Zakres stosowania ustaw o przedsiębiorstwach państwowych oraz o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego do przedsiębiorstw państwowych wykonujących w całości lub w przeważającej części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, a także do wykonujących te zadania jednostek organizacyjnych innych przedsiębiorstw.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 listopada 1981 r.
w sprawie zakresu stosowania ustaw o przedsiębiorstwach państwowych oraz o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego do przedsiębiorstw państwowych wykonujących w całości lub w przeważającej części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, a także do wykonujących te zadania jednostek organizacyjnych innych przedsiębiorstw.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 24, poz. 122) oraz art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. Nr 24, poz. 123) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe wykonujące w całości lub w przeważającej części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, a także wykonujące te zadania jednostki organizacyjne innych przedsiębiorstw są w rozumieniu rozporządzenia przedsiębiorstwami przemysłu obronnego.
2. 1
Określenia przedsiębiorstw państwowych i jednostek organizacyjnych, do których mają zastosowanie przepisy art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 24, poz. 122), dokonuje Minister Przemysłu - Przewodniczący Rady Przemysłu Obronnego, na wniosek organu założycielskiego, zaopiniowany przez Przewodniczącego Komisju Planowania przy Radzie Ministrów i Ministra Finansów w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej poprzez nadanie statusu przedsiębiorstwa przemysłu obronnego. Status przedsiębiorstwa przemysłu obronnego ustala Minister Przemysłu - Przewodniczący Rady Przemysłu Obronnego w porozumieniu z zainteresowanymi naczelnymi i centralnymi organami administracji pańśtwowej. Status określa szczególny zakres działania przedsiębiorstw państwowych wykonujących w całości lub w przeważającej części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, a także wykonujących te zadania jednostek organizacyjnych innych przedsiębiorstw.
3. 2
Minister Przemysłu - Przewodniczący Rady Przemysłu Obronnego na wniosek zainteresowanych członków Komitetu może pozbawić przedsiębiorstwo na okres trzech miesięcy uprawnień do ulg w obciążeniach, określonych w statusie przedsiębiorstwa przemysłu obronnego, za nieterminowe wykonanie zadań obronnych z winy przedsiębiorstwa.
4. 3
Minister Przemysłu - Przewodniczący rady Przemysłu Obronnego na wniosek organu założycielskiego w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej pozbawia statusu przedsiębiorstwa przemysłu obronnego te przedsiębiorstwa, które przestały wykonywać zadania obronne stanowiące podstawę do nadania tego statusu.
§  2.
Przedsiębiorstwa przemysłu obronnego wykonują zadania w zakresie prac badawczo-rozwojowych, usługowych, handlowych oraz produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, zwane dalej "zadaniami obronnymi".
§  3.
Do przedsiębiorstw przemysłu obronnego stosuje się przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 24, poz. 122), zwanej dalej "ustawą o przedsiębiorstwach", oraz przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. Nr 24, poz. 123), zwanej dalej "ustawą o samorządzie załogi", w zakresie nie unormowanym odmiennie w niniejszym rozporządzeniu.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa przemysłu obronnego w zakresie realizacji zadań obronnych prowadzą działalność zgodnie z państwowymi planami dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
2. 4
W odniesieniu do zadań obronnych do przedsiębiorstw przemysłu obronnego nie stosuje się przepisów art. 46 ustawy o przedsiębiorstwach oraz przepisów art. 10 pkt 4 i art. 24 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie załogi.
§  5. 5
 
1. 6
Zawarcie umowy o utworzeniu spółki z udziałem zagranicznym przez przedsiębiorstwo przemysłu obronnego wymaga zgody jego organu założycielskiego.
2.
Komitet Przemysłu Obronnego Rady Ministrów ustala warunki, od których spełnienia jest uzależnione wyrażenie zgody określonej w ust. 1.
§  6.
Projekt statutu przedsiębiorstwa przemysłu obronnego opracowuje dyrektor przedsiębiorstwa po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej. Statut - po uchwaleniu przez ogólne zebranie pracowników - zatwierdza organ założycielski.
§  7.
1.
Łączenie lub podział przedsiębiorstwa przemysłu obronnego zarządza organ założycielski po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
2.
Likwidację przedsiębiorstwa przemysłu obronnego zarządza organ założycielski po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej, w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  8.
Do przedsiębiorstw przemysłu obronnego nie stosuje się przepisów art. 26 ustawy o przedsiębiorstwach oraz art. 24 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie załogi.
§  9.
1. 7
Dyrektora przedsiębiorstwa przemysłu obronnego powołuje i odwołuje organ założycielski po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
2. 8
W odniesieniu do przedsiębiorstw przemysłu obronnego nie stosuje się przepisów art. 35 ustawy o przedsiębiorstwach.
§  10.
1.
Zmiana działalności przedsiębiorstwa przemysłu obronnego w zakresie zadań dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa wymaga zatwierdzenia przez organ założycielski, w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
2.
Do przedsiębiorstwa przemysłu obronnego nie stosuje się art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie załogi.
§  11.
1. 9
Utworzenie zrzeszania przedsiębiorstw przemysłu obronnego następuje na podstawie umowy podlegającej zatwierdzeniu przez organy założycielskie.
2.
Organy założycielskie mogą ustanowić obowiązek utworzenia zrzeszenia określonych przedsiębiorstw przemysłu obronnego oraz zobowiązać te przedsiębiorstwa do zawarcia umowy o utworzeniu zrzeszenia.
2a. 10
W razie utworzenia zrzeszenia przedsiębiorstw przemysłu obronnego nadzorowanych przez różne organy założycielskie, zainteresowane organy założycielskie ustalą organ sprawujący nadzór nad zrzeszeniem.
3.
Celem zrzeszenia jest zapewnienie:
1)
dostaw bieżących uzbrojenia i wprowadzania techniki wojskowej zgodnie z potrzebami obronności i bezpieczeństwa Państwa oraz zobowiązaniami międzynarodowymi,
2)
koordynacji specjalizacyjnej i inwestycyjnej,
3)
racjonalnej gospodarki materiałowej i zaopatrzenia,
4)
rozwiązywania problemów kooperacyjnych,
5)
koordynacji importu i eksportu,
6)
prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych,
7)
przygotowania przemysłu do działania w okresach zagrożenia i w czasie wojny.
4.
Statut zrzeszenia wymaga zatwierdzenia przez organ sprawujący nadzór nad zrzeszeniem.
4a. 11
Przedsiębiorstwo państwowe może za zgodą rady pracowniczej w trybie okreslonym w umowie lub w statucie zrzeszenia wystąpić ze zrzeszenia, którego utworzenie nie wynikało z obowiązku nałożonego na podstawie ust. 2.
4b. 12
W odniesieniu do przedsiębiorstw przemysłu obronnego nie stosuje się przepisów art. 60 i 65 ustawy o przedsiębiorstwach, a w odniesieniu do zrzeszeń przedsiębiorstw przemysłu obronnego utworzonych w trybie określonym w ust. 2 nie stosuje się przepisu art. 24 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie załogi.
§  12. 13
 
1.
Organami zrzeszenia przedsiębiorstw przemysłu obronnego są: rada zrzeszenia i dyrektor zrzeszenia.
2.
W skład rady zrzeszenia wchodzą dyrektorzy przedsiębiorstw należących do zrzeszenia.
3.
Organem wykonawczym rady zrzeszenia jest dyrektor zrzeszenia powoływany i odwoływany przez organ sprawujący nadzór nad zrzeszeniem.
4.
Do zrzeszeń przedsiębiorstw przemysłu obronnego nie stosuje się przepisów art. 63 ust. 2 oraz art. 64 ust. 1, 2 i 4 ustawy o przedsiębiorstwach.
§  12a. 14
 
1.
Organy zrzeszenia przedsiębiorstw przemysłu obronnego są odpowiedzialne przed organem sprawującym nadzór nad zrzeszeniem za realizację celów zrzeszenia określonych w § 11 ust. 3.
2.
Rada zrzeszenia określa kierunki rozwoju i specjalizacji zrzeszonych przedsiębiorstw w zakresie produkcji obronnej.
3.
Rada zrzeszenia nadzoruje wykorzystanie środków z dotacji budżetowej na inwestycje centralne w zakresie zadań obronnych realizowane w przedsiębiorstwach wchodzących w skład zrzeszenia oraz funduszy zrzeszenia przeznaczonych na rozwój przemysłu obronnego, przewidzianych w statucie przedsiębiorstwa porzemysłu obronnego oraz w statucie zrzeszenia przedsiębiorstw przemysłu obronnego.
4.
Rada zrzeszenia nadzoruje wykorzystanie funduszy przedsiębiorstw przemysłu obronnego przeznaczonych na rozwój przemysłu obronnego.
5.
Dyrektor zrzeszenia podejmuje decyzje w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji rady zrzeszenia.
6. 15
(skreślony).
7.
Dyrektor zrzeszenia dysponuje funduszami zrzeszenia tworzonymi na podstawie przepisów statusu przedsiębiorstwa przemysłu obronnego, z uwzględnieniem postanowień rady zrzeszenia, o których mowa w ust. 2 i 3.
8. 16
(skreślony).
9.
Dyrektor zrzeszenia nadzoruje gospodarkę materiałową przedsiębiorstw wchodzących w skład zrzeszenia, w zakresie związanym z realizacją zadań obronnych.
10.
Dyrektor zrzeszenia kontroluje realizację planów przedsiębiorstw w zakresie zadań obronnych.
11.
Dyrektor zrzeszenia jest upowazniony do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych stosownie do postanowień umowy zrzeszenia.
12.
Statuty zrzeszeń przedsiębiorstw przemysłu obronnego powinny zawierać postanowienia umożliwiające organom zrzeszenia realizację celów określonych w § 11 ust. 3.
§  13.
1.
Dyrektor zrzeszenia składa sprawozdania radzie zrzeszenia raz w roku.
2.
Rada zrzeszenia może zażądać od dyrektora złożenia sprawozdania poza terminami określonymi w ust. 1, gdy uzna to za niezbędne.
§  14. 17
(skreślony).
§  15.
Przepisy dotyczące Ministra Obrony Narodowej stosuje się odpowiednio do Ministra Spraw Wewnętrznych w zakresie jego działania.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.88.509) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 1990 r.

2 § 1 ust. 3:

- dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.88.509) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 1990 r.

3 § 1 ust. 4:

- dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.88.509) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 1990 r.

4 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
5 § 5 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 21 lutego 1987 r. (Dz.U.87.7.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lutego 1987 r.
6 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 marca 1988 r. w sprawie zmiany niektórych rozporządzeń regulujących zasady działania przedsiębiorstw państwowych (Dz.U.88.10.74) z dniem 19 kwietnia 1988 r.
7 § 9 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
8 § 9 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
9 § 11 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.

- zmieniony przez § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie zmiany niektórych rozporządzeń regulujących zasady działania przedsiębiorstw państwowych (Dz.U.87.37.213) z dniem 10 grudnia 1987 r.

10 § 11 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
11 § 11 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
12 § 11 ust. 4b dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
13 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
14 § 12a dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1984 r. (Dz.U.84.10.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 1984 r.
15 § 12a ust. 6 skreślony przez § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 marca 1988 r. w sprawie zmiany niektórych rozporządzeń regulujących zasady działania przedsiębiorstw państwowych (Dz.U.88.10.74) z dniem 19 kwietnia 1988 r.
16 § 12a ust. 8 skreślony przez § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 marca 1988 r. w sprawie zmiany niektórych rozporządzeń regulujących zasady działania przedsiębiorstw państwowych (Dz.U.88.10.74) z dniem 19 kwietnia 1988 r.
17 § 14 skreślony przez § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie zmiany niektórych rozporządzeń regulujących zasady działania przedsiębiorstw państwowych (Dz.U.87.37.213) z dniem 10 grudnia 1987 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1982.1.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres stosowania ustaw o przedsiębiorstwach państwowych oraz o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego do przedsiębiorstw państwowych wykonujących w całości lub w przeważającej części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, a także do wykonujących te zadania jednostek organizacyjnych innych przedsiębiorstw.
Data aktu: 30/11/1981
Data ogłoszenia: 21/01/1982
Data wejścia w życie: 21/01/1982