Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 17 kwietnia 2020 r.
w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb rejestracji, dokonywania zmian w rejestrze jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej "rejestrem", oraz wykreślania z rejestru, w tym:
a)
szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o rejestrację, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. i oraz k ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanej dalej "ustawą",
b)
rodzaje dokumentów mogących być podstawą określenia danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. o i p ustawy,
c)
rodzaje dokumentów lub materiałów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz przypadki, w których ich złożenie nie jest wymagane do dokonania rejestracji;
2)
tryb wydawania wtórników dokumentu rejestracyjnego;
3)
wzory zaświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, i dokumentu rejestracyjnego;
4)
sposób ustalania nazwy nadawanej jednostce pływającej;
5)
sposób nadawania numeru rejestracyjnego i indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI).
§  2. 
1. 
Wniosek o rejestrację składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna.
2. 
Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony:
1)
podpisem zaufanym albo
2)
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo
3)
podpisem osobistym

- osoby, o której mowa w ust. 1.

3. 
Do wniosku o rejestrację dołącza się:
1)
w przypadku, o którym mowa w ust. 1 - dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci papierowej;
2)
w przypadku, o którym mowa w ust. 2 - dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci elektronicznej albo ich cyfrowe odwzorowania.
4. 
W przypadku złożenia wniosku o rejestrację w postaci papierowej po zweryfikowaniu spełniania wymagań, o których mowa w art. 6 ust. 1-3 ustawy, organ rejestrujący sporządza cyfrowe odwzorowania wniosku oraz załączników, a następnie zwraca wnioskodawcy dokumentację papierową.
5. 
Wzór zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. 
Dokumenty stanowiące podstawę wpisu jednostki pływającej do rejestru stanowią akta rejestrowe i są przechowywane w postaci elektronicznej.
§  3. 
1. 
Informacją o rodzaju napędu jednostki pływającej jest:
1)
rodzaj napędu głównego (żaglowy, mechaniczny, mięśnie ludzkie lub inny);
2)
w przypadku napędu żaglowego:
a)
informacja, czy jednostka jest wyposażona w pomocniczy napęd mechaniczny,
b)
jeżeli jednostka wyposażona jest w pomocniczy napęd mechaniczny - informacja, czy jest to silnik stacjonarny czy zaburtowy;
3)
w przypadku napędu mechanicznego:
a)
liczba silników napędu głównego, typ silnika, łączna moc silników w kW,
b)
informacja, czy jednostka jest wyposażona w napęd pomocniczy.
2. 
Informacją o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
1)
liczba kadłubów;
2)
długość, szerokość i maksymalne zanurzenie oraz źródło tych informacji (pomiar własny, deklaracja zgodności CE, certyfikat pomiarowy, świadectwo pomiarowe, inny dokument);
3)
kategoria projektowa, jeżeli została nadana.
§  4. 
Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
1)
karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
2)
dokument wydany przez:
a)
uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) albo
b)
podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa w lit. a

- jeżeli był wydany;

3)
dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej "ustawą o żegludze śródlądowej", jeżeli był wydany;
4)
inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
a)
instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
b)
techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
c)
podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej

- jeżeli był wydany.

§  5. 
1. 
Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:
1)
o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:
a)
dokument tożsamości,
b)
odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
NIP albo odpowiedni identyfikator,
siedzibę oraz
imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
c)
oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,
d)
oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;
2)
o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:
a)
zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,
b)
dokument potwierdzający rejestrację czasową;
3)
o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:
a)
czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
b)
dokument rejestracyjny;
4)
o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:
a)
deklaracja zgodności CE,
b)
jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-4,
c)
instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
d)
oświadczenie właściciela - w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
5)
o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:
a)
deklaracja zgodności CE,
b)
dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
c)
dokumentacja projektowa,
d)
oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
6)
o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
a)
w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
deklaracja zgodności CE,
świadectwo pomiarowe,
certyfikat pomiarowy,
jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-4,
dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,
b)
w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana - deklaracja zgodności CE;
7)
o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
a)
deklaracja zgodności CE,
b)
jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-4,
c)
dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
d)
oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
8)
o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:
a)
deklaracja zgodności CE,
b)
dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
c)
oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
9)
o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej jest pozwolenie radiowe.
2. 
W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa w ust. 1 lub w § 4, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:
1)
o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;
2)
o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;
3)
o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;
4)
o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);
5)
o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.
3. 
Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
4. 
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.
§  6. 
W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, jeżeli złożono wniosek o zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, organ rejestrujący wydaje właścicielowi zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie dokumentu rejestracyjnego.
§  7. 
Organ rejestrujący wykreśla jednostkę pływającą z rejestru w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru albo ustalenia istnienia przesłanek uzasadniających wykreślenie jednostki pływającej z rejestru z urzędu, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.
§  8. 
1. 
Organ rejestrujący wydaje wtórnik dokumentu rejestracyjnego w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie, po zweryfikowaniu aktualności danych zawartych w rejestrze.
2. 
Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego.
§  9. 
Nazwa jednostki pływającej:
1)
może składać się z liter i znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich lub rzymskich;
2)
nie może być dłuższa niż 33 znaki;
3)
nie może być tożsama w zakresie pisowni lub wymowy z pisownią lub wymową wyrazów używanych do oznaczenia służb ratowniczych i ich działań;
4)
nie może zawierać wyrazów lub zwrotów powszechnie uznawanych za wulgarne lub obelżywe.
§  10. 
1. 
Numer rejestracyjny jednostki pływającej tworzą:
1)
skrót POL - w przypadku morskiej jednostki pływającej albo skrót PL - w przypadku śródlądowej jednostki pływającej;
2)
kolejny numer w rejestrze złożony z kombinacji sześciu liter i cyfr.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, na wniosek właściciela pozostawia się ten sam numer rejestracyjny.
§  11. 
Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  12. 
Indywidualny numer identyfikacyjny (INI) składa się z 15 znaków:
1)
skrótu kraju rejestracji: "PL";
2)
łącznika "-";
3)
skrótu właściwego dla administracji polskiej: "PL1";
4)
pięciu znaków oznaczających numer jednostki, składający się z cyfr lub liter, z wyjątkiem liter I, O i Q;
5)
kolejnej litery alfabetu łacińskiego od A do L oznaczającej miesiąc rejestracji;
6)
trzech cyfr będących ostatnimi cyframi roku rejestracji.
§  13. 
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli wniosek o rejestrację składa się do organu rejestrującego, który jest organem prowadzącym rejestr, w którym jednostka pływająca jest zarejestrowana, do wniosku nie dołącza się dokumentacji, która znajduje się w aktach rejestrowych i jest aktualna. W takim przypadku organ rejestrujący wprowadza informacje do rejestru, a cyfrowe odwzorowania dokumentów - do akt rejestrowych, na podstawie posiadanej dokumentacji.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
1)
w polskim rejestrze jachtów i miała nadany nr POL - w przypadku morskich jednostek pływających,
2)
w rejestrze statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej i miała nadany nr PL

- na wniosek właściciela numer ten wpisuje się do rejestru jako numer rejestracyjny.

3. 
W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest dokument rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ

Awers

wzór

Rewers

wzór

1. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej ma formę karty formatu ID1 (układ poziomy) o wymiarach 53,98 × 85,60 mm, promieniu zaokrągleń 3,18 mm i grubości 0,76 mm (+80 µm/-300 µm), której inne właściwości fizyczne i chemiczne odpowiadają standardom określonym w normach:

1) PN-ISO/IEC 7810: 2006. Karty identyfikacyjne. Charakterystyki fizyczne;

2) PN-EN ISO/IEC 10373: 2008. Karty identyfikacyjne. Metody testowania.

2. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej wykonany jest z poliwęglanu. Tworzywo wykorzystane do produkcji dokumentu nie wykazuje luminacji w promieniowaniu ultrafioletowym, umożliwia trwałe naniesienie szaty graficznej, danych personalnych, identyfikacyjnych oraz elementów zabezpieczających wewnątrz struktury wielowarstwowej karty.

3. Barwa tła dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej jest utrzymana w tonacji niebiesko-beżowej z wielobarwnymi nadrukami zabezpieczającymi, tj.:

1) giloszami;

2) mikrodrukami pozytywowymi i negatywowymi;

3) rastrami przeznaczonymi do opracowania zabezpieczeń;

4) elementami graficznymi wykonanymi farbą ultrafioletową dwuzakresową;

5) elementami graficznymi wykonanymi farbą irydyscentną;

6) elementami graficznymi wykonanymi farbą optycznie zmienną.

4. Na powierzchni dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej znajdują się tłoczone, wyczuwalne w dotyku linie oraz elementy graficzne i tekstowe.

5. Na awersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:

1) w dwóch wierszach - wyrazy: "RZECZPOSPOLITA POLSKA" oraz "REPUBLIC OF POLAND";

2) poniżej w dwóch wierszach - wyrazy: "DOKUMENT REJESTRACYJNY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ" oraz "WATERCRAFT REGISTRATION CERTIFICATE";

3) poniżej w dwóch wierszach - wyrazy: "DOWÓD POLSKIEJ PRZYNALEŻNOŚCI" oraz "CERTIFICATE OF POLISH NATIONALITY";

4) w lewym górnym rogu - wizerunek orła według wzoru ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej;

5) w prawym górnym rogu - flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej;

6) następujące cyfry i dane oznaczające:

a1 - numer rejestracyjny,

a2 - numer identyfikacyjny,

a3 - nazwa,

a4 - port macierzysty,

a5 - śródlądowa (Ś), morska (M),

a6 - przeznaczenie,

a7 - żaglowa (Ż), motorowa (M), inny (IN),

a8 - moc napędu głównego albo pomocniczego,

a9 - długość,

a10 - maks. szerokość,

a11 - maks. zanurzenie,

a12 - liczba kadłubów,

a13 - maks. l. osób,

a14 - kategoria projektowa maks. siła wiatru i wysokość fali,

b1 - data rejestracji,

b2 - numer dokumentu rejestracyjnego,

b3 - organ wydający;

7) wzdłuż dolnej krawędzi w dwóch wierszach - wyrazy: "Rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m" oraz "Register of yachts and other watercraft of less than 24 m in length";

8) w prawym dolnym rogu - logotyp Reja24 w kształcie prostokąta wykonany farbą optycznie zmienną.

6. Na rewersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:

1) następujące cyfry i dane oznaczające:

c1 - właściciel (W), armator (A),

c2 - imię lub nazwa,

c3 - nazwisko,

c4 - liczba właścicieli;

2) poniżej opis pól - objaśnienie dotyczące rodzaju wypełnianych danych:

"a1. Numer rejestracyjny/ Registration number a2. Numer Identyfikacyjny/ Watercraft Identification Number a3. Nazwa/ Name a4. Port macierzysty/ Home port a5. Śródlądowa (Ś), Morska (M)/ Inland (Ś), Sea -going (M) a6. Przeznaczenie/ Purpose a7. Żaglowa (Ż), Motorowa (M), Inny (IN)/ Sailing (Ż), Motorboat (M), Other (IN), a8. Moc napędu głównego albo pomocniczego/ Main or auxiliary engine power a9. Długość/ Length of hull a10. Max. szerokość/ Max. beam a11. Max. Zanurzenie/ Max. draft a12. Liczba kadłubów/ Number of hulls a13. Max. l. osób/ Max. number of persons a14. Kategoria projektowa Max. siła wiatru i wysokość fali/ Design category Max. wind force & wave height

b1. Data rejestracji/ Date of registration b2. Numer dokumentu rejestracyjnego/ Registration document number b3. Organ wydający/ Issuing authority

c1. Właściciel (W), armator (A)/ Owner (W), Operator (A) c2. Imię lub nazwa/ First name or Name c3. Nazwisko/ Surname c4. Liczba właścicieli/ Number of owners";

3) w prawym dolnym rogu - kod QR każdorazowo generowany przez system teleinformatyczny, w którym prowadzony jest rejestr, i zawierający cechy identyfikujące dokument: nazwę, numer rejestracyjny oraz numer identyfikacyjny jednostki pływającej (grafika we wzorze ma charakter przykładowy).

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.763

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Data aktu: 17/04/2020
Data ogłoszenia: 28/04/2020
Data wejścia w życie: 01/08/2020