Warunki techniczne dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 26 sierpnia 2022 r.
w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne 2

Na podstawie art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 756 oraz z 2022 r. poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Tor do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne:
1)
ma minimum 60 m długości użytecznej oraz spełnia wymagane parametry eksploatacyjne nawierzchni określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 oraz z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783 i 1846);
2)
wyposaża się w izolację zabezpieczającą przed prądami błądzącymi zgodną z wymaganiami określonymi w normie PN-EN 50122;
3)
nie może znajdować się pod wiaduktem, kładką dla pieszych i urządzeniami technicznymi, w tym pod siecią trakcyjną lub siecią elektroenergetyczną;
4)
posiada wyznaczone stanowisko postojowe do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne, które spełnia wymagania określone w § 2.
§  2. 
Stanowisko postojowe, o którym mowa w § 1 pkt 4:
1)
ma co najmniej 35 m długości;
2)
lokalizuje się w odległości nie mniejszej niż:
a)
50 m od obiektów użyteczności publicznej oraz budynków mieszkalnych,
b)
40 m od lasu o powierzchni powyżej 3 ha,
c)
30 m od obiektów budowlanych innych niż określone w lit. a,
d)
30 m od granicy pasa drogowego drogi publicznej,
e)
50 m od granicy terenu zamkniętego ustanowionego przez Ministra Obrony Narodowej,
f)
25 m od osi toru głównego zasadniczego lub szlakowego,
g)
15 m od przewodów sieci trakcyjnej i elektroenergetycznej,
h)
10 m od studzienek oraz urządzeń wodnych, z wyłączeniem szczelnego systemu odwadniania stanowiska postojowego;
3)
wyposaża się w instalację odgromową i uziemiającą zgodną z wymaganiami określonymi w normie PN-EN 62305;
4)
wyposaża się w wiatrowskaz;
5)
oznakowuje się tablicą informującą o położeniu stanowiska postojowego oraz znakami informującymi o zagrożeniu pożarem zgodnymi z wymaganiami określonymi w normie PN-EN ISO 7010;
6)
wyposaża się w szczelną nawierzchnię zabezpieczającą przed rozprzestrzenianiem się ewentualnego rozlewiska materiałów niebezpiecznych poza teren stanowiska postojowego;
7)
wyposaża się w szczelny system odwadniania, który jest zaopatrzony w urządzenia do zbierania wycieków materiałów niebezpiecznych;
8)
posiada utwardzony dojazd spełniający co najmniej wymagania dla dróg pożarowych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 869 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 1557);
9)
posiada dostęp do źródła wody o wydajności co najmniej 10 dm3/s lub zapas wody w ilości nie mniejszej niż 100 m3 w przeciwpożarowym zbiorniku wodnym;
10)
wyposaża się w skrzynię z suchym piaskiem, o pojemności nie mniejszej niż 1 m3.
§  3. 
Przepisy dotychczasowe stosuje się do torów:
1)
do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne spełniających wymagania techniczne obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
2)
dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:
a)
został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
b)
zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych - w przypadku gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. poz. 508).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 17 maja 2022 r. pod numerem 2022/349/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024