Zasady organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 23 grudnia 1992 r.
w sprawie zasad organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dla umożliwienia realizacji obowiązku szkolnego oraz kształcenia ogólnego dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą tworzy się sieć polskich szkół i punktów konsultacyjnych organizujących kształcenie w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.
2.
Szkoły i punkty konsultacyjne tworzone są przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi".
3.
Szkoły i punkty konsultacyjne zakłada, likwiduje i przekształca Minister Edukacji Narodowej na wniosek kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych.
§  2.
1.
Niezależnie od istnienia polskiej szkoły lub punktu konsultacyjnego, dzieci, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą wypełniać obowiązek szkolny w szkołach kraju czasowego pobytu.
2.
Dzieci, o których mowa w ust. 1, oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych kraju czasowego pobytu mogą uzupełniać wykształcenie w szkołach lub punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, w zakresie określonym w § 6.
§  3.
1.
Do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane w miarę wolnych miejsc także dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą na tych samych zasadach co dzieci obywateli polskich przebywających czasowo za granicą.
2.
W miarę wolnych miejsc do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane także dzieci obywateli obcych, na zasadach odpłatności stosowanej w szkołach publicznych danego typu w kraju zamieszkania.
§  4.
Kształcenie, o którym mowa w § 1 ust. 1, może odbywać się w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym.
§  5.
1.
Kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą organizuje i koordynuje Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, zwany dalej "Zespołem", podporządkowany bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej.
2.
Zespół jest jednostką budżetową, której zadania są ujęte w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3.
Cele, zadania i organizację Zespołu określa statut, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  6.
1.
Szkoły i punkty konsultacyjne realizują programy nauczania dopuszczone w systemie oświaty Rzeczypospolitej Polskiej dla danego typu szkoły.
2.
Uczniowie uczęszczający do szkół kraju czasowego pobytu, a jednocześnie uzupełniający wykształcenie w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania w szkole polskiej, kształcą się w zakresie następujących przedmiotów:
1)
uczniowie szkół podstawowych:
a)
w klasach I-III- języka polskiego (z możliwością uzupełniania programu matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego),
b)
w klasach IV-VIII- języka polskiego, historii, geografii, ponadto także matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe,
2)
uczniowie liceów ogólnokształcących:

- języka polskiego, historii Polski, geografii Polski oraz matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe.

§  7.
1.
W krajach, w których nie utworzono szkół przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych - w razie potrzeby wynikającej z liczby uczniów i warunków kraju ich czasowego pobytu - mogą być organizowane punkty konsultacyjne.
2.
Punkty konsultacyjne mogą być również organizowane jako filie szkół działających przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
3.
Punkty konsultacyjne mogą prowadzić zajęcia ze wszystkich przedmiotów wynikających z planu nauczania lub z uzupełniającego programu nauczania przedmiotów wymienionych w § 6 ust. 2.
§  8.
Szkoły i punkty konsultacyjne organizują księgozbiór biblioteczny.
§  9.
W szkołach i punktach konsultacyjnych zajęcia lekcyjne są prowadzone oddzielnie dla każdej klasy, której liczebność wynosi nie mniej niż trzech uczniów, lub w systemie klas łączonych.
§  10.
Uczniowie szkół i punktów konsultacyjnych otrzymują świadectwa według zasad i wzorów obowiązujących w kraju, zaopatrzone w pieczęć urzędową Zespołu i pieczęć danej szkoły lub punktu konsultacyjnego.
§  11.
1.
Szkołami kierują dyrektorzy szkół, a punktami konsultacyjnymi - kierownicy punktów.
2.
Nadzór pedagogiczny nad szkołami i punktami konsultacyjnymi sprawuje Minister Edukacji Narodowej przy pomocy nauczycieli zatrudnionych w Ministerstwie Edukacji Narodowej na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych oraz nauczycieli zatrudnionych w Zespole - zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.
3.
Nadzór ogólny nad działalnością szkoły i punktu konsultacyjnego sprawuje Zespół we współpracy z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
§  12.
1.
Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba.
2.
Funkcję kierownika punktu konsultacyjnego powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor Zespołu w uzgodnieniu z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej, a w przypadku punktu konsultacyjnego będącego filią szkoły - z dyrektorem szkoły.
3.
Minister Edukacji Narodowej może również w celu wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły lub kierownika punktu konsultacyjnego nie będącego filią szkoły ogłosić konkurs na zasadach i w trybie przez siebie ustalonym, jako organ prowadzący szkołę (punkt konsultacyjny).
4.
Nauczycieli do szkół i punktów konsultacyjnych kieruje z kraju Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba, a zatrudnia dyrektor Zespołu; nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych odwołuje dyrektor Zespołu na wniosek Ministra lub upoważnionej przez niego osoby.
5.
Nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych nie kierowanych z kraju zatrudniają, na podstawie umowy o pracę, dyrektorzy szkół lub kierownicy punktów konsultacyjnych.
§  13.
1.
Wysokość wynagrodzenia oraz inne świadczenia dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych, o których mowa w § 1, określają odrębne przepisy.
2.
Okres pracy w szkołach i punktach konsultacyjnych za granicą jest zaliczany nauczycielowi do okresu zatrudnienia w Polsce na zasadach określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w kraju.
§  14.
1.
Obowiązkowy wymiar zajęć dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli w szkołach za granicą wynosi 26 godzin tygodniowo, a dla nauczycieli zatrudnionych w bibliotece lub w świetlicy - 30 godzin tygodniowo.
2.
Dyrektorzy szkół prowadzą zajęcia dydaktyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo w szkole, w której liczba uczniów nie przekracza 100; 8 godzin tygodniowo w szkole o liczbie uczniów nie przekraczającej 200; 6 godzin tygodniowo w szkole liczącej więcej niż 200 uczniów.
3.
Kierownikowi punktu konsultacyjnego z tytułu pełnienia funkcji kierowniczej przysługuje ryczałt pieniężny w wysokości stanowiącej odpowiednik wynagrodzenia za liczbę godzin przeznaczonych na realizację zadań wynikających z funkcji kierowniczej, określoną przez dyrektora Zespołu.
§  15.
W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu w zakresie praw i obowiązków nauczycieli (dyrektorów, kierowników) zatrudnionych w szkołach i punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W WARSZAWIE DLA DZIECI OBYWATELI POLSKICH CZASOWO PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ

§  1.
1.
Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie, zwany dalej "Zespołem", organizuje i koordynuje kształcenie i wychowanie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
2.
Zespół w szczególności:
1)
organizuje kształcenie korespondencyjne,
2)
udziela pomocy szkołom i punktom konsultacyjnym w zakupie przez uczniów podręczników szkolnych i lektur,
3)
zaopatruje szkoły i punkty konsultacyjne w programy nauczania, poradniki metodyczne, przepisy prawne, świadectwa i inne druki szkolne,
4)
organizuje egzaminy.
3.
Zespół podlega bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej i jest jednostką budżetową, której zadania ujęte są w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  2.
1.
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Szkoła Podstawowa w Warszawie - kształcąca uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania szkoły podstawowej,
2)
Liceum Ogólnokształcące w Warszawie - kształcące uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania liceum ogólnokształcącego,
3)
szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i punkty konsultacyjne, zakładane przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
2.
Szkoły i punkty konsultacyjne nie będące filiami szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 3, działają na podstawie własnego statutu, uwzględniającego zadania Zespołu, potrzeby uczniów i posiadane środki finansowe.
3.
Statut szkoły (punktu konsultacyjnego) opracowuje dyrektor szkoły (kierownik punktu), a uchwala rada pedagogiczna. Statut przesyła się Zespołowi oraz kierownikowi placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
§  3.
1.
Dyrektor Zespołu jest odpowiedzialny za całokształt działalności dydaktyczno-wychowawczej i administracyjnej szkół i punktów konsultacyjnych wchodzących w skład Zespołu.
2.
Do obowiązków dyrektora Zespołu w szczególności należy:
1)
organizowanie szkół i punktów konsultacyjnych,
2)
zatwierdzanie organizacji szkół i punktów konsultacyjnych oraz nadzorowanie ich działalności pedagogicznej i gospodarczo-administracyjnej,
3)
organizowanie i udzielanie pomocy pedagogicznej nauczycielom szkół i punktów konsultacyjnych oraz rodzicom dzieci kształcących się indywidualnie,
4)
zaopatrywanie szkół i punktów konsultacyjnych w pomoce naukowe, książki do bibliotek szkolnych i druki szkolne,
5)
organizowanie zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne,
6)
opiniowanie projektów budżetów poszczególnych jednostek szkolnych, sporządzanie zbiorczych zestawień wydatków i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi Edukacji Narodowej,
7)
informowanie rodziców skierowanych do pracy za granicą o możliwościach kształcenia ich dzieci,
8)
ustalanie zakresu obowiązków nauczycieli zatrudnionych w szkołach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
§  4.
1.
Szkoły i punkty konsultacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, organizują nauczanie na podstawie ramowych planów nauczania określonych dla szkół publicznych w kraju i - w zależności od potrzeb uczniów - w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym. Nauczanie w systemie korespondencyjnym nie powinno obejmować takich przedmiotów, jak muzyka, wychowanie fizyczne, technika i elementy informatyki.
2.
Szkoły stosują dopuszczone w Rzeczypospolitej Polskiej programy nauczania, podręczniki, regulaminy oceniania, klasyfikowania i promowania oraz zasady przeprowadzania egzaminów dojrzałości.
§  5.
W zakresie praw i obowiązków dyrektora Zespołu, dyrektorów szkół, kierowników punktów konsultacyjnych, nauczycieli, rad pedagogicznych i społecznych organów szkół, punktów konsultacyjnych - stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198, Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 104, poz. 450 oraz z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.6.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
Data aktu: 23/12/1992
Data ogłoszenia: 26/01/1993
Data wejścia w życie: 10/02/1993