Sprawa C-198/08: Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii.

Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii

(Sprawa C-198/08)

(2008/C 197/15)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2008 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Wspólnot Europejskich (Przedstawiciel: W. Mölls, pełnomocnik)

Strona pozwana: Republika Austrii

Żądania strony skarżącej

– Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 9 ust. 1 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r.(1) poprzez ustanowienie i utrzymanie w mocy przepisów prawnych, wedle których minimalne ceny sprzedaży papierosów i tytoniu drobnokrojonego przeznaczonego do skręcania papierosów są ustanawiane przez państwo

– obciążenie Republiki Austrii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Wyroby tytoniowe stanowią jedną z trzech grup produktów, które na szczeblu wspólnotowym podlegają zharmonizowanym przepisom w zakresie podatków akcyzowych. Dyrektywa 95/59/WE zawiera szereg ogólnych przepisów mających zastosowanie do wszystkich wyrobów tytoniowych i reguluje ponadto strukturę podatku akcyzowego mającego zastosowanie do papierosów. Artykuł 9 ust. 1 ustanawia zasadę, wedle której zarówno producenci jak i importerzy mają swobodę w ustalaniu maksymalnych cen wyrobów tytoniowych. Przepis ten gwarantuje nie tylko, że podstawa opodatkowania będzie podlegać we wszystkich państwach członkowskich tym samym zasadom, lecz uniemożliwia również, aby realizacja celów dyrektywy została zniweczona przez krajowe przepisy w zakresie cen, które naruszają konkurencję i rynek wewnętrzny.

Regulacja ustanowiona w Austrii w roku 2006, wedle której ceny minimalne papierosów i tytoniu drobnokrojonego przeznaczonego do skręcania papierosów są ustanawiane przez organy państwowe narusza wskazany przepis dyrektywy 95/59/WE. Ustanowienie cen minimalnych likwiduje różnice w cenach produktów, które mogą istnieć ze względu na różne czynniki kształtowania cen, poprzez podniesienie cen detalicznych z dolnego poziomu bezpośrednio do poziomu minimalnego. Tego rodzaju mechanizm prowadzi w sposób konieczny do zakłóceń w przepływie handlowym pomiędzy państwami członkowskimi, nawet jeśli cena minimalna, jak ma to miejsce w Austrii, jest określana w oparciu o średnie ceny na rynku.

Do interesów, które państwa członkowskie mogą realizować w ramach swej polityki handlowej i podatkowej należy w sposób oczywisty również interes ochrony zdrowia publicznego. Interes ten obejmuje również cel utrzymania cen wyrobów tytoniowych na wysokim poziomie. Jednak w związku z tym, że państwa członkowskie mogą w pełnym zakresie uwzględnić ten cel poprzez zastosowanie środków podatkowych, nie jest dopuszczalne, aby powoływały się na ten interes w celu odstąpienia od omawianego przepisu dyrektywy, ponieważ w ten sposób naruszają funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Zdaniem Komisji opodatkowanie jest skutecznym i wystarczającym środkiem w zakresie cen. Przykłady innych państw członkowskich wskazują również, że ceny wyrobów tytoniowych mogą być zwiększane poprzez samo nałożenie ciężarów podatkowych, ponieważ poziom opodatkowania może być dowolnie podwyższany celem uzyskania wyższej ceny końcowej, niezależnie od marży zysku danych przedsiębiorstw lub od ich gotowości do sprzedawania bez zysku lub nawet ze stratą. Tego rodzaju podejście, w ramach którego opodatkowanie stanowi obiektywny czynnik kosztów nie tylko zapobiega negatywnym skutkom cen minimalnych na konkurencję i rynek wewnętrzny, lecz również dalszemu skutkowi negatywnemu związanemu z cenami minimalnymi jakim jest zagwarantowanie marży producentom wyrobów tytoniowych. Ten skutek nie przyczynia się w żadnym stopniu do ochrony zdrowia i jest raczej w tym zakresie przeciwny do skutku zmierzonego. Komisja jest w związku z tym przekonana, że zamierzona ochrona zdrowia publicznego może zostać zapewniona poprzez aktywną i skuteczną politykę podatkową bez konieczności stosowania cen minimalnych niezgodnych z art. 9 dyrektywy 95/59/WE.

______

(1) Dz.U. L 291, str. 40.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.197.10/1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-198/08: Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii.
Data aktu: 02/08/2008
Data ogłoszenia: 02/08/2008