Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 2013 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 712) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją".
§  2.
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji dotyczą:
1)
mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "ustawą";
2)
mienia powierzonego, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy;
3)
mienia zarządzanego lub użyczonego na podstawie umów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy;
4)
uprawnień i obowiązków, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy.
§  3.
Oddziały terenowe Biura Agencji prowadzą gospodarkę finansową na zasadach rozrachunku wewnętrznego.

Rozdział  2

Fundusze

§  4.
Fundusz statutowy ulega:
1)
zwiększeniu o:
a)
wartość mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy,
b)
kwotę zwiększenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych w rozumieniu art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613),
c)
środki, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy,
d)
zasilenie z funduszu inwestycyjnego;
2)
zmniejszeniu o:
a)
kwotę zmniejszenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych w rozumieniu art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
b)
stratę netto w części niepokrytej ze środków funduszu rezerwowego.
§  5.
Fundusz zasobu ulega:
1)
zwiększeniu o:
a)
wartość mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy, powierzonego Agencji,
b)
skutki aktualizacji wartości aktywów znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobu;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wartość netto rozchodowanego mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy,
b)
skutki aktualizacji wartości aktywów znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobu,
c)
odpisy amortyzacyjne od wartości aktywów trwałych znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobu.
§  6.
Fundusz rezerwowy ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o pokrycie straty netto.
§  7.
Fundusz nagród ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wypłaty brutto nagród z zysku zgodnie z zasadami wynagradzania określonymi na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy,
b)
koszty ubezpieczeń społecznych od wypłaconych nagród z zysku finansowane przez pracodawcę.
§  8.
Fundusz inwestycyjny ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o zasilenie funduszu statutowego o wartość zrealizowanych zadań inwestycyjnych.
§  9.
Fundusz na inne cele związane z obronnością państwa ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o wypłaty przekazywane na umotywowany wniosek uprawnionego.

Rozdział  3

Zasady dysponowania dochodami

§  10.
1.
Koszty funkcjonowania Biura Agencji i jego oddziałów terenowych rozliczane są na koszty związane z zagospodarowaniem mienia przejętego z resortu obrony narodowej oraz na koszty związane z zagospodarowaniem mienia przejętego z jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
2.
Koszty funkcjonowania, o których mowa w ust. 1, rozlicza się w relacji do przychodów Agencji określonych w art. 29 ust. 1 ustawy uzyskanych z tytułu działalności prowadzonej na mieniu przejętym z resortu obrony narodowej i odrębnie na mieniu przejętym z jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§  11.
Dochodem Agencji będącym podstawą naliczenia odpisu na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania wynikające z art. 31c ust. 4 ustawy jest zysk brutto po pomniejszeniu o obowiązkowe obciążenia wynikające z obowiązujących przepisów podatkowych.
§  12.
Agencja przekazuje zaliczkowo, w terminach płatności podatku dochodowego od osób prawnych, co najmniej 93% dochodu, o którym mowa w § 11:
1)
na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
na fundusz, o którym mowa w art. 31c ust. 1 ustawy.
§  13.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta, w celu wykonania przez Ministra Obrony Narodowej dyspozycji wynikającej z art. 14 ust. 2 ustawy, w terminie do dnia 15 maja.

Rozdział  4

Plan finansowy

§  14.
1.
Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego, o którym mowa w art. 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. 1 ), zwanego dalej "rocznym planem finansowym" sporządzanego, uzgadnianego i zatwierdzanego stosownie do art. 14 ustawy.
2.
Projekty rocznych planów finansowych oddziałów terenowych Biura Agencji opracowują i przedstawiają Prezesowi Agencji, w terminach i na zasadach określonych przez Prezesa Agencji, dyrektorzy oddziałów terenowych Biura Agencji.
3.
Zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji sporządza Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok, i przedstawia go do zaopiniowania Radzie Nadzorczej Agencji.
4.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji do uzgodnienia.
5.
Po uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej projekt jest przekazywany Ministrowi Finansów, w trybie i terminach określonych w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
§  15.
1.
Roczny plan finansowy Agencji określa:
1)
przychody, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy;
2)
dotacje z budżetu państwa;
3)
zestawienie kosztów, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy, a w tym:
a)
realizacji zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty,
b)
funkcjonowania agencji wykonawczej

- z wyszczególnieniem wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług;

4)
wynik finansowy brutto;
5)
zwiększenia oraz zmniejszenia podstawy opodatkowania;
6)
wynik finansowy brutto będący podstawą do opodatkowania;
7)
obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto, w tym podatek dochodowy od osób prawnych oraz część dochodu, o którym mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, a także część dochodu na cele, o których mowa w art. 31c ust. 4 ustawy;
8)
wynik finansowy netto;
9)
podział zysku netto;
10)
środki na wydatki majątkowe;
11)
środki przyznane innym podmiotom;
12)
stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;
13)
stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.
2.
Agencja sporządza plan finansowy w układzie zadaniowym na rok budżetowy i dwa kolejne lata, zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Rozdział  5

Gospodarka środkami finansowymi

§  16.
Dysponentem środków na rachunkach bankowych Biura Agencji jest Prezes Agencji, a z jego upoważnienia w oddziałach terenowych Agencji - poszczególni dyrektorzy tych oddziałów.
§  17.
Oddział terenowy Agencji przekazuje na rachunek Biura Agencji środki finansowe pozostające na rachunku bankowym oddziału po uregulowaniu bieżących zobowiązań, w terminie do dnia 15 następnego miesiąca.
§  18.
Dyrektor oddziału terenowego Agencji może zaciągać, w imieniu Agencji, kredyty lub pożyczki do wysokości określonej w udzielonym przez Prezesa Agencji pełnomocnictwie szczególnym.
§  19.
Dotacje, o których mowa w art. 27 ust. 2-4 ustawy, są przekazywane Agencji przez właściwych dysponentów środków budżetowych urzędu obsługującego Ministra Obrony Narodowej i urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w kwotach i terminach wynikających z planu przekazywania mienia, nie później jednak niż w ciągu 14 dni po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1548.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.824

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego.
Data aktu: 14/06/2013
Data ogłoszenia: 18/07/2013
Data wejścia w życie: 01/01/2014