Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 2009 r.
w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009

Na podstawie art. 39g ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Program rzeczowo-finansowy dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2008 r. w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008 (Dz. U. Nr 30, poz. 176, Nr 203, poz. 1269 i Nr 236, poz. 1621).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2009 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 19, poz. 101.

ZAŁĄCZNIK  1

Część 1

Wykaz poszczególnych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ze wskazaniem przewidywanej wysokości ich finansowania, w tym ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na 2009 r. w tys. zł
Lp. Zadania inwestycyjne Lata realizacji finansowej Wartość kosztorysowa Długość (km)/obiekty inżynierskie (szt./m) Dotychczasowe nakłady program KFD 2009
ogółem w tym: 2008 r. środki KFD ogółem budżet inne **) ogółem
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Plan ogółem, w tym: 3.124.984,7 1.458.154,4 3.095.342,9 1.599.526,5 8.210,0 4.703.079,4
I. AUTOSTRADY 1.310.400,4 777.796,2 150.756,9 1.599.526,5 8.210,0 1.758.493,4
1 Budowa autostrady A2 węzeł

"Stryków II" - węzeł

"Stryków I" wraz z łącznikiem do drogi Nr 14

2007

2010

190.691,2 km

4,6

161.599,2 135.006,7 27.844,7 27.844,7
2 Budowa autostrady A1 Sośnica - Gorzyczki 2005

2011

3.554.619,8 km

47,8

1.003.107,4 596.847,0 52.912,2 1.599.526,5 8.210,0 1.660.648,7
3 Budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa *) 2009

2012

5.773.584,1 km

91

145.693,8 45.942,5 70.000,0 70.000,0
II. DROGI EKSPRESOWE 186.940,3 52.528,1 338.586,0 0,0 0,0 338.586,0
4 Budowa dróg S5 i S10 Bydgoszcz - Stryszek i Białe Błota 2004

2010

547.614,0 km

15,9

186.940,3 52.528,1 338.586,0 338.586,0
III. WZMOCNIENIA I REHABILITACJA 1.627.644,0 627.830,1 540.000,0 0,0 0,0 540.000,0
5 Wzmocnienia i rehabilitacja 2006

2009

2.316.000,0 km

308

1.627.644,0 627.830,1 540.000,0 540.000,0
IV. Dofinansowanie nabywania nieruchomości pod drogi krajowe, prace przygotowawcze pod drogowe projekty inwestycyjne, w tym m.in.: prace przygotowawcze do budowy systemu elektronicznej opłaty drogowej, usługi doradcze dla tych projektów oraz dla zadań zakończonych, regulacja stanów prawnych nieruchomości, wykonanie dokumentacji i pomiarów dla ochrony środowiska, instalacja urządzeń ochrony środowiska, opłaty za korzystanie ze środowiska oraz nadzory gwarancyjne i pogwarancyjne 50.000,0 50.000,0
V. Zadania ujęte w kredytach Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach "Projektu Budowy Autostrad w Polsce" 2.016.000,0 2.016.000,0

*) Dotychczasowe nakłady wskazane w lp. 3 dotyczą wydatków przedinwestycyjnych (nieujętych w wartości kosztorysowej) na pozyskanie gruntów w 2007 i 2008 r. w kwocie 143.429,5 tys. zł oraz w 2007 r. na prace archeologiczne i dokumentację w wysokości 2.264,3 tys. zł.

**) Inne: środki Funduszu Spójności (FS) NA A1 Sośnica-Gorzyczki - 8.210,8 tys. zł, w tym: FS - 67,8 tys. zł, odsetki FS - 8.143,0 tys. zł.

Część 2

Przewidywana wysokość pożyczek lub kredytów wymaganych do zaciągnięcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub emisji obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2009, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań rzeczowych określonych w części 1

W roku 2009 planowane jest:

1) wyemitowanie obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego na łączną kwotę do 600 mln zł, zabezpieczonych gwarancją Skarbu Państwa;

2) uruchomienie przez Bank Gospodarstwa Krajowego pozostałej części pierwszego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego udzielonego na podstawie umowy finansowej "Projekt Budowy Autostrad w Polsce - A" pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w wysokości 280 mln euro;

3) zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego drugiego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach "Projektu Budowy Autostrad w Polsce" na podstawie umowy finansowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego do wysokości 200 mln euro.

W roku 2009 planowane jest ponadto zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytów lub emisja obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie wymaganym do finansowania zadania pod nazwą "Budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa" w latach 2009-2012.

Część 3

Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad

1. Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad:

1 A1 Gdańsk - Grudziądz

(węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy)

w trakcie realizacji przez spółkę Gdańsk Transport Company S.A. na podstawie Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1, zawartej w dniu 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. i umową z dnia 28 lipca 2005 r.1)
2 A1 Grudziądz - Toruń

(węzeł Nowe Marzy - węzeł Czerniewice)

Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A12) zawarta w dniu 30 września 2008 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A.
3 A1 Stryków - Pyrzowice Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady Płatnej A1 zawarta w dniu 22 stycznia 2009 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury ze spółką Autostrada Południe S.A.
4 A2 Świecko - Nowy Tomyśl Umowa zawarta w dniu 30 sierpnia 2008 r. na realizację II odcinka przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A.; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, planowane jest do końca I kwartału 2009 r.
5 A2 Stryków - Konotopa realizowany III etap postępowania przetargowego.

2. W 2009 r. przewiduje się wypłatę z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości do 264 mln zł dla spółki Gdańsk Transport Company S.A. w związku z eksploatacją autostrady A1 odcinek Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy) z tytułu wynagrodzenia za dostępność oraz z tytułu dopłat pokrywających różnicę pomiędzy gwarantowanym przychodem z opłat określonym w umowie, o której mowa w poz. 1 tabeli w pkt 1, a przychodem z opłat za przejazd pobieranych przez spółkę.

Część 4

Łączna kwota przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa

Na rok 2009 w Krajowym Funduszu Drogowym zwiększa się rezerwę utworzoną w poprzednim okresie programowania do wysokości 193 mln zł jako zabezpieczenie środków na wypłaty z tytułu:

1) zdarzeń odszkodowawczych określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad oraz

2) innych płatności na rzecz spółek, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad.

Część 5

Zakres i termin gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego wynikających z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady

1. W dniu 26 lipca 2005 r. Rada Ministrów uchwałą nr 194/2005 udzieliła gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację autostrady A1 zawartej dnia 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury oraz Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r., zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. dla odcinka autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy).

Uchwała Rady Ministrów nr 194/2005 objęła gwarancją Skarbu Państwa wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. przeznaczone na spłatę kredytów zaciąganych przez spółkę na realizację budowy, według zgodnej z umową następującej specyfikacji:

Kredytodawca Zakres kredytu Zakres gwarancji Termin gwarancji
Europejski Bank Inwestycyjny 500 mln euro 600 mln euro 31 stycznia 2040 r.
Nordycki Bank Inwestycyjny 140 mln euro 168 mln euro 31 stycznia 2040 r.

Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 768 mln euro dla odcinka autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy).

2. W 2009 r. przewiduje się udzielenie gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 30 września 2008 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., stanowiącej zmienioną i ujednoliconą Umowę o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 31 sierpnia 2004 r., zmienioną umowami z dnia 17 lutego 2005 r. i 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r. oraz zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. ("Umowa Koncesyjna") - w odniesieniu do Etapu II (zaprojektowanie, budowa, finansowanie i eksploatacja odcinka autostrady A1 Grudziądz - Toruń, węzeł Nowe Marzy - węzeł Czerniewice).

Przewiduje się, że gwarancją Skarbu Państwa, zgodnie z Umową Koncesyjną (§ 66.3), zostaną objęte wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie Wynagrodzenia Podstawowego w odniesieniu do Etapu II oraz Zobowiązań z umów o finansowanie Etapu II (Gdańsk Transport Company S.A. w dniu 12 grudnia 2008 r. zawarła Umowy o Finansowanie z: Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym, AB Svensk ExportKredit (publ), dalej zwanych "Bankami"), stanowiących zgodnie z Umową Koncesyjną kwoty w wysokości koniecznej do całkowitej spłaty wszystkich zobowiązań Gdańsk Transport Company S.A. wobec Banków. Przewiduje się, że wszelkie prawa wynikające z gwarancji Skarbu Państwa będą zbywalne i zostaną przelane przez Gdańsk Transport Company S.A. na Banki zgodnie z postanowieniami Umowy Przelewu Gwarancji Skarbu Państwa, która byłaby zawarta pomiędzy Gdańsk Transport Company S.A. oraz Bankami.

Maksymalne kwoty gwarancji nie przekroczą wskazanych poniżej limitów:

Kredytodawca Zakres kredytu Zakres gwarancji Termin gwarancji
Europejski Bank Inwestycyjny 575.000.000 euro 690.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.
Nordycki Bank Inwestycyjny 150.000.000 euro 180.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.
AB Svensk ExportKredit (publ) 345.000.000 euro 414.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.

Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 1.284.000.000 euro w odniesieniu do Etapu II.

______

1) Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A. zawarta w dniu 31 sierpnia 2004 r., zmieniona umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednolicona umową z dnia 30 września 2008 r., zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.

2) Zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.

1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 marca 2009 r. (Dz.U.09.55.452) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 marca 2009 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 2009 r. (Dz.U.09.75.637) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2009 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.30.191

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.
Data aktu: 10/02/2009
Data ogłoszenia: 25/02/2009
Data wejścia w życie: 25/02/2009, 01/01/2009