Realizacja publiczna usługi hybrydowej w obrocie krajowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1
z dnia 9 sierpnia 2021 r.
w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym

Na podstawie art. 50 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 2320 oraz z 2021 r. poz. 72, 802, 1135 i 1163) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wskaźniki czasu przebiegu przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej;
2)
wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej, w tym:
a)
sposób przekazywania i warunki przyjmowania przesyłek listowych,
b)
sposób ustalania, czy przesyłka listowa nadaje się do przekształcenia w postać papierową,
c)
szczegółowy tryb postępowania, w przypadku gdy przesyłka listowa nie nadaje się do przekształcenia w postać papierową,
d)
maksymalny czas przechowywania przez operatora wyznaczonego przesyłek listowych nadanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej w ramach publicznej usługi hybrydowej,
e)
sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłki listowej w ramach publicznej usługi hybrydowej jako przesyłki rejestrowanej, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320), w tym formę i sposób wystawiania dokumentu elektronicznego potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej,
f)
terminy odbioru przesyłek listowych z placówki pocztowej operatora wyznaczonego i sposób postępowania z przesyłkami nieodebranymi,
g)
wymagania w zakresie opakowania przesyłek listowych,
h)
sposób przekształcenia w postać papierową, w tym rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu oraz innych oznaczeń na stronie adresowej przesyłki listowej;
3)
okoliczności uznania usług za niewykonane lub nienależycie wykonane;
4)
maksymalną łączną wielkość załączników w pojedynczej korespondencji.
§  2. 
Czas przebiegu przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej, zwany dalej "czasem realizacji usługi", wynosi do 6 dni, licząc od dnia nadania dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji przekształcanej w przesyłkę listową do dnia doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia lub odmowy przyjęcia przesyłki listowej zawierającej tę korespondencję.
§  3. 
Przyjmuje się następujące wskaźniki czasu realizacji usługi:
1)
D+6 - 85%,
2)
D+8 - 95%

- gdzie D oznacza dzień, od którego jest liczony czas realizacji usługi, a wskaźnik procentowy oznacza udział liczby przesyłek rejestrowanych doręczonych w określonym terminie, liczonym od dnia nadania do dnia doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia lub odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek rejestrowanych.

§  4. 
1. 
Warunkiem realizacji usługi jest przekazanie za pośrednictwem systemu operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 38 ust. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwanej dalej "ustawą", lub zintegrowanego z nim systemu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 pkt 2 ustawy, dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji, który zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy może podlegać przekształceniu w przesyłkę listową i który spełnia wymagania techniczne określone w załączniku do rozporządzenia.
2. 
Dokument elektroniczny przekazany przez nadawcę jest automatycznie weryfikowany przez system operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 38 ust. 7 ustawy, w zakresie:
1)
niewystąpienia przesłanki braku możliwości przekształcenia na postać papierową określonej w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy;
2)
zgodności z wymaganiami technicznymi określonymi w załączniku do rozporządzenia;
3)
braku zagrożeń dla bezpieczeństwa systemu operatora wyznaczonego.
3. 
Przekazany przez nadawcę dokument elektroniczny niespełniający wymagań, o których mowa w ust. 1, jest automatycznie zwracany do nadawcy z informacją o przyczynie zwrotu oraz adnotacją: "Brak możliwości przekształcenia przesyłki w postać papierową w związku z niespełnieniem wymagań określonych w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych" lub "Brak możliwości przekształcenia przesyłki w postać papierową w związku z niespełnieniem wymagań określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym".
4. 
Dokument elektroniczny stwarzający zagrożenie dla bezpieczeństwa systemu operatora wyznaczonego nie jest przyjmowany do przekształcenia w przesyłkę listową rejestrowaną. Informacja o tym fakcie jest generowana automatycznie i niezwłocznie udostępniana nadawcy w jego skrzynce doręczeń.
§  5. 
1. 
Dokument elektroniczny potwierdzający nadanie przesyłki listowej rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej jest wytwarzany automatycznie w systemie operatora wyznaczonego w postaci pliku XML i niezwłocznie udostępniany nadawcy w jego skrzynce doręczeń.
2. 
Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o dacie nadania dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji przekształcanej w przesyłkę listową.
§  6. 
1. 
Dokument elektroniczny potwierdzający odbiór przesyłki listowej rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej jest wytwarzany automatycznie w systemie operatora wyznaczonego w postaci pliku XML i niezwłocznie udostępniany nadawcy w jego skrzynce doręczeń.
2. 
Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1)
dacie doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia albo odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej;
2)
danych adresata przesyłki rejestrowanej, a w przypadku gdy przesyłka rejestrowana została odebrana przez inną uprawnioną osobę, również danych tej osoby obejmujących jej imię, nazwisko oraz określenie jej związku z adresatem.
§  7. 
1. 
W przypadku stwierdzenia nieobecności adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki listowej rejestrowanej w oddawczej skrzynce pocztowej, o której mowa w ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata umieszcza się zawiadomienie o podjętej próbie doręczenia przesyłki rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej oraz o możliwości jej odbioru we wskazanej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w terminie 7 dni od dnia pozostawienia zawiadomienia.
2. 
W przypadku niezgłoszenia się adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki listowej rejestrowanej w terminie określonym zgodnie z ust. 1, operator wyznaczony przekazuje powtórne zawiadomienie o możliwości jej odbioru w terminie 14 dni, licząc od dnia następującego po dniu pozostawienia pierwszego zawiadomienia.
3. 
Przesyłka listowa rejestrowana nieodebrana w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest zwracana do nadawcy. Za czynności związane ze zwrotem przesyłki do nadawcy operator wyznaczony może żądać uiszczenia opłaty w wysokości określonej w cenniku, o którym mowa w art. 52 ust. 6 ustawy.
§  8. 
Operator wyznaczony zapewnia automatyczny wydruk i opakowanie korespondencji na podstawie otrzymanych danych, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących norm dotyczących prawidłowego adresowania.
§  9. 
Opakowanie przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej polega na ich automatycznym kopertowaniu z zastosowaniem następujących parametrów technicznych:
1)
format kopert: C6/5, C5;
2)
koperty z dwoma oknami adresowymi (w polu nadawcy i w polu adresata);
3)
nadruk na kopertach dla danych stałych - monochromatyczny;
4)
maksymalna liczba kartek (wraz z kartką adresową) umieszczanych:
a)
w kopercie C6/5 - 8,
b)
w kopercie C5 - 12.
§  10. 
Publiczną usługę hybrydową uznaje się za niewykonaną, jeżeli:
1)
data doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia albo odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej zawarta w dokumencie elektronicznym, o którym mowa w § 6, jest późniejsza o więcej niż 14 dni od daty nadania tej przesyłki potwierdzonej dokumentem elektronicznym, o którym mowa w § 5 - z zastrzeżeniem art. 55 ust. 3 ustawy;
2)
przesyłka listowa rejestrowana doręczana w ramach publicznej usługi hybrydowej została utracona.
§  11. 
Publiczną usługę hybrydową uznaje się za nienależycie wykonaną, jeżeli:
1)
wydruk dokumentu elektronicznego doręczanego odbiorcy w ramach publicznej usługi hybrydowej nie spełnia warunków określonych w art. 47 ust. 1 ustawy;
2)
do wydruku dokumentu elektronicznego doręczanego odbiorcy w ramach publicznej usługi hybrydowej nie został dołączony wydruk dokumentu, o którym mowa w art. 46 ust. 3 ustawy, lub wydruk tego dokumentu nie został wykonany z należytą starannością i jakością techniczną umożliwiającą adresatowi zapoznanie się z treścią tego dokumentu;
3)
dokument, o którym mowa w § 6, nie został umieszczony w skrzynce doręczeń nadawcy.
§  12. 
Pojedyncza przesyłka w ramach publicznej usługi hybrydowej jest przekazywana wyłącznie w formie plików PDF, których łączna wielkość nie przekracza 15 MB.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 października 2021 r.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA TECHNICZNE DLA PRZYGOTOWANIA PRZESYŁEK LISTOWYCH REJESTROWANYCH DO NADANIA W RAMACH PUBLICZNEJ USŁUGI HYBRYDOWEJ

1.
Wymagania dla dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji podlegającego przekształceniu w przesyłkę listową:
1)
pliki PDF, w których zastosowano następujący układ strony:
a)
format A4,
b)
minimalne marginesy:
-
górny i dolny - 10 mm,
-
lewy i prawy - 15 mm;
2)
brak zabezpieczenia hasłem uniemożliwiającym otwarcie lub kopiowanie pliku.
2.
Parametry i informacje niezbędne dla procesu druku i doręczenia obejmują w szczególności:
1)
w sekcji "Odbiorca" - informacje służące do poprawnego zaadresowania oraz prawidłowego doręczenia przesyłki:
a)
imię i nazwisko,
b)
nazwa (firma),
c)
ulica lub skrytka pocztowa,
d)
nr budynku, nr lokalu,
e)
kod pocztowy - polski kod pocztowy w formacie XX-XXX lub zagraniczny kod pocztowy do 20 znaków,
f)
miasto,
g)
kraj;
2)
parametry usługi - informacje służące do poprawnej konfiguracji usługi:
a)
rodzaj usługi: rejestrowana,
b)
kategoria doręczenia: standard,
c)
tryb nadania: dla przesyłek rejestrowanych rodzaj postępowania - w zależności od trybu, np.: kpk, kpa, kpc,
d)
sygnatura akt;
3)
parametry druku - informacje służące do prawidłowej konfiguracji linii drukującej i kopertującej:
a)
typ druku monochromatyczny dla druku czarno-białego,
b)
typ zadruku duplex dla druku dwustronnego;
4)
parametry dodatkowe służące do konfiguracji usługi w ramach publicznej usługi hybrydowej.
1 Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1503

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Realizacja publiczna usługi hybrydowej w obrocie krajowym.
Data aktu: 09/08/2021
Data ogłoszenia: 17/08/2021
Data wejścia w życie: 05/10/2021