PRZEPISY SŁUŻBOWE.
Stosunek służbowy pracowników, podlegających niniejszemu rozporządzeniu, ma charakter publiczno - prawny.
W imieniu Dyrekcji decyzje do niej należące wydaje Dyrektor monopolu lub w jego zastępstwie upoważnieni do tego przez Dyrektora pracownicy Dyrekcji.
Odwołanie nie ma mocy odraczającej, jeżeli rozporządzenie niniejsze inaczej nie stanowi.
Nie mogą być przyjęte do służby w monopolach osoby, przeciw którym toczy się postępowanie karno-sądowe lub upadłościowe, albo też o pozbawienie ich własnowolności oraz postępowanie dyscyplinarne, a to tak długo, dopóki trwa odnośne postępowanie.
Przyjęcie do służby osób, mających ponad lat 40, wymaga zgody Ministra Skarbu.
W piśmie nominacyjnem należy wymienić kategorję, do której pracownik zostaje zaliczony (§ 9), wskazując, przytem grupę uposażenia, przyznaną pracownikowi, przydział służbowy pracownika oraz termin zgłoszenia się do służby.
Z okresów, wymienionych w punkcie 1 i 2 wyłącza się przy zaliczeniu do czasu służby:
Służbę kontraktową, o której mowa w ust. 1 p. 2 lit. a) niniejszego paragrafu, zalicza się do czasu służby jedynie pod warunkiem, iż pracownik, o ile nie opłacał za czas tej służby wkładek emerytalnych, podlegających na mocy obowiązujących przepisów prawnych przekazaniu na rzecz monopolu, opłaci za czas, podlegający zaliczeniu do czasu służby, opłaty w wysokości po 8% od kwot, stanowiących w myśl § 106 podstawę wymiaru emerytury dla pracowników tej grupy uposażenia, którą pracownik otrzymał z chwilą zawiązania z nim stosunku służbowego, opartego na przepisach niniejszego rozporządzenia.
O ile pomiędzy służbą, wymienioną w ust. 1 p. 1, a służbą, wymienioną w ust. 1 p. 2 niniejszego paragrafu, lub poszczególnemi okresami tych służb istniały przerwy, zaliczenie do czasu służby okresów służby przerywanej wymaga zgody Ministra Skarbu.
Dyrekcje monopolów mogą za zgodą Ministra Skarbu zaliczać do czasu służby na tych samych zasadach jak służbę kontraktową w monopolach, również służbę kontraktową w urzędach, instytucjach lub przedsiębiorstwach państwowych.
1 - do I kategorji należą: szefowie działów i kierownicy biur w Dyrekcjach monopolów oraz kierownicy zakładów monopolowych, pracownicy administracyjni, biurowi, gospodarczy, handlowi, techniczni, z wyjątkiem sztygarów, majstrów, podmajstrzych i laborantów oraz inni pracownicy, pełniący funkcje analogiczne;
2 - do II kategorji należą: sztygarzy, majstrowie, podmajstrzy i laboranci;
3 - do III kategorji należą: szoferzy i woźni.
O wyznaczaniu pracownikom przydziałów służbowych w obrębie stanowisk tej kategorji, do której pracownik został zaliczony w myśl pisma nominacyjnego, decyduje Dyrekcja monopolu samodzielnie, z wyjątkiem wyznaczania przydziałów na stanowiska szefów działów i kierowników biur w Dyrekcjach monopolów oraz kierowników zakładów monopolowych; obsadzanie tych stanowisk wymaga zgody Ministra Skarbu.
Pracownicy powołani na periodyczne ćwiczenia wojskowe, otrzymują na czas odbywania tych ćwiczeń urlop płatny.
Na wypadek powołania do służby wojskowej Ba skutek mobilizacji lub częściowego uzupełnienia wojska do stopy wojennej, będą pracownicy monopolów taktowani pod względem uposażania i trwania stosunku służbowego narówni ze stałymi funkcjonariuszami państwowymi.
Czas sprawowania mandatu do ciała ustawodawczego zalicza się do czasu służby.
Pracownikowi przysługuje prawo przeglądania jago wykazu służbowego.
Minister Skarbu ustala wzór wykazu służbowego oraz sposób jego wypełniania i prowadzenia.
Pracownik obowiązany jest przestrzegać ściśle ustanowionych przez Dyrekcję monopolu godzin pracy; o ile ważne względy służbowe tego wymagają, pracownicy mogą być powoływani do pracy również poza normalnemi godzinami pracy.
Pracownik obowiązany jest wskazać władzy przełożonej miejsce swego zamieszkania i donosić o każdej jego zmianie.
Obowiązek zachowania tajemnicy ma zastosowanie wobec każdego, z kim pracownik nie jest obowiązany porozumiewać się służbowo w danych sprawach.
Obowiązek zachowania tajemnicy służbowej trwa zarówno w czasie pełnienia służby, jak i po rozwiązaniu stosunku służbowego.
Bez zezwolenia Dyrekcji monopolu nie wolno pracownikowi występować w charakterze biegłego w sprawach, pozostających w bezpośrednim związku z jego zadaniami służbowemi, wyjąwszy przypadek, gdy opinji jego, jako biegłego, zażąda sąd.
Bez zezwolenia władzy przełożonej, pracownikowi nie wolno wytaczać w prasie, ani rozgłaszać przez wystąpienia publiczne spraw, dotyczących instytucji.
Tylko w przypadkach, gdy chodzi o zażalenie na przełożonego, może pracownik wnieść zażalenie do wyższych przełożonych.
Pracownikom III kategorji nie wolno żądać za spełnianie czynności służbowych jakichkolwiek korzyści lub darów, jak również przez wyzyskiwanie swego stanowiska przysparzać lub starać się o przysporzenie sobie lub rodzinie jakichkolwiek korzyści.
Władza może zażądać od pracownika udowodnienia przeszkody w pełnieniu obowiązków służbowych, a w przypadku choroby zażądać udowodnienia niezdolności do pracy, stwierdzonej przez instytucję ubezpieczenia na wypadek choroby.
W razie gdy nieobecność pracownika w służbie z powodu choroby lub macierzyństwa trwa dłużej niż 3 miesiące, pracownik otrzymywać będzie uposażenie zmniejszone o kwoty, jakie otrzymał tytułem zasiłku z instytucji ubezpieczenia na wypadek choroby; postanowienie to nie dotyczy zasiłków wypłacanych na podstawie art. 105 p. 3 ustawy z dnia 28 marca 1933 r. o ubezpieczeniu społecznem (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 396) matkom karmiącym.
W razie, gdy pracownikowi lub pozostałej po nim wdowie lub sierotom przysługiwać będzie prawo do otrzymywania niezależnie od zaopatrzenia emerytalnego lub pensji wdowiej lub sierocej, opartych na niniejszem rozporządzeniu, także prawo do renty z tytułu ubezpieczania od wypadków i chorób zawodowych lub z tytułu ubezpieczenia emerytalnego, przyznawanych w myśl przepisów ogólnych o ubezpieczeniu społecznem, zaopatrzenia emerytalne bądź pensje wdowie i sieroce, przewidziane w niniejszem rozporządzeniu, będą zmniejszane o kwoty rent i dodatków do rent, wypłacanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznem.
Prawo do urlopu wypoczynkowego pracownik nabywa po rocznym okresie służby.
Urlopy wypoczynkowe mogą być z ważnych względów służbowych w każdym czasie przerwane lub przeniesione na inny czas w obrębie tego samego roku kalendarzowego.
Pracownikowi, którego odwołano z urlopu, należy zwrócić koszty podróży w obie strony, -spowodowane przerwaniem urlopu według norm, ustalonych dla podróży służbowych.
Pracownik - kobieta, pozostająca w ciąży ma prawo do otrzymania urlopu z chwila, gdy według świadectwa lekarskiego rozwiązanie jest spodziewane nie później, niż za 6 tygodni; po porodzie przysługuje jej prawo do dalszego 6-tygodniowego urlopu.
Gdy urlop dla poratowania zdrowia łącznie z okresem, nieobecności z powodu choroby lub sama nieobecność z powodu choroby trwa dłużej niż 12 miesięcy, za dalszą część urlopu bądź też nieobecności nic wypłaca się uposażenia i czasu tego urlopu lub nieobecności nie zalicza się do. czasu służby. Przy obliczaniu 1-2 miesięcznego czasu trwania urlopu lub choroby, liczy się jako - przerwy tylko i te okresy służby czynnej, które wynoszą przynajmniej połowę poprzedniej nieobecności z powodu urlopu lub choroby.
Przeniesienia w obrębie stanowisk jednego i tego samego monopolu zarządza Dyrekcja tego monopolu, przeniesienia do innego monopolu zarządza Minister Skarbu.
Przeniesienia z urzędu nie mogą pozbawić pracownika posiadanej grupy uposażenia i nie mogą powodować przesunięcia pracownika do niższej kategorji pracowników (§ 9).
Pracownicy przeniesieni do służby w innym monopolu, zachowują ciągłość służby wraz z wszystkiemi prawami, nabyłemi w czasie służby w poprzednim monopolu.
Wypowiedzenie stosunku służbowego nie może nastąpić w czasie urlopu lub choroby pracownika. wykluczenia go od zajęć przez władzę sanitarną oraz podczas odbywania służby wojskowej. Wyjątek stanowi przypadek, gdy nieobecność pracownika z powodu choroby trwa 12 miesięcy; rozwiązanie stosunku służbowego może wówczas nastąpić nawet bez wypowiedzenia.
Jeżeli pracownik zachorował po wypowiedzeniu stosunku służbowego, stosunek ten rozwiązuje się z upływem okresu wypowiedzenia.
Terminy miesięczne wypowiedzenia winny odpowiadać miesiącom kalendarzowym.
W razie rozwiązania stosunku służbowego z pracownikiem na podstawie postanowień niniejszego paragrafu, Dyrekcja monopolu może niezwłocznie zwolnić pracownika ze służby za zapłatą przypadającego mu za okres wypowiedzenia uposażenia. Pracownik zwolniony otrzymuje, niezależnie od ewentualnej zapłaty za okres wypowiedzenia, odprawę bądź zaopatrzenie emerytalne według zasad, ustalonych w części IV niniejszego rozporządzenia.
Terminy miesięczne wypowiedzenia powinny odpowiadać miesiącom kalendarzowym.
Dyrekcja monopolu może na prośbę pracownika, o ile względy służbowe na to pozwalają, zwolnić go od obowiązku dotrzymania powyższych terminów.
Przez dobrowolne wystąpienie ze służby pracownik i jego rodzina tracą wszelkie prawa, wynikające ze stosunku służbowego, z wyjątkiem praw, nabytych ewentualnie w myśl postanowień § 93 p. b.
Dopiero po zupełnem uregulowaniu tych spraw, może pracownik otrzymać odprawę bądź zaopatrzenie, emerytalne.
Przeniesienie do służby państwowej, o którem mowa w ustępie poprzednim, o ile następuje bez zgody pracownika, może być zarządzone tylko pod warunkiem, iż pracownik otrzyma przy powołaniu go do służby państwowej grupę uposażenia nie niższą niż:
W razie rozwiązania stosunku służbowego z pracownikiem w sposób, przewidziany w niniejszym paragrafie, pracownik nie ma prawa ani do zapłaty za czas wypowiedzenia, ani do odprawy bądź zaopatrzenia emerytalnego przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu.
Wydalenie powoduje utratę wszelkich, praw zarówno dla pracownika, jak i jego rodziny,
ODPOWIEDZIALNOŚĆ SŁUŻBOWA
Występkiem służbowym jest takie naruszenie obowiązków służbowych, które naraża na szkodę interes publiczny lub dobro instytucji.
Inne naruszenia obowiązków służbowych, nieposiadające tych cech, stanowią, wykroczenia służbowe.
Zbieg kilku wykroczeń lub ich powtarzanie się, jak również popełnienie wykroczenia wśród okoliczności szczególnie obciążających, może być uznane za występek służbowy.
Pracownik, na którego nałożono karę, wymienioną w p. 2, nie może otrzymać wyższej grupy uposażenia wcześniej, aniżeli po upływie jednego roiku od dnia uprawomocnienia się orzeczenia, nakładającego karę.
Kary dyscyplinarne wpisują się do wykazu służbowego pracownika, a odpis orzeczenia dyscyplinarnego dołącza się do jego akt osobowych.
Od orzeczeń Dyrekcji, nakładającej karę porządkową niema odwołania.
Przed wydaniem takiego orzeczenia, Dyrekcja powinna dać pracownikowi możność usprawiedliwienia się.
Od orzeczeń komisji dyscyplinarnej monopolu przysługuje rzecznikowi dyscyplinarnemu i obwinionemu prawo odwołania się do Wyższej Komisji Dyscyplinarnej dla pracowników monopolów przy Ministerstwie Skarbu we wszystkich przypadkach, z wyjątkiem tych, co do których rozporządzenie niniejsze stanowi inaczej.
Orzeczenia Wyższej Komisji Dyscyplinarnej dla pracowników monopolów przy Ministerstwie Skarbu są ostateczne.
Odwołanie od orzeczenia komisji dyscyplinarnej monopolu do Wyższej Komisji Dyscyplinarnej dla pracowników monopolów przy Ministerstwie Skarbu wstrzymuje wykonanie orzeczenia.
Komisje dyscyplinarne działają na podstawie przepisów postępowania dyscyplinarnego, przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu.
Orzeczenia komisyj, uwalniające pracownika od odpowiedzialności dyscyplinarnej, nie tamują możności ewentualnego pociągnięcia pracownika przez Dyrekcję monopolu do odpowiedzialności porządkowej.
Zasiłek taki przyznać można już z chwilą wstrzymania wypłaty uposażenia pracownikowi wydalonemu ze służby.
Do powyższego zasiłku mają zastosowanie postanowienia części IV niniejszego rozporządzenia, dotyczące utraty prawa do pensji wdowiej lub sierocej.
O ile chodzi o naruszenie tajemnicy służbowej, odpowiadają również w przypadku dopuszczenia się go po zwolnieniu ze służby.
Nakładanie kar na emerytów należy do komisji dyscyplinarnej monopolu, w którym emeryt ostatnio pracował. Komisja ta może w stosunku do emerytów wymierzać tylko kary częściowego lub całkowitego pozbawienia prawa do zaopatrzenia emerytalnego.
Od orzeczeń komisji dyscyplinarnej monopolu przysługuje emerytowi oraz rzecznikowi dyscyplinarnemu prawo odwołania się do Wyższej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministerstwie Skarbu dla pracowników monopolów.
Postanowienia niniejszego rozporządzenia, normujące tryb postępowania dyscyplinarnego przeciwko pracownikom monopolów, mają analogiczne zastosowanie także do emerytów.
Jeżeli jednak przewinienie zawiera znamiona przestępstwa karnego, przedawnienie dyscyplinarne nie może nastąpić wcześniej niż przedawnienie karne.
Pracownika zakładu monopolowego może zawiesić tymczasowo w pełnieniu czynności służbowych również kierownik zakładu, leżeli ze względu na rodzaj naruszenia obowiązków służbowych konieczne jest natychmiastowe usunięcie pracownika od wykonywania tych obowiązków.
Przeciw takiemu zarządzeniu może pracownik w przeciągu dni 5, licząc od dnia następującego po dniu zawiadomienia o zawieszeniu, wnieść odwołanie do Dyrekcji monopolu. Odwołanie nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego zarządzenia.
W analogicznych przypadkach służy prawo do tymczasowego zawieszenia w służbie również organom, którym powierzono przeprowadzenie inspekcji lub dochodzenia, zarządzone jednak w ten sposób tymczasowe zawieszenie może znieść władza przełożona nad organami, przeprowadzającemi inspekcję lub dochodzenie.
Zawieszenie w służbie przez Dyrekcję monopolu nie podlega zaskarżeniu.
O ile względem pracownika zarządzono karny areszt sądowy, śledczy (prewencyjny), należy pracownika natychmiast zawiesić w pełnieniu służby.
Dyrekcja monopolu może jednak, w razie stwierdzenia, że przyczyny, które spowodowały zawieszenie, odpadły wcześniej, uchylić zawieszenie bezzwłocznie po ustaniu tych przyczyn.
Na czas trwania zawieszenia może Dyrekcja Ograniczyć uposażenie pracownika do połowy.
Przewodniczącego, zastępców i członków Wyższej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministerstwie Skarbu powołuje Minister Skarbu z pośród urzędników Ministerstwa Skarbu i pracowników monopolów, zaś przewodniczącego, zastępców i członków komisji dyscyplinarnej monopolu na wniosek Dyrektora monopolu - z pośród pracowników monopolu, Na stanowiska przewodniczących komisyj dyscyplinarnych i ich zastępców, wyznaczani będą W miarę możności urzędnicy i pracownicy z wykształceniem prawniczem.
Komisje dyscyplinarne obradują i orzekają w kompletach złożonych z przewodniczącego komisji lub jego zastępcy i dwóch członków. Skład kompletów wyznacza przewodniczący komisji.
Uchwały zapadają większością głosów. Przewodniczący głosuje na końcu.
Obowiązkiem rzecznika dyscyplinarnego jest przy przeprowadzaniu postępowania dyscyplinarnego stać na straży dobra służby, ścisłego wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników monopolów oraz godności i powagi stanowiska.
Rzecznicy dyscyplinarni działają w ścisłej zależności od swych władz przełożonych.
Komisje dyscyplinarne podejmują każdą uchwałę nie inaczej, jak po wysłuchaniu zdania rzecznika dyscyplinarnego; przy naradach i głosowaniu kompletu orzekającego, rzecznik nie może być obecny.
Na prośbę obwinionego może mu być przydany zamiast obrońcy z wyboru obrońca z urzędu, którego wyznacza Dyrekcja monopolu z grona pracowników monopolu.
Pracownikowi nie wolno nie podjąć się obrony, jeżeli został ustanowiony obrońcą z urzędu.
Ani w przypadku dobrowolnego przyjęcia obrony, ani w razie ustanowienia go obrońcą z urzędu pracownik nie może przyjmować za to wynagrodzenia.
Obrońca obowiązany jest zachować w tajemnicy wszystkie informacje, udzielone mu poufnie z tytułu obrony.
Koszty poniesione przez obrońcę z urzędu w interesie obrony zwraca Dyrekcja monopolu.
W razie sporu o wysokość tych kosztów decyduje ostatecznie właściwa komisja dyscyplinarna.
Uchwały i orzeczenia komisyj dyscyplinarnych można ogłaszać jedynie za zezwoleniem władz, przy których czynne są komisje.
W razie powzięcia takiej decyzji, Dyrekcja monopolu przekazuje materjały, na podstawie których decyzję powzięto, podległemu sobie rzecznikowi dyscyplinarnemu, zarządzając sformułowanie przez niego wniosku o ukaranie pracownika i przekazanie tego wniosku wraz z aktami sprawy komisji dyscyplinarnej monopolu.
Wniosek o ukaranie ma zawierać:
Wniosek w razie potrzeby ma zawierać ponadto wykaz świadków i znawców, których wezwania na rozprawę żąda rzecznik dyscyplinarny; nadto mają być w nim wskazane inne dowody, których przeprowadzenie na rozprawie dyscyplinarnej rzecznik uważa za potrzebne.
Rzecznik dyscyplinarny dołącza do wniosku o ukaranie decyzję Dyrekcji, zarządzającą wdrożenie postępowania dyscyplinarnego.
Dyrekcji monopolu przysługuje w każdem stadjum postępowania dyscyplinarnego, aż do wydania orzeczenia przez komisję dyscyplinarną monopolu, prawo cofnięcia decyzji o wdrożeniu postępowania dyscyplinarnego i tem samem umorzenia sprawy dyscyplinarnej; o ile jednak rzecznik dyscyplinarny przesłał już komisji dyscyplinarnej wniosek o ukaranie, cofnięcie przez Dyrekcję decyzji o wdrożeniu postępowania dyscyplinarnego wymaga zgody obwinianego pracownika.
W razie powzięcia przez komisję uchwały, zarządzającej przeprowadzenie uzupełniających dochodzeń, komisja zwraca się o przeprowadzenie takich dochodzeń we wskazanym przez siebie kierunku do Dyrekcji monopolu.
O ile takie uzupełniające dochodzenia zarządzono, komisja podejmuje dalsze uchwały dopiero po zaznajomieniu się rzecznika dyscyplinarnego z wynikami tych dochodzeń i złożeniu przez niego bądź nowego wniosku o ukaranie pracownika, bądź też oświadczenia, iż podtrzymuje wniosek złożony poprzednio.
Aż do ostatecznego zakończenia postępowania sądowo-karnego, postępowanie dyscyplinarne może być uchwałą komisji zawieszone.
Listę członków kompletu orzekającego przewodniczący komisji przesyła równocześnie rzecznikowi dyscyplinarnemu.
Rzecznik dyscyplinarny i obwiniony pracownik mają prawo w ciągu dni 7 po doręczeniu listy członków kompletu orzekającego składać umotywowane wnioski o wyłączenie poszczególnych członków, w myśl postanowień § 58. To samo prawo przysługuje obwinionemu co do ewentualnego wyłączenia rzecznika dyscyplinarnego.
W tymże czasie obwiniony lub jego obrońca maja prawo przeglądać akta sprawy oraz składać wnioski o powołanie na rozprawę świadków lub znawców oraz przeprowadzenie na rozprawie określonych dowodów.
O ile ustanowiono obrońcę, wzywa się go również do rozprawy.
Niestawiennictwo obwinionego lub jego obrońcy nie wstrzymuje przeprowadzenia rozprawy.
Rozprawę dyscyplinarna rozpoczyna się odczytaniem wniosku rzecznika dyscyplinarnego o ukaranie, potem następuje przesłuchanie obwinionego, wezwanie świadków i znawców oraz w miarę potrzeby odczytanie protokółów dochodzeń, jak również i innych ważniejszych dla sprawy akt i dokumentów.
Po zaniknięciu postępowania dowodowego następują wywody i wnioski rzecznika dyscyplinarnego tudzież obwinionego i jego obrońcy.
Stronie obwinionej w każdym przypadku służy ostatni głos.
Orzeczenie powinno zawierać:
W sentencji orzeczenia komisja dyscyplinarna bądź uwalnia pracownika od zarzuconego mu popełnienia występku służbowego, albo uznaje go winnym i nakłada jedną z kar dyscyplinarnych.
Sentencję przewodniczący ogłasza stronom zaraz po naradzie i po głosowaniu kompletu orzekającego rozstrzygającego sprawę.
Odpis orzeczenia, które ma być przygotowane w ciągu 8 dni po ogłoszeniu sentencji, doręcza się rzecznikowi i obwinionemu.
Orzeczenie podpisuje przewodniczący i członkowie kompletu orzekającego.
Protokół podpisują przewodniczący kompletu orzekającego i protokólant.
Prawomocne orzeczenia dyscyplinarne wykonaniu przez Dyrekcję monopolu; w tym celu przewodniczący komisji dyscyplinarnej przemyła Dyrekcji odpis orzeczenia dyscyplinarnego, stwierdzając prawomocność orzeczenia.
Odpis prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego dołącza się do akt osobowych.
Komisja ta rozstrzyga bez udziału stron o dopuszczalności wznowienia.
Decyzja komicji nie podlega zaskarżeniu.
PRZEPISY UPOSAŻENIOWE.
Wysokość uposażenia miesięcznego oznaczona w złotych w poszczególnych grupach wynosi:
w | I | grupie | - | 1.000 | złotych |
" | II | " | - | 850 | " |
" | III | " | - | 725 | " |
" | IV | " | - | 625 | " |
" | V | " | - | 525 | " |
" | VI | " | - | 440 | " |
" | VII | " | - | 370 | " |
" | VIII | " | - | 310 | " |
" | IX | " | - | 265 | " |
" | X | " | - | 220 | " |
" | XI | " | - | 180 | " |
" | XII | " | - | 155 | " |
" | XIII | " | - | 130 | " |
" | XIV | " | - | 100 | " |
Szefowie działów, kierownicy biur i eksperci w Dyrekcjach monopolów oraz kierownicy monopolowych zakładów produkcji otrzymują ponadto dodatek funkcyjny w następującej wysokości:
szefowie działów | - | 300 | złotych | miesięcznie | |
kierownicy biur i eksperci | 50 | - | 150 | " | " |
kierownicy monopolowych zakładów produkcji | 50 | - | 300 | " | " |
O wysokości dodatków funkcyjnych, przyznawanych kierownikom biur, ekspertom i kierownikom monopolowych zakładów produkcji, w granicach wskazanych w ustępie poprzednim, decyduje Minister Skarbu.
Dodatki funkcyjne nie przysługują pracownikom, zawieszonym w pełnieniu służby oraz tym, którym pełnienie obowiązków szefów działów, kierowników biur, ekspertów lub kierowników monopolowych zakładów produkcji zostało powierzone tylko zastępczo.
Posuniecie pracownika do wyższej grupy uposażenia wymaga zgody Ministra Skarbu w przypadkach, gdy pracownik miałby awansować więcej niż o jedną grupę uposażenia lub też, gdy awansowanie miałoby nastąpić wcześniej niż po upływie roku od przyznania pracownikowi posiadanej grupy uposażenia.
Prawo do otrzymania uposażenia powstaje dla wstępujących do służby w monopolach od dnia faktycznego objęcia służby, przyczem w tym przypadku przy obliczaniu należnych pracownikowi płac dziennych za płacę dzienną uważa się płacę równą 1/30 miesięcznego uposażenia.
W razie posunięcia do wyższej grupy uposażenia, uposażenie wyższe przysługuje pracownikowi od najbliższego terminu płatności.
Ta sama zasada ma zastosowanie w razie wygaśnięcia stosunku służbowego przez śmierć pracownika.
Pracownicy wydaleni ze służby oraz ci, którzy porzucili służbę samowolnie, obowiązani są do zwrotu uposażenia wpłaconego ponad dzień wydalenia lub porzucenia służby.
Minister Skarbu ustali w drodze zarządzenia wykaz stanowisk, z zajmowaniem których Dyrekcje monopolów mogą połączyć przymus mieszkania w pomieszczeniach monopolu i przydzielać mieszkania z urzędu.
Należność za mieszkanie, przydzielone tytułem części uposażenia w pomieszczeniach monopolów potrąca się przy wypłacie uposażenia; normy obliczenia tej należności ustala Minister Skarbu.
W przypadku rozwiązania stosunku służbowego lub też przeniesienia do innej miejscowości lub do innego monopolu, pracownik powinien, na żądanie Dyrekcji monopolu opuścić przydzielone mu przez Dyrekcję tytułem części uposażenia mieszkanie najdalej w ciągu 3-ch miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia, a to pod rygorem zastosowania do niego środków, przewidzianych w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu przymusowem w administracji (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 342).
Przy przeniesieniach na prośbę pracownika przyznania w całości lub w części powyższych kosztów przesiedlenia zależy od uznania Dyrekcji monopolu.
dla | pracowników | I | grupy | uposażenia | -25 | zł |
" | " | II i III | " | " | -20 | " |
" | " | IV-VII | " | " | -15 | " |
" | " | VIII i IX | " | " | -12 | " |
" | " | X i XI | " | " | -10 | " |
" | " | XII i XIII | " | " | - 9 | " |
" | " | XIV | " | " | - 8 | ". |
Jednostką obliczania diet jest 24-godzinny okres czasu, liczony od chwili wyjazdu do powrotu pracownika z delegacji służbowej, przyczem przekroczenia 24 - godzinnych okresów czasu, o ile stanowią nic mniej niż 6 godzin, liczy się za jeden taki okres.
Delegacja, trwająca krócej niż 12 godzin, nie daje pracownikowi prawa doi diet; powyżej 12 do 24 godzin, daje prawo do pełnej diety.
Pracownikom I - III grupy uposażenia zwraca się cenę biletów I klasy kolei lub statku, IV - IX grupy uposażenia - II klasy, X - XIV grupy uposażenia - III klasy.
Jeżeli na statku są tylko dwie klasy, cenę biletu I klasy zwraca się również pracownikom IV - IX grupy uposażenia, II zaś Masy - pracownikom X - XIV grupy uposażenia. Dyrekcja monopolu może przyznawać pracownikom zwrot dopłat za miejsca sypialnie.
Tytułem pokrycia kosztów dojazdu na dworzec i z dworca lub do przystani i z przystani oraz wydatków na tragarzy, wypłaca się ryczałt w wysokości po 4 zł za dojazd w danej miejscowości tam i zpowrotem łączone.
Delegacje służbowe nie mogą bez zgody Ministra Skarbu trwać dłużej niż 3 miesiące.
PRZEPISY EMERYTALNE.
1) trwałej niezdolności do służby,
2) ukończenia 60-ciu lat życia,
3) uzyskania prawa do pełnego zaopatrzenia emerytalnego i ukończenia 55-ciu lat życia,
przy | utracie | zdolności | od | 35% | do | 54% | - | 2 | lata, |
" | " | " | " | 55% | " | 74% | - | 4 | " |
" | " | " | " | 75% | " | 84% | - | 6 | lat, |
" | " | " | " | 85% | " | 94% | - | 8 | lat, |
" | " | " | " | 95% | " | 100% | - | 10 | " |
W wyjątkowych przypadkach, zasługujących na szczególne uwzględnienie, Dyrekcja monopolu za zgodą Ministra Skarbu może pracownikom, o których mowa w ustępie 1, przyznać zaopatrzenie emerytalne w wymiarze wyższym od przewidzianego w tym ustępie aż do pełnego wymiaru zaopatrzenia emerytalnego (§ 106).
Doliczanie lat w myśl ustępów poprzednich następuje pod warunkiem:
1 - trwałej niezdolności do służby, spowodowanej przyczynami, wskazanemi w punkcie 2 § 94,
2 - zgłoszenia wypadków w ciągu jednego roku.
W przypadkach, zasługujących na wyjątkowe uwzględnienie, a należycie usprawiedliwionych i udowodnionych, może Dyrekcja monopolu przyjąć zgłoszenie, jeżeli nastąpiło ono nie później niż w 3 lata po zajściu wypadku.
Minister Skarbu ustanowi bądź jedną komisję lekarską dla wszystkich pracowników monopolów, bądź też oddzielne komisje lekarskie właściwe dla jednego lub więcej zakładów monopolowych.
W skład komisji wchodzić będą trzej lekarze, z których jeden pełnić będzie czynności przewodniczącego.
Orzeczenia komisji zapadają większością głosów i są ostateczne.
Minister Skarbu wyda instrukcję, normującą działalność komisji.
Przeciwko decyzji Dyrekcji monopolu w sprawie zaopatrzenia emerytalnego lub pensji wdowiej i sierocej, służy prawo odwołania się do Ministra Skarbu w ciągu 30 dni, licząc od dnia doręczenia dekretu pensyjnego.
Postępowanie dyscyplinarne w tych przypadkach winno być przeprowadzone w trybie, przewidzianym w części II niniejszego rozporządzenia. Właściwą do orzekania w I instancji jest w tym przypadku komisja dyscyplinarna tego monopolu, którego Dyrekcja wymierzyła zaopatrzenie emerytalne lub pensję wdowią lub sierocą.
Z chwila, gdy postępowanie dyscyplinarne zostało wdrożone, Minister Skarbu jest uprawniony do natychmiastowego zawieszenia w całości lub części zaopatrzenia emerytalnego do czasu uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego.
W razie pozbawienia emeryta prawa do dalszego pobierania zaopatrzenia emerytalnego mogą być do członków jego rodziny zastosowane postanowienia § 47 niniejszego rozporządzenia.
Kwoty nienależnie pobrane podlegają zwrotowi bez względu na to, czy wprowadzanie władzy w błąd było świadome i niezależnie od odpowiedzialności karno-sądowej.
Czas ten bądź okresy i lata zaliczane będą pracownikom monopolów do wysługi emerytalnej na tych samych zasadach co funkcjonarjuszom państwowym.
Pracownicy, którym w myśl § 7 zalicza się do czasu służby okresy służby państwowej o charakterze publiczno-prawnym, cywilnej lub zawodowej wojskowej, zachowują posiadane w tej służbie prawa zaliczalności do wysługi emerytalnej okresów państwowej służby kontraktowej oraz służby w byłych państwach zaborczych i okresów służby samorządowej oraz pracy zawodowej.
Okresy te podlegać będą zaliczeniu do wysługi emerytalnej przy zastosowaniu odpowiednich przepisów ustawy emerytalnej dla funkcjonarjuszów państwowych i zawodowych wojskowych w brzmieniu, obowiązującem w czasie zwalniania pracownika ze służby, podlegającej niniejszemu rozporządzeniu, lub też w czasie śmierci pracownika. Dla ustalenia zaliczalności okresów służby w byłych państwach zaborczych i służby samorządowej oraz pracy zawodowej, według przepisów ustawy emerytalnej dla funkcjonarjuszów państwowych i zawodowych wojskowych, czas służby w monopolach o charakterze publiczno-prawnym uważany będzie za czas stałej służby państwowej w rozumieniu ustawy o państwowej służbie cywilnej.
Wszystkie doliczenia, o których mowa w niniejszym paragrafie, mają wpływ tylko na wymiar, nie zaś na uzasadnienie roszczenia do zaopatrzenia emerytalnego.
Postanowienie powyższe niema zastosowania przy obliczaniu wymienionego w §§ 93, 94 i 95 niniejszego rozporządzenia 15-letniego względnie 6-cio i 10-letniego okresu, uzasadniającego roszczenie do zaopatrzenia emerytalnego.
Zaopatrzenie emerytalne wynosi po 15 latach zaliczalnych do wysługi emerytalnej - 40% i wzrasta za każdy następny rok o 3%, aż do 100% podstawy wymiaru, co stanowi pełny wymiar zaopatrzenia emerytalnego. W przypadkach, w których jest możliwe nabycie prawa do emerytury po krótszym okresie czasu niż 15 lat, zaopatrzenie emerytalne wynosi do 10 lat zaliczalnych do wysługi emerytalnej włącznie 30%, i wzrasta za każdy następny rok do 15 lat włącznie o 2% podstawy wymiaru.
Zaopatrzenie emerytalne płatne jest miesięcznie zgóry.
W przypadku, wymienionym w punkcie 3, członkom rodziny emeryta przyznać można odpowiedni zasiłek przy analogicznem zastosowaniu § 47 niniejszego rozporządzenia.
Emerytowanym pracownikom monopolów, którzy w urzędach, instytucjach lub przedsiębiorstwach państwowych pozostają w publiczno-prawnym stosunku służbowym, zawiesza się wypłatę bieżących rat emerytury.
Emerytowani pracownicy, którzy zajmują jakiekolwiek płatne kontraktowe stanowiska w urzędzie, instytucji lub przedsiębiorstwie państwowem lub jakiekolwiek stanowisko w organizacji samorządu terytorjalnego lub gospodarczego, tudzież w instytucjach ubezpieczeń społecznych, oraz emerytowani pracownicy, którzy pobierają emeryturę z funduszów samorządu terytorjalnego lub gospodarczego lub instytucji ubezpieczeń społecznych, otrzymują tylko taką część przyznanego im na mocy niniejszego rozporządzenia zaopatrzenia emerytalnego, która wraz z wynagrodzeniem bądź zaopatrzeniem pobieranem z danego urzędu, instytucji, przedsiębiorstwa lub zakładu nie przewyższa 150% uposażenia, ostatnio pobieranego w służbie czynnej.
W przypadkach, przewidzianych w niniejszym paragrafie, wypłaca się zaopatrzenie emerytalne od dnia pierwszego miesiąca następującego po usunięciu przyczyn, wymienionych w tym paragrafie, nie wcześniej jednak niż od dnia pierwszego miesiąca, następującego po zgłoszeniu się o zaopatrzenie.
Prawo do odprawy nie służy, o ile pracownik bezpośrednio ze służby w monopolach przechodzi do służby w urzędach, instytucjach lub przedsiębiorstwach państwowych.
W razie śmierci pracownika w warunkach, określonych w punktach 1 i 2 § 94, pozostałej po nim wdowie i sierotom przysługuje również prawo do pensji wdowiej lub sierocej.
Jeżeli wdowa żyje i ma prawo do pensji wdowiej, lecz nie otrzymuje tej pensji z powodu otrzymywania zaopatrzenia emerytalnego ze Skarbu Państwa lub instytucji państwowej z tytułu własnej służby, sierotom służy prawo do pensji sierocej według postanowień punktu b) względnie c) niniejszego paragrafu.
Sierota ima prawo do otrzymywania pensji po matce za życia ojca w razie jego niezdolności do pracy i niemożności zapewnienia sierocie utrzymania.
Pensja sieroca po matce wynosi 1/4 część zaopatrzenia emerytalnego matki.
Łączna kwota pensyj sierocych nie może ani sama, ani wraz z pensją wdowia przekraczać wysokości zaopatrzenia emerytalnego, które otrzymywał, lub do którego miałby prawo w chwili śmierci ojciec. Gdyby suma pensyj sierocych albo sama, albo łącznie z pensją wdowią przekraczała wysokość zaopatrzenia emerytalnego, które zmarły ojciec pobierał lub do którego w chwili śmierci miałby prawo, należy zmniejszyć proporcjonalnie pensje sieroce.
W razie nieodnalezienia się zaginionego w ciągu 31/2 lat, licząc od końca roku -kalendarzowego, w którym podpisano preliminarja pokojowa, żona czy też dzieci powinny przed końcem tego terminy przedstawić orzeczenie radowe, uznające zaginionego za zmarłego, lub stwierdzające, że fakt śmierci należy uważać za ustalony. W przeciwnym przypadku pensja tymczasowa zostaje wstrzymana.
Orzeczenie sądowe sianowi podstawą do przyznania pensji stałej.
Dzieci, pozostałe z małżeństwa, zawartego przez emeryta, nie mają prawa do pensji sierocej; dzieci uznane korzystają z prawa do pensji sierocej tylko o tyle, o ile uznanie nastąpiło przed nabyciem prawa do emerytury przez uznającego.
Dla sierot, które przyszły na świat po tym terminie, prawo do pensji rozpoczyna się od pierwszego dnia miesiąca po urodzeniu.
Pensje wdowie i sieroce płatne są miesięcznie zgóry.
Jeżeli żądanie przyznania pensji wdowiej lub sierocej, nie zostało zgłoszone w ciągu jednego roiku od dnia śmierci męża bądź ojca lub matki, należy przyznać pensję wdowią lub sierocą od pierwszego dnia miesiąca po dniu zgłoszenia.
Dyrekcja monopolu, za zgodą Ministra Skarbu, może przyznać pensję wdowią i sierocą od terminu, ustalonego w ustępie l niniejszego paragrafu, jeżeli osoby uprawnione wykażą, iż zaszły ważne okoliczności, które uniemożliwiły im wcześniejsze zgłoszenie zadania o zaopatrzenie.
Sierotom, odbywającym studja w zakładach naukowych państwowych lub prywatnych z prawem publiczności, przyznaje się pensję sierocą po ukończeniu 18-go roku życia na każdy rok szkolmy aż do ukończenia studjów, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24-go roku życia.
W wyjątkowych, na szczególne uwzględnienie zasługujących przypadkach, może Dyrekcja monopolu za zgodą Ministra Skarbu zezwolić na dalsze pobieranie, a przy niezdolności do pracy na przyznanie pensji sierocej także po ukończeniu 18 bądź 24-go roku życia.
W przypadkach, przewidzianych w niniejszym paragrafie, wypłaca się pensję wdowią lub sierocą od dnia pierwszego miesiąca następującego po usunięciu przyczyn, wymienionych w tym paragrafie, nie wcześniej jednak, niż od dnia pierwszego miesiąca, następującego po zgłoszeniu się o zaopatrzenie.
Zgłoszenie o odprawę winno nastąpić w ciągu 3 miesięcy od dnia zawarcia ponownego małżeństwa.
Odprawa dla wdów w wieku do 45 lat życia wynosi 2-letnią, powyżej zaś tego wieku - jednoroczną kwotę persji wdowiej.
Gdy wdowa nabędzie prawo do pensji wdowiej z ponownego małżeństwa, otrzymuje w razie ponownego owdowienia, o ile nie otrzymała odprawy po pierwszem owdowieniu, tę pensję wdowią, która jest wyższa, a jeżeli otrzymała odprawę wdowią, przysługującą z tytułu ponownego małżeństwa.
Sierotom iż różnych małżeństw tego samego pracownika wypłaca się odprawę tylko wtedy, jeżeli wdowa nie skorzystała z tego prawa albo z prawa tego zrezygnowała na rzecz sierot.
Pośmiertne należy się w tej samej wysokości wdowcowi, który ze zmarłą pracowniczką monopolu pozostawał we wspólności małżeńskiej.
W braku wdowy (wdowca) uprawnionej (ego) do pośmiertnego, należy się pośmiertne w tej samej wysokości niepodzielnie dzieciom ślubnym, uprawnionym, uznanym i pasierbom zmarłego, o ile zmarły je utrzymywał. W braku wyżej wymienionych członków rodziny, zwraca się udowadniane koszty leczenia i pogrzebu do wysokości pośmiertnego innym krewnym lub osobom postronnym.
Z powyższego prawa przesiedlenia się można skorzystać w ciągu roku, licząc od dnia zwolnienia ze służby pracownika.
W wyjątkowych, na szczególne uwzględnienie zasługujących przypadkach, Dyrekcja monopolu może przyznawać zwrot kasztów jednorazowego przesiedlenia w razie, gdy przesiedlenie nastąpiło po upływie roku od dnia zwolnienia ze służby, a zaszły okoliczności, które uzasadniają niedotrzymanie wskazanego w ustępie poprzednim terminu przesiedlenia.
Jeżeli pracownik albo wdowa lub sierota roszczą sobie prawo do zaopatrzenia emerytalnego bądź pensji, wdowiej lub sierocej w wyższym wymiarze aniżeli to wynika z danych, zawartych w aktach osobowych pracownika, winni udowodnić swe żądanie dokumentami.
Sprawę przekazywania wkładek emerytalnych pomiędzy monopolami a innemi instytucjami unormują oddzielne przepisy.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Pracownicy ci otrzymywać będą z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia uposażenie przewidziane w § 76 niniejszego rozporządzenia z dodatkiem, o ile chodzi o pracowników zatrudnionych w m. st. Warszawie, wynikającym z postanowień § 77, odpowiednio do posiadanych grup uposażenia.
Postanowienia wstępu poprzedniego mają analogicznie zastosowanie i co do zaliczania pracownikom Państwowego Monopolu Spirytusowego do czasu służby i wysługi emerytalnej czasu służby kontraktowej pełnionym w Państwowym Monopolu Spirytusowym bezpośrednio przed zawiązaniem z nimi stosunku służbowego, opartego na przepisach rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 maja 1930 r. o stosunku służbowym pracowników Państwowego Monopolu Spirytusowego (Dz. U. R. P. Nr. 42, poz. 363).
Warunek uiszczenia opłaty, przewidzianej w ust. 1 niniejszego paragrafu, nie dotyczy tych pracowników Państwowego Monopolu Spirytusowego, którzy uiścili we właściwym czasie opłaty przewidziane w ust. 4 § 158 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 maja 1930 r. o stosunku służbowym pracowników Państwowego Monopolu Spirytusowego.
Pracownikom Państwowego Monopolu Spirytusowego którzy pozostawali na służbie w b. rosyjskim zarządzie głównym dochodów niestałych i skarbowej sprzedaży trunków w charakterze pracowników kontraktowych, może Dyrekcja Państwowego Monopolu Spirytusowego za zgodą Ministra Skarbu zaliczyć cały czas służby, spędzonej w powyższym zarządzie, do wysługi emerytalnej.
Pracownikom, którzy w byłych państwach zaborczych pełnili służbę kontraktową w zakładach monopolu tytoniowego lub solnego i na mocy zawartych umów mieli zapewnioną policzalność okresów tej służby do emerytury, dyrekcje monopolów mogą za zgodą Ministra Skarbu zaliczyć te okresy do wysługi emerytalnej.
W przypadkach, zasługujących na szczególne uwzględnienie, pracownikom, którzy w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pozostawali na służbie w Państwowym Monopolu Spirytusowym i posiadali co najmniej 10 lat służby zaliczalnej do wysługi emerytalnej na podstawie rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 maja 1930 r. o stosunku służbowym pracowników Państwowego Monopolu Spirytusowego, w razie rozwiązania z nimi stosunku służbowego przed osiągnięciem wysługi emerytalnej, wymaganej na zasadzie § 93 niniejszego rozporządzenia, może być przyznane zaopatrzenie emerytalne przez Dyrekcję Państwowego Monopolu Spirytusowego za zgodą Ministra Skarbu.
Pracownikom, o których mowa w ust. 2, zaopatrzenie emerytalne zostanie wymierzona według zasad, przewidzianych w § 106 niniejszego rozporządzenia.
Wdowy i sieroty po pracownikach wymienionych w ust. 2, mają prawo do pensyj wdowich i sierocych w wysokości, określonej §§ 113 bądź 114 według zasad, przewidzianych w § 106 niniejszego rozporządzenia.
Równocześnie z wejściem w życie niniejszego rozporządzenia tracą moc obowiązującą, z zastrzeżeniem, wynikającem z postanowień § 134, rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 maja 1930 roku o stosunku służbowym pracowników Państwowego Monopolu Spirytusowego (Dz. U. R. P. Nr. 42, poz. 363) oraz z dnia 29 kwietnia 1931 roku (Dz. U. R. P. Nr 41, poz. 364), z dnia 3 lipca 1931 roku (Dz. U. R. P. Nr. 64, poz. 530), z dnia 24 września 1931 roku (Dz. U. R. P. Nr. 96, poz. 736) i z dnia 23 maja 1932 roku (Dz. U. R. P. Nr. 48 poz. 442) w sprawie częściowej zmiany rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 maja 1930 roku o stosunku służbowym pracowników Państwowego Monopolu Spirytusowego, jako też rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 7 maja 1932 r. o zaszeregowaniu stanowisk służbowych w Państwowym Monopolu Spirytusowym do grup uposażenia (Dz. U. R. P. Nr. 46, poz. 441).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.1933.4.28 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Stosunek służbowy, uposażenie i zaopatrzenie emerytalne pracowników "Polskiego Monopolu Tytoniowego", "Państwowego Monopolu Spirytusowego" i "Polskiego Monopolu Solnego". |
Data aktu: | 13/01/1933 |
Data ogłoszenia: | 23/01/1933 |
Data wejścia w życie: | 01/02/1933 |