Zasady zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych, ustalanie opłat za zakwaterowanie oraz ramowe zasady ustalania kategorii hoteli pracowniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 20 lipca 1988 r.
w sprawie zasad zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych, ustalania opłat za zakwaterowanie oraz ramowych zasad ustalania kategorii hoteli pracowniczych.

Na podstawie art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1987 r. Nr 30, poz. 165) po porozumieniu z ogólnokrajową organizacją międzyzwiązkową zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie stosuje się do zakładów pracy:
1)
prowadzących hotele pracownicze,
2)
zawierających umowy najmu miejsc hotelowych z innymi zakładami pracy prowadzącymi zbiorowe zakwaterowanie,
3)
najmujących kwatery prywatne na cele zbiorowego zakwaterowania.
2.
Nie są hotelami pracowniczymi w rozumieniu rozporządzenia noclegownie przedsiębiorstw "Polskie Koleje Państwowe" i "Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa", pomieszczenia noclegowe na obiektach pływających oraz pokoje gościnne zakładów pracy własne lub wynajęte u osób fizycznych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
hotelu stałym - rozumie się przez to hotel pracowniczy mieszczący się w budynku typu hotelowego bądź mieszkalnego,
2)
hotelu przenośnym - rozumie się przez to hotel pracowniczy mieszczący się w baraku, barakowozie lub przyczepie,
3)
pracowniku zamiejscowym - rozumie się przez to pracownika, który ma stałe miejsce zamieszkania w miejscowości, z której czas dojazdu do miejsca pracy i z powrotem publicznym środkiem lokomocji przekracza 2 godziny.
§  3.
W hotelu pracowniczym można zakwaterować okresowo:
1)
pracowników zamiejscowych zatrudnionych w zakładzie pracy prowadzącym hotel pracowniczy oraz pracowników zamiejscowych zatrudnionych w innych zakładach pracy - na podstawie umowy zawartej między zakładami pracy,
2)
pracowników zamiejscowych, przebywających na urlopach wychowawczych,
3)
innych pracowników znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, oczekujących na przydział mieszkania,
4)
młode małżeństwa - jeżeli przynajmniej jedno z małżonków jest uprawnione do korzystania z zakwaterowania zbiorowego oraz jeżeli jedno z małżonków oczekuje na przydział mieszkania,
5)
dzieci osób wymienionych w pkt 1-4 będące na ich wyłącznym utrzymaniu, jeżeli jest pobierany na nie zasiłek rodzinny przez te osoby,
6)
osoby skierowane przez właściwe miejscowo biura zakwaterowania - na warunkach pełnej odpłatności.
§  4.
1. 1
Zakwaterowanie w hotelu pracowniczym następuje na podstawie pisemnego skierowania wydanego przez kierownika zakładu pracy po porozumieniu z organizacjami związkowymi zakładu pracy, w którym pracownik jest zatrudniony.
2.
Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać warunki zakwaterowania i określać czas zakwaterowania.
§  5.
Norma powierzchni mieszkalnej w hotelu stałym nie powinna być niższa niż 5 m2 na jednego mieszkańca.
§  6.
1.
Ustala się cztery kategorie hoteli pracowniczych, zgodnie z którymi powinny być zapewnione odpowiednie warunki bytowe i socjalne.
2.
Podział hoteli stałych na kategorie oraz wymagania bytowe i socjalne w poszczególnych kategoriach hoteli określają ramowe zasady ustalania kategorii hoteli pracowniczych, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
3. 2
Wymagania bytowe i socjalne w hotelach przenośnych określa kierownik zakładu pracy po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi oraz z samorządem mieszkańców hoteli.
§  7.
1. 3
Wysokość opłat za zakwaterowanie, ponoszonych przez pracowników, ustala kierownik zakładu pracy po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Wysokość opłat powinna być ustalona w zależności od kategorii hotelu i warunków zakwaterowania i nie może być wyższa od pełnych kosztów zakwaterowania.
2.
Wysokość opłat za zakwaterowanie, ponoszonych przez pracowników jednostek i zakładów budżetowych, wynosi 1/3 pełnych kosztów miejsca hotelowego lub miejsca w kwaterze prywatnej.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do osób zakwaterowanych w hotelach pracowniczych w jednostkach i zakładach budżetowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz jednostkach organizacyjnych więziennictwa podległych Ministrowi Sprawiedliwości.
4.
Kierownik zakładu stacjonarnej opieki zdrowotnej i opieki społecznej, położonego w miejscowości, w której występuje niedobór pielęgniarek, położnych oraz innych pracowników zaliczanych do średniego personelu medycznego w rozumieniu przepisów o uposażeniu pracowników zakładów służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów, może wystąpić za pośrednictwem terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw zdrowia i opieki społecznej stopnia wojewódzkiego do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej o wyrażenie zgody na ustalenie niższych niż określone w ust. 2 opłat za korzystanie ze zbiorowego zakwaterowania przez tych pracowników. Wysokość opłat ponoszonych przez tych pracowników nie powinna być jednak niższa od 10% pełnych kosztów miejsca w hotelu pracowniczym.
§  8.
1. 4
Porządek wewnętrzny w hotelu pracowniczym, zasady współżycia mieszkańców, ich uprawnienia i obowiązki określa regulamin porządkowy, ustalany przez kierownika jednostki prowadzącej administrację hotelu pracowniczego po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi oraz samorządem mieszkańców hoteli.
2.
Z regulaminem porządkowym należy zapoznać każdą osobę zakwalifikowaną do zakwaterowania w hotelu pracowniczym przed jej zamieszkaniem w hotelu.
§  9. 5
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi i organizacją młodzieżową udziela pomocy w powołaniu samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego, reprezentującego interesy mieszkańców hotelu, oraz jest obowiązana:
1)
podejmować działania zmierzające do stałego podnoszenia poziomu wiedzy i kultury osobistej mieszkańców hotelu pracowniczego,
2)
rozszerzać formy oddziaływania społeczno-wychowawczego, zmierzające do kształtowania prawidłowych postaw życiowych mieszkańców hotelu,
3)
zapewnić mieszkańcom możliwość racjonalnego wykorzystania czasu wolnego od pracy i warunki do kontynuowania dalszej nauki.
§  10.
1.
Pracownik traci prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jeżeli:
1)
została z nim rozwiązana umowa o pracę,
2)
minął okres delegacji służbowej lub odbywania praktyki,
3)
pracownik lub małżonek uzyskał mieszkanie w miejscowości, z której jest możliwy codzienny dojazd do pracy.
1a. 6
W przypadku rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy z przyczyn określonych w ustawie z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19 i Nr 10, poz. 59) pracownik zachowuje prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym lub w kwaterze prywatnej na dotychczasowych zasadach odpłatności przez okres 6 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy. W przypadku przekwalifikowania do innej pracy, trwającego dłużej niż 6 miesięcy, prawo do zakwaterowania pracownika w hotelu lub w kwaterze prywatnej, na dotychczasowych zasadach odpłatności, przysługuje przez czas niezbędny na przekwalifikowanie.
1b. 7
Prawo do zakwaterowania, na dotychczasowych zasadach odpłatności, zachowują także członkowie rodziny pracownika, o których mowa w § 3 pkt 4 i 5.
2.
Cofnięcie skierowania do zakwaterowania w hotelu pracowniczym może nastąpić w okresie zatrudnienia, delegacji służbowej lub odbywania praktyki, jeżeli pracownik:
1)
zalega z opłatami za hotel za okres przekraczający 2 miesiące,
2)
w sposób rażący i uporczywy narusza postanowienia regulaminu porządkowego lub uchwały samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.
2a. 8
Kierownik jednostki prowadzącej administrację hotelu przed podjęciem decyzji o cofnięciu skierowania do zakwaterowania w hotelu jest obowiązany zasięgnąć opinii samorządu mieszkańców hotelu.
3.
O utracie prawa do zakwaterowania lub o cofnięciu skierowania do zakwaterowania w hotelu należy zawiadomić:
1)
zainteresowanego pracownika,
2)
kierownika jednostki prowadzącej administrację hotelu oraz
3)
samorząd mieszkańców hotelu pracowniczego.
4.
W razie cofnięcia uprawnienia do zakwaterowania w hotelu pracownikowi innego zakładu pracy, należy ponadto zawiadomić zatrudniający tego pracownika zakład pracy.
§  11.
1.
Pracownik, który utracił prawo do zakwaterowania lub któremu cofnięto skierowanie do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jest obowiązany opróżnić zajmowane pomieszczenie w wyznaczonym terminie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia, bez prawa do pomieszczenia zastępczego.
2. 9
W razie nieopróżnienia lokalu w wyznaczonym terminie, usunięcia zajmujących go osób dokonuje się w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji na podstawie tytułu wykonawczego przedłożonego przez zakład pracy.
3.
W razie nieobecności osoby obowiązanej do opróżnienia hotelu, jednostka prowadząca administrację hotelu jest obowiązana zabezpieczyć ruchomości stanowiące własność tej osoby.
§  12.
Warunki zakwaterowania uczestników Ochotniczych Hufców Pracy w hotelach pracowniczych regulują odrębne przepisy.
§  13.
1.
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie zasad zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych (Dz. U. Nr 25, poz. 149 i z 1983 r. Nr 57, poz. 257).
2.
W związku z art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1987 r. Nr 30, poz. 165) traci moc uchwała nr 7 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1983 r. w sprawie ustalania opłat za korzystanie z hoteli pracowniczych w zakładach i jednostkach budżetowych (Monitor Polski Nr 6, poz. 38 i z 1984 r. Nr 28, poz. 186).
§  14.
Rozporządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE ZASADY USTALANIA KATEGORII HOTELI PRACOWNICZYCH STAŁYCH

Wnioski w sprawie zaliczenia hotelu do określonej kategorii przedstawia komisja powołana przez kierownika zakładu pracy prowadzącego hotel pracowniczy. W skład komisji powinien wchodzić kierownik hotelu oraz przedstawiciele zakładowej organizacji związkowej i samorządu mieszkańców hotelu.

Wnioski komisji zatwierdza kierownik zakładu pracy prowadzącego hotel pracowniczy.

Podstawowe wymagania bytowe i socjalne w hotelach pracowniczych

Lp. Kryteria Kategorie hoteli pracowniczych
("x"=kryterium obowiązujące w danej kategorii hotelu) I II III IV
1 2 3 4 5 6
1 Instalacje w budynku hotelowym:
1) wodociągowa x x x x
2) kanalizacyjna x x x x
3) elektryczna x x x x
4) centralnego ogrzewania x x - -
5) ciepłej wody x x x x
6) telefoniczna do użytku ogólnego w recepcji x x - -
7) dźwigowa w budynku powyżej pięciu kondygnacji x x x -
2 Urządzenia sanitarne:
1) umywalki z ciepłą i zimną wodą w pomieszczeniach mieszkalnych x x x -
2) natryski, ewentualnie wanny:
- na każdej kondygnacji x x - -
- w budynku - - x x
3) ustępy spłukiwane:
- w pomieszczeniach mieszkalnych x x - -
- na każdej kondygnacji - - x x
3 Pokoje:
1-2 osobowe x x - -
3 osobowe - - x x
4 Pomieszczenia do działalności kulturalno-oświatowej x x x x
5 Biblioteka (punkt biblioteczny) x x x -
6 Urządzenia gastronomiczne:
1) kiosk - bufet x x - -
2) kuchenki podręczne i zlewozmywaki:
- w pomieszczeniach mieszkalnych x - - -
- w wydzielonych pomieszczeniach na każdej kondygnacji - x x -
- w budynku - - - x
7 Pomieszczenia na podręczne pranie i suszenie x x x x
8 Boiska sportowe i urządzenia do rekreacji ruchowej x x - -
9 Pokój samorządu mieszkańców x x x -
1 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
2 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
4 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
6 § 10 ust. 1a:

- dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 marca 1990 r. (Dz.U.90.19.117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 1990 r.

7 § 10 ust. 1b:

- dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 marca 1990 r. (Dz.U.90.19.117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 1990 r.

8 § 10 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
9 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1988.30.211

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych, ustalanie opłat za zakwaterowanie oraz ramowe zasady ustalania kategorii hoteli pracowniczych.
Data aktu: 20/07/1988
Data ogłoszenia: 30/08/1988
Data wejścia w życie: 30/08/1988