Przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 maja 2024 r.
w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i sposób przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
właściwość organów w sprawach, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dedykowanych sieciach telekomunikacyjnych - należy przez to rozumieć sieci i usługi telekomunikacyjne wydzielone lub wydzierżawione z infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub sieci wybudowane wyłącznie na potrzeby organów realizujących zadania na potrzeby obronne państwa, a także infrastrukturę telekomunikacyjną przedsiębiorców świadczących usługi drogą elektroniczną przeznaczoną do zapewnienia realizacji zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego - w zakresie telekomunikacji;
2)
preferencyjnej obsłudze - należy przez to rozumieć przedsięwzięcia organizacyjno-techniczne zapewniające utrzymanie ciągłości, a w przypadku jej utraty odtwarzanie:
a)
świadczenia usług telekomunikacyjnych,
b)
dostarczania sieci telekomunikacyjnych,
c)
świadczenia usług pocztowych

- z uwzględnieniem pierwszeństwa dla organów realizujących zadania na potrzeby obronne państwa;

3)
systemie łączności - należy przez to rozumieć telekomunikację, teleinformatykę oraz pocztę przygotowane i wykorzystane w celu realizowania wymiany informacji między elementami systemu obronnego państwa;
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
5)
wojskach sojuszniczych i koalicyjnych - należy przez to rozumieć jednostki sił zbrojnych państw sojuszniczych i koalicyjnych przebywające czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
§  3. 
Przygotowanie i wykorzystanie systemu łączności na potrzeby obronne państwa obejmują spełnienie następujących warunków:
1)
zapewnienie interoperacyjności - co oznacza zdolność do wymiany informacji z użytkownikami innych systemów, w tym systemów łączności państw sojuszniczych i koalicyjnych;
2)
zapewnienie skalowalności - co oznacza zdolność do rekonfiguracji, a także możliwość systemu do dostosowania się do zmian jego wielkości, z zapewnieniem odpowiedniej jakości usług i zaspokajanie zmieniających się potrzeb wymiany informacji;
3)
zapewnienie żywotności - co oznacza ciągłość działania systemu jako zdolność do odtworzenia określonych funkcji w czasie wystąpienia niepożądanych zmian lub zakłóceń;
4)
zapewnienie orientacji na usługi - co oznacza architekturę systemu zorientowaną na usługi zapewniające obsługę użytkowników oraz efektywne użycie posiadanych zasobów;
5)
zapewnienie bezpieczeństwa - co oznacza zdolność do zapewnienia bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz cyberbezpieczeństwa osiągane przez zrównoważoną kombinację odpowiedniego projektowania systemu, jego ciągłej oceny oraz wprowadzania środków niwelujących wykryte podatności.
§  4. 
1. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa realizuje się przez planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć związanych z uruchomieniem systemów łączności na potrzeby:
1)
zapewnienia funkcjonowania państwa w warunkach zagrożenia jego bezpieczeństwa i w czasie wojny;
2)
systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3)
współdziałania i wymiany informacji, w tym z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej oraz siłami zbrojnymi państw sojuszniczych i koalicyjnych;
4)
realizacji przedsięwzięć gospodarczo-obronnych oraz zadań wykonywanych na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych i koalicyjnych, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy;
5)
uruchamiania przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122);
6)
utrzymania i podwyższania gotowości obronnej państwa, w tym utrzymania systemu stałych dyżurów na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 7 ustawy;
7)
ostrzegania i alarmowania o uderzeniach z powietrza.
2. 
Wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa realizuje się przez użytkowanie i rozwój uruchomionych systemów łączności na potrzeby określone w ust. 1.
3. 
Systemy łączności na potrzeby obronne państwa wykorzystuje się również w stanie stałej gotowości obronnej państwa w razie wystąpienia zagrożeń terrorystycznych, zagrożeń cyberbezpieczeństwa lub innych szczególnych zdarzeń oraz podczas ćwiczeń i treningów.
§  5. 
1. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa polega na:
1)
określaniu potrzeb i wymagań w zakresie organizacji systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
wyznaczeniu osób odpowiedzialnych za planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć związanych z uruchomieniem systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
3)
ujęciu zasad i sposobu użycia systemów łączności na potrzeby obronne państwa w planach operacyjnych, w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy oraz innych dokumentach planistycznych opracowywanych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
4)
wdrażaniu zaplanowanych systemów łączności na potrzeby obronne państwa, w tym realizację dedykowanych projektów obejmujących w szczególności prowadzenie inwestycji;
5)
nadzorowaniu i monitorowaniu przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemów łączności na potrzeby obronne.
2. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie telekomunikacji realizuje się przez:
1)
dążenie do integracji systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
ustalenie zakresów częstotliwości radiowych, będących w zainteresowaniu użytkowników rządowych, przeznaczonych w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34 i 731),zwanej dalej "Krajową Tablicą Przeznaczeń Częstotliwości", do użytkowania rządowego i cywilno-rządowego.
3. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie poczty realizuje się przez określanie potrzeb obejmujących współdziałanie operatora wyznaczonego z wojskową pocztą polową, z działającą w jednostkach organizacyjnych Policji pocztą specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz z pocztą dyplomatyczną podległą ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  6. 
Systemy łączności na potrzeby obronne państwa przygotowuje się z wykorzystaniem:
1)
ogólnokrajowych oraz podległych ministrom kierującym działami administracji rządowej sieci i systemów telekomunikacyjnych;
2)
dedykowanych sieci telekomunikacyjnych;
3)
użytkowanych na potrzeby zarządzania państwem oraz kierowania bezpieczeństwem narodowym:
a)
innych niż określone w pkt 1 i 2 sieci telekomunikacyjnych,
b)
systemów teleinformatycznych;
4)
infrastruktury operatora wyznaczonego oraz pozostałych operatorów pocztowych;
5)
wojskowej poczty polowej, działającej w jednostkach organizacyjnych Policji poczty specjalnej podlegającej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz poczty dyplomatycznej podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  7. 
Do organizacji systemów łączności na potrzeby obronne państwa wykorzystuje się częstotliwości radiowe przeznaczone w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości do użytkowania:
1)
rządowego - po uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej;
2)
cywilno-rządowego - po przyznaniu uprawnienia przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
§  8. 
Przygotowania systemów łączności na potrzeby obronne państwa dokonuje się w stałej gotowości obronnej państwa, przy uwzględnieniu konieczności ich rozwinięcia, rozbudowy i rekonfiguracji w czasie prowadzenia ćwiczeń i treningów, podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
§  9. 
1. 
W ramach przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa organy, według swojej właściwości, zaspokajają potrzeby dotyczące funkcjonowania systemów łączności na potrzeby obronne państwa w szczególności na stanowiskach kierowania, realizując przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1, a ponadto:
1)
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej realizuje przedsięwzięcie, o którym mowa w § 5 ust. 2 pkt 1, w zakresie telekomunikacji w szczególności przez przygotowanie rekomendacji w zakresie współpracy przedsiębiorców telekomunikacyjnych z podmiotami i służbami wykonującymi zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2)
minister właściwy do spraw informatyzacji koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie telekomunikacji;
3)
minister właściwy do spraw łączności realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 3, a także:
a)
koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie poczty,
b)
określa, współdziałając z ministrem właściwym do spraw informatyzacji oraz Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wymagania eksploatacyjne w zakresie poczty dla urządzeń łączności wykorzystywanych w systemach łączności na potrzeby obronne państwa oraz nadzoruje ich wdrażanie w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
4)
Minister Obrony Narodowej:
a)
wskazuje potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie telekomunikacji, teleinformatyki i poczty,
b)
realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2;
5)
minister właściwy do spraw wewnętrznych opracowuje, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, ministrem właściwym do spraw łączności, Ministrem Obrony Narodowej oraz Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wykaz organów administracji rządowej uprawnionych do preferencyjnej obsługi i przekazuje go, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przedsiębiorcom telekomunikacyjnym oraz operatorowi wyznaczonemu i pozostałym operatorom pocztowym;
6)
wojewoda:
a)
określa potrzeby w zakresie łączności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych, przedsiębiorców, dla których jest organem założycielskim, oraz przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,
b)
planuje, realizuje i organizuje przedsięwzięcia związane z przygotowaniem systemów łączności na potrzeby obronne państwa z podmiotami, o których mowa w lit. a,
c)
opracowuje, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, wykaz podmiotów, o których mowa w lit. a, uprawnionych do preferencyjnej obsługi i przekazuje go, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przedsiębiorcom telekomunikacyjnym oraz operatorowi wyznaczonemu i pozostałym operatorom pocztowym.
2. 
Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 oraz § 5 ust. 1 pkt 1-4, ust. 2 pkt 1 i ust. 3, są realizowane w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa (Dz. U. poz. 1855 oraz z 2016 r. poz. 964), które utraciło moc z dniem 24 października 2023 r. zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024