Inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra.

USTAWA
z dnia 7 kwietnia 2017 r.
o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra

Art.  1.  [Przedmiot regulacji]

Ustawa określa niektóre warunki przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury zapewniającej dostęp do portu, polegających na budowie lub przebudowie toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra, mających charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa oraz źródła finansowania tych inwestycji.

Art.  2.  [Zakres inwestycji; inwestor realizujący inwestycje]
1. 
Inwestycje polegające na budowie lub przebudowie toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra, zwane dalej "inwestycjami", obejmują roboty, dostawy lub usługi, polegające na:
1)
pogłębieniu toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 metra wraz z jego poszerzeniem oraz korektami geometrii toru, a także wykonaniu mijanek oraz pogłębieniu:
a)
odcinka Kanału Grabowskiego między obrotnicą Orli Przesmyk a obrotnicą na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego,
b)
odcinka toru wodnego między Nabrzeżem Zbożowym a obrotnicą na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego;
2)
niwelacji dna toru wodnego w rejonie Świnoujścia;
3)
pogłębieniu i poszerzeniu obrotnic:
a)
na wysokości Polic wraz z odcinkiem toru wodnego w Kanale Polickim do nabrzeża w Porcie Morskim w Policach,
b)
przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego,
c)
na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego;
4)
budowie sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim wraz z przystaniami refulacyjnymi oraz budowie nowych lub przebudowie istniejących pól refulacyjnych;
5)
kompleksowej rozbudowie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie;
6)
budowie lub przebudowie infrastruktury związanej z nadzorem nad bezpieczeństwem ruchu morskiego oraz ochroną środowiska morskiego;
7)
realizacji robót budowlanych lub działaniach związanych z unikaniem, zapobieganiem, ograniczaniem lub kompensacją przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko;
8)
budowie lub przebudowie umocnień brzegowych oraz budowli hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą;
9)
regulacji skarp brzegowych oraz wykonaniu innych robót budowlanych związanych z ochroną brzegu;
10)
rozpoznawaniu i usuwaniu z obszaru inwestycji przedmiotów niebezpiecznych, w szczególności niewybuchów;
11)
budowie lub przebudowie sieci uzbrojenia terenu.
2. 
Inwestorem realizującym inwestycje jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Art.  3.  [Finansowanie inwestycji]

Inwestycje finansuje się ze środków pochodzących z budżetu państwa oraz z budżetu Unii Europejskiej, co nie wyłącza finansowania tych inwestycji z innych źródeł.

Art.  4.  [Kwalifikowanie inwestycji jako celów publicznych]

Inwestycje są celami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 624 i 820).

Art.  5.  [Wyłączenie stosowania niektórych przepisów o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie]

Do inwestycji nie stosuje się art. 64 ust. 2 pkt 3, art. 74 ust. 1 pkt 5, art. 77 ust. 2 pkt 3, art. 80 ust. 2 i art. 96 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353, z późn. zm.).

Art.  6.  [Przekazanie gruntów Lasów Państwowych na potrzeby inwestycji]
1. 
Jeżeli dla inwestycji wydano decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a w liniach rozgraniczających teren tej inwestycji znajdują się grunty stanowiące samodzielne działki ewidencyjne, będące w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zwanego dalej "Lasami Państwowymi", które mają być wykorzystane na potrzeby inwestycji, a w odniesieniu do gruntów leśnych - wyłączone z produkcji, właściwy miejscowo nadleśniczy zawiera z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 4, umowę o nieodpłatne przeniesienie zarządu oraz przekazuje te grunty.
2. 
Jeżeli grunty będące w zarządzie Lasów Państwowych, w przypadkach, o których mowa w ust. 1, nie stanowią samodzielnych działek ewidencyjnych, właściwy miejscowo nadleśniczy, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 4, występuje z wnioskiem o dokonanie podziału nieruchomości do właściwego organu. W terminie 60 dni od dnia, w którym decyzja o zatwierdzeniu podziału nieruchomości stała się ostateczna lub decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności, właściwy miejscowo nadleśniczy zawiera z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie umowę o nieodpłatne przeniesienie zarządu oraz przekazuje te grunty.
3. 
Koszty podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 2, ponosi Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
4. 
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, na podstawie projektu budowlanego dla inwestycji, określa we wniosku o przeniesienie zarządu grunty, które mają być wykorzystane na potrzeby inwestycji, a w odniesieniu do gruntów leśnych - wyłączone z produkcji.
5. 
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do nieruchomości przeznaczonych na potrzeby realizacji inwestycji w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Art.  7.  [Odszkodowanie za zajmowane na potrzeby inwestycji nieruchomości stanowiące rodzinne ogrody działkowe]
1. 
Do nieruchomości stanowiących rodzinne ogrody działkowe, objętych decyzją o pozwoleniu na budowę dotyczącą inwestycji nie stosuje się przepisów art. 18-24 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40, z 2015 r. poz. 528 oraz z 2016 r. poz. 2260).
2. 
W przypadku gdy decyzja o pozwoleniu na budowę odnosząca się do inwestycji dotyczy rodzinnych ogrodów działkowych ustanowionych na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1, inwestor jest obowiązany:
1)
wypłacić działkowcom odszkodowanie:
a)
za składniki majątkowe znajdujące się na działkach, a stanowiące ich własność,
b)
za prawa do działki w rodzinnym ogrodzie działkowym,
c)
w wysokości wartości przewidywanych plonów - w przypadku likwidacji rodzinnego ogrodu działkowego w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października;
2)
wypłacić stowarzyszeniu ogrodowemu odszkodowanie za stanowiące jego własność urządzenia, budynki i budowle rodzinnego ogrodu działkowego przeznaczone do wspólnego korzystania przez użytkujących działki i służące do zapewnienia funkcjonowania ogrodu oraz zrekompensować temu stowarzyszeniu koszty i straty poniesione w związku z likwidacją rodzinnego ogrodu działkowego.
3. 
Jeżeli inwestor nie ustali w terminie 30 dni od dnia wydania pozwolenia na budowę, w drodze porozumienia z zainteresowanymi, wysokości odszkodowania, o którym mowa w ust. 2, odszkodowanie ustala, w drodze decyzji, Wojewoda Zachodniopomorski.
4. 
W przypadku realizacji inwestycji na obszarze portu Szczecin, obowiązki inwestora, o których mowa w ust. 2, w zakresie określonym w porozumieniu zawartym z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, może zrealizować podmiot zarządzający portem, będący właścicielem lub wieczystym użytkownikiem nieruchomości, na której znajdują się rodzinne ogrody działkowe. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, inwestor zwraca podmiotowi zarządzającemu portem poniesione przez niego koszty wypłaty odszkodowań do wysokości nie wyższej niż określona w operacie szacunkowym.
5. 
Ustalenie wysokości i wypłata odszkodowań w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, następuje zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami.
Art.  8.  [Przepisy stosowane do wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy postępowań dotyczących inwestycji]

Do postępowań w sprawach dotyczących inwestycji, wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy decyzją ostateczną, stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem art. 5, który stosuje się także do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy.

Art.  9.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024