united kingdom
ukraine

Obowiązujące na kolejach polskich w dawnym zaborze rosyjskim przepisy i taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
o obowiązujących na kolejach polskich w dawnym zaborze rosyjskim przepisach i taryfach na przewóz pasażerów, bagażu i towarów. *

Na mocy dekretu Naczelnika Państwa z dnia 7 lutego r. b. (Dziennik Praw № 14 p. 152) o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Kolei Żelaznych prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich, postanawiam w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
Art.  1.

Wprowadzone na kolejach żelaznych b. wojennego i c. i k. Generał-Gubernatorstwa Lubelskiego przez b. władze okupacyjne austrjacko-węgierskie taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów wraz z zamieszczonemi w tychże taryfach przepisami i postanowieniami, a mianowicie:

a)
taryfa na przewóz pasażerów, psów i bagażu, wydana przez b. c. i k. Ministerstwo Wojny za № 97367 z roku 1917 i obowiązująca od dnia 1 stycznia 1918 r., a następnie podwyższona co do opłat przewozowych od dnia 1 listopada 1918 r., i
b) 1
taryfa na przewóz towarów (prywatnych), zwierząt i nieboszczyków, wydana przez b. c. i k. Ministerstwo Wojny za № 71948 z roku 1916 i obowiązująca od dnia 20 grudnia 1916 r., a następnie podwyższona co do opłat przewozowych od dnia 1 listopada 1918 r.,

obowiązują nadal na tychże kolejach od czasu przejścia ostatnich do władz polskich.

Art.  2.

Również pozostały w swej mocy i obowiązują nadal od czasu przejścia do władz polskich kolei żelaznych w b. wojennem Generał-Gubernatorstwie Warszawskiem przepisy, postanowienia i taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów, wprowadzone na tychże kolejach przez b. władze okupacyjne niemieckie, a mianowicie:

a)
taryfa na przewóz pasażerów i bagażu z dnia 1 sierpnia 1916 r., wydana przez Wojskową Generalną Dyrekcję Kolejową w Warszawie i zamieszczona między innemi w wydaniu № 9 "Amtliches Kursbuch", i
b)
taryfa na przewóz towarów (prywatnych), wydana przez b. Wojskową Generalną Dyrekcję Kolejową w Warszawie i obowiązująca od dnia 1 czerwca 1916 r., a następnie podwyższona co do opłat przewozowych ze wszelkiemi zmianami ostatecznie od dnia 15 sierpnia 1918 r.
Art.  3. 2

We wskazanej w artykule 2 b) taryfie na przewóz towarów (prywatnych) na kolejach żelaznych b. wojennego Generał-Gubernatorstwa Warszawskiego obowiązują od dnia 10 grudnia 1918 r. opłaty przewozowe wraz z opłatami dodatkowemi powiększone o 100% w stosunku do takichże opłat z dnia 15 sierpnia 1916 r.

Art.  4.

W powyższych taryfach tak obowiązujących na kolejach b. wojennego Generał-Gubernatorstwa Lubelskiego jak i Warszawskiego od dnia przejścia tych kolei do władz polskich nie obowiązują wszystkie ulgi, tyczące się przejazdu wojskowych niemieckich i austrjacko-węgierskich i ich rodzin, oraz przewozu dla tychże wojskowych lub też do Niemiec i Austro Węgier różnych towarów.

Warszawa, dnia 31 marca 1919 r.

* Z dniem 1 listopada 1919 r. na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. (Dz.U.19.14.152) od 1 listopada 1919 r. aż do odwołania obowiązywać ma wydana przez Ministerstwo Kolei Żelaznych "Tymczasowa Taryfa Towarowa na przewóz towarów, zwierząt żywych i zwłok kolejami państywowymi Okręgów Warszawskiego i Radomskiego". Od powyższego terminu przestają obowiązywać taryfy byłych władz okupacyjnych oraz wydania poskie tych taryf, a mianowicie "Taryfa tymczasowa na przewóz towarów i zwierząt na liniach kolei państwowych Okręgu Warszawskiego" i "Taryfa tymczasowa na przewóz towarów, zwierząt żywych i zwłok w obrębie Dyrekcji Radomskiej" wraz ze wszystkimi zmianami i uzupełnieniami, jakie zastąpiły do 31 października 1919 r. włącznie, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 1919 r. o wprowadzeniu z dniem 1 listopada 1919 r. "Tymczasowej Taryfy Towarowej na przewóz towarów, zwierząt żywych i zwłok kolejami państwowemi Okręgów Warszawskiego i Radomskiego" (Dz.U.19.83.461).

Z dniem 15 grudnia 1919 r.:

1. Przesyłki w pociągach, wyznaczonych do przewozu osób, mogą być 2-ch rodzajów: a) bagażowe, nadawane za okazaniem biletu na przejazd, oraz b) przesyłki nadzwyczajne, nadawane bez okazania biletu na przejazd.

2. Dyrekcji kolei państwowych Okręgu Warszawskiego przysługuje prawo, zależnie od wymagań ruchu, zastosować w pewnych wypadkach niezbędne ograniczenia, co do ilości sztuk i wagi przyjmowanych do przewozu bagażu i przesyłek nadzwyczajnych.

3. Opłata jednostkowa za przewóz bagażu i przesyłek nadzwyczajnych ustala się jednakowo i wynosić ma od każdych 10 kilogramów w pociągach osobowych i mieszanych-1 fen. od kilometra a w pociągach pośpiesznych-1,5 fen. od kilometra.

4. Opłaty oblicza się strefami po 10 klm. licząc za pełne strefy, z zaokrągleniem wagi przesyłki do najbliższych 10 klg. a przypadającej do pobrania należności do najbliższych 10 fen. wzwyż. Najniższa opłata w pociągach osobowych i mieszanych wynosi 1 markę, a w pociągach pośpiesznych równać się będzie opłacie za 100 kilometrów,

zgodnie z rozporządzeniem z dnia 3 grudnia 1919 r. o zmianie taryf i warunków przewozu bagażu i przesyłek nadzwyczajnych kolejami państwowemi Okręgu Warszawskiego. (Dz.U.19.92.501).

1 Z dniem 14 lipca 1919 r. z chwilą objęcia kolei przez władze polskie, niezależnie od ulg na wywóz do Niemiec różnych towarów, znosi się następujące opłaty taryfowe: a) na przewóz towarów według klas dodatkowych w ładunkach półwagonowych, b) na przewóz towarów w ładunkach wagonowych z szybkością pośpieszną i c) na przewóz węgla podług wyjątkowej taryfy № 1, zgodnie z pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 lipca 1919 r. w sprawie stosowanych na kolejach polskich w b. okupacji niemieckiej taryfach na przewóz towarów (Dz.U.19.56.343).
2 Z dniem 14 lipca 1919 r. opłaty dodatkowe zostają podwyższone o 100% w stosunku do takichże opłat z dnia 1 stycznia 1918 r. oraz zmienia się opłaty taryfowe na a) na przewóz zwierząt w pełnych ładunkach i b) na przewóz mleka, zgodnie z pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 lipca 1919 r. w sprawie stosowanych na kolejach polskich w b. okupacji niemieckiej taryfach na przewóz towarów (Dz.U.19.56.343).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz. Praw P. Pol.1919.30.254

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązujące na kolejach polskich w dawnym zaborze rosyjskim przepisy i taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów.
Data aktu: 31/03/1919
Data ogłoszenia: 08/04/1919
Data wejścia w życie: 10/12/1918, 08/04/1919