Warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacja i sposób działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakres ich działalności obowiązkowej oraz zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 23 kwietnia 2003 r.
w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego

Na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli oraz placówek doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, a także zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego.
§  2.
Placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia", mogą być tworzone, przekształcane i likwidowane przez:
1)
jednostki samorządu terytorialnego,
2)
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
3)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
4)
osoby prawne lub fizyczne,

zwane dalej "organami prowadzącymi".

§  3.
1.
Publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa ich nazwę, rodzaj, cel, organ prowadzący, siedzibę i zasięg terytorialny.
2.
Placówka doskonalenia działa na podstawie statutu. Statut określa w szczególności:
1)
nazwę i rodzaj placówki doskonalenia;
2)
cele i zadania placówki doskonalenia;
3)
organizację placówki doskonalenia;
4)
tryb wprowadzania zmian w statucie;
5)
zasady finansowania placówki.
3.
Organ prowadzący placówkę doskonalenia:
1)
nadaje tej placówce statut, po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności statutu z prawem;
2)
zapewnia środki finansowe na jej utrzymanie oraz organizacyjne i kadrowe warunki do realizacji zadań statutowych;
3)
przesyła akt założycielski i statut placówki doskonalenia do wiadomości organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
4.
Wymóg uzyskania opinii, o której mowa w ust. 3 pkt 1, oraz przepisy ust. 3 pkt 3 nie dotyczą placówek o ogólnokrajowym zasięgu działania, dla których organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, oraz placówek doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, dla których organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanych dalej "centralnymi placówkami doskonalenia".
§  4.
1.
Tworzenie, przekształcanie i likwidowanie publicznej placówki doskonalenia przez jednostki samorządu terytorialnego wymaga uzyskania pozytywnej opinii właściwego dla siedziby placówki kuratora oświaty.
2.
Opinia, o której mowa w ust. 1, w przypadku tworzenia lub przekształcania publicznej placówki doskonalenia, dotyczy zgodności projektu aktu założycielskiego i statutu placówki doskonalenia z przepisami prawa, posiadania przez nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach oraz zapewnienia warunków do pełnej realizacji zadań statutowych.
3.
Wniosek o wydanie opinii jednostka samorządu terytorialnego składa co najmniej na 3 miesiące przed planowanym terminem utworzenia, przekształcenia lub likwidacji publicznej placówki doskonalenia.
4.
Do wniosku o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, w przypadku tworzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego publicznej placówki doskonalenia, dołącza się:
1)
projekt aktu założycielskiego;
2)
projekt statutu;
3)
dokumentację poświadczającą posiadanie warunków umożliwiających realizację zadań statutowych, w tym dane dotyczące:
a)
kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego osób przewidzianych do zatrudnienia w placówce,
b)
bazy dydaktycznej placówki.
5.
Do wniosku o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, w przypadku przekształcania publicznej placówki doskonalenia, stosuje się przepisy ust. 4 pkt 2 i 3.
§  5.
1.
Publiczna placówka doskonalenia może być zlikwidowana przez organ prowadzący, po zapewnieniu przez ten organ możliwości zakończenia rozpoczętych w likwidowanej placówce doskonalenia form doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2.
Organ prowadzący publiczną placówkę doskonalenia jest zobowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić właściwego kuratora oświaty o zamiarze i przyczynach likwidacji.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy centralnych placówek doskonalenia.
§  6.
1.
Publiczną placówką doskonalenia kieruje dyrektor.
2.
Stanowisko dyrektora publicznej placówki doskonalenia powierza organ prowadzący.
3.
Kandydata na stanowisko dyrektora wyłania się w drodze konkursu.
4.
Komisję konkursową powołuje organ prowadzący placówkę w składzie:
1)
dwóch przedstawicieli organu prowadzącego placówkę;
2)
dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3)
po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych;
4)
jeden nauczyciel zatrudniony w placówce, wyłoniony na zasadach określonych w statucie placówki doskonalenia.
5.
W przypadku centralnych placówek doskonalenia w skład komisji konkursowej wchodzą czterej przedstawiciele organu prowadzącego oraz osoby, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 4.
6.
Kandydat na stanowisko dyrektora powinien posiadać:
1)
kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia;
2)
stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
3)
co najmniej siedmioletni staż pracy pedagogicznej;
4)
przygotowanie z zakresu zarządzania, uzyskane w formie studiów magisterskich, wyższych studiów zawodowych lub studiów podyplomowych albo w formie kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą;
5)
zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym.
7.
Kandydatem na stanowisko dyrektora może być także nauczyciel akademicki posiadający co najmniej siedmioletni staż pracy jako nauczyciel akademicki oraz spełniający warunki określone w ust. 6 pkt 1, 4 i 5.
§  7.
W publicznej placówce doskonalenia mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych na zasadach określonych w statucie.
§  8.
1.
W publicznych placówkach doskonalenia mogą być zatrudnieni:
1)
nauczyciele:
a)
konsultanci,
b)
doradcy metodyczni;
2)
specjaliści niebędący nauczycielami.
2.
Na stanowiskach konsultantów mogą być zatrudnieni nauczyciele, którzy ukończyli kursy kwalifikacyjne przygotowujące do pracy edukatorskiej, oraz inni nauczyciele, posiadający:
1)
kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia;
2)
stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
3)
co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej.
3.
Na stanowiskach doradców metodycznych mogą być zatrudnieni nauczyciele spełniający warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3.
4.
Na stanowiskach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być zatrudnione osoby z wykształceniem wyższym, posiadające kompetencje niezbędne do realizacji zadań statutowych.
5.
W publicznych placówkach doskonalenia zatrudnia się ponadto pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracji i obsługi.
§  9.
W publicznych placówkach doskonalenia nie tworzy się rady pedagogicznej.
§  10.
Do obowiązkowych zadań centralnych placówek doskonalenia, dla których organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, zwany dalej "ministrem", należy:
1)
przygotowywanie ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli, opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz przygotowywanie kadry dla realizacji tych programów;
2)
realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli publicznych placówek doskonalenia, zakładów kształcenia nauczycieli oraz nadzoru pedagogicznego;
3)
współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli z partnerami krajowymi i zagranicznymi;
4)
współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi;
5)
tworzenie i rozwijanie ogólnokrajowego systemu informacji pedagogicznej;
6)
opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych oraz promowanie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym prowadzenie działalności wydawniczej;
7)
wspieranie oświaty polonijnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§  11.
Do obowiązkowych zadań centralnych placówek doskonalenia, dla których organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, należy:
1)
przygotowywanie programów doskonalenia zawodowego oraz opracowywanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli szkół artystycznych w zakresie przedmiotów artystycznych;
2)
współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół artystycznych z partnerami krajowymi i zagranicznymi;
3)
współpraca z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny w opracowywaniu priorytetów doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół artystycznych;
4)
organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym warsztatów, konferencji i seminariów dla nauczycieli poszczególnych specjalności oraz poszczególnych typów szkół artystycznych;
5)
wspieranie inicjatyw nauczycieli oraz wspomaganie samokształcenia i doskonalenia nauczycieli.
§  12.
Centralne placówki doskonalenia mogą realizować inne zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecone i finansowane przez ich organy prowadzące.
§  13.
1.
Samorząd województwa prowadzi publiczne placówki doskonalenia, zwane dalej "wojewódzkimi placówkami doskonalenia".
2.
Do obowiązkowych zadań wojewódzkich placówek doskonalenia należy:
1)
opracowywanie, we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, priorytetów doskonalenia zawodowego nauczycieli w województwie;
2)
przygotowywanie i realizacja, we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, programów doskonalenia i wsparcia doradców metodycznych;
3)
przygotowywanie i realizacja programów doskonalenia zawodowego dla dyrektorów szkół i placówek oraz pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły i placówki z terenu województwa, w zakresie zarządzania oświatą;
4)
organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji i seminariów dla nauczycieli poszczególnych specjalności oraz nauczycieli poszczególnych typów i rodzajów szkół i placówek;
5)
organizowanie działań na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny;
6)
współpraca z organami prowadzącymi szkoły i placówki w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
7)
organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli:
a)
przedmiotów zawodowych rzadkich specjalności,
b)
zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych;
8)
tworzenie i rozwijanie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej;
9)
wspieranie nowatorskich inicjatyw nauczycieli oraz wspomaganie samokształcenia i doskonalenia nauczycieli.
3.
Wojewódzkie placówki doskonalenia mogą realizować inne zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli powierzane przez organ prowadzący.
§  14.
Publiczne placówki doskonalenia prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego inne niż samorząd województwa realizują zadania z zakresu doskonalenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa metodycznego.
§  15.
Placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe między innymi poprzez:
1)
prace koncepcyjne dotyczące zakresu i sposobu organizowania form doskonalenia;
2)
udzielanie konsultacji;
3)
organizowanie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń uwzględniających specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczących ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych nauczyciela.
§  16.
1.
Placówki doskonalenia mogą za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem § 26 ust. 3, prowadzić dla nauczycieli kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
2.
Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego powinien zawierać:
1)
szczegółowy plan i program kursu odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu zatwierdzonym przez ministra oraz termin kursu;
2)
wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w planie kursu, wraz z informacjami o posiadanych przez nich kwalifikacjach;
3)
kryteria naboru uczestników, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;
4)
informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, gwarantujących prawidłową realizację zajęć.
3.
Placówka doskonalenia organizująca kursy kwalifikacyjne jest zobowiązana do:
1)
prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu;
2)
prowadzenia dokumentacji kursu, w tym dokumentacji potwierdzającej realizację poszczególnych zajęć;
3)
przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu, sprawozdania końcowego z realizacji kursu, nie później niż miesiąc po jego zakończeniu;
4)
prowadzenia rejestru organizowanych kursów i rejestru wydanych świadectw.
4.
Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
5.
Kursy kwalifikacyjne mogą prowadzić także, za zgodą ministra, zakłady kształcenia nauczycieli. Przepisy ust. 2-4 stosuje się.
§  17.
1.
Placówki doskonalenia mogą, za zgodą ministra, prowadzić dla nauczycieli kursy kwalifikacyjne przygotowujące do pracy edukatorskiej, po spełnieniu następujących warunków:
1)
przedstawieniu planu i programu, uwzględniającego w szczególności:
a)
wykaz przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów z zakresu metodyki nauczania dorosłych, w wymiarze co najmniej 160 godzin łącznie,
b)
odbycie przez uczestnika kursu zajęć praktycznych, w wymiarze co najmniej 60 godzin, w tym co najmniej 20 godzin zajęć podlegających hospitacji,
c)
przeprowadzenie samodzielnie przez uczestnika kursu różnych form kształcenia ustawicznego nauczycieli, w wymiarze co najmniej 60 godzin,
d)
złożenie przez uczestnika kursu egzaminu kwalifikacyjnego;
2)
zapewnieniu kadry szkoleniowej gwarantującej wysoki poziom kształcenia;
3)
zapewnieniu odpowiednich warunków lokalowych i wyposażenia;
4)
udokumentowaniu doświadczeń w realizacji programów kształcenia ustawicznego nauczycieli.
2.
Skład komisji przeprowadzającej egzamin, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, zatwierdza minister.
3.
Kursy kwalifikacyjne przygotowujące do pracy edukatorskiej mogą prowadzić także zakłady kształcenia nauczycieli. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.
§  18.
1.
Formy doskonalenia, o których mowa w § 15 pkt 3, mogą organizować także zakłady kształcenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz inne jednostki, których zadania statutowe związane są z doskonaleniem nauczycieli.
2.
Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia wydaje się według wzoru określonego przez podmiot organizujący daną formę doskonalenia.
3.
Zaświadczenie zawiera nazwę i zakres organizowanej formy doskonalenia oraz łączną liczbę godzin zrealizowanych zajęć.
4.
Podmiot organizujący daną formę doskonalenia prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń.
§  19.
1.
Plan pracy publicznej placówki doskonalenia na dany rok przygotowuje dyrektor tej placówki.
2.
Dyrektor przedstawia plan pracy na kolejny rok do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego, po uzyskaniu opinii kuratora oświaty.
3.
Sprawozdanie z wykonania planu pracy za dany rok dyrektor publicznej placówki doskonalenia przedstawia organowi prowadzącemu oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
4.
Wymóg uzyskania opinii, o której mowa w ust. 2, nie dotyczy dyrektora centralnej placówki doskonalenia.
§  20.
1.
Zadania z zakresu doskonalenia nauczycieli mogą być również realizowane przez doradców metodycznych zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach.
2.
Do zadań doradcy metodycznego należy w szczególności wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
1)
planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego;
2)
doborze i adaptacji lub tworzeniu programów nauczania i materiałów dydaktycznych;
3)
rozwijaniu umiejętności metodycznych;
4)
podejmowaniu działań innowacyjnych.
3.
Doradca metodyczny, we współpracy z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi i szkolnymi oraz właściwym kuratorium oświaty, planuje działanie stosownie do zgłoszonych potrzeb.
4.
Doradca metodyczny realizuje zadania poprzez:
1)
udzielanie indywidualnych konsultacji;
2)
prowadzenie lekcji i zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych;
3)
organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli.
5.
Zadania doradcy metodycznego powierza organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony, po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia nauczycieli.
6.
Zadania doradcy metodycznego mogą być wykonywane przez nauczyciela:
1)
w ramach stosunku pracy w publicznej szkole lub placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony, z jednoczesnym obniżeniem wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych;
2)
w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia.
7.
Powierzając zadania doradcy metodycznego, organ, o którym mowa w ust. 5, określa:
1)
szczegółowy zakres zadań i obszar działania doradcy metodycznego;
2)
warunki wykonywania zadań doradcy metodycznego, zgodnie z ust. 6.
8.
Zadania doradcy metodycznego powierza się na okres trzech lat, z możliwością jego przedłużenia.
9.
Przed przedłużeniem powierzenia zadań doradcy metodycznego organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę zasięga opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia i dyrektora szkoły lub placówki, w której doradca jest zatrudniony, oraz nauczycieli korzystających z pomocy doradcy.
10.
Powierzenie zadań doradcy metodycznego może być cofnięte przez organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę po zasięgnięciu opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia i dyrektora szkoły lub placówki, w której doradca jest zatrudniony, w przypadku niewywiązywania się z powierzonych zadań.
11.
Nadzór pedagogiczny nad pracą doradcy metodycznego sprawuje dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia.
12.
W przypadku utworzenia przez gminę lub powiat placówki doskonalenia, o której mowa w § 14, zadania dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia, o których mowa w ust. 5 oraz w ust. 9-11, w stosunku do doradców metodycznych, którym zadania doradcy zostały powierzone przez gminę lub powiat, wykonuje dyrektor utworzonej placówki doskonalenia, a w przypadku utworzenia przez gminę lub powiat więcej niż jednej placówki doskonalenia - dyrektor placówki doskonalenia wyznaczonej przez organ prowadzący te placówki.
§  21.
1.
Utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty, właściwego ze względu na siedzibę placówki.
2.
Osoby prawne i fizyczne ubiegające się o wpis do rejestru niepublicznej placówki doskonalenia przedkładają wniosek o wpis wraz z następującymi dokumentami:
1)
projektem aktu założycielskiego;
2)
projektem statutu;
3)
dokumentacją poświadczającą posiadanie warunków umożliwiających realizację zadań statutowych, w tym danymi dotyczącymi:
a)
kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego osób przewidzianych do zatrudnienia w placówce,
b)
bazy dydaktycznej placówki.
3.
Wpis do rejestru obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.
4.
Kurator oświaty w drodze decyzji odmawia wpisu do rejestru, jeżeli:
1)
statut niepublicznej placówki doskonalenia jest niezgodny z prawem i mimo wezwania nie został zmieniony lub
2)
warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie gwarantują należytego poziomu realizacji zadań statutowych.
5.
W przypadku nierealizowania zadań statutowych albo nieprzestrzegania przepisów prawa przez niepubliczną placówkę doskonalenia, kurator oświaty może wydać organowi prowadzącemu polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
6.
Niewykonanie polecenia, o którym mowa w ust. 5, może stanowić podstawę do wykreślenia niepublicznej placówki doskonalenia z rejestru. Wykreślenie następuje w drodze decyzji.
§  22.
Organ prowadzący niepubliczną placówkę doskonalenia przedstawia organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny:
1)
plan pracy tej placówki na kolejny rok, w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego;
2)
sprawozdanie z realizacji planu pracy za dany rok, w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
§  23.
Organy prowadzące placówki doskonalenia dostosują statuty tych placówek do wymagań określonych w rozporządzeniu w terminie do dnia 31 sierpnia 2003 r.
§  24.
1.
Plan pracy na okres od dnia 1 września do dnia 31 grudnia 2003 r. dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do dnia 30 czerwca 2003 r., po uzyskaniu opinii kuratora oświaty.
2.
Sprawozdanie z wykonania planu pracy za rok szkolny 2002/2003 dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia przedstawia organowi prowadzącemu oraz kuratorowi oświaty w terminie do dnia 30 września 2003 r.
3.
Sprawozdanie z wykonania planu pracy za okres od dnia 1 września do dnia 31 grudnia 2003 r. dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia przedstawia organowi prowadzącemu oraz kuratorowi oświaty w terminie do dnia 31 marca 2004 r.
§  25.
Nauczyciele, którym powierzono obowiązki doradcy metodycznego na podstawie dotychczasowych przepisów, stają się do końca okresu powierzenia tych obowiązków doradcami metodycznymi w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
§  26.
1.
Kursy kwalifikacyjne, na prowadzenie których została wyrażona zgoda, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 85, poz. 956 oraz z 2001 r. Nr 96, poz. 1048), są realizowane zgodnie z tymi przepisami.
2.
Do wniosków o wyrażenie zgody na prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wnioski o prowadzenie kursów kwalifikacyjnych na podstawie autorskich planów i programów przedmiotów obowiązkowych, złożone i nierozpatrzone do dnia wejścia w życie rozporządzenia, rozpatruje minister, stosując przepisy § 16 ust. 2-4.
§  27.
Minister, na wniosek osoby zainteresowanej złożony i nierozpatrzony do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, może uznać ukończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli formy doskonalenia zawodowego nauczycieli i prowadzenie różnych form kształcenia ustawicznego nauczycieli za ukończenie kursu kwalifikacyjnego przygotowującego do pracy edukatorskiej, jeżeli zakres programowy ukończonych form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz wymiar prowadzonych form kształcenia ustawicznego nauczycieli odpowiada wymogom określonym w § 17 ust. 1 pkt 1 lit. a-c.
§  28.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

ŚWIADECTWO

UKOŃCZENIA KURSU KWALIFIKACYJNEGO

wzór

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.84.779

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacja i sposób działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakres ich działalności obowiązkowej oraz zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego.
Data aktu: 23/04/2003
Data ogłoszenia: 15/05/2003
Data wejścia w życie: 23/05/2003