united kingdom
ukraine

Tryb wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 2 marca 2005 r.
w sprawie trybu wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe

Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178, z 2003 r. Nr 228, poz. 2260 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa tryb wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej "Prezesem NBP", kontroli w zakresie określonym ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe, zwaną dalej "ustawą", obejmującym:
1)
udzielone przez Prezesa NBP zezwolenia dewizowe,
2)
działalność kantorową,
3)
wykonywanie przez rezydentów, dokonujących obrotu dewizowego z zagranicą, obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu, zwanemu dalej "NBP", danych w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej,
4)
czynności wykonywane przez uprawnione banki w związku z pośrednictwem w dokonywaniu przez rezydentów przekazów pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju z nierezydentami, a także przy dokonywaniu przez nierezydentów przekazów gotówkowych za granicę, wpłat gotówkowych na ich własne rachunki bankowe oraz rachunki bankowe innych nierezydentów

- zwanej dalej "kontrolą".

Rozdział  2

Czynności kontrolne

§  2.
1.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanej jednostki lub w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP, po okazaniu legitymacji służbowej i doręczeniu upoważnienia do jej przeprowadzenia.
2.
Upoważnienie doręcza się osobiście kierownikowi kontrolowanej jednostki, w przypadku kontroli w jej siedzibie, albo jako załącznik do pisma, o którym mowa w § 3 ust. 2, w przypadku kontroli w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP.
§  3.
1.
Przedmiotem kontroli przeprowadzanej w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP jest dokumentacja dostarczona przez kontrolowaną jednostkę.
2.
Dyrektor jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub jego zastępca mogą wystąpić z pismem do kierownika kontrolowanej jednostki z żądaniem zgłoszenia się osobiście lub oddelegowania upoważnionego pracownika albo przesłania określonych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w wyznaczonym terminie.
3.
Pismo, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki;
2)
zakres kontroli;
3)
określenie żądanych dokumentów lub wyjaśnień;
4)
termin i sposób dostarczenia żądanych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w formie korespondencyjnej lub przez osobę upoważnioną, w formie pisemnej, do reprezentowania kontrolowanej jednostki;
5)
podpis i pieczątkę dyrektora jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub jego zastępcy.
§  4.
1.
Kontrola wykonywana w siedzibie kontrolowanej jednostki jest przeprowadzana jednocześnie przez co najmniej dwóch pracowników NBP, zwanych dalej "kontrolerami".
2.
Kontrola wykonywana w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP może być przeprowadzana przez jednego kontrolera.
§  5.
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§  6.
Dokumenty sporządzane przez kontrolowaną jednostkę na potrzeby kontroli powinny być opatrzone stosownymi pieczątkami oraz podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia.
§  7.
1.
W przypadku konieczności przerwania kontroli, kontrolerzy przekazują kierownikowi kontrolowanej jednostki pisemną informację o jej przerwaniu, w której wyznaczają termin i warunki jej ponownego podjęcia.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, podpisują kierownik kontrolowanej jednostki oraz kontrolerzy.

Rozdział  3

Ustalenia z kontroli i ich dokumentowanie

§  8.
Kontrolerzy informują kierownika kontrolowanej jednostki o istotnych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli, wskazując na potrzebę niezwłocznego podjęcia działań w celu ich usunięcia.
§  9.
Protokół i sprawozdanie, o których mowa w art. 36 ustawy, powinny:
1)
zawierać zwięzły opis wyników kontroli;
2)
wskazywać przepisy prawne oraz warunki zawarte w zezwoleniu dewizowym, które zostały naruszone;
3)
stanowić podstawę do sformułowania wniosków pokontrolnych i zaleceń.
§  10.
Protokół i sprawozdanie powinny ponadto zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu oraz adres jej siedziby;
2)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby udzielającej upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz datę wystawienia upoważnienia;
3)
imię i nazwisko kontrolera lub kontrolerów;
4)
określenie zakresu kontroli;
5)
określenie okresu objętego kontrolą oraz datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
6)
listę osób udzielających wyjaśnień w trakcie kontroli;
7)
określenie dokumentów, na podstawie których przeprowadzono kontrolę;
8)
wykaz załączników stanowiących część składową sprawozdania lub protokołu;
9)
adnotację o przekazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki jednego egzemplarza protokołu albo sprawozdania;
10)
pouczenie o prawie i trybie składania przez kontrolowaną jednostkę zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole lub sprawozdaniu;
11)
imiona i nazwiska członków organu zarządzającego kontrolowanej jednostki, w przypadku osób prawnych.
§  11.
Kopie dokumentów źródłowych, zestawienia, obliczenia oraz wyjaśnienia i oświadczenia, na podstawie których kontrolerzy dokonali ustaleń w toku przeprowadzonej kontroli, stanowią załączniki do protokołu albo sprawozdania z kontroli.
§  12.
1.
Kontrolerzy przekazują protokół kierownikowi kontrolowanej jednostki wraz z pismem określającym termin jego podpisania, który nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia doręczenia protokołu.
2.
Protokół podpisuje się w siedzibie kontrolowanej jednostki albo w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę.
3.
Protokół opatrzony pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po jego odczytaniu, podpisują, parafując każdą ze stron, kontrolerzy, pod imiennymi pieczątkami określającymi ich stanowiska służbowe, oraz przedstawiciel kontrolowanej jednostki, pod pieczątkami firmową i imienną.
§  13.
1.
Sprawozdanie podpisuje się w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę.
2.
Sprawozdanie opatrzone pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po uprzednim parafowaniu każdej ze stron, podpisuje kontroler pod imienną pieczątką określającą również jego stanowisko służbowe.

Rozdział  4

Postępowanie pokontrolne

§  14.
W przypadku stwierdzenia w toku kontroli rażącego naruszenia:
1)
przepisów prawa lub warunków udzielonego zezwolenia dewizowego, kontrolerzy występują do Prezesa NBP albo dyrektora jednostki organizacyjnej NBP, który wydał zezwolenie dewizowe, o jego uchylenie;
2)
warunków wykonywania działalności kantorowej kontrolerzy występują do Prezesa NBP o wydanie decyzji o zakazie jej wykonywania.
§  15.
Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych, poinformować w formie pisemnej jednostkę organizacyjną NBP, wykonującą kontrolę, o działaniach podjętych w celu wykonania zaleceń pokontrolnych.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 września 2002 r. w sprawie trybu wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 154, poz. 1275 oraz z 2004 r. Nr 160, poz. 1668), które utraciło moc w dniu 22 lutego 2005 r. na podstawie art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.39.370

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.
Data aktu: 02/03/2005
Data ogłoszenia: 10/03/2005
Data wejścia w życie: 18/03/2005