nałożyć obowiązek zgłaszania nowatorskich wyrobów tytoniowych, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich do wprowadzenia ich zakazu lub udzielania na nie zezwoleń. Komisja powinna monitorować rozwój sytuacji i złożyć sprawozdanie 5 lat po terminie transpozycji niniejszej dyrektywy, aby ocenić, czy potrzebne są zmiany niniejszej dyrektywy. Wszystkie wyroby tytoniowe mogą powodować śmierć, choroby i niepełnosprawność, trzeba więc ograniczać ich spożycie. Należy zatem promować publiczne kampanie i projekty edukacyjne i uświadamiające, demonstrując poważne konsekwencje palenia dla zdrowia, a także monitorować zmiany sytuacji w zakresie nowatorskich wyrobów tytoniowych. Na producentów i importerów należy nałożyć obowiązek zgłaszania nowatorskich wyrobów tytoniowych, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich do wprowadzenia ich zakazu lub udzielania na nie zezwoleń. Komisja powinna monitorować rozwój sytuacji i złożyć sprawozdanie 5 lat po terminie transpozycji niniejszej dyrektywy, aby ocenić, czy potrzebne są zmiany niniejszej dyrektywy.
Uzasadnienie
Publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające przyniosą większe korzyści zdrowiu publicznemu niż proste środki interwencjonistyczne bądź zakazy oparte na arbitralnych decyzjach.
Poprawka 8
Artykuł 2 pkt 20
Dodać nowy punkt w artykule 2 po punkcie 20
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
"niszowe wyroby tytoniowe" oznaczają wyroby tytoniowe, najczęściej wyroby tytoniowe bezdymne i tytoń fajkowy, takie jak gutka, zarda, tabaka, szisza i bidi, tradycyjnie używane w społecznościach osób pochodzenia południowoazjatyckiego i innych określonych społecznościach.
Uzasadnienie
Definicji tej nie ma obecnie w dyrektywie.
Poprawka 9
Artykuł 5 ust. 4
Dodać nowy ustęp w artykule 5 po ustępie 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie nakładają na producentów i importerów wymóg ujawniania wydatków, które ponoszą oni na reklamę, promocję i sponsoring, w podziale według państw członkowskich, w ujęciu rocznym, począwszy od pełnego roku kalendarzowego następującego po wejściu w życie niniejszej dyrektywy.
Uzasadnienie
Poprawka wynika z wymogów określonych w art. 13 Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu. Takie dane dla UE nie są obecnie dostępne.
Poprawka 10
Artykuł 6 ust. 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie zakazują stosowania następujących dodatków w wyrobach tytoniowych: Państwa członkowskie zakazują stosowania następujących dodatków w wyrobach tytoniowych:
a) witamin i innych dodatków, które stwarzają wrażenie, że wyrób tytoniowy jest korzystny dla zdrowia lub wiąże się z nim zmniejszone zagrożenie dla zdrowia, lub a) witamin i innych dodatków, które stwarzają wrażenie, że wyrób tytoniowy jest korzystny dla zdrowia lub wiąże się z nim zmniejszone zagrożenie dla zdrowia, lub
b) kofeiny, tauryny oraz innych dodatków i związków pobudzających, kojarzonych z energią i witalnością, lub b) kofeiny, tauryny oraz innych dodatków i związków pobudzających, kojarzonych z energią i witalnością, lub
c) dodatków barwiących wydzielane substancje. c) dodatków barwiących wydzielane substancje, lub
d) dodatków, które zwiększają właściwości uzależniające nikotyny.
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia. Postulat zawarty także w uchwale Bundesratu z 22 marca 2013 r. (zob. http:// dipbt.bundestag.de/dip21/brd/2012/0820-12B.pdf).
Poprawka 11
Artykuł 6 ust. 10
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wyroby tytoniowe inne niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne są zwolnione z zakazów określonych w ust. 1 i 5. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 22 w celu zniesienia tego zwolnienia, jeżeli nastąpi istotna zmiana okoliczności stwierdzona w sprawozdaniu Komisji. Wyroby tytoniowe inne niż papierosy, i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne są zwolnione z zakazów określonych w ust. 1 i 5. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 22 w celu zniesienia tego zwolnienia, jeżeli nastąpi istotna zmiana okoliczności stwierdzona w sprawozdaniu Komisji.
Uzasadnienie
Niniejsza poprawka uwzględnia podejście ogólne w sprawie dyrektywy uzgodnione na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 21 czerwca 2013 r.
Poprawka 12
Artykuł 9 ust. 1 lit. c)
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
zajmują 75 % zewnętrznego obszaru zarówno przedniej, jak i tylnej płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego; zajmują 75 % 65% zewnętrznego obszaru zarówno przedniej, jak i tylnej płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego;
Uzasadnienie
Zgodnie z podejściem ogólnym w sprawie dyrektywy uzgodnionym na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 21 czerwca 2013 r.
Poprawka 13
Artykuł 9 ust. 1 lit. e)
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
znajdują się przy górnej krawędzi opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego i są umieszczone w tym samym kierunku, co wszystkie inne informacje umieszczone na opakowaniu; znajdują się przy górnej lub dolnej krawędzi opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego i są umieszczone w tym samym kierunku, co wszystkie inne informacje umieszczone na opakowaniu;
Uzasadnienie
Miękkie opakowania wyrobów tytoniowych o regularnych rozmiarach nie mają wieczek otwieranych do góry, a przy górnej krawędzi znajduje się znak akcyzy, która ma również zamykać opakowanie. Wymóg umieszczenia ostrzeżenia przy górnej krawędzi oznaczałby unieważnienie tego typu produktów. Dlatego też proponujemy, przy zachowaniu widoczności ostrzeżeń, uelastycznienie miejsca ich umieszczenia na tych produktach, umożliwiając ich zamieszczenie również przy dolnej krawędzi.
Poprawka 14
Artykuł 9 ust. 1 lit. g)
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
w przypadku opakowań jednostkowych papierosów, mają następujące wymiary:

i) wysokość: nie mniejsza niż 64 mm;

ii) szerokość: nie mniejsza niż 55 mm.

w przypadku opakowań jednostkowych papierosów, mają następujące wymiary:

i) wysokość: nie mniejsza niż 64 44 mm;

ii) szerokość: nie mniejsza niż 55 52 mm.

Poprawka 15
Artykuł 13 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Opakowanie jednostkowe papierosów ma kształt prostopadłościanu. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ma formę torebki, tj. prostokątnej kieszeni z klapką przykrywającą zamknięcie. Klapka torebki zakrywa co najmniej 70 % przedniej strony opakowania. Opakowanie jednostkowe papierosów zawiera co najmniej 20 papierosów. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów zawiera co najmniej 40 g tytoniu. Opakowanie jednostkowe papierosów ma kształt prostopadłościanu. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ma formę torebki, tj. prostokątnej kieszeni z klapką przykrywającą zamknięcie. Klapka torebki zakrywa co najmniej 70 % przedniej strony opakowania. Opakowanie jednostkowe papierosów zawiera co najmniej 20 papierosów. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów zawiera co najmniej 40 g tytoniu.
Uzasadnienie
Artykuł 13 ust. 1 wniosku dotyczącego dyrektywy zawiera przepis, że opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ma mieć formę torebki. Zasadniczo z zadowoleniem przyjmujemy proponowane we wniosku obostrzenia motywowane polityką zdrowotną, jak np. zwiększenie powierzchni ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów. Niemniej planowany zakaz np. puszek zbiorczych, poprzez ograniczenie dozwolonych opakowań dla tej grupy wyrobów tylko do torebek, nie prowadzi do znaczącej poprawy ochrony zdrowia, tym bardziej że interesy ochrony konsumenta można zagwarantować poprzez ostrzeżenia zdrowotne na opakowaniach, zgodne z Wytycznymi dotyczącymi wdrożenia artykułu 11 Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (Guidelines for Implementation of Article 11 of the WHO Framework Convention on Tobacco Control).
Bruksela, 3 lipca 2013 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.280.57

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia "Produkcja, prezentowanie i sprzedaż wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów".
Data aktu: 03/07/2013
Data ogłoszenia: 27/09/2013