Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 1978 r.
w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. z 1948 r. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2 i z 1955 r. Nr 11, poz. 67) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Rozporządzenie stosuje się do następujących pracowników zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia, w zakładach pomocy społecznej i w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów:
1)
pracowników medycznych i innych pracowników działalności podstawowej,
2)
pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,
3)
pracowników gospodarczych i pracowników obsługi.
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pracowników transportu sanitarnego i lotniczego, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
2)
pracowników przedsiębiorstw uzdrowiskowych, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
3)
pracowników przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego i ich placówek,
4)
pracowników gospodarstw pomocniczych,
5)
innych pracowników zakładów wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu, jest mowa o pracownikach działalności podstawowej, rozumie się przez to:
1)
pracowników medycznych z wyższym wykształceniem, to jest lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów oraz pracowników z innym niż medyczne wyższym wykształceniem mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
2)
średni personel medyczny, a mianowicie:
a)
pracowników medycznych, to jest felczerów, pielęgniarki, położne, techników medycznych (farmaceutycznych, dentystycznych i innych), laborantów medycznych, instruktorów higieny, opiekunki dziecięce, dietetyczki, higienistki, higienistki stomatologiczne, masażystów, pracowników socjalnych, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej, mających dyplom ukończenia szkoły medycznej, oraz innych pracowników ze średnim wykształceniem niemedycznym mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
b)
innych pracowników działalności podstawowej, to jest kontrolerów sanitarnych, pomoce dentystyczne, dezynfektorów, przyuczonych masażystów, przyuczone pielęgniarki, przyuczone laborantki, przyuczone dietetyczki, preparatorów oraz statystyków medycznych, rejestratorów medycznych i sekretarki medyczne, jeżeli pracownicy ci odbyli odpowiednie przeszkolenie,
3)
niższy personel działalności podstawowej, to jest sanitariuszy szpitalnych, sanitariuszy, salowe, łazienkowych, sterylizatorów, kąpielowych urządzeń zabiegowych, pomoce laboratoryjne, przyuczone rejestratorki medyczne, fasowaczki.
2.
Przez określenie "zespół opieki zdrowotnej", zwany dalej "zespołem", rozumie się zakład społeczny służby zdrowia będący samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową, zespalającą wszystkie lub niektóre placówki służby zdrowia działające na określonym obszarze.
3.
Przez określenie "jednostka samodzielna" rozumie się szpital, sanatorium, stację sanitarno-epidemiologiczną, zakład pomocy społecznej i inne zakłady będące samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi i budżetowymi.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określa inne niż medyczne kwalifikacje mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia.

Rozdział  2

Uposażenie zasadnicze.

§  3.
1.
Uposażenie zasadnicze pracowników określonych w § 1 ust. 1 ustala się według następującej tabeli:
Grupa uposażenia Uposażenie zasadnicze w zł miesięcznie
C 8.200
B 7.800
A 7.400
1 7.000
2 6.600
3 6.200
4 5.800
5 5.500
6 5.200
7 4.900
8 4.700
9 4.500
10 4.300
11 4.100
12 3.900
13 3.700
14 3.500
15 3.300
16 3.100
17 2.900
18 2.700
19 2.500
20 2.300
21 2.100
22 1.900
23 1.700
2.
Uposażenie zasadnicze określone w ust. 1 przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy.
3.
W razie zatrudnienia w mniejszym lub większym wymiarze czasu pracy uposażenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do tygodniowego wymiaru czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę.
4.
Stawki godzinowe oblicza się, dzieląc kwotę miesięcznego uposażenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika przez:
-
200 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 46 godzin,
-
175 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 42 godziny,
-
150 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 36 godzin,
-
125 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 30 godzin.
§  4.
1.
Ustala się:
1)
tabelę stanowisk i zaszeregowania pracowników działalności podstawowej, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
taryfikator kwalifikacyjny pracowników działalności podstawowej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników gospodarczych i pracowników obsługi, stanowiącą załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia podlegają zaszeregowaniu na odpowiednie stanowiska określone w załączniku nr 1, 3 i 4 do rozporządzenia stosownie do posiadanych przez nich kwalifikacji i zakresu ich obowiązków.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia może uzupełniać tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania, stanowiące załączniki nr 1-4 do rozporządzenia, nowymi stanowiskami.

Rozdział  3

Dodatki do uposażenia.

§  5.
1.
Dla pracowników określonych w § 1 ust. 1 ustala się dodatek za wysługę lat w wysokości:
Lp. Pracownicy według Dodatek za wysługę lat w zł miesięcznie
posiadanego wykształcenia 5 lat i więcej 10 lat i więcej 15 lat i więcej 20 lat i więcej
1 Pracownicy z wykształceniem wyższym 200 400 600 800
2 Pracownicy z wykształceniem średnim 150 300 450 600
3 Pracownicy nie wymienieni pod lp. 1 i 2 100 150 200 300
2.
Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z podwyższenia wykształcenia lub osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego po powstaniu okoliczności uzasadniających zmianę wysokości dodatku.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia ustala zasady obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat.
§  6.
1.
Pracownikom działalności podstawowej może być przyznany dodatek specjalny w wysokości do 3.500 zł miesięcznie.
2.
Dodatek specjalny przyznaje pracownikom dyrektor (kierownik) zakładu, a dyrektorowi i zastępcy dyrektora - kierownik właściwej jednostki nadrzędnej.
3.
Dodatek specjalny może być obniżony lub cofnięty bez wypowiedzenia w razie ustania warunków, na których podstawie dodatek został przyznany.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia ustala szczegółowe zasady przyznawania dodatku specjalnego oraz wysokość tego dodatku dla lekarzy zatrudnionych na niektórych stanowiskach, nie podlegającą obniżaniu w trybie ust. 3.
§  7.
1.
Pracownikowi działalności podstawowej przysługuje dodatek w wysokości 5% uposażenia zasadniczego za pracę rozdzieloną przerwą.
2.
Pracownikom działalności podstawowej przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości od 200 zł do 500 zł miesięcznie za pracę w systemie zmianowym.
3.
Położnej zatrudnionej w izbie porodowej (samodzielne stanowisko pracy) przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości od 400 zł do 1.000 zł miesięcznie.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej po porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia określa szczegółowe zasady przyznawania dodatków, o których mowa w ust. 2 i 3.
§  8. 1
Za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej pracownikowi przysługuje dodatek w wysokości 20% stawki uposażenia zasadniczego.
§  9. 2
(skreślony).
§  10.
Pracownikowi medycznemu mającemu stopień naukowy przysługuje dodatek za stopnie naukowe:
-
doktora - 300 zł miesięcznie,
-
doktora habilitowanego - 600 zł miesięcznie.
§  11.
1.
Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym i sprawującemu opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości 1.700 zł miesięcznie.
2.
W razie zatrudnienia w mniejszym wymiarze czasu pracy dodatek określony w ust. 1 oblicza się proporcjonalnie do tygodniowego wymiaru czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia pracownika, o którym mowa w ust. 1, w większym wymiarze czasu pracy od tygodniowego wymiaru czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę.
§  12.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatki określone w § 5, 6 i 10 przysługują w wysokości odpowiedniej do liczby godzin pracy. Dodatki te nie przysługują z tytułu dodatkowego zatrudnienia.
§  13.
1.
Jeżeli lekarz będący specjalistą w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmie dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości, dyrektor (kierownik) zakładu może podwyższyć mu uposażenie zasadnicze za pracę w tym zakładzie, nie więcej jednak niż o 25%.
2.
Na podjęcie pracy przez lekarza, o którym mowa w ust. 1, wymagana jest zgoda wojewody (prezydenta miasta).
§  14.
1.
Lekarzowi, o którym mowa w § 13, oraz pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w ambulansie stomatologicznym i rentgenowskim przysługuje ryczałt miesięczny na pokrycie kosztów przejazdów, jeżeli czas potrzebny na przejazd publicznym środkiem lokomocji w jedną stronę wynosi co najmniej pół godziny.
2.
Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, powinien odpowiadać kosztom przejazdów.
3.
Jeżeli lekarz, o którym mowa w § 13, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być za zgodą wojewody (prezydenta miasta) obliczony według stawek określonych w przepisach w sprawie używania pojazdów samochodowych dla celów służbowych.
§  15.
1.
Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni oraz pracownicy gospodarczy i pracownicy obsługi, zatrudnieni na stanowiskach określonych w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia, mogą otrzymywać premie za terminowe i staranne wykonanie zadań wyznaczonych pracownikom poszczególnych komórek organizacyjnych lub stanowisk pracy.
2.
Premie wypłaca się miesięcznie po sprawdzeniu wykonania wyznaczonych prac.
3.
Podstawowe zadania (prace), za których wykonanie będą przyznawane premie, określi dyrektor zakładu w porozumieniu z radą zakładową.
4.
Wysokość indywidualnej premii nie może przekroczyć 25% uposażenia zasadniczego.
5.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia ustala wytyczne w sprawie premiowania pracowników, o których mowa w ust. 1.
§  16.
Brygadzista kierujący pracą co najmniej 3 pracowników i wykonujący ponadto własne zadania otrzymuje dodatek w wysokości 10% uposażenia zasadniczego.

Rozdział  4

Wynagrodzenie ryczałtowe.

§  17.
1.
Pracownikom medycznym za wykonywanie dodatkowych zadań przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe ustalane proporcjonalnie do czasu potrzebnego na wykonanie określonych zadań i do wysokości uposażenia zasadniczego lub do liczby wykonanych zadań.
2. 3
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa rodzaje prac wynagradzanych ryczałtowo i zasady ustalania wynagrodzenia za te prace.
§  18. 4
(skreślony).

Rozdział  5

Dyżury zakładowe, gotowość do pracy oraz praca w pomocy doraźnej. 5

§  19. 6
(skreślony).
§  20. 7
(skreślony).
§  21.
1.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe i gotowość do pracy wypłaca się miesięcznie z dołu.
2.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe uwzględnia się w wynagrodzeniu za czas urlopu wypoczynkowego.
3.
Wynagrodzenia za gotowość do pracy nie wlicza się do wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego i innej nieobecności w pracy.
§  22. 8
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa:
1)
wysokość wynagrodzenia za dyżury zakładowe i za gotowość do pracy,
2)
zasady i wysokość wynagrodzenia za pracę na oddziale (dziale) pomocy doraźnej (w pogotowiu ratunkowym)

Rozdział  6

Wymiar uposażenia i awansowanie pracowników.

§  23.
1.
Pracownik może być przeszeregowany w ramach uposażenia przewidzianego dla zajmowanego stanowiska w okresach nie krótszych niż jeden rok i o jedną grupę uposażenia, w terminach przeszeregowania, to jest 1 stycznia i 22 lipca z mocą od 1 sierpnia.
2.
W wypadkach uzasadnionych stopniem trudności lub zakresem powierzonej pracy albo związanej z nią odpowiedzialności pracownik może być przeszeregowany o dwie grupy uposażenia zasadniczego w ramach uposażenia przewidzianego dla zajmowanego stanowiska, za zgodą jednostki nadrzędnej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą zmiany wysokości uposażenia w razie:
1)
awansowania pracownika na wyższe stanowisko,
2)
ustalenia uposażenia po okresie próbnym lub wstępnym.
4.
Pracownik, który uzyskał wyższe kwalifikacje zawodowe w zakresie wykształcenia lub specjalizacji, może być przeszeregowany niezależnie od okresu i terminów, o których mowa w ust. 1.
5.
W obrębie stanowisk kierowniczych zaszeregowanie do wyższej grupy uposażenia zasadniczego z tytułu zwiększenia liczby pracowników może nastąpić z zachowaniem terminów przeszeregowania, o których mowa w ust. 1.
§  24.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych może wyrazić zgodę na zaszeregowanie pracowników na stanowiska kierownicze w niektórych komórkach organizacyjnych lub w zakładach według innych kryteriów niż liczba zatrudnionych pracowników.
§  25.
Przyznanie lub podwyższenie wysokości dodatku specjalnego nie stanowi przeszkody w przeszeregowaniu pracownika do wyższej grupy uposażenia zasadniczego.
§  26.
Uposażenie zasadnicze, dodatek za wysługę lat, dodatek za stopnie naukowe, dodatek specjalny, wynagrodzenie ryczałtowe, wynagrodzenie za dyżury i prace dodatkowe, premie oraz inne wynagrodzenia wynikające z przepisów rozporządzenia wolne są od podatku od wynagrodzeń i potrąceń na składkę emerytalną.

Rozdział  7

Uposażenie lekarzy, lekarzy dentystów i farmaceutów zatrudnionych w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.

§  27.
1.
Lekarze, lekarze dentyści i farmaceuci zatrudnieni w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego otrzymują uposażenie zasadnicze (§ 3), dodatek za wysługę lat (§ 5), dodatek za stopień naukowy (§ 10) oraz dodatek funkcyjny.
2.
Dodatek funkcyjny przysługuje w wysokości:
miesięcznie w zł

od - do

- lekarzowi wojewódzkiemu 1.000-3.000,
- zastępcy dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej 1.000-2.000,
- kierownikowi oddziału, inspektorowi wojewódzkiemu 1.000-2.000,
- starszemu inspektorowi 800-1.500,
- inspektorowi 600-1.000.
§  28.
Ustala się tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników określonych w § 27 ust. 1, stanowiącą załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Rozdział  8

Przepisy szczególne.

§  29.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów, strażników) regulują odrębne przepisy.
2.
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, otrzymują wynagrodzenie w wysokości 110% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy w przedłużonym normalnym czasie pracy ponad 8 godzin (w sobotę ponad 6 godzin) do 12 godzin na dobę, przepracowaną w ramach dopuszczalnej tygodniowej normy czasu pracy, średnio 56 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 3 tygodnie.
§  30.
1.
Za długoletnią i nieprzerwaną pracę pracownikom przysługują gratyfikacje jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
2)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
3)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2.
Miesięczne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, oblicza się według zasad stosowanych przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, z tym że jego wysokość nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia za pełny wymiar czasu pracy.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia ustala szczegółowe zasady wypłaty gratyfikacji oraz zaliczania okresów pracy do okresów uzasadniających prawo do tych gratyfikacji.
§  31.
Ministrowie, którym podlegają zakłady służby zdrowia, mogą w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych zastosować przepisy rozporządzenia w całości lub w części do pracowników tych zakładów.
§  32.
Upoważnia się Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych do wprowadzania zmian w tabeli uposażeń zasadniczych oraz w tabelach stanowisk i zaszeregowania pracowników, odpowiednio do wzrostu płac w gospodarce uspołecznionej, nie wcześniej niż w 1980 r., w ramach posiadanego funduszu płac.
§  33.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do pracowników medycznych zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonych przez związki zawodowe lub na podstawie udzielonego zezwolenia.
2.
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, otrzymujący w dniu wejścia w życie rozporządzenia uposażenie wyższe od wynikającego z niniejszego rozporządzenia zachowują to uposażenie do czasu awansu zapewniającego uposażenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego.
§  34.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa kwalifikacje uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I i II stopnia pracowników medycznych z wyższym wykształceniem, innych niż lekarze, lekarze dentyści i farmaceuci.

Rozdział  9

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  35.
1.
Pracownik zatrudniony w jednostce objętej rozporządzeniem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku (lub stanowisku analogicznym) tylko w tym wypadku, jeżeli był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami lub był zwolniony od posiadania wymaganych kwalifikacji na podstawie tych przepisów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie przejścia pracownika do pracy - na takie samo lub niższe stanowisko - w innej jednostce objętej niniejszym rozporządzeniem, w wyniku porozumienia zakładów pracy albo zalecenia jednostki nadrzędnej.
3.
W okresie do dnia 31 grudnia 1979 r. pracownik może być zaszeregowany do grupy niższej od wynikającej z tabeli stanowisk i zaszeregowania, przewidzianej dla danego stanowiska, oraz - jeśli będzie to uzasadnione koniecznością zapewnienia minimalnej podwyżki uposażenia zasadniczego, której wysokość określi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej - pracownikowi może być przyznane uposażenie zasadnicze w wysokości pośredniej między kwotami ustalonymi dla poszczególnych grup uposażenia zasadniczego.
§  36.
Pracownicy medyczni zatrudnieni w jednostkach przemysłowej służby zdrowia i w żłobkach przy zakładach pracy, uprawnieni do korzystania z branżowych przywilejów, zachowują dotychczasowe uprawnienia, z tym że w razie zbiegu dodatków za wysługę lat (wynagrodzenia specjalnego za staż pracy) przysługuje dodatek wyższy.
§  37.
Pracownikom zatrudnionym w dniu wejścia w życie rozporządzenia, korzystającym z ulg przy przejazdach państwowymi środkami komunikacyjnymi, przysługuje nadal to uprawnienie.
§  38.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu stosuje się przepisy dotychczasowe, jeśli nie są sprzeczne z przepisami niniejszego rozporządzenia.
§  39.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 1966 r. w sprawie dodatkowego wynagrodzenia dla lekarzy wykonujących opiekę nad zdrowiem pracowników rolnych i członków ich rodzin (Dz. U. Nr 52, poz. 317),
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 września 1972 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. z 1972 r. Nr 37, poz. 246, z 1973 r. Nr 51, poz. 288, z 1974 r. Nr 31, poz. 183 i Nr 47, poz. 286).
§  40.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 grudnia 1978 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Tabela stanowisk i zaszeregowania pracowników działalności podstawowej.

Lp. Stanowisko pracy Kategoria jednostki według liczby pracowników Grupa uposażenia zasadniczego
1 2 3 4
I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem
1 Dyrektor zespołu powyżej 1.500 3-C
powyżej 800 4-B
do 800 5-A
2 Dyrektor (kierownik) jednostki samodzielnej powyżej 1.000 5-B
a) szpitala: klinicznego,

specjalistycznego

powyżej 500 6-A
do 500 7-1
b) wojewódzkiej: przychodni

specjalistycznej, przemysłowej, stacji

krwiodawstwa, stacji pogotowia

ratunkowego oraz szpitala

uzdrowiskowego i sanatorium

powyżej 200

powyżej 100

do 100

10-1

11-2

12-3

c) pozostałych zakładów służby zdrowia i

opieki społecznej

powyżej 200

powyżej 100

do 100

10-2

11-3

12-4

3 a) Zastępca dyrektora zespołu powyżej 1.500 7-1
powyżej 800 8-2
do 800 9-3
b) dyrektor zespołu szpitali (sanatoriów)

uzdrowiskowych

powyżej 300 8-1
4 Zastępca dyrektora jednostki samodzielnej: powyżej 1.000 9-2
a) szpitala klinicznego, specjalistycznego powyżej 500 10-3
do 500 11-4
b) wojewódzkiej: przychodni

specjalistycznej, przemysłowej, stacji

krwiodawstwa, stacji sanitarno-

epidemiologicznej, stacji pogotowia

ratunkowego oraz szpitala

uzdrowiskowego i sanatorium

powyżej 200

powyżej 100

do 100

11-3

12-4

13-5

c) pozostałych zakładów powyżej 100 13-5
do 100 14-6
5 a) Państwowy wojewódzki inspektor

sanitarny

powyżej 180

do 180

3-A

5-1

b) wojewódzki inspektor ds. orzecznictwa

lekarskiego

- 5-A
6 Państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny powyżej 25

do 25

8-2

9-3

7 a) Ordynator oddziału w szpitalu

wojewódzkim (równorzędnym) lub zespole

powyżej 50

powyżej 20

do 20

8-2

10-3

11-4

b) ordynator oddziału w pozostałych

jednostkach

powyżej 50

powyżej 20

do 20

9-3

11-4

13-5

c) inspektor ds. orzecznictwa lekarskiego

w zespole zatrudniającym

powyżej 1.500

powyżej 800

do 800

8-2

10-3

11-4

8 Kierownik komórki organizacyjnej w stacjach sanitarno-epidemiologicznych (działu, sekcji, pracowni) powyżej 10

od 6 do 10

od 3 do 5

10-3

11-4

12-5

9 a) Kierownik działu opieki zespolonej - 9-2
b) kierownik komórki organizacyjnej w

zespole (poradni, zakładu, pracowni,

sekcji, działu, ośrodka, punktu

krwiodawstwa, prosektorium i innej)

oraz apteki szpitalnej produkującej

płyny infuzyjne, inspektor ds.

orzecznictwa lekarskiego w dziale

orzecznictwa lekarskiego

powyżej 20

do 20

11-3

13-4

10 a) Kierownik przychodni nie będącej

samodzielną jednostką budżetową lub

kierownik grupy poradni

powyżej 50

powyżej 20

do 20

11-2

12-3

13-4

b) kierownik komórki organizacyjnej w

przychodni będącej jednostką

samodzielną (poradni, zakładu,

pracowni, działu, ośrodka i innej)

powyżej 10

do 10

12-3

15-4

c) kierownik komórki organizacyjnej w

jednostce samodzielnej i nie

wymienionych w pkt 9 i 10 lit. a) i b)

(poradni, zakładu, pracowni, działu,

sekcji, ośrodka, prosektorium, punktu

krwiodawstwa i innej)

powyżej 10

do 10

13-4

15-5

d) kierownik apteki szpitalnej nie

produkującej płynów infuzyjnych

- 15-6
11 Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego lub przyzakładowego na wsi - 10-2
12 a) Zastępca ordynatora oddziału, zastępca

kierownika pracowni, apteki i innych

powyżej 50

od 20 do 50

11-4

12-5

b) zastępca kierownika apteki szpitalnej

produkującej płyny infuzyjne

10-19 12-5
c) starszy lekarz rejonowego zespołu

zapobiegawczo-leczniczego

- 12-5
13 W ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi, w poradni ogólnej i pediatrycznej przychodni rejonowej, w poradni przemysłowej służby zdrowia:
- starszy asystent - 11-3
- asystent - 12-4
- młodszy asystent - 14-5
14 W stacjach sanitarno-epidemiologicznych:
- specjalista bhp, starszy asystent,

starszy inspektor bhp

- 11-4
- asystent, inspektor bhp - 13-5
- młodszy asystent - 15-6
15 W komórkach metodyczno-organizacyjnych:
- starszy asystent - 12-4
- asystent - 13-5
- młodszy asystent - 15-6
16 W przychodni (poradni) i innym zakładzie nie wymienionym w pkt 13, 14, 15 oraz w działach diagnostycznych:
- starszy asystent - 13-5
- asystent - 14-6
- młodszy asystent - 16-7
17 1) W pozostałych stacjonarnych zakładach

opieki zdrowotnej i pomocy społecznej:

- starszy asystent - 15-6
- asystent - 16-7
- młodszy asystent - 16-8
2) W oddziałach szpitalnych urazowo-

chirurgicznych, toksykologicznych,

oddziałach i działach anestezjologii i

intensywnej opieki i doraźnej pomocy:

- starszy asystent - 12-4
- asystent - 13-5
- młodszy asystent - 15-6
18 a) Stażysta - lekarz - 16
b) stażysta - 19-16
II. Średni personel medyczny
1 Naczelna pielęgniarka zespołu powyżej 1.500 10-4
powyżej 800 11-5
do 800 13-6
2 Zastępczyni naczelnej pielęgniarki zespołu - 14-7
3 Przełożona pielęgniarek: - 16-9
a) szpitala, działu w zespole
b) szpitala: klinicznego,

specjalistycznego, ogólnego

(wielospecjalistycznego)

powyżej 1.000

powyżej 500

do 500

14-9

15-10

17-11

c) wojewódzkiej: przychodni

specjalistycznej, przychodni

przemysłowej, przedsiębiorstwa

uzdrowiskowego i sanatorium:

przeciwgruźliczego, rehabilitacyjnego,

psychiatrycznego

powyżej 200

powyżej 100

16-11

17-12

d) w zakładach nie wymienionych pod lit.

b), c)

- 18-13
4 Zastępczyni przełożonej pielęgniarek w zespole lub jednostce samodzielnej powyżej 500 17-12
5 a) Kierownik: domu małych dzieci, żłobka,

izby porodowej, prewentorium itp.

- 16-11
b) kierownik sekcji szkolenia średniego

personelu medycznego w wojewódzkim

ośrodku doskonalenia kadr medycznych

- 17-12
6 Oddziałowa pielęgniarek w stacjonarnej opiece zdrowotnej - 17-12
7 Uprawniony technik dentystyczny - 17-12
8 Starszy felczer, felczer, starszy instruktor (inspektor) higieny, inspektor bhp, starszy instruktor (inspektor) ds. rehabilitacji zawodowej - 17-12
9 W komórkach organizacyjnych w zespole lub jednostkach samodzielnych: - 19-14
a) starsza pielęgniarka, starsza położna,

starszy technik medyczny (dentystyczny,

farmaceutyczny, apteczny), starszy

laborant, starszy dyspozytor, starsza

dietetyczka, starsza opiekunka

dziecięca, starsza higienistka, starszy

statystyk medyczny, starszy masażysta

b) pielęgniarka, położna, technik

medyczny, laborant, technik

dentystyczny, technik farmaceutyczny,

technik apteczny, dietetyczka,

instruktor higieny, opiekunka

dziecięca, higienistka, dyspozytor,

instruktor terapii zajęciowej,

ortoptysta, statystyk medyczny,

masażysta, higienistka stomatologiczna

- 21-15
c) asystentka pielęgniarska, młodsza

pielęgniarka, młodszy laborant,

masażysta, preparator, wykwalifikowana

pomoc dentystyczna, kontroler

sanitarny, dezynfektor

- 22-17
d) przyuczeni: pielęgniarka, masażysta,

dietetyczka, laborant, kontroler

sanitarny, pomoc dentystyczna,

dezynfektor i inni

- 22-18
e) technik ortopedyczny - 17-12
10 a) Starsza pielęgniarka środowiskowa,

starszy pracownik socjalny na wsi i w

mieście oraz pozostały starszy średni

personel medyczny zatrudniony w

miejscowościach do 5 tys. mieszkańców

- 15-12
b) pielęgniarka środowiskowa i pracownik

socjalny na wsi i w mieście oraz

pozostały równorzędny średni personel

medyczny zatrudniony w miejscowościach

do 5 tys. mieszkańców

- 17-13
11 Starsza rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna, instruktor służb społecznych - 22-17
12 Kierownik: sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, ośrodka opiekuna społecznego, sekcji świadczeń pomocy społecznej powyżej 5

od 3 do 5

16-12

17-13

13 Stażysta - 22-20
III. Niższy personel działalności podstawowej - 21-17
a) sanitariusz szpitalny
b) sanitariusz (noszowy) - 22-18
c) salowa, starsza kąpielowa,

rejestratorka medyczna

- 22-19
d) kąpielowa, fasowaczka, łazienkowy,

sterylizator, pomoc laboratoryjna

- 23-20
Uwaga: Pracownicy na stanowiskach wymienionych pod lp. 1-3 części II nie mający wyższego wykształcenia nie mogą być zaszeregowani do maksymalnych grup uposażenia zasadniczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Taryfikator kwalifikacyjny pracowników działalności podstawowej.

Lp. Stanowisko pracy Wymagane kwalifikacje zawodowe Liczba lat pracy
wykształcenie, specjalizacja, przeszkolenie
1 2 3 4
1 I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8
Dyrektor zespołu
2 Dyrektor jednostki samodzielnej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub II stopnia w innej dziedzinie medycyny 5
3 Zastępca dyrektora zespołu 8
4 Zastępca dyrektora jednostki samodzielnej z-ca dyrektora zakładu ds. służb. społ. - wyższe medyczne lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w podstawowej działalności 4
5 Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, wojewódzki inspektor ds. orzecznictwa lekarskiego wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia 8
6 Państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II lub I stopnia 5
7 Ordynator oddziału w zespole lub pozostałych jednostkach, inspektor ds. orzecznictwa lekarskiego w zespole wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia 7
8-10 a) Kierownik komórki

organizacyjnej

a) wyższe medyczne,

farmaceutyczne,

specjalizacja w dziedzinie

medycyny I lub II stopnia, a w

odniesieniu do pracownika z

innym wyższym wykształceniem

dodatkowe przeszkolenie

specjalistyczne w dziedzinie

medycyny

5
b) inspektor ds. orzecznictwa

lekarskiego w dziale

orzecznictwa lekarskiego

b) wyższe medyczne, specjalizacja

w dziedzinie medycyny I lub II

stopnia

5
11 Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego lub przyzakładowego na wsi kwalifikacje jak w pkt 13-17 -
12 Zastępca ordynatora oddziału, zastępca kierownika: pracowni, apteki i innych wyższe medyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia, inne wyższe oraz dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne uznane za równorzędne z II stopniem specjalizacji w dziedzinie medycyny 5
13-17 Starszy asystent, starszy inspektor bhp, specjalista bhp wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia, inne wyższe oraz dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne uznane za równorzędne z II stopniem specjalizacji w dziedzinie medycyny 5
asystent, inspektor bhp wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja w dziedzinie medycyny I stopnia, inne wyższe oraz dodatkowe przeszkolenie specjalistyczne uznane za równorzędne z I stopniem specjalizacji w dziedzinie medycyny 3
młodszy asystent wyższe medyczne, farmaceutyczne, inne wyższe po stażu
18 Stażysta wyższe medyczne, inne wyższe -
1 II. Średni personel medyczny wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 5
Naczelna pielęgniarka zespołu
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 10
2 Zastępczyni naczelnej pielęgniarki zespołu wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 5
średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 9
3 Przełożona pielęgniarek w zespole lub jednostce wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 2
samodzielnej średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 7
4 Zastępczyni przełożonej pielęgniarek w zespole lub wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 2
jednostce samodzielnej średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 7
5 Kierownik jednostki samodzielnej, kierownik wyższe pielęgniarskie, inne wyższe i średnie medyczne 2
sekcji szkolenia średniego personelu medycznego w wojewódzkim ośrodku doskonalenia kadr medycznych średnie medyczne oraz przeszkolenie specjalistyczne 7
6 Oddziałowa pielęgniarek w stacjonarnej opiece zdrowotnej średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne 6
7 Uprawniony technik dentystyczny średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne -
8 Starszy felczer, felczer, starszy instruktor (inspektor) higieny, inspektor bhp, starszy instruktor (inspektor) ds. rehabilitacji zawodowej -
9 a) Starsza pielęgniarka,

starsza położna, starszy

technik medyczny

(dentystyczny,

farmaceutyczny, apteczny),

starszy laborant, starsza

dietetyczka, starsza

higienistka, starszy

dyspozytor, starsza

opiekunka dziecięca,

starszy statystyk

medyczny, starszy

masażysta

średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne, średnie pedagogiczne 5
b) pielęgniarka, położna,

technik dentystyczny,

technik medyczny,

laborant, technik

apteczny, dietetyczka,

opiekunka dziecięca,

technik farmaceutyczny,

higienistka, dyspozytor,

instruktor higieny,

technik ortopedyczny,

ortoptysta, instruktor

terapii zajęciowej,

masażysta, statystyk

medyczny, higienistka

stomatologiczna

średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne, średnie pedagogiczne -
c) asystentka pielęgniarska,

młodsza pielęgniarka,

młodszy laborant,

wykwalifikowana pomoc

dentystyczna, masażysta,

preparator, kontroler

sanitarny, dezynfektor

szkoła asystentek pielęgniarskich, szkoła masażystów lub wykształcenie uznane za równorzędne -
d) przyuczeni: pielęgniarka,

dietetyczka, laborant,

pomoc dentystyczna,

kontroler sanitarny,

dezynfektor, masażysta i

inni

podstawowe oraz kwalifikacje nabyte w czasie pracy lub przeszkolenie specjalistyczne -
e) technik ortopedyczny średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne -
10 a) Starsza pielęgniarka

środowiskowa, starszy

pracownik socjalny na wsi

i w mieście oraz pozostały

starszy średni personel

medyczny zatrudniony w

miejscowościach do 5 tys.

mieszkańców

średnie medyczne lub wykształcenie uznane za równorzędne oraz przeszkolenie specjalistyczne -
b) pielęgniarka środowiskowa

i pracownik socjalny w

mieście i na wsi oraz

pozostały równorzędny

średni personel medyczny

zatrudniony w

miejscowościach do 5 tys.

mieszkańców

11 Starsza rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna, instruktor służb społecznych średnie ogólnokształcące lub inne wykształcenie uznane za równorzędne -
12 Kierownik: sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, ośrodka opiekuna społecznego, sekcji świadczeń pomocy społecznej średnie medyczne lub inne średnie oraz przeszkolenie specjalistyczne 5
III. Niższy personel działalności podstawowej
a) sanitariusz szpitalny podstawowe oraz ukończenie kursu dla sanitariuszy i zdanie egzaminu kwalifikacyjnego -
b) sanitariusz (noszowy) podstawowe -
c) salowa, starsza kąpielowa,

rejestratorka medyczna

d) kąpielowa, fasowaczka,

łazienkowy, sterylizator,

pomoc laboratoryjna

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Tabela stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych.

Lp. Stanowisko Wymagania kwalifikacyjne Grupa
wykształcenie*) liczba lat pracy uposażenia zasadniczego
1 2 3 4 5
1 I. Pracownicy techniczni i ekonomiczni
Zastępca dyrektora do spraw technicznych, ekonomicznych, główny księgowy w zespole zatrudniającym: wyższe 6
powyżej 1.500 pracowników średnie 10 7-1
powyżej 800 pracowników 8-2
do 800 pracowników 9-3
2 1) Zastępca dyrektora do spraw

technicznych, ekonomicznych,

główny księgowy w jednostce

samodzielnej zatrudniającej:

wyższe 6
powyżej 1.000 pracowników średnie 10 14-4
powyżej 500 pracowników 15-5
powyżej 300 pracowników 17-6
2) Zastępca dyrektora ds.

techniczno-ekonomicznych w

stacji krwiodawstwa

zbierającej rocznie powyżej 10

tys. litrów krwi oraz

kierownik samodzielnej

jednostki działalności

socjalnej

wyższe

średnie

6

10

14-5
3 3) Główny księgowy w jednostce

samodzielnej zatrudniającej:

powyżej 200 pracowników wyższe 6 16-7
powyżej 100 pracowników średnie 10 18-9
do 100 pracowników 19-11
4) Zastępca dyrektora ds.

ekonomicznych i główny

księgowy wojewódzkiej stacji

sanitarno-epidemiologicznej

zatrudniającej łącznie z

wchodzącymi w jej skład

terenowymi i portowymi

stacjami sanitarno-

epidemiologicznymi:

wyższe 6
powyżej 1.000 pracowników średnie 10 12-2
powyżej 500 pracowników 13-4
do 500 pracowników 14-6
1) Kierownik działu (np.

technicznego, ekonomicznego,

finansowego, służby

pracowniczej), zastępca

głównego księgowego w zespole

zatrudniającym:

wyższe 4
powyżej 1.500 pracowników średnie 8 14-5
powyżej 800 pracowników 15-6
do 800 pracowników 16-6
2) Główny księgowy samodzielnej

jednostki działalności

socjalnej

wyższe

średnie

4

8

16-6
4 Kierownik działu (np. technicznego, ekonomicznego, finansowego, służby pracowniczej), zastępca głównego księgowego w jednostce samodzielnej zatrudniającej: wyższe 4
powyżej 1.000 pracowników średnie 8 15-6
powyżej 500 pracowników 16-6
do 500 pracowników 17-7
5 Kierownik zespołu warsztatów w zespole lub jednostce samodzielnej: wyższe 2
powyżej 1.500 pracowników średnie 6 15-6
powyżej 800 pracowników 17-8
6 Kierownik warsztatu (pracowni) w zespole lub jednostce samodzielnej zatrudniającej: średnie 6
powyżej 1.000 pracowników 16-9
powyżej 500 pracowników 17-10
do 500 pracowników 18-11
7 1) Kierownik samodzielnej sekcji

(np. technicznej,

ekonomicznej, finansowej,

zaopatrzenia, służby

pracowniczej)

wyższe

średnie

2

6

17-7
2) Kierownik sekcji 19-9
8 Specjalista do spraw technicznych, ekonomicznych, służby pracowniczej wyższe 3 16-6
9 Starszy inspektor techniczny, starszy inspektor ds. obronności, starszy inspektor ds. przeciwpożarowych, starszy referent techniczny, starszy referent ekonomiczny, starszy referent służby pracowniczej, starszy księgowy, starszy rewident, mistrz wyższe

średnie

2

6

19-11
10 Inspektor techniczny, inspektor ds. obronności, inspektor ds. przeciwpożarowych, referent techniczny, instruktor terapii pracą, referent ekonomiczny, księgowy, referent służby pracowniczej, rewident wyższe

średnie

po stażu

2

20-12
11 Zakładowy inspektor bhp, instruktor racjonalizacji i wynalazczości w zespole lub jednostce samodzielnej zatrudniającej: wyższe oraz egzamin kwalifik. 3
powyżej 1.000 pracowników średnie oraz egzamin kwalifik. 8 18-9
powyżej 500 pracowników 19-10
do 500 pracowników 20-12
II. Pracownicy administracyjni
1 Dyrektor domu pomocy społecznej, kierownik profilaktycznego domu zdrowia: wyższe 6
powyżej 200 pracowników średnie 10 12-4
powyżej 100 pracowników 14-5
do 100 pracowników 15-6
2 Kierownik zakładu sanitarnego wyższe 6 15-6
średnie 10
3 Zastępca dyrektora domu pomocy społecznej, kierownik: domu małych dzieci, domu pielęgniarek, żłobka, dziennego domu pomocy społecznej wyższe

średnie

4

8

18-11
4 Kierownik działu administracyjno-gospodarczego w zespole lub jednostce samodzielnej zatrudniającej: wyższe 3
powyżej 1.000 pracowników średnie 7 17-12
powyżej 800 pracowników 18-13
do 800 pracowników 19-14
5 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej wyższe

średnie

2

6

20-14
6 Radca prawny w zespole lub jednostce samodzielnej wyższe prawnicze - 14-6
7 1) Starszy referent

administracyjny, kulturalno-

oświatowy, starszy

bibliotekarz, kierownik

świetlicy

wyższe

średnie

po stażu

5

19-15
2) Kierownik kancelarii, kasjer średnie 3 20-16
8 1) Kierownik: składnicy

zaopatrzenia, zespołu

magazynów

średnie 2 20-14
2) Starszy magazynier średnie 1 21-17
3) Magazynier średnie - 21-18
podstawowe 2
9 Kierownik: magazynu, kuchni, stołówki, pralni, szwalni średnie 2 21-13
10 Referent administracyjny, bibliotekarz, referent kulturalno-oświatowy, archiwista, sekretarka średnie ogólne - 21-18
średnie zawodowe po stażu
11 1) Starsza maszynistka poza halą

maszyn

średnie, podstawowe 300 uderzeń na minutę 1 21-19
2) Maszynistka poza halą maszyn średnie, podstawowe 230 uderzeń na minutę - 22-21
12 Telefonistka, pomoc biurowa, młodszy księgowy średnie, podstawowe - 22-21
13 Stażysta wyższe - 19-17
średnie zawodowe - 22-20
*) Na stanowiskach technicznych wymagane jest wykształcenie wyższe lub średnie techniczne, na stanowiskach kierowniczych ekonomiczno-administracyjnych oprócz wymaganego wykształcenia pożądane jest ukończenie 2-letniego kursu zaocznego dla kierowniczych kadr administracyjno-gospodarczych, służby zdrowia i opieki społecznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Tabela stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników gospodarczych i pracowników obsługi.

Grupa pracowników, Lp. Wymagane kwalifikacje zawodowe Grupa
stanowisko wykształcenie liczba lat pracy w zawodzie uposażenia zasadniczego
1 2 3 4 5
I. Pracownicy zaplecza

technicznego i

gospodarczego:

1 zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł mistrzowski w zawodzie 6 lat 20-13
- zatrudnieni w

komórkach

organizacyjnych (w

warsztatach,

pracowniach,

kuchniach,

pralniach,

ogrodnictwie,

kotłowniach c.o. i

innych) w zawodzie:

ślusarza, mechanika,

2 zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł robotnika wykwalifikowanego bądź tytuł czeladniczy w zawodzie 3 lata 21-16
elektromontera,

elektromechanika,

3 zasadnicza szkoła zawodowa poniżej 3 lat 21-18
hydraulika, murarza,

stolarza, malarza,

4 bez wykształcenia zawodowego po 5 latach 22-19
kucharza, pracza,

ogrodnika i innym

5 bez wykształcenia zawodowego poniżej 5 lat 23-20
- palacze c.o. 6 średnia szkoła zawodowa lub tytuł kwalifikacyjny mistrza w zawodzie 6 miesięcy przy obsłudze urządzeń c.o. 20-13
7 odpowiednia szkoła zasadnicza zawodowa lub świadectwo czeladnicze w zawodzie bądź świadectwo robotnika wykwalifikowanego w zawodzie 1 rok pracy przy obsłudze urządzeń c.o. 21-16
8 szkoła podstawowa i kurs palaczy kotłów c.o.*) 1 rok pracy przy obsłudze urządzeń c.o. 21-17
- pomocnicy palaczy

c.o.

9 bez wykształcenia zawodowego po 5 latach 21-18
10 bez wykształcenia zawodowego poniżej 5 lat 22-20
II. Pracownicy obsługi: 23-21
- woźny, szatniarz,

powielaczowy,

zmywaczka szkła

laboratoryjnego,

dźwigowy

- -
- sprzątaczka, goniec,

operator wózka

jezdnego

- -
III. Pracownicy zatrudnieni

przy pilnowaniu:

1 - 1 23-21
- st. dozorca (st.

strażnik), starszy

portier

- dozorca (strażnik),

portier

2 - - 23-22
*) W wypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor zakładu za zgodą właściwego terenowo okręgowego inspektoratu gospodarki paliwowo-energetycznej może zwolnić palacza c.o. mającego duże doświadczenie zawodowe oraz dobrze wypełniającego powierzone obowiązki od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Tabela stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania lekarzy, lekarzy dentystów i farmaceutów zatrudnionych w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje zawodowe Liczba lat pracy Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenie
1 2 3 4 5
1 Lekarz wojewódzki wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 4-B
2 Zastępca dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub II stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 7-1
3 Kierownik oddziału, inspektor wojewódzki wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja I stopnia 5 12-4
4 Starszy inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja I stopnia 5 14-6
5 Inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne 2 15-8
1 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
2 § 9 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
3 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
4 § 18 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
5 Tytuł rozdziału 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
6 § 19 skreślony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
7 § 20 skreślony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.
8 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1981 r. (Dz.U.81.32.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1981 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1978.28.120

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.
Data aktu: 27/11/1978
Data ogłoszenia: 12/12/1978
Data wejścia w życie: 12/12/1978, 01/12/1978