Szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 października 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Na podstawie art. 79 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116 i Nr 125, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa, w tym określania wysokości kwot dotacji w kolejnych latach realizacji inwestycji, a także zasady i tryb zwiększania wartości kosztorysowej inwestycji, wynikającego ze zmiany cen dóbr inwestycyjnych oraz towarów i usług budowlano-montażowych, zwanej dalej "zmianą cen".
§  2.
1.
Dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowywanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji przedsiębiorców są udzielane z uwzględnieniem przepisów o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
2.
Dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowywanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, związanych z badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi, są udzielane z uwzględnieniem kryteriów i trybu określonych w odrębnych przepisach.
3.
Inwestycje realizowane z udziałem środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, które nie podlegają zwrotowi, są finansowane z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
2)
Prawie budowlanym - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229 i Nr 129, poz. 1439).

Rozdział  2

Warunki finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa

§  4.
Ze środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji państwowych jednostek budżetowych, w tym ich gospodarstw pomocniczych, oraz z dotacji celowych udzielanych z budżetu państwa na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "środkami budżetu państwa", mogą być finansowane:
1)
koszty budowy nowych obiektów budowlanych, określonych w art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego, zwanych dalej "obiektami budowlanymi",
2)
zakup obiektów budowlanych,
3)
zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, z wyjątkiem tych, których wartość początkowa nie przekracza kwoty uprawniającej do dokonania jednorazowo odpisu amortyzacyjnego, określonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, z zastrzeżeniem pkt 4,
4)
zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów - jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych,
5)
koszty transportu i montażu oraz inne koszty ponoszone w celu przekazania środków trwałych do używania,
6)
koszty przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji obiektów budowlanych i innych środków trwałych, powodującej ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
7)
koszty przygotowania do realizacji inwestycji, o których mowa w pkt 1 i 6, w tym w szczególności koszty opracowania programu inwestycji i pozostałej dokumentacji projektowej, zakupu i przygotowania gruntu pod budowę oraz ekspertyz, studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych, dotyczących tych inwestycji,
8)
zakup wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli:
a)
ich wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych,
b)
są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych - bez względu na ich wartość,
9)
inne koszty, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają finansowaniu ze środków budżetu państwa przeznaczonych na inwestycje.
§  5.
1.
Dysponenci części budżetowej określeni w art. 67 ust. 4 ustawy, zwani dalej "dysponentami", podejmują decyzję o ujęciu finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w materiałach do projektu ustawy budżetowej, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1)
z analizy informacji i dokumentów przedstawionych przez jednostkę organizacyjną podejmującą realizację inwestycji, zwaną dalej "inwestorem", wynika, że:
a)
uzasadnione jest realizowanie inwestycji w planowanym terminie i zakresie rzeczowym,
b)
inwestycja podlegająca realizacji na podstawie projektu budowlanego, o którym mowa w art. 34 Prawa budowlanego, zwana dalej "inwestycją budowlaną", jest przygotowana do realizacji co najmniej w zakresie określonym w § 6,
c)
inwestor dysponuje środkami finansowymi lub ma zapewnienie ich otrzymania w wysokości umożliwiającej zagospodarowanie, w planowanym okresie, efektów rzeczowych inwestycji, po zakończeniu jej realizacji,
2)
finansowanie inwestycji jest możliwe przy uwzględnieniu:
a)
poziomu zaangażowania budżetu państwa w finansowanie już realizowanych inwestycji budowlanych oraz uzasadnionego zapotrzebowania inwestorów na środki budżetu państwa przeznaczane na finansowanie innych inwestycji,
b)
potrzeby przyznania inwestorowi środków budżetu państwa w kwocie umożliwiającej terminowe regulowanie zobowiązań finansowych i terminowe zakończenie inwestycji,
3)
inwestycja budowlana została ujęta w ewidencji inwestycji, o której mowa w § 14.
2.
Dysponent wskazuje zakres informacji i dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz termin ich przedłożenia.
§  6.
1.
Realizacja inwestycji budowlanej może być finansowana ze środków budżetu państwa, jeżeli:
1)
inwestor posiada zaakceptowany program inwestycji, zawierający co najmniej:
a)
uzasadnienie celowości inwestycji i jej lokalizacji,
b)
dane o planowanym:
zakresie rzeczowym inwestycji,
okresie realizacji inwestycji,
c)
ocenę ekonomicznej efektywności inwestycji,
d)
dane o planowanych efektach rzeczowych inwestycji,
e)
harmonogram realizacji inwestycji,
f)
planowany łączny koszt inwestycji, zwany dalej "wartością kosztorysową inwestycji", oraz dane o planowanych z poszczególnych źródeł środkach na jej finansowanie w kolejnych latach realizacji,
g)
dane o planowanym okresie zagospodarowania obiektów budowlanych i innych składników majątkowych, po zakończeniu realizacji inwestycji, oraz o planowanej kwocie środków finansowych i źródłach ich pochodzenia, które umożliwiają zagospodarowanie tych efektów rzeczowych inwestycji w planowanym okresie,
2)
została dokonana analiza celowości i możliwości wykonania inwestycji etapami,
3)
wartość kosztorysowa inwestycji jest zaktualizowana, z uwzględnieniem przepisów ust. 4 oraz § 24 i 25,
4)
planowane kwoty środków ze wszystkich źródeł na finansowanie inwestycji w całym okresie jej realizacji są określone w wysokości umożliwiającej inwestorowi terminowe regulowanie zobowiązań finansowych i terminowe zakończenie inwestycji,
5)
inwestor posiada dokument stwierdzający prawo dysponowania nieruchomością określone w art. 3 pkt 11 Prawa budowlanego.
2.
Jeżeli inwestycja budowlana podlega zaliczeniu do inwestycji wieloletnich, o których mowa w art. 78 ust. 1 ustawy, zwanych dalej "inwestycjami wieloletnimi", to program takiej inwestycji wymaga uzgodnienia z dysponentem.
3.
Wymóg uzgodnienia, o którym mowa w ust. 2, może mieć zastosowanie do programu inwestycji budowlanej innej niż inwestycja wieloletnia, jeżeli dysponent wskaże taką inwestycję i pisemnie zawiadomi o tym właściwego inwestora.
4.
Każda zmiana programu inwestycji, o których mowa w ust. 2 i 3, powodująca wzrost ich finansowania ze środków budżetu państwa, również wymaga uzgodnienia z dysponentem, z zastrzeżeniem art. 77 ustawy oraz § 24 i 25.
5.
Wartość kosztorysową inwestycji określa się za pomocą wskaźników cenowych w układzie następujących grup kosztów:
1)
pozyskania działki budowlanej,
2)
przygotowania terenu i przyłączenia obiektów do sieci,
3)
budowy obiektów podstawowych,
4)
instalacji,
5)
zagospodarowania terenu i budowy obiektów pomocniczych,
6)
wyposażenia,
7)
prac przygotowawczych, projektowych, obsługi inwestorskiej oraz ewentualnie szkoleń i rozruchu.
§  7.
Jeżeli inwestycja budowlana jest wykonywana etapami, finansowanie ze środków budżetu państwa kolejnego jej etapu może być kontynuowane wyłącznie po pozytywnej ocenie przez dysponenta dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji i wykorzystania jej efektów rzeczowych, które inwestor uzyskał w wyniku zakończenia poprzednich etapów inwestycji.
§  8.
1.
W przypadku braku możliwości uzgodnienia programu inwestycji, dysponent może zlecić dokonanie ekspertyzy obejmującej w szczególności:
1)
ocenę celowości i ekonomicznej efektywności inwestycji,
2)
zasadność planowanego zakresu rzeczowego inwestycji i terminu jej realizacji,
3)
prawidłowość obliczenia wartości kosztorysowej inwestycji,
4)
realność kwot środków własnych i środków z innych źródeł, planowanych przez inwestora na finansowanie inwestycji,
5)
prawidłowość przygotowania inwestycji budowlanej do realizacji.
2.
Dokonanie ekspertyzy może zlecić również minister właściwy do spraw budżetu w porozumieniu z dysponentem.
3.
Zlecający ekspertyzę pisemnie informuje inwestora o zamiarze jej zlecenia oraz o sposobie ponoszenia kosztów.
4.
Ustalenia zawarte w ekspertyzie są uwzględniane w opinii ministra, o którym mowa w ust. 2, oraz przy podejmowaniu decyzji przez dysponenta.
5.
W przypadku gdy inwestor przedstawi uzupełniony program inwestycji, który zostanie uzgodniony z dysponentem, ekspertyza nie jest zlecana.
6.
Koszty ekspertyzy inwestycji państwowej jednostki budżetowej lub państwowego zakładu budżetowego są finansowane ze środków ustalonych w części budżetowej dysponenta.
§  9.
1.
Wysokość kwot dotacji celowych z budżetu państwa planowanych na finansowanie kosztów inwestycji, w kolejnych latach jej realizacji, jest ustalana z uwzględnieniem:
1)
harmonogramu realizacji inwestycji,
2)
planowanych wydatków inwestora, w kolejnych latach realizacji inwestycji, na regulowanie zobowiązań finansowych dotyczących inwestycji,
3)
kwot środków własnych i środków innych niż dotacje celowe z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji w kolejnych latach jej realizacji; środki te są planowane z podziałem według źródeł ich pochodzenia.
2.
Przy ustalaniu kwot dotacji celowych, o których mowa w ust. 1, dokumentami stanowiącymi podstawę informacji o pozostałych źródłach finansowania inwestycji są:
1)
pisemne zobowiązanie inwestora do przeznaczenia środków własnych inwestora,
2)
umowy zawarte przez inwestora z bankiem lub pożyczkodawcą albo wydane przez nich dokumenty potwierdzające zapewnienie udzielenia kredytu lub pożyczki,
3)
dokumenty potwierdzające przyznanie dotacji z funduszów celowych lub innych środków albo zapewnienie ich przyznania

- z uwzględnieniem planowanych kwot i terminów ich przekazywania.

Rozdział  3

Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji

§  10.
Dysponent uruchamia środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, i przekazuje je dysponentowi niższego stopnia, stosownie do przepisów o wykonywaniu budżetu państwa.
§  11.
1.
Przy określaniu kwot dotacji celowej, przekazywanych w ciągu roku budżetowego na dofinansowanie lub finansowanie inwestycji, uwzględnia się kwotę:
1)
zobowiązań finansowych inwestora, które wymagają uregulowania w danym okresie,
2)
środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji, które przechodzą z okresu poprzedniego,
3)
środków własnych inwestora i z innych źródeł, które mają być przekazane na finansowanie inwestycji w danym okresie.
2.
Dysponent przekazujący dotację celową ustala terminy i sposób przedstawiania przez inwestora informacji zawierających dane, o których mowa w ust. 1.
3.
Jeżeli inwestycja jest finansowana ze środków ujętych w kilku częściach budżetowych:
1)
dysponenci informują się wzajemnie o kwotach środków budżetu państwa przekazanych na finansowanie tej inwestycji,
2)
inwestor informuje dysponentów o przebiegu realizacji inwestycji w zakresie i terminie, które są ustalone przez dysponentów, z uwzględnieniem art. 91 ust. 3 ustawy.
§  12.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, odsetki naliczane przez bank od dotacji celowych, o których mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, są przekazywane przez inwestora na subkonto dochodów budżetu państwa dysponenta finansującego inwestycję.
§  13.
Jeżeli wartość kosztorysowa inwestycji została obniżona w czasie jej realizacji, to łączną kwotę środków budżetu państwa, ustaloną na finansowanie tej inwestycji, dysponent zmniejsza o taki sam procent, o jaki była obniżona wartość kosztorysowa inwestycji, oraz pisemnie zawiadamia o tym inwestora.
§  14.
1.
Dysponent prowadzi ewidencję inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa, zwaną dalej "ewidencją", która:
1)
obejmuje wszystkie inwestycje budowlane, finansowane w części lub w całości ze środków budżetu państwa,
2)
wyodrębnia dane dotyczące inwestycji wieloletnich, a także inwestycji pozostałych, w tym inwestycji państwowych jednostek budżetowych, państwowych zakładów budżetowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz inwestycji przedsiębiorców.
2.
Ewidencja zawiera co najmniej:
1)
wartość kosztorysową inwestycji i datę jej ustalenia, a jeżeli ta wartość została zmieniona - również datę akceptacji zmiany; w ewidencji dodatkowo odrębnie wykazuje się zmiany wartości kosztorysowej spowodowane wyłącznie zmianami cen,
2)
łączną kwotę środków budżetu państwa ustaloną na finansowanie inwestycji w całym okresie jej realizacji,
3)
kwoty środków budżetu państwa, które zostały przekazane na finansowanie inwestycji od początku jej realizacji,
4)
kwoty środków budżetu państwa, które mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji w danym roku budżetowym i w kolejnych latach jej realizacji.
3.
Każda zmiana danych, o których mowa w ust. 2, jest wykazywana w ewidencji nie później niż w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany.
4.
Informacje zawarte w ewidencji dysponent uwzględnia przy opracowywaniu materiałów do projektu budżetu państwa, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy, oraz przy dokonywaniu okresowych ocen, o których mowa w art. 91 ust. 3 ustawy.
§  15.
1.
Dysponent:
1)
kontroluje prawidłowość i terminowość realizacji inwestycji, które są finansowane ze środków budżetu państwa, oraz prawidłowość wykorzystywania tych środków,
2)
podejmuje działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie powstawaniu ich w przyszłości,
3)
informuje na bieżąco o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2:
a)
ministra właściwego do spraw budżetu - jeżeli informacja dotyczy inwestycji wieloletniej,
b)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego - jeżeli do danej inwestycji stosuje się przepisy ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085 i Nr 111, poz. 1197),
c)
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz ministra właściwego do spraw gospodarki - jeżeli do danej inwestycji stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704 i z 2001 r. Nr 125, poz. 1363).
2.
Dysponent w pierwszej kolejności kontroluje inwestycje wieloletnie oraz pozostałe inwestycje, które są dofinansowywane ze środków budżetu państwa w wysokości przekraczającej 30% ich wartości kosztorysowej.
§  16.
Dysponent, który, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od inwestora, stwierdzi nieprawidłowości w zakresie realizacji inwestycji:
1)
zobowiązuje inwestora do usunięcia nieprawidłowości oraz określa termin ich usunięcia i wskazuje przepisy ustalające zasady postępowania w razie wystąpienia nieprawidłowości,
2)
podejmuje działania określone w § 15 ust. 1 pkt 2 i w odrębnych przepisach, w tym w art. 100 ustawy.
§  17.
1.
Inwestor inwestycji wieloletniej, który w wyniku dokonanej analizy stwierdzi, że realizacja tej inwestycji powinna być przejściowo wstrzymana albo należy zaniechać jej kontynuowania, przedstawia dysponentowi wniosek o podjęcie decyzji w tej sprawie oraz dołącza do wniosku co najmniej następujące dokumenty:
1)
rozliczenie inwestycji sporządzone z uwzględnieniem § 22 ust. 1 i 2,
2)
uzasadnienie potrzeby wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji,
3)
analizę przewidywanych skutków wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji, w tym skutków finansowych, z wyodrębnieniem i uzasadnieniem kwot środków budżetu państwa, które będą potrzebne w poszczególnych latach na następujące cele:
a)
uregulowanie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji przed jej wstrzymaniem albo zaniechaniem,
b)
zabezpieczenie majątku uzyskanego w wyniku realizacji inwestycji przed jej wstrzymaniem albo zaniechaniem,
c)
zagospodarowanie majątku, o którym mowa w lit. b), jeżeli inwestor we wniosku występuje o podjęcie decyzji o zaniechaniu realizacji inwestycji,
4)
opinię banku, jeżeli inwestycja jest finansowana również z udziałem kredytu.
2.
Dysponent, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku inwestora, o którym mowa w ust. 1, dokonuje oceny zasadności wniosku, a następnie pisemnie zawiadamia inwestora o przyjęciu albo odrzuceniu wniosku, uzasadniając przyczyny jego odrzucenia.
3.
W przypadku odrzucenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, inwestor może ponowić wniosek, przedstawiając dysponentowi dodatkowe informacje.
4.
W przypadku przyjęcia wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 3, dysponent przedstawia Radzie Ministrów do rozstrzygnięcia wniosek inwestora oraz ocenę jego zasadności.
5.
Jeżeli inwestorem inwestycji wieloletniej jest dysponent, wniosek w sprawie, o której mowa w ust. 1, jest sporządzany przez dysponenta i przedstawiany przez niego Radzie Ministrów, wraz z dokumentami wymienionymi w tym przepisie.
§  18.
Przepis § 17 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy inwestor, w związku z planowanym wstrzymaniem albo zaniechaniem realizacji inwestycji niezliczonej do inwestycji wieloletnich, występuje do dysponenta o przyznanie środków z budżetu państwa na cele określone w § 17 ust. 1 pkt 3.

Rozdział  4

Rozliczanie inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa

§  19.
Niewykorzystane środki finansowe przyznane w ramach dotacji celowej są zwracane przez inwestora do budżetu państwa w terminie 7 dni od dnia uregulowania zobowiązań związanych z realizacją inwestycji, nie później jednak niż w terminie:
1)
50 dni od dnia odbioru końcowego inwestycji budowlanej albo
2)
30 dni od dnia zakończenia inwestycji innej niż inwestycja budowlana

- wraz z odsetkami określonymi w art. 93 ust. 1 ustawy, liczonymi od dnia upływu tych terminów.

§  20.
1.
Inwestor, po zakończeniu i przekazaniu do użytku inwestycji budowlanej, sporządza, w terminie 60 dni od dnia, w którym był dokonany odbiór końcowy inwestycji, rozliczenie zawierające co najmniej:
1)
porównanie rzeczywistych kosztów, podstawowych efektów rzeczowych, okresu realizacji i źródeł finansowania inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczynaniu oraz określonymi w wyniku zmian dokonanych w okresie realizacji tej inwestycji,
2)
analizę i uzasadnienie różnic między wielkościami, o których mowa w pkt 1,
3)
omówienie ważniejszych działań, które inwestor podjął w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w okresie realizacji inwestycji.
2.
Inwestor sporządza rozliczenie, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, i przekazuje je:
1)
dysponentowi, który finansował inwestycję ze środków budżetu państwa,
2)
bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana również z udziałem kredytu bankowego.
3.
Informacje, w zakresie określonym we wzorze stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia, mogą być przekazywane właściwym adresatom również w formie elektronicznej.
4.
Dysponent, w razie stwierdzenia nieprawidłowości w rozliczeniu, poleca inwestorowi ich usunięcie i wyznacza termin przekazania poprawionego rozliczenia; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5.
Jeżeli inwestycja była realizowana poza granicami kraju, dysponent na wniosek inwestora może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż o 30 dni.
§  21.
1.
Jeżeli inwestycja wieloletnia nie została zakończona w terminie określonym w wykazie, o którym mowa w art. 78 ust. 1 ustawy, zwanym dalej "terminem planowanym", inwestor sporządza rozliczenie w terminie 50 dni po upływie tego terminu.
2.
W rozliczeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1:
1)
informacje o rzeczywistych kosztach, podstawowych efektach i źródłach finansowania inwestycji są wykazywane według stanu na koniec roku, w którym upłynął termin planowany,
2)
inwestor przedstawia co najmniej:
a)
analizę i uzasadnienie różnic między wielkościami, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 1,
b)
przyczyny niezakończenia inwestycji w terminie planowanym,
c)
ważniejsze działania podjęte przez inwestora w celu usunięcia nieprawidłowości powodujących niedotrzymanie terminu planowanego.
3.
Przepisy § 20 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio do rozliczenia, o którym mowa w ust. 1.
4.
Inwestor po zakończeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1, sporządza także rozliczenie według zasad określonych w § 20.
§  22.
1.
Inwestor sporządza rozliczenie, również gdy realizacja inwestycji została zaniechana albo przejściowo wstrzymana.
2.
W rozliczeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1, informacje o rzeczywistych kosztach, podstawowych efektach rzeczowych i źródłach finansowania inwestycji są przedstawiane:
1)
według stanu na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym inwestor zamierza przedstawić wniosek dotyczący inwestycji wieloletniej w sprawie określonej w § 17 ust. 1,
2)
według stanu w dniu wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji, jeżeli inwestycja nie jest inwestycją wieloletnią.
3.
Jeżeli realizacja inwestycji wstrzymanej zostanie wznowiona, inwestor po jej zakończeniu sporządza także rozliczenie według zasad określonych w § 20.
§  23.
1.
Dysponent, do dnia 31 marca każdego roku budżetowego, opracowuje informację o wszystkich inwestycjach wieloletnich, które zostały zakończone w poprzednim roku budżetowym, i o inwestycjach wieloletnich, które nie zostały zakończone w terminie planowanym, oraz przekazuje tę informację ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
2.
Dysponent przedstawia w informacji, o której mowa w ust. 1, co najmniej:
1)
dane i wyjaśnienia w zakresie określonym w § 20 ust. 1 pkt 1 i 2, w tym dotyczące inwestycji niezakończonych w terminie planowanym, z uwzględnieniem § 21 ust. 2,
2)
ocenę przebiegu realizacji inwestycji, a w odniesieniu do inwestycji niezakończonych w terminie planowanym - również przyczyny niedotrzymania tego terminu,
3)
zestawienie ważniejszych działań, które były podjęte przez inwestora i dysponenta w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w okresie realizacji inwestycji.
3.
Na podstawie danych, wyjaśnień, ocen i zestawień określonych w ust. 2 do dnia 30 kwietnia każdego roku budżetowego jest sporządzana dla Rady Ministrów informacja zbiorcza o inwestycjach, o których mowa w ust. 1, oraz wnioski wynikające z jej analizy.

Rozdział  5

Zwiększanie wartości kosztorysowej inwestycji wynikające ze zmiany cen

§  24.
1.
Wartość kosztorysowa może być zwiększona w trakcie realizacji inwestycji, przy zastosowaniu wskaźnika określonego w prognozie cen, o której mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy; wskaźnik ten stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, do wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych i innych nakładów na inwestycję, pozostałych do wykonania po roku budżetowym, w którym jest zwiększana wartość kosztorysowa inwestycji.
2.
Wartość kosztorysowa nakładów pozostałych do wykonania jest aktualizowana przy zastosowaniu przewidywanego wskaźnika wzrostu cen w roku, w którym jest zwiększana wartość kosztorysowa realizowanej inwestycji.
§  25.
1.
Jeżeli inwestor zamierza zwiększyć wartość kosztorysową inwestycji z powodu zmiany cen, w sposób inny niż określony w § 24, zwiększenie może być dokonane wyłącznie po uzyskaniu akceptacji dysponenta, z którego części budżetowej jest finansowana inwestycja.
2.
Wniosek o zaakceptowanie zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji, w sposób inny niż określony w § 24, inwestor składa w terminie określonym przez dysponenta, lecz nie później niż w terminie umożliwiającym uwzględnienie zmiany w limitach wydatków budżetowych, ujętych w ustawie budżetowej na rok następny.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać co najmniej:
1)
dane dotyczące inwestycji, w tym:
a)
nazwę i siedzibę inwestora,
b)
nazwę i lokalizację inwestycji,
c)
dane o planowanych efektach rzeczowych inwestycji,
d)
termin rozpoczęcia i planowany termin zakończenia inwestycji,
e)
wartość kosztorysową inwestycji: aktualną i przewidywaną po jej zmianie,
f)
łączną kwotę planowanego zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji, wyłącznie z powodu zmian cen, stanowiącą różnicę między aktualną a przewidywaną wartością kosztorysową inwestycji,
g)
planowane kwoty środków na finansowanie zwiększenia wartości kosztorysowej, o którym mowa w ust. 1, oraz ich uzasadnienie, w tym:
łączne kwoty środków finansowych z poszczególnych źródeł,
kwoty środków budżetu państwa oraz kwoty środków z innych źródeł w roku budżetowym następującym po roku, w którym jest składany wniosek, i w kolejnych latach realizacji inwestycji,
2)
szczegółowe omówienie i uzasadnienie sposobu zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji, innego niż określony w § 24.
§  26.
1.
Dysponent, do dnia 28 lutego każdego roku budżetowego, sporządza oraz przekazuje ministrowi właściwemu do spraw budżetu i ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego informację o dokonanych w poprzednim roku budżetowym zwiększeniach wartości kosztorysowej inwestycji, które są realizowane przez podległych i nadzorowanych inwestorów; informacja powinna zawierać co najmniej:
1)
dane o wysokości zwiększeń wartości kosztorysowej poszczególnych inwestycji wieloletnich oraz dane łączne o takich zmianach, dotyczące innych inwestycji, które są finansowane ze środków budżetu państwa,
2)
analizę przyczyn i skutków zwiększeń wartości kosztorysowej inwestycji, o których mowa w pkt 1,
3)
omówienie działań dysponenta, podjętych w celu zwiększenia realności i stabilności wartości kosztorysowej inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia i może być przekazywana właściwym adresatom również w formie elektronicznej.
§  27.
Wartość kosztorysowa inwestycji wieloletnich, uwzględniająca zmianę cen, jest przedstawiana przez dysponenta w materiałach do projektu ustawy budżetowej, opracowywanych według zasad określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy.
§  28.
Dysponent kontroluje prawidłowość dokonywania zmian wartości kosztorysowej inwestycji, które są finansowane ze środków budżetu państwa, w tym w pierwszej kolejności inwestycji określonych w § 15 ust. 2.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  29.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ROZLICZENIE INWESTYCJI FINANSOWANEJ ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA,

(nazwa i adres inwestora)

2. ................................

(nazwa i lokalizacja inwestycji)

IW*) ID*) II*)

3. ................................

(dysponent)

ZAKOŃCZONEJ W ROKU..........................

Część A. Zestawienie liczbowe

Wyszczególnienie Koszt inwestycji1) w tys. zł Podstawowe efekty rzeczowe inwestycji Okres realizacji inwestycji Źródła finansowania inwestycji
środki z budżetu państwa2) w tys. zł środki finansowe z pozostałych źródeł w tys. zł
jednostka miary ilość razem z tego:
a. Data: rozpoczęcia-zakończenia

b. liczba miesięcy

środki własne kredyt bankowy środki z funduszu celowego
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
I. Wielkości planowane

przy rozpoczynaniu

inwestycji

a.

b.

a.

b.

a. -

b.

II. Wielkości po zmianach

dokonanych podczas

realizacji inwestycji

a.

b.

a.

b.

a. -

b.

III. Wielkości

rzeczywiste, obliczone

po zakończeniu

inwestycji**)

a.

b.

a.

b.

a. -

b.

IV. Różnice wielkości: a. a. b. (tylko liczba miesięcy)
1) poz. III - poz. I b. b.
2) poz. III - poz. II a. a. b. (tylko liczba miesięcy)
b. b.
V. Relacje %%: a. a. 3)
1) poz. III ÷ poz. I b. b.
2) poz. III ÷ poz. II a. a. 4)
b. b.

*) Niepotrzebne skreślić: IW - inwestycja wieloletnia, wymieniona w wykazie załączonym do ustawy budżetowej, ID - inwestycja, o której mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia, II - inwestycja inna.

**) Z wyjątkami określonymi w § 21 ust. 2 pkt 1 i § 22 ust. 2 rozporządzenia.

Objaśnienia:

1) W poz. I rubr. 2 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji, ustaloną w okresie, o którym mowa w poz. I rubr. 1, natomiast w poz. II rubr. 2 - wartość kosztorysową po zmianach dokonanych podczas realizacji inwestycji, w poz. III rubr. 2 zaś - rzeczywisty koszt inwestycji (z wyjątkami określonymi w § 21 ust. 2 pkt 1 i § 22 ust. 2 rozporządzenia).

2) Por. § 4 rozporządzenia.

3) Poz. IIIb: poz. Ib.

4) Poz. IIIb: poz. II b.

Część B. Analiza i uzasadnienie różnic oraz działania inwestora

W części B należy co najmniej:

1) przedstawić analizę i uzasadnić różnice między planowanymi (I), zmienionymi (II) i rzeczywistymi (III) wielkościami, kolejno: a) kosztów inwestycji, b) podstawowych efektów rzeczowych inwestycji, c) okresu realizacji inwestycji, d) źródeł finansowania inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem środków budżetu państwa; w analizie różnic między planowanymi (I), zmienionymi (II) i rzeczywistymi (III) wielkościami kosztów inwestycji (rubr. 2) należy odrębnie przedstawić przyczyny wzrostu tych kosztów w następującym układzie: 1) wzrost cen, 2) inne przyczyny - razem, z tego: a) zwiększenie zakresu rzeczowego inwestycji (które nie jest uwzględnione w programie inwestycji), b) zmiany programu inwestycji, c) wydłużenie okresu realizacji inwestycji,

2) omówić działania inwestora podjęte w celu usunięcia nieprawidłowości, które występowały w czasie realizacji inwestycji, w tym działania wobec wykonawców inwestycji i ważniejsze rezultaty tych działań.

Sporządził: .......................... tel. ...............

(imię i nazwisko)

Główny Księgowy Dyrektor

Data .........

Sprawdził: ........................... tel. ...............

(imię i nazwisko)

.................... .....................

(podpis i pieczęć) (podpis i pieczęć)

Otrzymują:

(wymienić adresatów rozliczenia, z uwzględnieniem przepisów § 20 ust. 2 rozporządzenia)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

INFORMACJA O ZWIĘKSZENIACH WARTOŚCI KOSZTORYSOWEJ INWESTYCJI FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

(dysponent)

............................

(numer części budżetowej)

w roku..........................

Część A. Zestawienie liczbowe w tys. zł

Wyszczególnienie Lp.1) Wartość kosztorysowa inwestycji Wzrost i źródła jego finansowania Przyczyny wzrostu wykazanego w rubr. 5
Kwota wzrostu (4-3) %

(4÷3)

Środki z budżetu państwa2) Środki z innych źródeł Wzrost cen Inne przyczyny
przed zmianą po zmianie - łącznie kwota % (9÷5) zwiększenie zakresu rzeczowego3) zmiany w programie inwestycji wydłużenie okresu realizacji inwestycji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
OGÓŁEM (I + II)
z tego:

I. Inwestycje wieloletnie -

razem

x
z tego:

1. nazwa i lokalizacja

2..........................
3..........................
II. Inwestycje pozostałe -

razem (1+2)

x
z tego : x
1. inwestycje państwowych

jednostek budżetowych3)

(art. 74 ust. 1)4)

2. inwestycje dotowane z

budżetu państwa (art. 74

ust. 2)4) - razem

x

1) Liczba porządkowa według wykazu inwestycji wieloletnich, załączonego do ustawy budżetowej na rok budżetowy, którego dotyczy informacja.

2) Por. § 4 rozporządzenia. Kwoty dotacji z budżetu państwa (dotyczące inwestycji innych niż inwestycje jednostek budżetowych) nie mogą być wyższe od odpowiednich kwot zwiększeń z powodu wzrostu cen, wykazanych w rubr. 9 (por. art. 77 ustawy o finansach publicznych).

3) Zwiększenie zakresu rzeczowego, które nie jest uwzględnione przy dokonywaniu zmian określonych w rubr. 12.

4) Przepisy ustawy o finansach publicznych.

Część B. Analiza przyczyn i skutków zwiększeń wartości kosztorysowej inwestycji

1. Przyczyny zwiększeń

W rozdz. 1 należy szczegółowo omówić i uzasadnić zwłaszcza przyczyny wymienione w rubr. 11-13, w tym (odrębnie) przyczyny dotyczące poszczególnych inwestycji wieloletnich.

2. Skutki zwiększeń

W rozdz. 2 należy szczegółowo przedstawić skutki zwiększeń wartości kosztorysowej inwestycji, w tym wzrost zapotrzebowania na środki budżetowe oraz na środki finansowe z innych źródeł. Skutki zmian w tym zakresie, dotyczące poszczególnych inwestycji wieloletnich, należy omówić odrębnie (w tym rozdziale).

Część C. Informacja o działaniach dysponenta

W części C należy szczegółowo przedstawić działania dysponenta dotyczące zmian wartości kosztorysowej inwestycji, w tym odrębnie dotyczące inwestycji wieloletnich, ze szczególnym uwzględnieniem działań podjętych w celu zwiększenia realności wartości kosztorysowej inwestycji oraz zapobieżenia dokonywaniu zmian zakresu rzeczowego inwestycji, ustalonego przed rozpoczęciem inwestycji.

Sporządził: .............. tel. ....... Dyrektor Departamentu*)

(imię i nazwisko) Dyrektor Wydziału*)

Data

..................

Sprawdził: ............... tel. ....... .......................

(imię i nazwisko) (podpis i pieczęć)

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.133.1480

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa.
Data aktu: 02/10/2001
Data ogłoszenia: 21/11/2001
Data wejścia w życie: 06/12/2001