Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 2009 r.
w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009

Na podstawie art. 39g ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Program rzeczowo-finansowy dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2008 r. w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008 (Dz. U. Nr 30, poz. 176, Nr 203, poz. 1269 i Nr 236, poz. 1621).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2009 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 19, poz. 101.

ZAŁĄCZNIK  1

Część 1

Wykaz poszczególnych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ze wskazaniem przewidywanej wysokości ich finansowania, w tym ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na 2009 r. w tys. zł
Lp. Zadania inwestycyjne Lata realizacji finansowej Wartość kosztorysowa Długość (km)/obiekty inżynierskie (szt./m) Dotychczasowe nakłady program KFD 2009
ogółem w tym: 2008 r. środki KFD ogółem budżet inne **) ogółem
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Plan ogółem, w tym: 3.124.984,7 1.458.154,4 3.095.342,9 1.599.526,5 8.210,0 4.703.079,4
I. AUTOSTRADY 1.310.400,4 777.796,2 150.756,9 1.599.526,5 8.210,0 1.758.493,4
1 Budowa autostrady A2 węzeł

"Stryków II" - węzeł

"Stryków I" wraz z łącznikiem do drogi Nr 14

2007

2010

190.691,2 km

4,6

161.599,2 135.006,7 27.844,7 27.844,7
2 Budowa autostrady A1 Sośnica - Gorzyczki 2005

2011

3.554.619,8 km

47,8

1.003.107,4 596.847,0 52.912,2 1.599.526,5 8.210,0 1.660.648,7
3 Budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa *) 2009

2012

5.773.584,1 km

91

145.693,8 45.942,5 70.000,0 70.000,0
II. DROGI EKSPRESOWE 186.940,3 52.528,1 338.586,0 0,0 0,0 338.586,0
4 Budowa dróg S5 i S10 Bydgoszcz - Stryszek i Białe Błota 2004

2010

547.614,0 km

15,9

186.940,3 52.528,1 338.586,0 338.586,0
III. WZMOCNIENIA I REHABILITACJA 1.627.644,0 627.830,1 540.000,0 0,0 0,0 540.000,0
5 Wzmocnienia i rehabilitacja 2006

2009

2.316.000,0 km

308

1.627.644,0 627.830,1 540.000,0 540.000,0
IV. Dofinansowanie nabywania nieruchomości pod drogi krajowe, prace przygotowawcze pod drogowe projekty inwestycyjne, w tym m.in.: prace przygotowawcze do budowy systemu elektronicznej opłaty drogowej, usługi doradcze dla tych projektów oraz dla zadań zakończonych, regulacja stanów prawnych nieruchomości, wykonanie dokumentacji i pomiarów dla ochrony środowiska, instalacja urządzeń ochrony środowiska, opłaty za korzystanie ze środowiska oraz nadzory gwarancyjne i pogwarancyjne 50.000,0 50.000,0
V. Zadania ujęte w kredytach Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach "Projektu Budowy Autostrad w Polsce" 2.016.000,0 2.016.000,0

*) Dotychczasowe nakłady wskazane w lp. 3 dotyczą wydatków przedinwestycyjnych (nieujętych w wartości kosztorysowej) na pozyskanie gruntów w 2007 i 2008 r. w kwocie 143.429,5 tys. zł oraz w 2007 r. na prace archeologiczne i dokumentację w wysokości 2.264,3 tys. zł.

**) Inne: środki Funduszu Spójności (FS) NA A1 Sośnica-Gorzyczki - 8.210,8 tys. zł, w tym: FS - 67,8 tys. zł, odsetki FS - 8.143,0 tys. zł.

Część 2

Przewidywana wysokość pożyczek lub kredytów wymaganych do zaciągnięcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub emisji obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2009, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań rzeczowych określonych w części 1

W roku 2009 planowane jest:

1) wyemitowanie obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego na łączną kwotę do 600 mln zł, zabezpieczonych gwarancją Skarbu Państwa;

2) uruchomienie przez Bank Gospodarstwa Krajowego pozostałej części pierwszego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego udzielonego na podstawie umowy finansowej "Projekt Budowy Autostrad w Polsce - A" pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w wysokości 280 mln euro;

3) zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego drugiego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach "Projektu Budowy Autostrad w Polsce" na podstawie umowy finansowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego do wysokości 200 mln euro.

W roku 2009 planowane jest ponadto zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytów lub emisja obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie wymaganym do finansowania zadania pod nazwą "Budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa" w latach 2009-2012.

Część 3

Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad

1. Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad:

1 A1 Gdańsk - Grudziądz

(węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy)

w trakcie realizacji przez spółkę Gdańsk Transport Company S.A. na podstawie Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1, zawartej w dniu 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. i umową z dnia 28 lipca 2005 r.1)
2 A1 Grudziądz - Toruń

(węzeł Nowe Marzy - węzeł Czerniewice)

Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A12) zawarta w dniu 30 września 2008 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A.
3 A1 Stryków - Pyrzowice Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady Płatnej A1 zawarta w dniu 22 stycznia 2009 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury ze spółką Autostrada Południe S.A.
4 A2 Świecko - Nowy Tomyśl Umowa zawarta w dniu 30 sierpnia 2008 r. na realizację II odcinka przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A.; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, planowane jest do końca I kwartału 2009 r.
5 A2 Stryków - Konotopa realizowany III etap postępowania przetargowego.

2. W 2009 r. przewiduje się wypłatę z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości do 264 mln zł dla spółki Gdańsk Transport Company S.A. w związku z eksploatacją autostrady A1 odcinek Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy) z tytułu wynagrodzenia za dostępność oraz z tytułu dopłat pokrywających różnicę pomiędzy gwarantowanym przychodem z opłat określonym w umowie, o której mowa w poz. 1 tabeli w pkt 1, a przychodem z opłat za przejazd pobieranych przez spółkę.

Część 4

Łączna kwota przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa

Na rok 2009 w Krajowym Funduszu Drogowym zwiększa się rezerwę utworzoną w poprzednim okresie programowania do wysokości 193 mln zł jako zabezpieczenie środków na wypłaty z tytułu:

1) zdarzeń odszkodowawczych określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad oraz

2) innych płatności na rzecz spółek, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad.

Część 5

Zakres i termin gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego wynikających z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady

1. W dniu 26 lipca 2005 r. Rada Ministrów uchwałą nr 194/2005 udzieliła gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację autostrady A1 zawartej dnia 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury oraz Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r., zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. dla odcinka autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy).

Uchwała Rady Ministrów nr 194/2005 objęła gwarancją Skarbu Państwa wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. przeznaczone na spłatę kredytów zaciąganych przez spółkę na realizację budowy, według zgodnej z umową następującej specyfikacji:

Kredytodawca Zakres kredytu Zakres gwarancji Termin gwarancji
Europejski Bank Inwestycyjny 500 mln euro 600 mln euro 31 stycznia 2040 r.
Nordycki Bank Inwestycyjny 140 mln euro 168 mln euro 31 stycznia 2040 r.

Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 768 mln euro dla odcinka autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz (węzeł Rusocin - węzeł Nowe Marzy).

2. W 2009 r. przewiduje się udzielenie gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 30 września 2008 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., stanowiącej zmienioną i ujednoliconą Umowę o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 31 sierpnia 2004 r., zmienioną umowami z dnia 17 lutego 2005 r. i 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r. oraz zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. ("Umowa Koncesyjna") - w odniesieniu do Etapu II (zaprojektowanie, budowa, finansowanie i eksploatacja odcinka autostrady A1 Grudziądz - Toruń, węzeł Nowe Marzy - węzeł Czerniewice).

Przewiduje się, że gwarancją Skarbu Państwa, zgodnie z Umową Koncesyjną (§ 66.3), zostaną objęte wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie Wynagrodzenia Podstawowego w odniesieniu do Etapu II oraz Zobowiązań z umów o finansowanie Etapu II (Gdańsk Transport Company S.A. w dniu 12 grudnia 2008 r. zawarła Umowy o Finansowanie z: Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym, AB Svensk ExportKredit (publ), dalej zwanych "Bankami"), stanowiących zgodnie z Umową Koncesyjną kwoty w wysokości koniecznej do całkowitej spłaty wszystkich zobowiązań Gdańsk Transport Company S.A. wobec Banków. Przewiduje się, że wszelkie prawa wynikające z gwarancji Skarbu Państwa będą zbywalne i zostaną przelane przez Gdańsk Transport Company S.A. na Banki zgodnie z postanowieniami Umowy Przelewu Gwarancji Skarbu Państwa, która byłaby zawarta pomiędzy Gdańsk Transport Company S.A. oraz Bankami.

Maksymalne kwoty gwarancji nie przekroczą wskazanych poniżej limitów:

Kredytodawca Zakres kredytu Zakres gwarancji Termin gwarancji
Europejski Bank Inwestycyjny 575.000.000 euro 690.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.
Nordycki Bank Inwestycyjny 150.000.000 euro 180.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.
AB Svensk ExportKredit (publ) 345.000.000 euro 414.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.

Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 1.284.000.000 euro w odniesieniu do Etapu II.

______

1) Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A. zawarta w dniu 31 sierpnia 2004 r., zmieniona umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednolicona umową z dnia 30 września 2008 r., zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.

2) Zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.

1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 marca 2009 r. (Dz.U.09.55.452) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 marca 2009 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 2009 r. (Dz.U.09.75.637) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2009 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.30.191

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009.
Data aktu: 10/02/2009
Data ogłoszenia: 25/02/2009
Data wejścia w życie: 25/02/2009, 01/01/2009