Przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 maja 2024 r.
w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i sposób przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
właściwość organów w sprawach, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dedykowanych sieciach telekomunikacyjnych - należy przez to rozumieć sieci i usługi telekomunikacyjne wydzielone lub wydzierżawione z infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub sieci wybudowane wyłącznie na potrzeby organów realizujących zadania na potrzeby obronne państwa, a także infrastrukturę telekomunikacyjną przedsiębiorców świadczących usługi drogą elektroniczną przeznaczoną do zapewnienia realizacji zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego - w zakresie telekomunikacji;
2)
preferencyjnej obsłudze - należy przez to rozumieć przedsięwzięcia organizacyjno-techniczne zapewniające utrzymanie ciągłości, a w przypadku jej utraty odtwarzanie:
a)
świadczenia usług telekomunikacyjnych,
b)
dostarczania sieci telekomunikacyjnych,
c)
świadczenia usług pocztowych

- z uwzględnieniem pierwszeństwa dla organów realizujących zadania na potrzeby obronne państwa;

3)
systemie łączności - należy przez to rozumieć telekomunikację, teleinformatykę oraz pocztę przygotowane i wykorzystane w celu realizowania wymiany informacji między elementami systemu obronnego państwa;
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
5)
wojskach sojuszniczych i koalicyjnych - należy przez to rozumieć jednostki sił zbrojnych państw sojuszniczych i koalicyjnych przebywające czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
§  3. 
Przygotowanie i wykorzystanie systemu łączności na potrzeby obronne państwa obejmują spełnienie następujących warunków:
1)
zapewnienie interoperacyjności - co oznacza zdolność do wymiany informacji z użytkownikami innych systemów, w tym systemów łączności państw sojuszniczych i koalicyjnych;
2)
zapewnienie skalowalności - co oznacza zdolność do rekonfiguracji, a także możliwość systemu do dostosowania się do zmian jego wielkości, z zapewnieniem odpowiedniej jakości usług i zaspokajanie zmieniających się potrzeb wymiany informacji;
3)
zapewnienie żywotności - co oznacza ciągłość działania systemu jako zdolność do odtworzenia określonych funkcji w czasie wystąpienia niepożądanych zmian lub zakłóceń;
4)
zapewnienie orientacji na usługi - co oznacza architekturę systemu zorientowaną na usługi zapewniające obsługę użytkowników oraz efektywne użycie posiadanych zasobów;
5)
zapewnienie bezpieczeństwa - co oznacza zdolność do zapewnienia bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz cyberbezpieczeństwa osiągane przez zrównoważoną kombinację odpowiedniego projektowania systemu, jego ciągłej oceny oraz wprowadzania środków niwelujących wykryte podatności.
§  4. 
1. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa realizuje się przez planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć związanych z uruchomieniem systemów łączności na potrzeby:
1)
zapewnienia funkcjonowania państwa w warunkach zagrożenia jego bezpieczeństwa i w czasie wojny;
2)
systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3)
współdziałania i wymiany informacji, w tym z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej oraz siłami zbrojnymi państw sojuszniczych i koalicyjnych;
4)
realizacji przedsięwzięć gospodarczo-obronnych oraz zadań wykonywanych na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych i koalicyjnych, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy;
5)
uruchamiania przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122);
6)
utrzymania i podwyższania gotowości obronnej państwa, w tym utrzymania systemu stałych dyżurów na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 7 ustawy;
7)
ostrzegania i alarmowania o uderzeniach z powietrza.
2. 
Wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa realizuje się przez użytkowanie i rozwój uruchomionych systemów łączności na potrzeby określone w ust. 1.
3. 
Systemy łączności na potrzeby obronne państwa wykorzystuje się również w stanie stałej gotowości obronnej państwa w razie wystąpienia zagrożeń terrorystycznych, zagrożeń cyberbezpieczeństwa lub innych szczególnych zdarzeń oraz podczas ćwiczeń i treningów.
§  5. 
1. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa polega na:
1)
określaniu potrzeb i wymagań w zakresie organizacji systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
wyznaczeniu osób odpowiedzialnych za planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć związanych z uruchomieniem systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
3)
ujęciu zasad i sposobu użycia systemów łączności na potrzeby obronne państwa w planach operacyjnych, w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy oraz innych dokumentach planistycznych opracowywanych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
4)
wdrażaniu zaplanowanych systemów łączności na potrzeby obronne państwa, w tym realizację dedykowanych projektów obejmujących w szczególności prowadzenie inwestycji;
5)
nadzorowaniu i monitorowaniu przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemów łączności na potrzeby obronne.
2. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie telekomunikacji realizuje się przez:
1)
dążenie do integracji systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
ustalenie zakresów częstotliwości radiowych, będących w zainteresowaniu użytkowników rządowych, przeznaczonych w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34 i 731),zwanej dalej "Krajową Tablicą Przeznaczeń Częstotliwości", do użytkowania rządowego i cywilno-rządowego.
3. 
Przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie poczty realizuje się przez określanie potrzeb obejmujących współdziałanie operatora wyznaczonego z wojskową pocztą polową, z działającą w jednostkach organizacyjnych Policji pocztą specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz z pocztą dyplomatyczną podległą ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  6. 
Systemy łączności na potrzeby obronne państwa przygotowuje się z wykorzystaniem:
1)
ogólnokrajowych oraz podległych ministrom kierującym działami administracji rządowej sieci i systemów telekomunikacyjnych;
2)
dedykowanych sieci telekomunikacyjnych;
3)
użytkowanych na potrzeby zarządzania państwem oraz kierowania bezpieczeństwem narodowym:
a)
innych niż określone w pkt 1 i 2 sieci telekomunikacyjnych,
b)
systemów teleinformatycznych;
4)
infrastruktury operatora wyznaczonego oraz pozostałych operatorów pocztowych;
5)
wojskowej poczty polowej, działającej w jednostkach organizacyjnych Policji poczty specjalnej podlegającej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz poczty dyplomatycznej podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  7. 
Do organizacji systemów łączności na potrzeby obronne państwa wykorzystuje się częstotliwości radiowe przeznaczone w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości do użytkowania:
1)
rządowego - po uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej;
2)
cywilno-rządowego - po przyznaniu uprawnienia przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
§  8. 
Przygotowania systemów łączności na potrzeby obronne państwa dokonuje się w stałej gotowości obronnej państwa, przy uwzględnieniu konieczności ich rozwinięcia, rozbudowy i rekonfiguracji w czasie prowadzenia ćwiczeń i treningów, podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
§  9. 
1. 
W ramach przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa organy, według swojej właściwości, zaspokajają potrzeby dotyczące funkcjonowania systemów łączności na potrzeby obronne państwa w szczególności na stanowiskach kierowania, realizując przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1, a ponadto:
1)
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej realizuje przedsięwzięcie, o którym mowa w § 5 ust. 2 pkt 1, w zakresie telekomunikacji w szczególności przez przygotowanie rekomendacji w zakresie współpracy przedsiębiorców telekomunikacyjnych z podmiotami i służbami wykonującymi zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2)
minister właściwy do spraw informatyzacji koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie telekomunikacji;
3)
minister właściwy do spraw łączności realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 3, a także:
a)
koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa w zakresie poczty,
b)
określa, współdziałając z ministrem właściwym do spraw informatyzacji oraz Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wymagania eksploatacyjne w zakresie poczty dla urządzeń łączności wykorzystywanych w systemach łączności na potrzeby obronne państwa oraz nadzoruje ich wdrażanie w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
4)
Minister Obrony Narodowej:
a)
wskazuje potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie telekomunikacji, teleinformatyki i poczty,
b)
realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2;
5)
minister właściwy do spraw wewnętrznych opracowuje, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, ministrem właściwym do spraw łączności, Ministrem Obrony Narodowej oraz Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wykaz organów administracji rządowej uprawnionych do preferencyjnej obsługi i przekazuje go, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przedsiębiorcom telekomunikacyjnym oraz operatorowi wyznaczonemu i pozostałym operatorom pocztowym;
6)
wojewoda:
a)
określa potrzeby w zakresie łączności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych, przedsiębiorców, dla których jest organem założycielskim, oraz przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,
b)
planuje, realizuje i organizuje przedsięwzięcia związane z przygotowaniem systemów łączności na potrzeby obronne państwa z podmiotami, o których mowa w lit. a,
c)
opracowuje, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, wykaz podmiotów, o których mowa w lit. a, uprawnionych do preferencyjnej obsługi i przekazuje go, za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przedsiębiorcom telekomunikacyjnym oraz operatorowi wyznaczonemu i pozostałym operatorom pocztowym.
2. 
Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 oraz § 5 ust. 1 pkt 1-4, ust. 2 pkt 1 i ust. 3, są realizowane w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa (Dz. U. poz. 1855 oraz z 2016 r. poz. 964), które utraciło moc z dniem 24 października 2023 r. zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.828

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa.
Data aktu: 24/05/2024
Data ogłoszenia: 04/06/2024
Data wejścia w życie: 05/06/2024