Tryb wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 2 marca 2005 r.
w sprawie trybu wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe

Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178, z 2003 r. Nr 228, poz. 2260 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa tryb wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej "Prezesem NBP", kontroli w zakresie określonym ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe, zwaną dalej "ustawą", obejmującym:
1)
udzielone przez Prezesa NBP zezwolenia dewizowe,
2)
działalność kantorową,
3)
wykonywanie przez rezydentów, dokonujących obrotu dewizowego z zagranicą, obowiązku przekazywania Narodowemu Bankowi Polskiemu, zwanemu dalej "NBP", danych w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej,
4)
czynności wykonywane przez uprawnione banki w związku z pośrednictwem w dokonywaniu przez rezydentów przekazów pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju z nierezydentami, a także przy dokonywaniu przez nierezydentów przekazów gotówkowych za granicę, wpłat gotówkowych na ich własne rachunki bankowe oraz rachunki bankowe innych nierezydentów

- zwanej dalej "kontrolą".

Rozdział  2

Czynności kontrolne

§  2.
1.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanej jednostki lub w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP, po okazaniu legitymacji służbowej i doręczeniu upoważnienia do jej przeprowadzenia.
2.
Upoważnienie doręcza się osobiście kierownikowi kontrolowanej jednostki, w przypadku kontroli w jej siedzibie, albo jako załącznik do pisma, o którym mowa w § 3 ust. 2, w przypadku kontroli w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP.
§  3.
1.
Przedmiotem kontroli przeprowadzanej w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP jest dokumentacja dostarczona przez kontrolowaną jednostkę.
2.
Dyrektor jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub jego zastępca mogą wystąpić z pismem do kierownika kontrolowanej jednostki z żądaniem zgłoszenia się osobiście lub oddelegowania upoważnionego pracownika albo przesłania określonych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w wyznaczonym terminie.
3.
Pismo, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki;
2)
zakres kontroli;
3)
określenie żądanych dokumentów lub wyjaśnień;
4)
termin i sposób dostarczenia żądanych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w formie korespondencyjnej lub przez osobę upoważnioną, w formie pisemnej, do reprezentowania kontrolowanej jednostki;
5)
podpis i pieczątkę dyrektora jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub jego zastępcy.
§  4.
1.
Kontrola wykonywana w siedzibie kontrolowanej jednostki jest przeprowadzana jednocześnie przez co najmniej dwóch pracowników NBP, zwanych dalej "kontrolerami".
2.
Kontrola wykonywana w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP może być przeprowadzana przez jednego kontrolera.
§  5.
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§  6.
Dokumenty sporządzane przez kontrolowaną jednostkę na potrzeby kontroli powinny być opatrzone stosownymi pieczątkami oraz podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia.
§  7.
1.
W przypadku konieczności przerwania kontroli, kontrolerzy przekazują kierownikowi kontrolowanej jednostki pisemną informację o jej przerwaniu, w której wyznaczają termin i warunki jej ponownego podjęcia.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, podpisują kierownik kontrolowanej jednostki oraz kontrolerzy.

Rozdział  3

Ustalenia z kontroli i ich dokumentowanie

§  8.
Kontrolerzy informują kierownika kontrolowanej jednostki o istotnych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli, wskazując na potrzebę niezwłocznego podjęcia działań w celu ich usunięcia.
§  9.
Protokół i sprawozdanie, o których mowa w art. 36 ustawy, powinny:
1)
zawierać zwięzły opis wyników kontroli;
2)
wskazywać przepisy prawne oraz warunki zawarte w zezwoleniu dewizowym, które zostały naruszone;
3)
stanowić podstawę do sformułowania wniosków pokontrolnych i zaleceń.
§  10.
Protokół i sprawozdanie powinny ponadto zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu oraz adres jej siedziby;
2)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby udzielającej upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz datę wystawienia upoważnienia;
3)
imię i nazwisko kontrolera lub kontrolerów;
4)
określenie zakresu kontroli;
5)
określenie okresu objętego kontrolą oraz datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
6)
listę osób udzielających wyjaśnień w trakcie kontroli;
7)
określenie dokumentów, na podstawie których przeprowadzono kontrolę;
8)
wykaz załączników stanowiących część składową sprawozdania lub protokołu;
9)
adnotację o przekazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki jednego egzemplarza protokołu albo sprawozdania;
10)
pouczenie o prawie i trybie składania przez kontrolowaną jednostkę zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole lub sprawozdaniu;
11)
imiona i nazwiska członków organu zarządzającego kontrolowanej jednostki, w przypadku osób prawnych.
§  11.
Kopie dokumentów źródłowych, zestawienia, obliczenia oraz wyjaśnienia i oświadczenia, na podstawie których kontrolerzy dokonali ustaleń w toku przeprowadzonej kontroli, stanowią załączniki do protokołu albo sprawozdania z kontroli.
§  12.
1.
Kontrolerzy przekazują protokół kierownikowi kontrolowanej jednostki wraz z pismem określającym termin jego podpisania, który nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia doręczenia protokołu.
2.
Protokół podpisuje się w siedzibie kontrolowanej jednostki albo w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę.
3.
Protokół opatrzony pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po jego odczytaniu, podpisują, parafując każdą ze stron, kontrolerzy, pod imiennymi pieczątkami określającymi ich stanowiska służbowe, oraz przedstawiciel kontrolowanej jednostki, pod pieczątkami firmową i imienną.
§  13.
1.
Sprawozdanie podpisuje się w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę.
2.
Sprawozdanie opatrzone pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po uprzednim parafowaniu każdej ze stron, podpisuje kontroler pod imienną pieczątką określającą również jego stanowisko służbowe.

Rozdział  4

Postępowanie pokontrolne

§  14.
W przypadku stwierdzenia w toku kontroli rażącego naruszenia:
1)
przepisów prawa lub warunków udzielonego zezwolenia dewizowego, kontrolerzy występują do Prezesa NBP albo dyrektora jednostki organizacyjnej NBP, który wydał zezwolenie dewizowe, o jego uchylenie;
2)
warunków wykonywania działalności kantorowej kontrolerzy występują do Prezesa NBP o wydanie decyzji o zakazie jej wykonywania.
§  15.
Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych, poinformować w formie pisemnej jednostkę organizacyjną NBP, wykonującą kontrolę, o działaniach podjętych w celu wykonania zaleceń pokontrolnych.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 września 2002 r. w sprawie trybu wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 154, poz. 1275 oraz z 2004 r. Nr 160, poz. 1668), które utraciło moc w dniu 22 lutego 2005 r. na podstawie art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.39.370

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb wykonywania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.
Data aktu: 02/03/2005
Data ogłoszenia: 10/03/2005
Data wejścia w życie: 18/03/2005