Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 kwietnia 2006 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, w tym formę, sposób i terminy wykonywania czynności związanych z przeprowadzaniem kontroli oraz wydawaniem zaleceń na podstawie wyników kontroli.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym;
2)
Komisji - należy przez to rozumieć Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
3)
zarządzającym kontrolę - należy przez to rozumieć dyrektora lub zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej urzędu Komisji, do zadań której należy przeprowadzanie kontroli;
4)
kontrolowanym - należy przez to rozumieć podmiot podlegający kontroli, wymieniony w art. 26 ust. 1 ustawy;
5)
czynnościach kontrolnych - należy przez to rozumieć czynności podejmowane przez kontrolerów w trakcie przeprowadzania kontroli.
§  3.
Zarządzający kontrolę, w przypadkach uzasadnionych charakterem kontroli, może, nie wcześniej niż na 3 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli, pisemnie powiadomić o tym kontrolowanego, wskazując przedmiot i zakres kontroli, celem umożliwienia kontrolowanemu sprawnego zgromadzenia lub przygotowania dokumentów i zebrania innych danych i informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym zapewnienia obecności, w trakcie przeprowadzania kontroli, osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego.
§  4.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymację lub dokument potwierdzający tożsamość okazuje się, przed podjęciem czynności kontrolnych, osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego oraz niezwłocznie informuje się tę osobę o prawach i obowiązkach kontrolowanego, a także poucza o skutkach prawnych utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz o odpowiedzialności za złożenie nieprawdziwych wyjaśnień lub zatajenie prawdy.
2.
O dokonaniu pouczenia, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się wzmiankę na okazanym upoważnieniu. Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego potwierdza własnoręcznym podpisem odebranie pouczenia.
3.
W przypadku odmowy potwierdzenia odebrania pouczenia, o którym mowa w ust. 2, wzmiankę o tym umieszcza się na okazanym upoważnieniu, z podaniem przyczyn odmowy.
4.
Na żądanie osoby, której okazano upoważnienie, kontrolerzy pozostawiają kopię upoważnienia, co osoba ta potwierdza na oryginale upoważnienia.
5.
W przypadku nieobecności osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub jeżeli pomimo jej obecności, osoba ta jest niedostępna ze względów uzasadnionych okolicznościami, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli może być okazane w pierwszej kolejności kierownikowi jednostki organizacyjnej kontrolowanego, z której zadaniami zakres kontroli jest związany, lub jego zastępcy, albo osobie zatrudnionej na stanowisku kierownika komórki nadzoru wewnętrznego kontrolowanego lub na samodzielnym stanowisku do spraw nadzoru wewnętrznego, lub na stanowisku o zbliżonym do wymienionych stanowisk zakresie obowiązków, a w dalszej kolejności innemu pracownikowi kontrolowanego lub osobie czynnej w miejscu kontroli.
§  5.
1.
Na żądanie kontrolera, w terminie określonym w żądaniu, osoby wchodzące w skład statutowych organów kontrolowanego lub osoby pozostające z kontrolowanym w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze:
1)
sporządzają i przekazują, na koszt kontrolowanego, kopie dokumentów lub innych nośników informacji;
2)
udzielają pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2.
Kopie dokumentów i innych nośników informacji, podlegających badaniu w trakcie przeprowadzania kontroli, kontrolerzy mogą sporządzać samodzielnie, zgodnie z art. 32 ust. 6 zdanie drugie ustawy.
3.
Kontrolerzy mogą żądać od kontrolowanego sporządzenia zestawień określonych danych i informacji na podstawie tych dokumentów i nośników, wyznaczając odpowiedni termin do ich przekazania.
4.
Z przekazania kontrolerowi materiałów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3, oraz pobrania materiałów, o których mowa w ust. 2, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba przekazująca materiały podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
5.
W przypadku odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 4, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
6.
Przeprowadzenie kontroli nie powinno, w miarę możliwości, zakłócać wykonywania zadań kontrolowanego.
§  6.
1.
Jeżeli sporządzenie materiałów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, jest utrudnione w trakcie przeprowadzanych czynności kontrolnych w siedzibie lub jednostkach organizacyjnych kontrolowanego z przyczyn obiektywnych, kontroler może w formie pisemnej wskazać sposób i termin dostarczenia dokumentów przez kontrolowanego kontrolerom. W takim przypadku kontrolowany dołącza spis materiałów wraz z liczbą przekazanych kart, parafuje każdą stronę spisu oraz przekazanych materiałów, poświadcza za zgodność z oryginałem kopie dokumentów lub innych nośników informacji, w sposób określony w § 7 ust. 2 i 3, oraz numeruje je.
2.
Z przekazania materiałów, o których mowa w ust. 1, nie sporządza się protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 4.
§  7.
1.
Informacje pisemne, sporządzane przez kontrolowanego na potrzeby przeprowadzanej kontroli, powinny być podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia. W przypadku odmowy ich podpisania kontroler sporządza stosowną adnotację na protokole przekazania materiałów.
2.
Zgodność z oryginałem kopii dokumentów potwierdza osoba uprawniona do reprezentowania kontrolowanego lub pozostająca z kontrolowanym w stosunku pracy.
3.
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera klauzulę "za zgodność z oryginałem" i podpis osoby dokonującej potwierdzenia. Zgodność z oryginałem kopii danych umieszczonych w systemach informatycznych lub kopie danych utrwalonych na nośnikach informacji innych niż dokumenty potwierdza się na piśmie, ze wskazaniem zawartości nośnika oraz jego rodzaju.
§  8.
1.
Z odebrania ustnych wyjaśnień sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba składająca ustne wyjaśnienia podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
2.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez osobę składającą ustne wyjaśnienia, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
3.
Wyjaśnienia udzielane ustnie przez osoby, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy, mogą być utrwalane przy wykorzystaniu urządzenia rejestrującego, po uprzednim poinformowaniu osoby składającej wyjaśnienia. W czynnościach ma prawo uczestniczyć osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
§  9.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
firmę (nazwę) i adres kontrolowanego;
2)
wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanego, objętych kontrolą;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów;
4)
numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmiankę o jego zmianach;
5)
określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w toku kontroli;
8)
wzmiankę o pouczeniu, o którym mowa w § 4 ust. 1;
9)
opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenia dotyczące stanu faktycznego, ze wskazaniem dokumentów lub innych informacji i materiałów, na jakich ustalenia te zostały oparte, jak również opis stwierdzonych nieprawidłowości, ich zakresu i przyczyn;
10)
wykaz materiałów zgromadzonych w toku kontroli, z podaniem nazwy każdego z nich;
11)
miejsce i datę sporządzenia protokołu kontroli;
12)
wzmiankę o udzieleniu zaleceń w trybie art. 36 ust. 6 ustawy.
2.
Materiałami, o których mowa w ust. 1 pkt 10, są w szczególności:
1)
protokoły sporządzone w toku kontroli;
2)
pisemne oświadczenia i wyjaśnienia;
3)
zarządzenia Przewodniczącego Komisji wydane w toku kontroli;
4)
spis materiałów, przekazanych w trybie § 6 ust. 1.
§  10.
1.
Po sporządzeniu protokołu kontroli, w dwóch egzemplarzach, kontroler parafuje każdą jego stronę oraz podpisuje protokół.
2.
Jeden egzemplarz protokołu oraz, dodatkowo, jego kopię doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
3.
Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego podpisuje protokół kontroli i jego kopię, jak również parafuje każdą ich stronę, a następnie przekazuje podpisaną kopię do Komisji, w terminie 14 dni od doręczenia protokołu, z zastrzeżeniem ust. 5-7.
4.
W przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy, bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się następnego dnia po dniu otrzymania przez kontrolowanego aneksu lub stanowiska, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy.
5.
Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego może odmówić podpisania protokołu kontroli, wyjaśniając na piśmie przyczyny odmowy. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 3, odmowę podpisania protokołu kontroli uważa się za dokonaną z upływem ostatniego dnia tego terminu, chyba że kontrolowany zgłosi zastrzeżenia do protokołu kontroli.
6.
Kontroler umieszcza na egzemplarzu protokołu kontroli, który otrzymuje Komisja, wzmiankę o odmowie jego podpisania, załączając wyjaśnienia, o których mowa w ust. 5, jeżeli zostały złożone.
7.
Odmowa podpisania protokołu kontroli nie zwalnia kontrolowanego z wykonania zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o czym zarządzający kontrolę pisemnie informuje kontrolowanego.
§  11.
1.
Zmiany protokołu w formie aneksu, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy, doręcza się kontrolowanemu w sposób określony w § 10 ust. 2. Przepisy § 10 ust. 3 i 5-7 stosuje się odpowiednio.
2.
Stanowisko, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 2 ustawy, oraz w przypadku zgłoszenia zaleceń usunięcia przez kontrolowanego nieprawidłowości stwierdzonych na podstawie wyników kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
§  12.
1.
Aneks do protokołu kontroli zawiera w szczególności dane, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-5, oraz wskazanie zakresu zmiany protokołu kontroli.
2.
Po doręczeniu protokołu kontroli lub aneksu do protokołu nie dokonuje się w nich żadnych poprawek i dopisków, z wyjątkiem dotyczących odmowy podpisania przez kontrolowanego protokołu lub aneksu do protokołu.
3.
Kontroler dokonuje sprostowania oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych. Zarządzający kontrolę niezwłocznie pisemnie informuje kontrolowanego o dokonanych sprostowaniach.
§  13.
Do dokumentacji dotyczącej przeprowadzonej kontroli dołącza się:
1)
protokół kontroli wraz z materiałami, o których mowa w § 9 ust. 2;
2)
materiały, na których zostały utrwalone dane z systemu informatycznego kontrolowanego;
3)
nośnik, na którym zostały utrwalone ustne wyjaśnienia, w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3;
4)
treść zastrzeżeń - w przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli;
5)
stanowisko albo aneks, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy;
6)
treść zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o ile zostały zgłoszone;
7)
informację o sposobie uwzględnienia zaleceń, o której mowa w art. 36 ust. 8 ustawy.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 2006 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów, których działalność podlega nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Dz. U. Nr 94, poz. 903), które utraciło moc zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.68.485

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Data aktu: 13/04/2006
Data ogłoszenia: 24/04/2006
Data wejścia w życie: 25/04/2006