Akcja przeciwlodowa na wodach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie akcji przeciwlodowej na wodach morskich.

Na postawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 1998 r. Nr 10, poz. 36) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W okresie zalodzenia wód morskich dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi prowadzi się akcję przeciwlodową.
2.
Akcja przeciwlodowa obejmuje:
1)
łamanie lodów i torowanie drogi statkom za pomocą lodołamaczy w portach morskich, na redach i kotwicowiskach tych portów oraz na torach wodnych prowadzących do portów,
2)
udzielanie interwencyjnej pomocy statkom, które z powodu lodów nie mogą kontynuować podróży lub znajdują się w stanie zagrożenia - na akwenach innych niż wymienione w pkt 1,
3)
organizowanie konwojów w celu grupowego przeprowadzania statków przez lody na akwenach objętych akcją przeciwlodową.
§  2.
Lodołamaczem w rozumieniu rozporządzenia jest statek wyznaczony do prowadzenia akcji przeciwlodowej.
§  3.
Akcją przeciwlodową kieruje kierownik akcji przeciwlodowej, którym jest:
1)
Kapitan Portu Gdynia - dla rejonu wschodniego, obejmującego terytorialny zakres działania dyrektorów Urzędów Morskich w Gdyni i Słupsku, z wyłączeniem portu Kołobrzeg,
2)
Kapitan Portu Szczecin - dla rejonu zachodniego, obejmującego terytorialny zakres działania dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz w porcie Kołobrzeg.
§  4.
1.
W zakresie związanym z akcją przeciwlodową kapitanaty i bosmanaty wszystkich portów podlegają kierownikowi akcji przeciwlodowej.
2.
W terminie do dnia 10 listopada każdego roku kierownik akcji przeciwlodowej w porozumieniu z kapitanatami portów wyznacza:
1)
porty, w których może być wprowadzona w danym roku akcja przeciwlodowa,
2)
porty przebazowania kutrów i łodzi rybackich.
3.
W odniesieniu do portów położonych na obszarze terytorialnego zakresu działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 2 kierownik akcji przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
§  5.
1.
W zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej kierownik tej akcji współpracuje:
1)
z odpowiednim oddziałem Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
2)
z odpowiednimi okręgowymi dyrekcjami gospodarki wodnej,
3)
z Marynarką Wojenną na podstawie odrębnych przepisów,
4)
z innymi odpowiednimi terytorialnie podmiotami organizacyjnymi portów.
2.
Kierownik akcji przeciwlodowej może prowadzić dla celów tej akcji rozpoznanie lotnicze za pomocą samolotów lub w ramach współpracy z innymi podmiotami, nie wymienionymi w ust. 1.
§  6.
Dla celów akcji przeciwlodowej kierownik akcji określa w instrukcjach obowiązki kapitanatów i bosmanatów portów, o których mowa w § 4 ust. 1, współpracujących jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1, oraz kierowników lodołamaczy.
§  7.
1.
W porozumieniu z zainteresowanymi armatorami kierownik akcji przeciwlodowej uzgadnia w terminie do dnia 15 października każdego roku wykaz lodołamaczy.
2.
Dyrektorzy urzędów morskich zawierają z armatorami lodołamaczy odpowiednie umowy o wykonanie usług lodołamania, określające w szczególności zasady i tryb dysponowania lodołamaczami.
3.
Armatorzy lodołamaczy obowiązani są w terminie do dnia 10 listopada każdego roku zapewnić pełną gotowość techniczną i nawigacyjną lodołamaczy, przewidzianych do akcji przeciwlodowej.
§  8.
1.
Decyzje o rozpoczęciu, zawieszeniu i zakończeniu akcji przeciwlodowej dla poszczególnych rejonów podejmuje kierownik tej akcji na podstawie oceny istniejącego stanu zalodzenia wód portowych i morskich i jego wpływu na bezpieczeństwo żeglugi, po zasięgnięciu opinii właściwych kapitanatów i bosmanatów portów.
2.
W odniesieniu do portów położonych w obszarze terytorialnego zakresu działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 1 kierownik akcji przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
3.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, kierownik akcji przeciwlodowej przesyła na piśmie wszystkim zainteresowanym przedsiębiorstwom oraz instytucjom, z podaniem dnia i godziny rozpoczęcia, zawieszenia lub zakończenia akcji.
4.
W czasie trwania akcji przeciwlodowej kierownicy akcji przesyłają Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej codzienne komunikaty lodowe, a po zakończeniu akcji - sprawozdania z przebiegu akcji wraz z oceną i wnioskami.
§  9.
1.
W czasie trwania akcji przeciwlodowej pełniące dyżur lodołamacze pozostają w wyłącznej dyspozycji kierownika akcji.
2.
Użycie lodołamacza, o którym mowa w ust. 1, do akcji ratowniczej wymaga każdorazowej zgody kierownika akcji przeciwlodowej.
3.
W przypadku użycia lodołamacza do akcji ratowniczej zainteresowany armator obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o zaistniałej sytuacji kierownika akcji przeciwlodowej i uzgodnić z nim dalsze postępowanie.
§  10.
1.
W czasie akcji przeciwlodowej lodołamacz powinien być oznaczony:
1)
w dzień - flagą służbową, którą podnosi się na topie masztu lub na prawym noku rejki sygnałowej,
2)
w nocy - światłem stałym niebieskim widzialnym dookoła widnokręgu i umieszczonym w miejscu, z którego będzie najlepiej widoczne.
2.
Wzór flagi służbowej dla lodołamaczy określają odrębne przepisy.
§  11.
Stosownie do sytuacji i w zależności od stanu zalodzenia wód morskich oraz ilości posiadanych do dyspozycji lodołamaczy kierownik akcji przeciwlodowej:
1)
wyznacza lodołamacze do udzielenia statkom pomocy interwencyjnej,
2)
organizuje konwoje dla grupowego przeprowadzenia statków,
3)
zarządza, w porozumieniu z kapitanatem danego portu oraz po zasięgnięciu opinii podmiotu zarządzającego portem, zamknięcie dla żeglugi portu lub jego części.
§  12.
1.
W przypadku organizowania konwojów statków kierownik akcji przeciwlodowej wyznacza kierownika konwoju.
2.
Kierownik konwoju upoważniony jest do wydawania statkom wchodzącym w skład konwoju poleceń koniecznych do przeprowadzenia konwoju, a w szczególności dotyczących: kolejności statków w konwoju, odstępów między statkami i szybkości statków.
§  13.
1.
Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są stosować się do poleceń wydawanych przez kierownika lodołamacza, a statki idące w konwoju - do poleceń kierownika konwoju. Okoliczność ta jednak nie zdejmuje odpowiedzialności z kapitana statku za bezpieczeństwo jego statku.
2.
Statki nie stosujące się do poleceń kierownika lodołamacza lub kierownika konwoju automatycznie tracą prawo do korzystania z usług lodołamacza.
3.
Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są utrzymywać stały nasłuch radiotelefoniczny i porozumiewać się z lodołamaczem za pomocą radiotelefonu na wyznaczonym kanale UKF.
§  14.
1.
Koszty łamania lodu na torach wodnych, redach i kotwicowiskach wykonywanego na polecenie kierownika akcji przeciwlodowej, pokrywa się z budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej w ramach środków przewidzianych na administrację morską.
2.
Łamanie lodu w portach (w basenach portowych, kanałach i przy nabrzeżach) wykonywane jest odpłatnie na koszt właściciela lub użytkownika tego nabrzeża.
3.
Łamanie lodu na torach wodnych podejściowych do portów skomunalizowanych, przeładowni zakładowych i portów prywatnych odbywa się na koszt właścicieli lub użytkowników tych portów.
4.
Udzielanie interwencyjnej pomocy statkom na akwenach innych niż wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1 wykonywane jest na koszt armatora.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.61.673

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Akcja przeciwlodowa na wodach morskich.
Data aktu: 21/06/1999
Data ogłoszenia: 15/07/1999
Data wejścia w życie: 30/07/1999