Udostępnianie informacji i danych osobowych z Centralnej Bazy Danych Osób Pozbawionych Wolności za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 lutego 2021 r.
w sprawie udostępniania informacji i danych osobowych z Centralnej Bazy Danych Osób Pozbawionych Wolności za pośrednictwem systemu teleinformatycznego

Na podstawie art. 25g ust. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2020 r. poz. 848, 1610, 2112 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb uzyskiwania zgody, o której mowa w art. 25c ust. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, zwanej dalej "ustawą", na udostępnianie informacji i danych osobowych, zwanych dalej "informacjami", z Centralnej Bazy Danych Osób Pozbawionych Wolności, zwanej dalej "Centralną Bazą";
2)
wzór wniosku o udostępnianie informacji z Centralnej Bazy, o którym mowa w art. 25c ust. 1 ustawy;
3)
warunki techniczne i organizacyjne wykonania decyzji, o której mowa w art. 25d ust. 1 ustawy;
4)
sposób i tryb udostępniania informacji z Centralnej Bazy, o którym mowa w art. 25c ust. 1 ustawy.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Służby Więziennej;
2)
udostępnianiu informacji z Centralnej Bazy - należy przez to rozumieć wielokrotne, nieograniczone w czasie udostępnianie informacji z Centralnej Bazy, w zakresie określonym w decyzji Dyrektora Generalnego, o której mowa w art. 25d ust. 1 ustawy, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, bez konieczności każdorazowego składania wniosku;
3)
wnioskodawcy - należy przez to rozumieć podmiot wymieniony w art. 25c ust. 1 pkt 3-16 lub ust. 2 ustawy.
§  3. 
1. 
Wnioskodawca w celu uzyskania zgody, o której mowa w art. 25c ust. 1 ustawy, składa do Dyrektora Generalnego wniosek o udostępnienie informacji z Centralnej Bazy, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia.
2. 
Wniosek o udostępnienie informacji z Centralnej Bazy jest składany pisemnie w postaci papierowej albo elektronicznej, jako odwzorowanie cyfrowe (skan) wniosku w postaci papierowej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym wyznaczonej osoby, innej niż osoba, która podpisała wniosek.
3. 
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do przekazywania decyzji Dyrektora Generalnego oraz pozostałej korespondencji związanej z udostępnieniem informacji z Centralnej Bazy, chyba że rozporządzenie stanowi inaczej.
4. 
Jeżeli wniosek o udostępnienie informacji z Centralnej Bazy nie został sporządzony zgodnie ze wzorem, nie zawiera wymaganych danych lub nie może otrzymać prawidłowego biegu na skutek niezachowania innych warunków formalnych, Dyrektor Generalny wzywa wnioskodawcę do jego poprawienia lub uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 14 dni, przesyłając złożony wniosek. W wezwaniu wskazuje się braki oraz zawiera pouczenie o treści ust. 5.
5. 
W razie bezskutecznego upływu terminu lub ponownego złożenia wniosku dotkniętego brakami Dyrektor Generalny zwraca wniosek wnioskodawcy, informując o przyczynie zwrotu.
§  4. 
W przypadku gdy informacje zawarte we wniosku okażą się niewystarczające do oceny spełnienia warunków określonych w art. 25d ust. 1 ustawy, Dyrektor Generalny może żądać od wnioskodawcy, o którym mowa w

art. 25c ust. 1pkt 3-15 i ust. 2 ustawy, uzupełnienia wniosku we wskazanym zakresie.

§  5. 
Warunki techniczne i organizacyjne wykonania decyzji, o której mowa w art. 25d ust. 1 ustawy, obejmują:
1)
wyznaczenie odpowiednich komórek organizacyjnych urzędów obsługujących wnioskodawcę i Dyrektora Generalnego, które są odpowiedzialne za realizację udostępniania informacji z Centralnej Bazy;
2)
procedury postępowania zapewniające realizację udostępniania informacji z Centralnej Bazy, w tym informowania o awarii sprzętu komputerowego lub oprogramowania albo innych zdarzeniach uniemożliwiających udostępnianie informacji z Centralnej Bazy;
3)
opis techniczny interfejsu komunikacyjnego oraz mechanizmów wykorzystywanych do udostępniania informacji;
4)
lokalizację oraz warunki techniczne dla instalacji urządzeń wnioskodawcy niezbędnych do budowy połączenia sieciowego między systemem informatycznym wnioskodawcy a Centralną Bazą;
5)
stosowane środki ochrony kryptograficznej;
6)
inne techniczne i organizacyjne środki niezbędne do prawidłowego wykonania decyzji.
§  6. 
Udostępnianie informacji z Centralnej Bazy:
1)
odbywa się w sposób określony w decyzji;
2)
następuje przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzona Centralna Baza;
3)
odbywa się wyłącznie z wykorzystywaniem niepublicznych sieci teleinformatycznych między lokalizacją wnioskodawcy a siedzibą urzędu obsługującego Dyrektora Generalnego;
4)
odbywa się z wykorzystaniem środków ochrony kryptograficznej zapewniających jednoznaczną identyfikację wnioskodawcy oraz poufność przesyłanych informacji;
5)
jest realizowane całodobowo, z wyjątkiem czasu niezbędnego na realizację prac technicznych, w tym usuwanie awarii.
§  7. 
Udostępnianie informacji z Centralnej Bazy odbywa się:
1)
za pośrednictwem dedykowanych interfejsów komunikacyjnych;
2)
przez bezpośredni dostęp do interfejsu użytkownika;
3)
przez bezpośredni autoryzowany dostęp do Centralnej Bazy z wykorzystaniem certyfikatów wystawionych przez Dyrektora Generalnego.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

WNIOSEK o udostępnianie informacji i danych osobowych z Centralnej Bazy Danych Osób Pozbawionych Wolności za pośrednictwem systemu teleinformatycznego

wzór

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.244

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udostępnianie informacji i danych osobowych z Centralnej Bazy Danych Osób Pozbawionych Wolności za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Data aktu: 03/02/2021
Data ogłoszenia: 05/02/2021
Data wejścia w życie: 05/02/2021