Prowadzenie rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 lutego 1991 r.
w sprawie prowadzenia rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 59, poz. 344) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się w księdze rejestrowej według ustalonego wzoru.
§  2.
Dla każdego towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, zwanego dalej "towarzystwem", prowadzi się oddzielne akta rejestrowe obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączanie sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data wpisu,

- rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres towarzystwa,

- rubryka czwarta - imiona i nazwiska członków zarządu oraz organu nadzorczego towarzystwa i zakres ich uprawnień,

- rubryka piąta - wzmianka o złożeniu statutu i o jego zmianach,

- rubryka szósta - terytorialny zakres działalności towarzystwa,

- rubryka siódma - dział ubezpieczeń objęty działalnością towarzystwa,

- rubryka ósma - dane dotyczące ustalania wysokości kapitału zakładowego i zapasowego towarzystwa,

- rubryka dziewiąta - wzmianka dotycząca uznania towarzystwa przez Ministra Finansów za małe towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych,

- rubryka dziesiąta - wzmianka o częściowym ograniczeniu lub cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności towarzystwa,

- rubryka jedenasta - dane dotyczące wszczęcia i zakończenia postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego oraz osoby likwidatora,

- rubryka dwunasta - uwagi.

2.
W rubryce "uwagi" zamieszcza się między innymi informacje o miejscu ogłoszeń towarzystwa i o przyczynach wykreślenia towarzystwa z rejestru.
§  4.
W treści wpisu zamieszczonego w rejestrze sąd może powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołany w rejestrze dokument uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  5.
1.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku o dokonanie każdego wpisu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Do wniosku o zarejestrowanie towarzystwa dołącza się statut towarzystwa w dwóch egzemplarzach oraz zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej.
§  6.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd może odmówić wpisu do rejestru.
§  7.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być zamieszczony.
§  8.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru są skuteczne z chwilą ich wydania. Postanowienia te sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  9.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  10.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w rejestrze w razie uchylenia orzeczenia zarządzającego dokonanie wpisu, a także wówczas, gdy okaże się, że w rejestrze figuruje wpis niezgodny z obowiązującymi przepisami lub aktualnym stanem rzeczy.
§  11.
1.
Wgląd do rejestru ma każda osoba zainteresowana treścią wpisów.
2.
Rejestr oraz dokumenty objęte wpisem stosownie do § 4 mogą zainteresowani przeglądać w sekretariacie sądu oraz otrzymywać poświadczone odpisy.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.14.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.
Data aktu: 04/02/1991
Data ogłoszenia: 19/02/1991
Data wejścia w życie: 19/02/1991