Prowadzenie katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 7 kwietnia 2016 r.
w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 80bh ust. 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa zakres, sposób i tryb przekazywania danych do katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich udostępniania, a także gromadzenia danych w katalogu oraz ich weryfikacji.
§  2. 
1. 
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przekazuje do podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu elektroniczne kopie dokumentów, o których mowa w art. 80bh ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia ich otrzymania lub sporządzenia. Przekazywane kopie zawierają dane, o których mowa w § 3, z wyjątkiem pkt 6-10, 37, 39-41, 44 i 46.
1a. 
Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, trolejbusu lub przyczepy przekazuje do podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu elektroniczne kopie dokumentów, o których mowa w art. 80bh ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia ich sporządzenia, w przypadku dokumentów sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo 14 dni od dnia ich sporządzenia, w przypadku dokumentów sporządzonych za granicą. Przekazywane kopie zawierają dane, o których mowa w § 3, z wyjątkiem pkt 6 i 7, 37, 41, 44 i 46.
2. 
Organy rejestrujące przesyłają do podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu kopie dokumentów załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu, dla którego nie opracowano danych w katalogu:
1)
w postaci elektronicznej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów, nie później niż w ciągu 1 dnia roboczego od dnia złożenia wniosku o rejestrację pojazdu;
2)
dodatkowo w postaci papierowej, nie później niż w ciągu 4 dni roboczych od dnia wskazania takiej konieczności przez podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu.
3. 
Dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu nieokreślone w dokumentach, o których mowa w ust. 1-2, opracowuje podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu.
§  3. 
Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu opracowuje następujące dane dotyczące pojazdów:
1)
markę;
2)
model (nazwę handlową);
3)
typ;
4)
wariant;
5)
wersję;
6)
rodzaj kodowania Rodzaj-Podrodzaj-Przeznaczenie;
7)
kod Rodzaj-Podrodzaj-Przeznaczenie;
8)
rodzaj pojazdu;
9)
podrodzaj pojazdu;
10)
przeznaczenie pojazdu;
11)
kategorię pojazdu;
12)
nazwę podstawowego producenta pojazdu i producenta ostatniego etapu budowy pojazdu;
13)
rodzaj dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;
14)
numer dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;
15)
dodatkową informację o homologacji, jeżeli występuje;
16)
datę wydania dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;
17)
datę ważności dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej, jeżeli występuje takie ograniczenie;
18)
liczbę miejsc siedzących;
19)
liczbę miejsc stojących;
20)
rodzaj zasilania silnika;
20a)
klasę pojazdu hybrydowego (elektrycznego);
20b)
informację, że pojazd jest napędzany wyłącznie energią elektryczną;
21)
rodzaj paliwa;
22)
rodzaj pierwszego paliwa alternatywnego;
23)
rodzaj drugiego paliwa alternatywnego;
24)
poziom emisji zanieczyszczeń (normy EURO);
25)
pojemność skokową silnika;
26)
maksymalną moc netto silnika;
27)
maksymalną moc netto silnika elektrycznego;
28)
(uchylony);
29)
stosunek maksymalnej mocy netto silnika do masy własnej (dotyczy tylko motocykli);
30)
zużycie paliwa dla każdego wymienionego w pkt 21-23 rodzaju paliwa, jeżeli dotyczy;
31)
zużycie energii elektrycznej;
32)
zamontowany katalizator/pochłaniacz;
33)
indywidualne poziomy emisji CO2 dla każdego wymienionego w pkt 21-23 rodzaju paliwa;
34)
kod zastosowanej technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnych w celu redukcji emisji spalin;
35)
redukcję emisji spalin w wyniku zastosowania technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnych dla każdego wymienionego w pkt 21-23 rodzaju paliwa, jeżeli dotyczy;
36)
maksymalną masę całkowitą;
37)
dopuszczalną masę całkowitą;
38)
masę pojazdu gotowego do jazdy;
39)
masę własną;
40)
maksymalną ładowność;
41)
dopuszczalną ładowność;
42)
maksymalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy z hamulcem;
43)
maksymalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy bez hamulca;
44)
największy dopuszczalny nacisk osi;
45)
największy maksymalny nacisk osi;
46)
dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów;
47)
maksymalną masę całkowitą zespołu pojazdów;
48)
liczbę osi;
49)
rozstaw osi;
50)
rozstaw kół osi kierowanej i rozstaw kół pozostałych osi;
51)
maksymalny rozstaw kół;
52)
minimalny rozstaw kół;
53)
średni rozstaw kół;
54)
rodzaj zawieszenia;
55)
sposób produkcji;
56)
kod Instytutu Transportu Samochodowego;
57)
masę pojazdu podstawowego gotowego do jazdy, jeżeli dotyczy;
58)
masę próbną, jeżeli dotyczy;
59)
współczynnik odchylenia, jeżeli dotyczy;
60)
współczynnik korelacji, jeżeli dotyczy;
61)
numer identyfikacyjny rodziny pojazdów, jeżeli dotyczy;
62)
kod nadwozia, w tym w stosownych przypadkach cyfry uzupełniające, jeżeli dotyczy;
63)
maksymalną prędkość w km/h, jeżeli dotyczy;
64)
zasięg pojazdu, w przypadku pojazdu elektrycznego lub hybrydowego (OVC-HEV), jeżeli dotyczy;
65)
liczbę osi napędowych, jeżeli dotyczy.
§  4. 
1. 
Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego, organowi właściwemu w sprawach rejestracji pojazdów, stacjom kontroli pojazdów, zakładom ubezpieczeń oraz administratorowi centralnej ewidencji pojazdów, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów, dane, o których mowa w § 3.
2. 
Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia właściwym jednostkom organizacyjnym Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Żandarmerii Wojskowej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów, następujące dane dotyczące pojazdów:
1)
markę;
2)
model (nazwę handlową);
3)
typ;
4)
wariant;
5)
wersję;
6)
rodzaj pojazdu;
7)
podrodzaj pojazdu;
8)
przeznaczenie pojazdu;
9)
kategorię pojazdu;
10)
nazwę podstawowego producenta pojazdu;
11)
nazwę producenta ostatniego etapu budowy pojazdu;
12)
rodzaj dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;
13)
numer dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;
14)
dodatkową informację o homologacji, jeżeli występuje;
15)
datę wydania dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;
16)
datę końca terminu ważności dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej.
3. 
Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia administratorowi centralnej ewidencji pojazdów aktualizację danych, w sposób umożliwiający synchronizację tych danych z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów w czasie rzeczywistym.
§  5. 
1. 
Danych zgromadzonych w katalogu nie usuwa się.
2. 
Dane są gromadzone w systemie teleinformatycznym podmiotu prowadzącego katalog.
3. 
Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu prowadzi katalog w sposób umożliwiający tworzenie słowników:
1)
rodzajów, podrodzajów, przeznaczenia pojazdów oraz rodzajów kodowania Rodzaj-Podrodzaj-Przeznaczenie;
2)
paliw;
3)
rodzajów zawieszeń;
4)
producentów pojazdów;
5)
marek pojazdów;
6)
modeli pojazdów;
7)
typów pojazdów;
8)
rodzajów dokumentu homologacji lub dopuszczenia do ruchu;
9)
kategorii pojazdu;
10)
sposobów produkcji;
11)
norm emisji spalin;
12)
rodzajów zasilania silnika;
13)
krajów.
§  6. 
1. 
Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu weryfikuje dane gromadzone w katalogu z urzędu albo na wniosek administratora centralnej ewidencji pojazdów, zakładów ubezpieczeń, stacji kontroli pojazdów lub organu właściwego w sprawach rejestracji pojazdów.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów.
3. 
W wyniku weryfikacji danych gromadzonych w katalogu podmiot odpowiedzialny za jego prowadzenie niezwłocznie opracowuje dane w katalogu albo wskazuje pozycje w katalogu zawierające dane, których dotyczył wniosek.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2017 r., z wyjątkiem § 2 ust. 1a, który wchodzi w życie z dniem 18 października 2018 r.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 792).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 919, 1053, 1088, 1123, 1193, 1234, 1394, 1720, 1723 i 2029.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2642 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 07/04/2016
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 13/11/2017, 18/10/2018