Akcja przeciwlodowa na wodach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie akcji przeciwlodowej na wodach morskich.

Na podstawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 1998 r. Nr 10, poz. 36) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W okresie zalodzenia wód morskich dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi prowadzi się akcję przeciwlodową.
2. 
Akcja przeciwlodowa obejmuje:
1)
łamanie lodów i torowanie drogi statkom za pomocą lodołamaczy w portach morskich, na redach i kotwicowiskach tych portów oraz na torach wodnych prowadzących do portów,
2)
udzielanie interwencyjnej pomocy statkom, które z powodu lodów nie mogą kontynuować podróży lub znajdują się w stanie zagrożenia - na akwenach innych niż wymienione w pkt 1,
3)
organizowanie konwojów w celu grupowego przeprowadzania statków przez lody na akwenach objętych akcją przeciwlodową.
§  2. 
Lodołamaczem w rozumieniu rozporządzenia jest statek wyznaczony do prowadzenia akcji przeciwlodowej.
§  3. 
Akcją przeciwlodową kieruje kierownik akcji przeciwlodowej, którym jest:
1)
Kapitan Portu Gdynia - dla rejonu wschodniego, obejmującego terytorialny zakres działania dyrektorów Urzędów Morskich w Gdyni i Słupsku, z wyłączeniem portu Kołobrzeg,
2)
Kapitan Portu Szczecin - dla rejonu zachodniego, obejmującego terytorialny zakres działania dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz w porcie Kołobrzeg.
§  4. 
1. 
W zakresie związanym z akcją przeciwlodową kapitanaty i bosmanaty wszystkich portów podlegają kierownikowi akcji przeciwlodowej.
2. 
W terminie do dnia 10 listopada każdego roku kierownik akcji przeciwlodowej w porozumieniu z kapitanatami portów wyznacza:
1)
porty, w których może być wprowadzona w danym roku akcja przeciwlodowa,
2)
porty przebazowania kutrów i łodzi rybackich.
3. 
W odniesieniu do portów położonych na obszarze terytorialnego zakresu działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 2 kierownik akcji przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
§  5. 
1. 
W zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej kierownik tej akcji współpracuje:
1)
z odpowiednim oddziałem Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
2)
z odpowiednimi okręgowymi dyrekcjami gospodarki wodnej,
3)
z Marynarką Wojenną na podstawie odrębnych przepisów,
4)
z innymi odpowiednimi terytorialnie podmiotami organizacyjnymi portów.
2. 
Kierownik akcji przeciwlodowej może prowadzić dla celów tej akcji rozpoznanie lotnicze za pomocą samolotów lub w ramach współpracy z innymi podmiotami, nie wymienionymi w ust. 1.
§  6. 
Dla celów akcji przeciwlodowej kierownik akcji określa w instrukcjach obowiązki kapitanatów i bosmanatów portów, o których mowa w § 4 ust. 1, współpracujących jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1, oraz kierowników lodołamaczy.
§  7. 
1. 
W porozumieniu z zainteresowanymi armatorami kierownik akcji przeciwlodowej uzgadnia w terminie do dnia 15 października każdego roku wykaz lodołamaczy.
2. 
Dyrektorzy urzędów morskich zawierają z armatorami lodołamaczy odpowiednie umowy o wykonanie usług lodołamania, określające w szczególności zasady i tryb dysponowania lodołamaczami.
3. 
Armatorzy lodołamaczy obowiązani są w terminie do dnia 10 listopada każdego roku zapewnić pełną gotowość techniczną i nawigacyjną lodołamaczy, przewidzianych do akcji przeciwlodowej.
§  8. 
1. 
Decyzje o rozpoczęciu, zawieszeniu i zakończeniu akcji przeciwlodowej dla poszczególnych rejonów podejmuje kierownik tej akcji na podstawie oceny istniejącego stanu zalodzenia wód portowych i morskich i jego wpływu na bezpieczeństwo żeglugi, po zasięgnięciu opinii właściwych kapitanatów i bosmanatów portów.
2. 
W odniesieniu do portów położonych w obszarze terytorialnego zakresu działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 1 kierownik akcji przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
3. 
Decyzje, o których mowa w ust. 1, kierownik akcji przeciwlodowej przesyła na piśmie wszystkim zainteresowanym przedsiębiorstwom oraz instytucjom, z podaniem dnia i godziny rozpoczęcia, zawieszenia lub zakończenia akcji.
4. 
W czasie trwania akcji przeciwlodowej kierownicy akcji przesyłają Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej codzienne komunikaty lodowe, a po zakończeniu akcji - sprawozdania z przebiegu akcji wraz z oceną i wnioskami.
§  9. 
1. 
W czasie trwania akcji przeciwlodowej pełniące dyżur lodołamacze pozostają w wyłącznej dyspozycji kierownika akcji.
2. 
Użycie lodołamacza, o którym mowa w ust. 1, do akcji ratowniczej wymaga każdorazowej zgody kierownika akcji przeciwlodowej.
3. 
W przypadku użycia lodołamacza do akcji ratowniczej zainteresowany armator obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o zaistniałej sytuacji kierownika akcji przeciwlodowej i uzgodnić z nim dalsze postępowanie.
§  10. 
1. 
W czasie akcji przeciwlodowej lodołamacz powinien być oznaczony:
1)
w dzień - flagą służbową, którą podnosi się na topie masztu lub na prawym noku rejki sygnałowej,
2)
w nocy - światłem stałym niebieskim widzialnym dookoła widnokręgu i umieszczonym w miejscu, z którego będzie najlepiej widoczne.
2. 
Wzór flagi służbowej dla lodołamaczy określają odrębne przepisy.
§  11. 
Stosownie do sytuacji i w zależności od stanu zalodzenia wód morskich oraz ilości posiadanych do dyspozycji lodołamaczy kierownik akcji przeciwlodowej:
1)
wyznacza lodołamacze do udzielenia statkom pomocy interwencyjnej,
2)
organizuje konwoje dla grupowego przeprowadzenia statków,
3)
zarządza, w porozumieniu z kapitanatem danego portu oraz po zasięgnięciu opinii podmiotu zarządzającego portem, zamknięcie dla żeglugi portu lub jego części.
§  12. 
1. 
W przypadku organizowania konwojów statków kierownik akcji przeciwlodowej wyznacza kierownika konwoju.
2. 
Kierownik konwoju upoważniony jest do wydawania statkom wchodzącym w skład konwoju poleceń koniecznych do przeprowadzenia konwoju, a w szczególności dotyczących: kolejności statków w konwoju, odstępów między statkami i szybkości statków.
§  13. 
1. 
Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są stosować się do poleceń wydawanych przez kierownika lodołamacza, a statki idące w konwoju - do poleceń kierownika konwoju. Okoliczność ta jednak nie zdejmuje odpowiedzialności z kapitana statku za bezpieczeństwo jego statku.
2. 
Statki nie stosujące się do poleceń kierownika lodołamacza lub kierownika konwoju automatycznie tracą prawo do korzystania z usług lodołamacza.
3. 
Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są utrzymywać stały nasłuch radiotelefoniczny i porozumiewać się z lodołamaczem za pomocą radiotelefonu na wyznaczonym kanale UKF.
§  14. 
1. 
Koszty łamania lodu na torach wodnych, redach i kotwicowiskach wykonywanego na polecenie kierownika akcji przeciwlodowej, pokrywa się z budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej w ramach środków przewidzianych na administrację morską.
2. 
Łamanie lodu w portach (w basenach portowych, kanałach i przy nabrzeżach) wykonywane jest odpłatnie na koszt właściciela lub użytkownika tego nabrzeża.
3. 
Łamanie lodu na torach wodnych podejściowych do portów skomunalizowanych, przeładowni zakładowych i portów prywatnych odbywa się na koszt właścicieli lub użytkowników tych portów.
4. 
Udzielanie interwencyjnej pomocy statkom na akwenach innych niż wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1 wykonywane jest na koszt armatora.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.61.673

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Akcja przeciwlodowa na wodach morskich.
Data aktu: 21/06/1999
Data ogłoszenia: 15/07/1999
Data wejścia w życie: 30/07/1999