Stwierdzanie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 13 września 2013 r.
w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami

Na podstawie art. 167 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 i 888) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb powoływania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, zwanej dalej "komisją egzaminacyjną", jej skład oraz szczegółowe wymagania wobec członków komisji;
2)
szczegółowy zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu na egzaminie w zakresie gospodarowania odpadami;
3)
tryb przeprowadzania egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami;
4)
sposób uiszczenia opłaty związanej z przeprowadzeniem egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami i wydaniem świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami;
5)
wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
§  2.
1.
Komisję egzaminacyjną powołuje się w pięcioosobowym składzie, spośród osób, o których mowa w art. 167 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zatrudnionych w administracji publicznej, szkołach wyższych, instytutach badawczych lub prowadzących działalność w zakresie termicznego przekształcania odpadów, składowania odpadów, w tym prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, zajmujących się zawodowo tematyką związaną z gospodarką odpadami i posiadających co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze gospodarki odpadami.
2.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
sekretarz;
3)
pozostali członkowie.
3.
Przewodniczącego i sekretarza komisji egzaminacyjnej wybiera marszałek województwa spośród jej członków.
§  3.
1.
Egzamin, odpowiednio do zakresu kwalifikacji, o jakie ubiega się wnioskodawca, obejmuje:
1)
znajomość regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami, w szczególności:
a)
zasad gospodarowania odpadami,
b)
obowiązków posiadaczy odpadów, w tym:
prowadzenia ewidencji odpadów i sprawozdawczości,
prowadzenia monitoringu,
procedur przyjmowania odpadów do ich termicznego przekształcenia w spalarniach odpadów i współspalarniach odpadów oraz wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów, w tym badania i zagospodarowania odpadów powstałych w wyniku termicznego przekształcania odpadów,
kryteriów i procedur przyjmowania odpadów, opłat za składowanie odpadów, eksploatacji, zamknięcia i rekultywacji oraz innych działań dotyczących prowadzenia składowisk odpadów,
kryteriów i procedur dopuszczenia odpadów na podziemne składowisko odpadów oraz wymagań dla ich eksploatacji i zamknięcia,
procedur przyjmowania odpadów, prowadzenia, zamknięcia i rekultywacji oraz innych działań dotyczących obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
c)
zasad odpowiedzialności administracyjnej i karnej;
2)
znajomość wymagań technologicznych oraz najnowszych dostępnych technik odpowiednio dla termicznego przekształcania odpadów, składowania odpadów albo prowadzenia obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w tym wiedzę dotyczącą funkcjonowania i właściwej eksploatacji urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie danej instalacji.
2.
Egzamin przeprowadza się oddzielnie dla każdego zakresu, o którym mowa w art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§  4.
1.
Egzamin przeprowadza się w formie testu pisemnego składającego się z 40 pytań; test opracowuje i jego wyniki ocenia komisja egzaminacyjna.
2.
Egzamin przeprowadza się raz na kwartał, o ile został złożony co najmniej jeden wniosek o jego przeprowadzenie.
3.
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej wyznacza termin egzaminu.
4.
O terminie i miejscu egzaminu powiadamia się zainteresowanego nie później niż na 30 dni przed datą egzaminu.
5.
W przypadku gdy zainteresowany wyrazi zgodę na skrócenie okresu powiadomienia, o którym mowa w ust. 4, w formie dołączonego do wniosku oświadczenia, o terminie i miejscu egzaminu powiadamia się zainteresowanego nie później niż na 10 dni przed datą egzaminu.
6.
W razie uzasadnionej niemożności przystąpienia przez zainteresowanego do egzaminu w wyznaczonym terminie, wyznacza się, na wniosek zainteresowanego, nowy termin egzaminu.
7.
Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 6, zostanie złożony na co najmniej dzień przed wyznaczonym terminem egzaminu, uiszczoną opłatę związaną z przeprowadzeniem egzaminu zalicza się na poczet nowego egzaminu, z zastrzeżeniem że wysokość opłaty związanej z przeprowadzeniem nowego egzaminu powinna odpowiadać wysokości ustalonej na podstawie art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
8.
Wynik pozytywny egzaminu zainteresowany uzyskuje po udzieleniu co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi.
9.
Egzamin przeprowadza się w obecności przynajmniej 3 członków komisji, w tym przewodniczącego lub sekretarza.
10.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół.
11.
Protokół, podpisywany przez przewodniczącego, sekretarza i pozostałych członków komisji egzaminacyjnej, zawiera:
1)
imiona i nazwiska osób, które przystąpiły do egzaminu;
2)
zakres zdawanego egzaminu, o którym mowa w art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
3)
procent prawidłowych odpowiedzi.
12.
Protokół, o którym mowa w ust. 10, przewodniczący komisji egzaminacyjnej przedkłada właściwemu marszałkowi województwa niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia egzaminu.
13.
O wyniku złożonego egzaminu informuje się zainteresowanego niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia protokołu.
§  5.
Obsługę administracyjną związaną z przeprowadzeniem egzaminu prowadzi marszałek województwa.
§  6.
1.
Opłatę za wydanie świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz opłatę za przeprowadzenie egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, o których mowa w art. 165 ust. 2 i art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, uiszcza się przez wpłatę w kasie lub na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego.
2.
Świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§  7.
Ustala się wynagrodzenie członków komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie egzaminu, w wysokości:
1)
przewodniczący - 2,5% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski",
2)
sekretarz - 2,4% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w pkt 1,
3)
pozostali członkowie - po 2,3% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w pkt 1

- za każdą osobę składającą egzamin w zakresie gospodarowania odpadami.

§  8.
Wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami określa załącznik do rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ŚWIADECTWA STWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami (Dz. U. Nr 247, poz. 1841), które na podstawie art. 250 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 i 888) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.1186

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Stwierdzanie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.
Data aktu: 13/09/2013
Data ogłoszenia: 07/10/2013
Data wejścia w życie: 22/10/2013