Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 kwietnia 2006 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, w tym formę, sposób i terminy wykonywania czynności związanych z przeprowadzaniem kontroli oraz wydawaniem zaleceń na podstawie wyników kontroli.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym;
2)
Komisji - należy przez to rozumieć Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
3)
zarządzającym kontrolę - należy przez to rozumieć dyrektora lub zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej urzędu Komisji, do zadań której należy przeprowadzanie kontroli;
4)
kontrolowanym - należy przez to rozumieć podmiot podlegający kontroli, wymieniony w art. 26 ust. 1 ustawy;
5)
czynnościach kontrolnych - należy przez to rozumieć czynności podejmowane przez kontrolerów w trakcie przeprowadzania kontroli.
§  3.
Zarządzający kontrolę, w przypadkach uzasadnionych charakterem kontroli, może, nie wcześniej niż na 3 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli, pisemnie powiadomić o tym kontrolowanego, wskazując przedmiot i zakres kontroli, celem umożliwienia kontrolowanemu sprawnego zgromadzenia lub przygotowania dokumentów i zebrania innych danych i informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym zapewnienia obecności, w trakcie przeprowadzania kontroli, osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego.
§  4.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymację lub dokument potwierdzający tożsamość okazuje się, przed podjęciem czynności kontrolnych, osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego oraz niezwłocznie informuje się tę osobę o prawach i obowiązkach kontrolowanego, a także poucza o skutkach prawnych utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz o odpowiedzialności za złożenie nieprawdziwych wyjaśnień lub zatajenie prawdy.
2.
O dokonaniu pouczenia, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się wzmiankę na okazanym upoważnieniu. Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego potwierdza własnoręcznym podpisem odebranie pouczenia.
3.
W przypadku odmowy potwierdzenia odebrania pouczenia, o którym mowa w ust. 2, wzmiankę o tym umieszcza się na okazanym upoważnieniu, z podaniem przyczyn odmowy.
4.
Na żądanie osoby, której okazano upoważnienie, kontrolerzy pozostawiają kopię upoważnienia, co osoba ta potwierdza na oryginale upoważnienia.
5.
W przypadku nieobecności osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub jeżeli pomimo jej obecności, osoba ta jest niedostępna ze względów uzasadnionych okolicznościami, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli może być okazane w pierwszej kolejności kierownikowi jednostki organizacyjnej kontrolowanego, z której zadaniami zakres kontroli jest związany, lub jego zastępcy, albo osobie zatrudnionej na stanowisku kierownika komórki nadzoru wewnętrznego kontrolowanego lub na samodzielnym stanowisku do spraw nadzoru wewnętrznego, lub na stanowisku o zbliżonym do wymienionych stanowisk zakresie obowiązków, a w dalszej kolejności innemu pracownikowi kontrolowanego lub osobie czynnej w miejscu kontroli.
§  5.
1.
Na żądanie kontrolera, w terminie określonym w żądaniu, osoby wchodzące w skład statutowych organów kontrolowanego lub osoby pozostające z kontrolowanym w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze:
1)
sporządzają i przekazują, na koszt kontrolowanego, kopie dokumentów lub innych nośników informacji;
2)
udzielają pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2.
Kopie dokumentów i innych nośników informacji, podlegających badaniu w trakcie przeprowadzania kontroli, kontrolerzy mogą sporządzać samodzielnie, zgodnie z art. 32 ust. 6 zdanie drugie ustawy.
3.
Kontrolerzy mogą żądać od kontrolowanego sporządzenia zestawień określonych danych i informacji na podstawie tych dokumentów i nośników, wyznaczając odpowiedni termin do ich przekazania.
4.
Z przekazania kontrolerowi materiałów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3, oraz pobrania materiałów, o których mowa w ust. 2, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba przekazująca materiały podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
5.
W przypadku odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 4, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
6.
Przeprowadzenie kontroli nie powinno, w miarę możliwości, zakłócać wykonywania zadań kontrolowanego.
§  6.
1.
Jeżeli sporządzenie materiałów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, jest utrudnione w trakcie przeprowadzanych czynności kontrolnych w siedzibie lub jednostkach organizacyjnych kontrolowanego z przyczyn obiektywnych, kontroler może w formie pisemnej wskazać sposób i termin dostarczenia dokumentów przez kontrolowanego kontrolerom. W takim przypadku kontrolowany dołącza spis materiałów wraz z liczbą przekazanych kart, parafuje każdą stronę spisu oraz przekazanych materiałów, poświadcza za zgodność z oryginałem kopie dokumentów lub innych nośników informacji, w sposób określony w § 7 ust. 2 i 3, oraz numeruje je.
2.
Z przekazania materiałów, o których mowa w ust. 1, nie sporządza się protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 4.
§  7.
1.
Informacje pisemne, sporządzane przez kontrolowanego na potrzeby przeprowadzanej kontroli, powinny być podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia. W przypadku odmowy ich podpisania kontroler sporządza stosowną adnotację na protokole przekazania materiałów.
2.
Zgodność z oryginałem kopii dokumentów potwierdza osoba uprawniona do reprezentowania kontrolowanego lub pozostająca z kontrolowanym w stosunku pracy.
3.
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera klauzulę "za zgodność z oryginałem" i podpis osoby dokonującej potwierdzenia. Zgodność z oryginałem kopii danych umieszczonych w systemach informatycznych lub kopie danych utrwalonych na nośnikach informacji innych niż dokumenty potwierdza się na piśmie, ze wskazaniem zawartości nośnika oraz jego rodzaju.
§  8.
1.
Z odebrania ustnych wyjaśnień sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba składająca ustne wyjaśnienia podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
2.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez osobę składającą ustne wyjaśnienia, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
3.
Wyjaśnienia udzielane ustnie przez osoby, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy, mogą być utrwalane przy wykorzystaniu urządzenia rejestrującego, po uprzednim poinformowaniu osoby składającej wyjaśnienia. W czynnościach ma prawo uczestniczyć osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
§  9.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
firmę (nazwę) i adres kontrolowanego;
2)
wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanego, objętych kontrolą;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów;
4)
numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmiankę o jego zmianach;
5)
określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w toku kontroli;
8)
wzmiankę o pouczeniu, o którym mowa w § 4 ust. 1;
9)
opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenia dotyczące stanu faktycznego, ze wskazaniem dokumentów lub innych informacji i materiałów, na jakich ustalenia te zostały oparte, jak również opis stwierdzonych nieprawidłowości, ich zakresu i przyczyn;
10)
wykaz materiałów zgromadzonych w toku kontroli, z podaniem nazwy każdego z nich;
11)
miejsce i datę sporządzenia protokołu kontroli;
12)
wzmiankę o udzieleniu zaleceń w trybie art. 36 ust. 6 ustawy.
2.
Materiałami, o których mowa w ust. 1 pkt 10, są w szczególności:
1)
protokoły sporządzone w toku kontroli;
2)
pisemne oświadczenia i wyjaśnienia;
3)
zarządzenia Przewodniczącego Komisji wydane w toku kontroli;
4)
spis materiałów, przekazanych w trybie § 6 ust. 1.
§  10.
1.
Po sporządzeniu protokołu kontroli, w dwóch egzemplarzach, kontroler parafuje każdą jego stronę oraz podpisuje protokół.
2.
Jeden egzemplarz protokołu oraz, dodatkowo, jego kopię doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
3.
Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego podpisuje protokół kontroli i jego kopię, jak również parafuje każdą ich stronę, a następnie przekazuje podpisaną kopię do Komisji, w terminie 14 dni od doręczenia protokołu, z zastrzeżeniem ust. 5-7.
4.
W przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy, bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się następnego dnia po dniu otrzymania przez kontrolowanego aneksu lub stanowiska, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy.
5.
Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego może odmówić podpisania protokołu kontroli, wyjaśniając na piśmie przyczyny odmowy. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 3, odmowę podpisania protokołu kontroli uważa się za dokonaną z upływem ostatniego dnia tego terminu, chyba że kontrolowany zgłosi zastrzeżenia do protokołu kontroli.
6.
Kontroler umieszcza na egzemplarzu protokołu kontroli, który otrzymuje Komisja, wzmiankę o odmowie jego podpisania, załączając wyjaśnienia, o których mowa w ust. 5, jeżeli zostały złożone.
7.
Odmowa podpisania protokołu kontroli nie zwalnia kontrolowanego z wykonania zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o czym zarządzający kontrolę pisemnie informuje kontrolowanego.
§  11.
1.
Zmiany protokołu w formie aneksu, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy, doręcza się kontrolowanemu w sposób określony w § 10 ust. 2. Przepisy § 10 ust. 3 i 5-7 stosuje się odpowiednio.
2.
Stanowisko, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 2 ustawy, oraz w przypadku zgłoszenia zaleceń usunięcia przez kontrolowanego nieprawidłowości stwierdzonych na podstawie wyników kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
§  12.
1.
Aneks do protokołu kontroli zawiera w szczególności dane, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-5, oraz wskazanie zakresu zmiany protokołu kontroli.
2.
Po doręczeniu protokołu kontroli lub aneksu do protokołu nie dokonuje się w nich żadnych poprawek i dopisków, z wyjątkiem dotyczących odmowy podpisania przez kontrolowanego protokołu lub aneksu do protokołu.
3.
Kontroler dokonuje sprostowania oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych. Zarządzający kontrolę niezwłocznie pisemnie informuje kontrolowanego o dokonanych sprostowaniach.
§  13.
Do dokumentacji dotyczącej przeprowadzonej kontroli dołącza się:
1)
protokół kontroli wraz z materiałami, o których mowa w § 9 ust. 2;
2)
materiały, na których zostały utrwalone dane z systemu informatycznego kontrolowanego;
3)
nośnik, na którym zostały utrwalone ustne wyjaśnienia, w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3;
4)
treść zastrzeżeń - w przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli;
5)
stanowisko albo aneks, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy;
6)
treść zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o ile zostały zgłoszone;
7)
informację o sposobie uwzględnienia zaleceń, o której mowa w art. 36 ust. 8 ustawy.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 2006 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów, których działalność podlega nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Dz. U. Nr 94, poz. 903), które utraciło moc zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.68.485

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Data aktu: 13/04/2006
Data ogłoszenia: 24/04/2006
Data wejścia w życie: 25/04/2006