Sposób realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie sposobu realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi

Na podstawie art. 36 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2024 r. poz. 390) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa sposób realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, o których mowa w przepisach:
1)
art. 19, art. 19a oraz art. 19b ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145, z późn. zm.);
1a)
art. 11n i 11o ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 309 i 1222);
2)
art. 9e, art. 9f oraz art. 9g ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 915, 1089, 1222, 1248, 1473 i 1562);
3)
art. 118, art. 119 oraz art. 120 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.);
4)
art. 31, art. 32 oraz art. 33 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1266 i 1860 oraz z 2024 r. poz. 1222 i 1248);
5)
art. 27, art. 29 oraz art. 30 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2024 r. poz. 812, 1222 i 1562);
6)
art. 17 oraz art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 184 i 1222);
7)
art. 31, art. 33 oraz art. 34 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1405);
8)
art. 42-54 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 325 i 1222);
9)
art. 23p, art. 23q oraz art. 23r ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1683 i 1860 oraz z 2024 r. poz. 1222).
§  2.  [Zakres kontroli]
Kontrola prokuratora nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi określonymi w przepisach, o których mowa w § 1, jest sprawowana w szczególności przez badanie faktycznych podstaw tych czynności oraz ich legalności, prawidłowości i efektywności.
§  3.  [Analiza i ocena wniosku, informacji lub zawiadomienia]
1. 
Przed zajęciem stanowiska w przedmiocie wniosku, informacji lub zawiadomienia dokonuje się ich analizy i oceny, uwzględniając w szczególności:
1)
faktyczną i prawną podstawę stosowania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w związku z którymi złożono wniosek, informację lub zawiadomienie, oraz analizę danych wymienionych w ich treści;
2)
dopuszczalność stosowania środków technicznych z uwagi na rodzaj, miejsce i sposób ich wykorzystania;
3)
zakres i sposób przeprowadzenia czynności;
4)
okres, przez jaki czynności operacyjno-rozpoznawcze mają być lub były stosowane;
5)
niezbędność planowanych lub wykonywanych czynności oraz bezskuteczność lub nieprzydatność innych środków;
6)
sposób dokumentowania czynności pod względem przydatności ich wykorzystania na potrzeby postępowania karnego;
7)
terminowość zarządzenia i wykonania zarządzenia o zniszczeniu materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
2. 
Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy może wyznaczyć spośród prokuratorów podległej mu jednostki prokuratora lub zespół prokuratorów do dokonania analizy i oceny przedłożonych przez uprawniony organ wniosku, informacji lub zawiadomienia.
3. 
Prokurator lub zespół prokuratorów wyznaczony na podstawie ust. 2 przedstawia ustnie, a w razie potrzeby pisemnie, ocenę wniosku, informacji lub zawiadomienia prokuratorowi, który go wyznaczył.
§  4.  [Wezwanie do uzupełnienia przedłożonego wniosku, informacji lub zawiadomienia]
1. 
Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy może zwrócić się do uprawnionego organu o uzupełnienie, w określonym zakresie i w wyznaczonym przez siebie terminie, przedłożonego wniosku, informacji lub zawiadomienia.
2. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje także prokuratorowi lub zespołowi prokuratorów wyznaczonemu na podstawie § 3 ust. 2.
§  5.  [Zarejestrowanie stanowiska prokuratora w przedmiocie wniosku, informacji lub zawiadomienia]
1. 
Stanowisko Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego albo prokuratora okręgowego odnotowane w wymaganej liczbie dokumentów dotyczących wniosku, informacji lub zawiadomienia sporządzonych przez uprawniony organ wpisuje się w rejestrach przeznaczonych do dokumentowania wnioskowanych czynności operacyjno-rozpoznawczych pod pozycją, pod którą zarejestrowano wniosek, informację lub zawiadomienie.
2. 
W przypadku gdy Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy rozpoznał wniosek, informację lub zawiadomienie uprawnionego organu bez zasięgania opinii prokuratora lub zespołu prokuratorów wyznaczonego na podstawie § 3 ust. 2, pisemne stanowisko w tym przedmiocie umieszczone na wniosku, informacji lub zawiadomieniu jest przekazywane prokuratorowi wyznaczonemu do dalszej kontroli biegu tej sprawy.
§  6.  [Skierowanie wniosku do prokuratora prowadzącego lub nadzorującego postępowanie o przekazanie niezbędnych danych]
1. 
Jeżeli wniosek dotyczy osoby, wobec której toczy się postępowanie karne, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy przed podjęciem decyzji lub wyrażeniem oceny może zwrócić się do prokuratora prowadzącego lub nadzorującego postępowanie o przekazanie mu niezbędnych danych dotyczących tego postępowania.
2. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje także prokuratorowi lub zespołowi prokuratorów wyznaczonemu na podstawie § 3 ust. 2.
§  7.  [Informacje przedkładane prokuratorowi w przypadku wyznaczenia prokuratora lub zespołu prokuratorów do dokonania analizy i oceny przedłożonego wniosku, informacji lub zawiadomienia]
Jeżeli wyznaczono prokuratora lub zespół prokuratorów na podstawie § 3 ust. 2, informacje dotyczące przebiegu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz informacje o wynikach tych czynności po ich zakończeniu przedkłada się Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratorowi Krajowemu albo prokuratorowi okręgowemu za pośrednictwem wyznaczonego prokuratora lub zespołu prokuratorów, po dokonaniu przez nich analizy i oceny przedłożonych informacji.
§  8.  [Określenie terminu i formy przedstawienia do wglądu materiałów zgromadzonych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych]
1. 
W uzasadnionych przypadkach, sprawując kontrolę, o której mowa w art. 57 § 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze, Prokurator Generalny Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważniony przez nich prokurator może określić termin przedstawienia do wglądu materiałów zgromadzonych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych.
2. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prokurator Generalny Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważniony przez nich prokurator może zwrócić się do uprawnionego organu, aby materiały uzyskane w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych były mu przedstawione w postaci zapisów treści utrwalonych w wyniku tych czynności.
3. 
Za zgodą ministra-członka Rady Ministrów właściwego do spraw koordynowania działalności służb specjalnych, a w przypadku czynności operacyjno-rozpoznawczych prowadzonych przez Policję - za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych, mogą zostać sporządzone kopie zapisów treści utrwalonych w wyniku tych czynności i udostępnione Prokuratorowi Generalnemu, Prokuratorowi Krajowemu, zastępcy Prokuratora Generalnego sprawującemu nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważnionemu przez nich prokuratorowi.
4. 
Materiały zawierające wizerunki osób wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze są przekazywane w formie uniemożliwiającej ustalenie tożsamości tych osób.
5. 
Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego zwraca uprawnionemu organowi zapisy treści, o których mowa w ust. 2, albo kopie zapisów, o których mowa w ust. 3, niezwłocznie po ich wykorzystaniu.
6. 
Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego, upoważniając prokuratora na podstawie art. 57 § 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze do sprawowania kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, określa zakres tego upoważnienia, w szczególności przez wskazanie sprawy prowadzonej przez uprawniony organ i okresu, w jakim kontrola ta ma być sprawowana.
§  9.  [Okresowa kontrola pozostających w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych]
1. 
Prokurator okręgowy albo prokurator lub zespół prokuratorów wyznaczony przez niego na podstawie § 3 ust. 2 dokonuje okresowej kontroli pozostających w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, w odniesieniu do których wyraził zgodę lub nie zarządził ich zaniechania.
2. 
W ramach kontroli wzywa się uprawniony organ do udzielenia informacji dotyczących toku czynności i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi.
§  10.  [Elementy podlegające badaniu w toku kontroli; czynności podejmowane w razie stwierdzenia uchybień lub nieprawidłowości]
1. 
W toku czynności, o których mowa w § 7, § 8 ust. 1 oraz § 9 ust. 1, badaniu podlega w szczególności:
1)
zgodność czasu trwania czynności z terminami określonymi w postanowieniu sądu lub decyzji prokuratora;
2)
zgodność czynności z warunkami określonymi w postanowieniu sądu lub decyzji prokuratora;
3)
terminowość zawiadamiania o zarządzeniu i wykonaniu zarządzenia o zniszczeniu materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
2. 
W razie stwierdzenia uchybień lub nieprawidłowości w działaniach uprawnionego organu odpowiednio Prokurator Generalny, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego lub upoważniony przez nich prokurator albo prokurator okręgowy podejmuje niezwłocznie stosowne czynności zmierzające do ich usunięcia oraz zapobieżenia ich powstawaniu w przyszłości, a w szczególności zwraca się do uprawnionego organu o wyjaśnienie przyczyn powstania stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi.
3. 
W przypadku braku odpowiedzi w zakreślonym terminie lub uznania, że przyczyny stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości nie zostały wyjaśnione, Prokurator Generalny, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego albo prokurator okręgowy zawiadamia o tym organ nadrzędny nad uprawnionym organem.
§  11.  [Ocena sposobu realizowania przez prokuratorów ich kompetencji w zakresie kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi]
1. 
Na pisemne polecenie Prokuratora Generalnego lub Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy upoważniony przez niego prokurator lub zespół prokuratorów dokonuje oceny sposobu realizowania przez prokuratorów ich kompetencji w zakresie kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi.
2. 
W poleceniu, o którym mowa w ust. 1, określa się zakres, termin dokonania oceny oraz prokuratora upoważnionego do jej dokonania.
3. 
Prokurator upoważniony do dokonania oceny zapoznaje z jej wynikami prokuratora, którego czynności dotyczy ocena, umożliwiając mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń.
4. 
W przypadku stwierdzenia w toku oceny uchybień lub nieprawidłowości prokurator upoważniony do jej dokonania przedstawia stwierdzone uchybienia lub nieprawidłowości prokuratorowi, którego czynności dotyczy ocena, udzielając stosownych zaleceń.
5. 
Z dokonanych w toku oceny ustaleń sporządza się sprawozdanie, które przedstawia się odpowiednio Prokuratorowi Generalnemu lub Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratorowi Krajowemu w zakreślonym przez niego terminie.
6. 
Sprawozdanie zawiera:
1)
oznaczenie czasu dokonania oceny;
2)
czasowy i tematyczny zakres oceny;
3)
zwięzły opis dokonanych ustaleń;
4)
wyniki dokonanej oceny, w tym stwierdzone uchybienia lub nieprawidłowości;
5)
odniesienie do realizacji zaleceń związanych z poprzednią oceną;
6)
udzielone zalecenia;
7)
datę sporządzenia sprawozdania;
8)
podpis prokuratora upoważnionego do dokonania oceny.
7. 
W razie niestwierdzenia uchybień i nieprawidłowości sprawozdanie można ograniczyć do notatki służbowej.
8. 
Sprawozdanie z oceny lub jego część, w zakresie stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości, przesyła się prokuratorowi, którego czynności dotyczyła ocena w terminie 30 dni od zakończenia oceny.
9. 
W razie potrzeby, zwłaszcza w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących przepisów, Prokurator Generalny lub Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy zwraca się do prokuratora, którego czynności dotyczy ocena, o złożenie wyjaśnień w zakreślonym terminie.
§  12.  [Przekazywanie uwag wynikających z realizowanej kontroli]
1. 
Prokurator Generalny, Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy, zastępca Prokuratora Generalnego sprawujący nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego oraz prokurator okręgowy mogą przekazywać organowi uprawnionemu do wykonywania czynności określonych w przepisach, o których mowa w § 1, uwagi wynikające z realizowanej kontroli, które mogą mieć znaczenie dla zapewnienia zgodności z prawem inicjowania i przeprowadzania czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprawności postępowania w ich przedmiocie oraz prawidłowości wykonywania zarządzeń o zniszczeniu materiałów zbędnych dla postępowań karnych.
2. 
Prokurator okręgowy zawiadamia Prokuratora Generalnego o uwagach przekazanych na podstawie ust. 1.
3. 
Do przekazanych na podstawie ust. 1 uwag uprawniony organ ustosunkowuje się w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania, informując o sposobie ich wykorzystania odpowiednio Prokuratora Generalnego, Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, zastępcę Prokuratora Generalnego sprawującego nadzór nad departamentem Prokuratury Krajowej właściwym do spraw postępowania przygotowawczego albo prokuratora okręgowego.
§  13.  [Kontrola nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi sprawowana przez zastępcę prokuratora okręgowego do spraw wojskowych]
Do sposobu realizacji kompetencji zastępcy prokuratora okręgowego do spraw wojskowych w zakresie kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi stosuje się odpowiednio § 2-7, § 9, § 10 oraz § 12.
§  14.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 28 lutego 2017 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu realizacji kompetencji prokuratora w zakresie nadzoru nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi (Dz.U.2011.121.692), które traci moc na podstawie art. 73 pkt 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o prokuraturze (Dz.U.2016.178) z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1578 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi.
Data aktu: 13/02/2017
Data ogłoszenia: 25/10/2024
Data wejścia w życie: 28/02/2017