Organizacja przedsiębiorstwa państwowego "Polski Monopol Tytoniowy".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 10 stycznia 1933 r.
o organizacji przedsiębiorstwa państwowego "Polski Monopol Tytoniowy".

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 240) zarządzam co następuje:
§  1. 1
Zarząd przedsiębiorstwem "Polski Monopol Tytoniowy" należy do Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, podporządkowanej Ministrowi Skarbu.

Na czele Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego stoi Naczelny Dyrektor Polskiego Monopolu Tytoniowego, odpowiedzialny wobec Ministra Skarbu za całokształt działalności przedsiębiorstwa.

Członkami Dyrekcji są ponadto Zastępca Naczelnego Dyrektora oraz dyrektorowie biur.

Minister Skarbu ustala w drodze zarządzeń organizację wewnętrzną Dyrekcji, tudzież zakres kompetencji Naczelnego Dyrektora. Zarządzenia te będą ogłaszane w "Monitorze Polskim".

§  2. 2
Do ważności zobowiązań i wszelkich aktów prawnych, podpisywanych bez osobnych pełnomocnictw w imieniu przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy", wymagane są podpisy dwóch członków Dyrekcji.

Podpisy te mają być umieszczone pod pieczęcią przedsiębiorstwa, którą stanowi pieczęć z godłem państwowym i oznaczeniem firmy przedsiębiorstwa w otoku pieczęci..

§  3.
Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego decyduje samodzielnie we wszystkich sprawach związanych z działalnością przedsiębiorstwa, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Ministra Skarbu (§ 4).
§  4.
Do Ministra Skarbu należy:
a)
nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa i ustalanie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej przedsiębiorstwa,
b)
ustalanie organizacji wewnętrznej Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego,
c)
decydowanie o tworzeniu i kasowaniu zakładów przedsiębiorstwa,
d)
ustalanie zasad stosunku służbowego i określanie praw i obowiązków pracowników przedsiębiorstwa,
e)
ustalanie planu finansowo - gospodarczego przedsiębiorstwa, decydowanie o zmianach w tym planie, zatwierdzanie obrachunków rocznych,
f)
decydowanie o podziale czystego zysku przedsiębiorstwa,
g)
decydowanie o tworzeniu przez przedsiębiorstwo funduszów, wysokości tych funduszów i dokonywaniu odpisów na nie,
h)
ustalanie zasad zaciągania przez przedsiębiorstwo pożyczek krótkoterminowych,
i)
ustalanie warunków udzielania przez przedsiębiorstwo kredytów towarowych,
j)
ustalanie norm wysokości zapasów wyrobów gotowych, surowców i materjałów pomocniczych,
k)
decydowanie w sprawach, zastrzeżonych osobnemi przepisami i w sprawach, które Minister Skarbu, zastrzeże do swej aprobaty na mocy oddzielnych zarządzeń.
§  5. 3
Decyzje w sprawach, w których Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego i podległe jej organa przedsiębiorstwa występują na podstawie art. 10 ustawy o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" w charakterze władz i organów skarbowych, podpisuje Naczelny Dyrektor Polskiego Monopolu Tytoniowego albo kierownik zakładu, uprawniony do działania w charakterze władzy skarbowej lub upoważnieni do zastępowania ich w tym zakresie pracownicy Dyrekcji bądź zakładów.

Do dokumentów o charakterze publiczno-prawnym Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego i podległe jej organa, uprawnione do występowania w charakterze władzy państwowej, używać będą pieczęci urzędowych z nazwą Dyrekcji lub uprawnionego organu w otoku pieczęci..

§  6.
Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego podlegają:
a)
fabryki tytoniu,
b)
magazyny surowców,
c)
zakłady sprzedaży wyrobów tytoniowych,
d)
zakłady uprawy tytoniu,
e)
inne ewentualnie uruchamiane przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego zakłady, służące do wykonywania zadań przedsiębiorstwa.

Organizację wewnętrzną zakładów monopolowych, ich zakres czynności oraz prawa i obowiązki kierowników tych zakładów normuje Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego.

§  7.
Okresy obrachunków rocznych przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" odpowiadają rocznym okresom budżetowym Państwa.

Rachunkowość przedsiębiorstwa normują oddzielne przepisy.

§  8.
Kapitały i fundusze przedsiębiorstwa stanowią:
a)
kapitał zakładowy,
b)
" obrotowy,
c)
fundusz inwestycyjny,
d)
" rezerwowy,
e)
" wykupu fabryk prywatnych,
f)
" amortyzacyjny,
g)
" ubezpieczeniowy,
h)
" opieki nad pracownikami przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo "Polski. Monopol Tytoniowy" posiadać będzie ponadto fundusz emerytalny, wspólny z przedsiębiorstwami "Państwowy Monopol Spirytusowy" i "Polski Monopol Solny"; statut tego funduszu ustali Minister Skarbu.

§  9.
Na fundusz amortyzacyjny przedsiębiorstwo "Polski Monopol Tytoniowy" odpisywać będzie corocznie:
a)
2 % od wartości murowanych zabudowań mieszkalnych,
b)
3 % od wartości murowanych zabudowań fabrycznych,
c)
5 % od wartości drewnianych zabudowań,
d)
10 - 15% od wartości maszyn i urządzeń technicznych,
e)
20 % od wartości środków przewozowych i lokomocji,
f)
10 % od wartości innych ruchomości.

Jako wartość przyjmowana będzie pierwotna cena nabycia bądź też koszt własny.

§  10.
Na fundusz ubezpieczeniowy przedsiębiorstwo odpisywać będzie corocznie l % od wartości posiadanego majątku i to dopóki fundusz ten nie osiągnie wysokości równej 10% wartości bilansowej majątku, poczem dotowanie funduszu ubezpieczeniowego ulega przerwaniu, a wznawia się w razie obniżenia się wskazanego wyżej stosunku.
§  11. 4
Przedsiębiorstwo "Polski Monopol Tytoniowy" może lokować swoje środki pieniężne w Narodowym Banku Polskim, a w innych bankach tylko za zgodą Ministra Skarbu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 stycznia 1935 r. (Dz.U.35.15.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1937 r. (Dz.U.37.66.505) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 1937 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.

2 § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 stycznia 1935 r. (Dz.U.35.15.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.

3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.
4 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.4.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja przedsiębiorstwa państwowego "Polski Monopol Tytoniowy".
Data aktu: 10/01/1933
Data ogłoszenia: 23/01/1933
Data wejścia w życie: 23/01/1933