Ustawa budżetowa na rok 1985.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1985
z dnia 28 grudnia 1984 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu państwa w wysokości:

3.692.801.601 tys. zł

z tego:

1)
wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 2.947.429.905 tys. zł
2)
wpłaty instytucji finansowych i ubezpieczeniowych 39.531.187 tys. zł
3)
składki na ubezpieczenia społeczne 364.425.700 tys. zł
4)
wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 22.539.195 tys. zł
5)
wpłaty jednostek administracji państwowej, wymiaru

sprawiedliwości, prokuratury, bezpieczeństwa publicznego

i obrony narodowej 23.644.939 tys. zł

6)
podatki i opłaty od gospodarki nie uspołecznionej 83.847.100 tys. zł
7)
podatki i opłaty od ludności 58.400.400 tys. zł
8)
pozostałe dochody 65.083.175 tys. zł
9)
lokata w budżecie pozostałości środków Państwowego Funduszu

Aktywizacji Zawodowej 57.000.000 tys. zł

10)
dochody nie rozdzielone na poszczególne działy i tytuły 30.900.000 tys. zł
2.
Ustala się wydatki budżetu państwa w wysokości 3.980.607.876 tys. zł

z tego:

1)
finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 1.529.925.367 tys. zł
2)
nauka 31.284.901 tys. zł
3)
oświata i wychowanie 375.147.900 tys. zł
4)
kultura i sztuka 55.669.960 tys. zł
5)
ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura fizyczna i sport

oraz turystyka i wypoczynek 418.452.874 tys. zł

6)
ubezpieczenia społeczne 343.545.127 tys. zł
7)
obrona narodowa 288.745.262 tys. zł
8)
administracja, wymiar sprawiedliwości, prokuratura i bezpieczeństwo

publiczne 200.370.513 tys. zł

9)
pozostałe wydatki bieżące 111.890.332 tys. zł
10)
wydatki celowe nie rozdzielone na działy i województwa 56.059.120 tys. zł
11)
wydatki na inwestycje i remonty kapitalne 539.516.520 tys. zł
12)
rezerwa Rady Ministrów 30.000.000 tys. zł
3.
Saldo zmian dochodów i wydatków budżetu państwa w związku ze zmianą cen zaopatrzeniowych i detalicznych wynosi 149.800.000 tys. zł
4.
Niedobór budżetu wynosi 138.006.275 tys. zł
5.
Upoważnia się Ministra Finansów do zaciągnięcia w Narodowym Banku Polskim kredytu na pokrycie niedoboru budżetu.
6.
Jeżeli przebieg realizacji budżetu państwa wskazywałby na przekroczenie niedoboru, o którym mowa w ust. 4, Rada Ministrów podejmie działania zmierzające do wygospodarowania odpowiednich dochodów oraz wdrożenia stosownych programów oszczędnościowych w zakresie wydatków budżetowych. W tym wypadku upoważnia się Radę Ministrów także do dokonania zmiany wielkości dotacji ogólnej dla budżetów terenowych
7.
Przychody zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych, funduszów celowych i państwowych jednostek organizacyjnych, których gospodarka finansowa jest prowadzona na zasadach ustalonych na podstawie art. 13 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283) - objęte budżetem państwa - wynoszą 1.495.863.836 tys. zł, w tym dotacje z budżetu 305.559.917 tys. zł oraz rozchody wynoszą 1.342.119.696 tys. zł, nadwyżki do przekazania na rzecz budżetu 58.669.345 tys. zł.
Art.  2.
1.
Ustala się w zakresie budżetu centralnego:

dochody w wysokości 3.349.133.353 tys. zł

wydatki w wysokości 3.636.939.628 tys. zł

w tym:

rezerwę Rady Ministrów w wysokości 30.000.000 tys. zł

zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.

2.
Przychody zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych, funduszów celowych i państwowych jednostek organizacyjnych, których gospodarka finansowa jest prowadzona na zasadach ustalonych na podstawie art. 13 Prawa budżetowego - objęte budżetem centralnym - wynoszą 1.206.259.585 tys. zł, w tym dotacje z budżetu 211.205.222 tys. zł oraz rozchody wynoszą 1.040.673.876 tys. zł, w tym nadwyżki do przekazania na rzecz budżetu 58.269.726 tys. zł.
Art.  3.
1.
Ustala się dla budżetów wojewódzkich na 1985 r.:
1)
udziały w dochodach budżetu centralnego ustalane w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej towarów i usług przez jednostki gospodarki uspołecznionej objęte planem centralnym i terenowym w wysokości 355.759.435 tys. zł
2)
dotacje ogólne w wysokości 120.127.544 tys. zł

zgodnie z załącznikami nr 2 i 3.

2.
Kwoty dochodów własnych budżetów wojewódzkich z udziału w dochodach budżetu centralnego oraz części podatku od płac, stanowiące podstawę do rozliczeń, o których mowa w art. 21 i 95 Prawa budżetowego, określone są w załączniku nr 3.
Art.  4.
1.
Ustala się dla przedsiębiorstw państwowych i organizacji spółdzielczych ogólną kwotę dotacji przedmiotowych na finansowanie produkcji wyrobów i świadczenia usług sprzedawanych odbiorcom krajowym w wysokości 689.797.216 tys. zł.
2.
Upoważnia się Radę Ministrów do zwiększenia kwoty określonej w ust. 1 w ramach ogólnej kwoty wydatków ustalonych w niniejszej ustawie.
3.
Rada Ministrów określi grupy wyrobów i usług dotowanych z budżetu.
4.
Minister Finansów ustali stawki dotacji do wyrobów i usług, o których mowa w ust. 3, oraz może dokonywać w odpowiednich częściach budżetu zmiany kwot dotacji w ramach ogólnej kwoty określonej w ust. 1.
Art.  5.
1.
Kwoty dotacji ogólnej oraz stawki procentowe naliczania udziałów w dochodach budżetu centralnego, określone w załączniku nr 2, są wiążące dla wojewódzkich rad narodowych.
2.
Kwoty dotacji ogólnych oraz udziałów w dochodach własnych budżetów terenowych, wynikające z uchwał budżetowych wojewódzkich rad narodowych, są wiążące dla rad narodowych stopnia podstawowego.
Art.  6.

Ustala się etaty:

1)
dla administracji państwowej objętej budżetem centralnym, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
2)
dla administracji państwowej objętej budżetami terenowymi

zgodnie z załącznikiem nr 4.

Art.  7.

Rada Ministrów ustali maksymalną wysokość pomocy z budżetu w spłacie kredytu bankowego na określone inwestycje centralne lub inwestycje przedsiębiorstw, który może być przyznany w 1985 r. pomimo braku zdolności do spłaty całego kredytu ze środków funduszu rozwoju kredytobiorcy.

Art.  8.
1.
Wielkość dotacji podmiotowych udzielanych przedsiębiorstwom państwowym w 1985 r. ulega pomniejszeniu o stan funduszu rezerwowego według stanu na dzień 31 grudnia 1984 r.
2.
Przy określaniu wielkości dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług oraz środków na finansowanie inwestycji, Minister Finansów może uwzględnić zaangażowanie części środków zgromadzonych na funduszu rezerwowym, nie więcej jednak niż 50% stanu tego funduszu na dzień 31 grudnia 1984 r. W tym wypadku środki funduszu rezerwowego mogą być przeznaczone na cele określone w zdaniu poprzedzającym.
Art.  9.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe podejmujące w 1985 r. inwestycje, które polegają na budownictwie obejmującym obiekty kubaturowe, są zobowiązane do wpłacania kaucji, z wyjątkiem wypadków określonych w ust. 2 i 3.
2.
Przedsiębiorstwo nie wpłaca kaucji od:
1)
inwestycji podejmowanych w celu:
a)
ochrony zdrowia - w zakresie, który określi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej,
b)
ochrony środowiska - w zakresie, który określi Minister - Kierownik Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
c)
poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy - w zakresie, który określi Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych;
2)
inwestycji mieszkaniowych wraz z obiektami infrastruktury osiedlowej,
3)
inwestycji polegających na budowie piekarni, obiektów handlowych i usługowych, magazynów składowych i przechowalni w punktach skupu i przemyśle rolno-spożywczym, a także w portach,
4)
inwestycji polegających na budowie central telefonicznych oraz obiektów produkcyjno-remontowych zakładów naprawczych taboru kolejowego,
5)
inwestycji realizowanych z zastosowaniem systemowych ulg inwestycyjnych w podatku dochodowym, określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej, oraz inwestycji podejmowanych po przyznaniu ulgi indywidualnej w tym podatku,
6)
w części nakładów inwestycyjnych finansowanych z funduszów celowych, tworzonych wyłącznie z wpłat od ludności,
7)
inwestycji finansowanych z udziałem dotacji budżetowej.
3.
Rada Ministrów może określić inne inwestycje niż wymienione w ust. 2, od których przedsiębiorstwa nie wpłacają kaucji, oraz wypadki, w których cofa się zwolnienie od wypłaty kaucji z powodu realizacji inwestycji niezgodnie z celami stanowiącymi podstawę przyznania ulgi podatkowej lub dotacji z budżetu.
4.
Wysokość kaucji wynosi 20% wartości kosztorysowej budynków, jeżeli inwestycja jest zgodna z preferowanymi celami gospodarczymi, których wykaz ustali Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Wysokość kaucji od pozostałych inwestycji wynosi 50% wartości kosztorysowej budynków.
5.
Przedsiębiorstwo wpłaca kaucję ze środków funduszu rozwoju, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Jeżeli przedsiębiorstwo podejmuje zakładową inwestycję socjalną, finansowaną ze środków zakładowego funduszu socjalnego lub z innych środków, z wyjątkiem środków funduszu rozwoju, wpłaca kaucję ze środków zakładowego funduszu socjalnego.
7.
Przedsiębiorstwo wpłaca kaucję na nie oprocentowany rachunek, otwierany na jego wniosek w oddziale banku właściwym dla przedsiębiorstwa, najpóźniej w ostatnim dniu kwartału poprzedzającego kwartał, w którym ma być rozpoczęta inwestycja. Jeżeli inwestycja ma być rozpoczęta w I kwartale 1985 r. przedsiębiorstwo wpłaca kaucję do dnia 20 stycznia 1985 r.
8.
Bank zwraca kaucję przedsiębiorstwu, na jego wniosek, w ciągu trzech miesięcy od dnia przekazania inwestycji do eksploatacji, a jeżeli przedsiębiorstwo planowało, że w wyniku inwestycji nastąpi wzrost wielkości produkcji lub usług - w ciągu trzech miesięcy od planowanego terminu osiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej, z zastrzeżeniem warunków określonych w ust. 9. Przedsiębiorstwo wraz z wnioskiem o zwrot kaucji przedstawia bankowi udokumentowane oświadczenie potwierdzające dotrzymanie warunków.
9.
Warunkiem zwrotu kaucji jest nieprzekroczenie:
1)
ustalonych przed rozpoczęciem inwestycji:
a)
terminu przekazania inwestycji do eksploatacji,
b)
terminu osiągnięcia pełnej projektowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej,
2)
określonej w założeniach techniczno-ekonomicznych lub dokumentacji jednostadiowej wielkości zatrudnienia.
10.
W razie niedotrzymania któregokolwiek z warunków określonych w ust. 9, kaucja podlega przekazaniu:
1)
na dochody budżetu centralnego, jeżeli organem założycielskim przedsiębiorstwa jest naczelny lub centralny organ administracji państwowej,
2)
na dochody właściwego budżetu wojewódzkiego, jeżeli organem założycielskim przedsiębiorstwa jest terenowy organ administracji państwowej.
11.
Bank przekazuje kaucję na dochody budżetowe na podstawie decyzji izby skarbowej właściwej dla siedziby przedsiębiorstwa. Izba skarbowa wydaje decyzję w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania z banku zawiadomienia o niedotrzymaniu przez przedsiębiorstwo warunków zwrotu kaucji. Od decyzji izby skarbowej przedsiębiorstwo może odwołać się do Ministra Finansów w ciągu dwóch tygodni od dnia doręczenia decyzji.
12.
Bank przekazuje kaucję na dochody budżetowe po upływie trzech tygodni od dnia otrzymania decyzji izby skarbowej, a jeżeli przedsiębiorstwo odwołało się - od dnia otrzymania decyzji nie uwzględniającej odwołania.
13.
Przepisy ust. 1-12 stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 14 i 15, do:
1)
inwestycji zrzeszeń przedsiębiorstw i innych organizacji grupujących przedsiębiorstwa państwowe,
2)
inwestycji przedsiębiorstw mieszanych, utworzonych przez przedsiębiorstwa państwowe,
3)
inwestycji spółek handlowych, w których Skarb Państwa albo jednostki gospodarki uspołecznionej mają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego,
4)
inwestycji spółdzielni i ich związków, z tym że kaucji nie pobiera się również od inwestycji spółdzielni niewidomych oraz spółdzielni inwalidów i inwestycji finansowanych z funduszu rehabilitacji inwalidów,
5)
inwestycji jednostek gospodarczych organizacji społecznych.
14.
Kaucje od inwestycji wymienionych w ust. 13 są wpłacane ze środków właściwych funduszów inwestorów, z których mają być finansowane te inwestycje.
15.
Jeżeli nie został dotrzymany którykolwiek z warunków określonych w ust. 9, kaucja wpłacona:
1)
od inwestycji, o których mowa w ust. 13 pkt 3 i 5, podlega przekazaniu na dochody budżetu centralnego,
2)
od inwestycji, o których mowa w ust. 13 pkt 4, podlega przekazaniu na fundusz właściwego centralnego związku spółdzielczego służący finansowaniu inwestycji.
Art.  10.

Przedsiębiorstwa państwowe mogą przekazywać wolne środki z funduszu rozwoju na finansowanie inwestycji innych przedsiębiorstw państwowych, które są kontynuowane lub podejmowane w celu rozpoczęcia albo zwiększenia produkcji wyrobów lub usług potrzebnych dla przedsiębiorstw przekazujących środki. Środki te mogą być przekazywane bezzwrotnie lub w formie pożyczek podlegających zwrotowi z funduszu rozwoju. Warunki przekazywania środków, w tym również wysokość ewentualnego oprocentowania, są określane w umowach zawieranych między zainteresowanymi przedsiębiorstwami.

Art.  11.

Przedsiębiorstwa komunalnej gospodarki mieszkaniowej wykonujące zarząd państwowymi zasobami lokalowymi dokonują w roku 1985 odpisów na fundusz remontów w wysokości 1% od wartości początkowej budynków.

Art.  12.

Rozliczenia między jednostkami gospodarki uspołecznionej z tytułu przejęcia - przekazania majątku trwałego w związku ze zmianą struktury gospodarki są dokonywane według wartości ustalonej po cenach umownych, nie wyższych jednak niż faktyczne ceny zakupu w okresie ich nabycia, zmniejszonej o umorzenia. Obliczona w ten sposób wartość majątku trwałego podlega zwiększeniu o ewentualne nakłady inwestycyjne w tym majątku, przeszacowaniu według obowiązujących zasad i zmniejszeniu o umorzenia.

2.
Jeżeli przejęciu - przekazaniu podlega majątek nabyty nieodpłatnie, przejęcie - przekazanie następuje nieodpłatnie z wyjątkiem poniesionych nakładów inwestycyjnych w tym majątku, przeszacowanych według obowiązujących zasad, zmniejszonych o umorzenia.
Art.  13.

Z zysku Narodowego Banku Polskiego osiągniętego w 1985 r. nie uzupełnia się funduszów statutowego i rezerwowego Narodowego Banku Polskiego za rok 1985.

Art.  14.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1984 r. Nr 16, poz. 75), z wyjątkiem określonych w ust. 4, dokonają w 1985 r. dodatkowej wpłaty podatku dochodowego w wysokości 5% podstawy opodatkowania, określonej w art. 35 ust. 1 tej ustawy.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy:
1)
jednostek gospodarki uspołecznionej całkowicie zwolnionych od podatku dochodowego,
2)
przedsiębiorstw państwowych "Polskie Koleje Państwowe" i Państwowej Komunikacji Samochodowej w zakresie przewozów osobowych,
3)
spółdzielni inwalidów,
4)
spółdzielni mleczarskich oraz zakładów mleczarskich prowadzonych przez związki tych spółdzielni,
5)
państwowych przedsiębiorstw przemysłu terenowego i spółdzielni pracy, w których usługi bytowe, dozoru mienia i działalność nakładcza stanowią ponad 90% ogólnej wartości sprzedaży produkcji i usług.
3.
W jednostkach gospodarki uspołecznionej świadczących usługi bytowe, dozoru mienia i prowadzących działalność nakładczą, nie wymienionych w ust. 2 pkt 5, zysk z tej działalności wyłącza się z podstawy obliczenia dodatkowej wpłaty podatku dochodowego, o której mowa w ust. 1, a w wypadku gdy nie jest to możliwe, wyłącza się te część zysku, która na podstawie odrębnych przepisów stanowi ulgę w opodatkowaniu podatkiem dochodowym z tytułu świadczenia usług.
4.
Jednostki uspołecznione handlu zagranicznego, w tym spółki prawa handlowego, uiszczają w 1985 r. podatek dochodowy w wysokości 75% podstawy opodatkowania. Jednostkom tym przysługuje ulga w podatku dochodowym do wysokości 8% podstawy opodatkowania pod warunkiem przekazania równowartości tej ulgi na wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów na inwestycje służące potrzebom eksportu i jego rozwoju w gospodarce narodowej.
Art.  15.

Przepisy ustawy dotyczące:

1)
wojewódzkich rad narodowych stosuje się również do rad narodowych miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
2)
wojewodów stosuje się również do prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi.
Art.  16.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1-4

(pominięty)

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.59.303

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa budżetowa na rok 1985.
Data aktu: 28/12/1984
Data ogłoszenia: 29/12/1984
Data wejścia w życie: 01/01/1985