Decyzja 18/97 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału

DECYZJA NR 18/97
ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału

(98/C 295/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 1998 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY,

uwzględniając deklarację dotyczącą prawa dostępu do informacji, stanowiącą Załącznik do Aktu Końcowego Traktatu o Unii Europejskiej, która podkreśla, że przejrzystość w procesie podejmowania decyzji umacnia demokratyczny charakter instytucji oraz społeczne zaufanie do administracji,

uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Birmingham i Edynburgu, wspierające ideę Wspólnoty bliższej swoim obywatelom,

uwzględniając rozporządzenie finansowe stosujące się do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 88,

a także mając na uwadze, co następuje:

Trybunał uznaje za wskazane przyjęcie wewnętrznych przepisów dotyczących rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w jego dyspozycji;

uwzględniając przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 354/83 z dnia 1 lutego 1983 r. dotyczące udostępnienia do wglądu publicznego historycznych materiałów archiwalnych Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (1);

niniejsze przepisy wewnętrzne stanowią fragment ram polityki komunikacji i informacji Wspólnot Europejskich;

niniejsze przepisy muszą zostać wykonane z należytym poszanowaniem przepisów dotyczących poufnego charakteru niektórych informacji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zasada ogólna

W ramach oraz granicach postanowień przewidzianych przez niniejsze przepisy wewnętrzne oraz normy regulujące poufność kontroli zapewnia się publiczny dostęp do dokumentów Trybunału Obrachunkowego, sporządzonych w formie pisemnej lub elektronicznej.

Artykuł  2

Rozpatrywanie wniosków w pierwszej instancji

1.
Wnioski o dostęp do dokumentu muszą zostać przedłożone na piśmie i sformułowane w sposób wystarczająco precyzyjny; w szczególności wnioski muszą zawierać wszelkie informacje wymagane w celu zidentyfikowania odpowiedniego dokumentu lub dokumentów.
2.
Wszelkie otrzymane przez Trybunał Obrachunkowy wnioski przekazywane są dyrektorowi Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej, z kopiami dla Prezesa i Sekretarza Generalnego. Po konsultacji z odpowiednim członkiem Trybunału dyrektor Departamentu Stosunków Międzynarodowych i Służby Prawnej bada dopuszczalność wniosku oraz decyduje o dalszym postępowaniu.
3.
W odpowiednich sytuacjach dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej występuje do wnioskodawcy o dodatkowe sprecyzowanie wniosku, co powinno nastąpić w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania wniosku.
4.
Dostęp do dokumentów odbywa się poprzez udostępnienie ich do wglądu w Trybunale bądź poprzez dostarczenie wnioskodawcy kopii na jego koszt. Wgląd do dokumentów ma miejsce w siedzibie Trybunału Obrachunkowego w Luksemburgu; dzień i godzinę wglądu uzgadniają wnioskodawca i dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej. Za dostarczenie kopii dokumentu sporządzonego w formie pisemnej, którego objętość przekracza 30 stron, pobiera się standardową opłatę w wysokości 10 ECU, plus 0,05 ECU za każdą kartkę papieru oraz dolicza się koszty wysyłki. Opłaty za koszty udostępniania dokumentów w innej formie są ustalane indywidualnie, zaś wnioskodawca jest o nich informowany z wyprzedzeniem.
5.
Wnioskodawca jest informowany na piśmie przez dyrektora Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej, w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania jego wniosku, o odpowiedzi Trybunału na wniosek. Dyrektor Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej w porozumieniu z wnioskodawcami znajduje słuszne rozwiązanie w przypadku wniosków składanych ponownie i/lub wniosków dotyczących obszernych dokumentów. Odrzucenie wniosku wymaga uzasadnienia i poinformowania wnioskodawcy o przysługującym mu prawie odwołania od odmownej decyzji w terminie jednego miesiąca. Nieskorzystanie z prawa odwołania w tym terminie jest uznawane za wycofanie wniosku.
6.
Powielanie lub rozprowadzanie dokumentu przez osobę, której został on przesłany, jest zabronione, z wyłączeniem sytuacji, gdy Trybunał Obrachunkowy udzielił uprzednio zgody na piśmie.
Artykuł  3

Rozpatrywanie odwołań dotyczących wniosków, które zostały odrzucone w pierwszej instancji

1.
Wszelkie odwołania skierowane do Trybunału Obrachunkowego przekazywane są Prezesowi Trybunału Obrachunkowego z kopiami dla Sekretarza Generalnego i dyrektora Departamentu Stosunków Zewnętrznych i Służby Prawnej.
2.
Do podejmowania decyzji w sprawie odwołania upoważniony jest Prezes Trybunału Obrachunkowego, w porozumieniu z Grupą ADAR oraz członkiem Trybunału odpowiedzialnym za daną tematykę.
3.
Wnioskodawca musi zostać poinformowany o decyzji podjętej w sprawie odwołania w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia odwołania. Odmowa uznania odwołania wymaga uzasadnienia i poinformowania wnioskodawcy o przysługujących mu możliwościach dalszego odwołania, tzn. o odwołaniu sądowym i skardze do Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zaistnienia warunków przewidzianych odpowiednio w art. 173 i 138e Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Artykuł  4

Przypadki szczególne oraz wyjątki

1.
Jeżeli wniosek dotyczy dokumentu pozostającego w dyspozycji Trybunału Obrachunkowego, którego Trybunał nie jest autorem, Trybunał Obrachunkowy potwierdza odbiór wniosku oraz podaje imię i nazwisko osoby, nazwę instytucji lub organu, do których wniosek powinien być skierowany.
2.
Jeżeli dokument, którego wniosek dotyczy, został lub zostanie opublikowany w roku złożenia wniosku, wnioskodawca jest proszony o skierowanie wniosku do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w Luksemburgu.
3.
Trybunał Obrachunkowy ma prawo odmówienia dostępu do dokumentów na podstawie następujących kryteriów:

a) ochrony interesu publicznego (np. bezpieczeństwo publiczne, stosunki międzynarodowe, stabilność walutowa, postępowanie sądowe, czynności związane z kontrolą i dochodzeniem),

b) ochrona osób fizycznych i ich prywatności (w szczególności wszelkich danych osobowych dotyczących urzędników i innych pracowników Trybunału Obrachunkowego),

c) ochrona tajemnicy handlowej i przemysłowej,

d) ochrona interesów finansowych Wspólnoty,

e) ochrona poufności na wniosek osoby fizycznej lub prawnej, która dostarczyła informacji, lub poufności wymaganej przez prawo Państwa Członkowskiego, które dostarczyło informacji.

4.
Zgodnie z zasadami regulującymi poufność, ustanowionymi w art. 88 ust. 1 rozporządzenia finansowego, Trybunał Obrachunkowy odmawia dostępu do wszelkich dokumentów zawierających uwagi dotyczące kontroli.
5.
Trybunał Obrachunkowy może również odmówić dostępu z uwagi na zapewnienie ochrony tajności jego obrad. Według zasady ogólnej, z wyłączeniem sytuacji, gdy postanowi inaczej, Trybunał odmawia dostępu do wszystkich dokumentów dotyczących jego metod pracy.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy na jego 543. posiedzeniu w dniu 20 lutego 1997 r. Decyzja staje się skuteczna od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym została przyjęta, to znaczy dnia 1 marca 1997 r.

Luksemburg, dnia 7 kwietnia 1997 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Bernhard FRIEDMANN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 43 z 15.2.1983, str. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.1998.295.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 18/97 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów pozostających w dyspozycji Trybunału
Data aktu: 07/04/1997
Data ogłoszenia: 23/09/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/03/1997