1. Jaki jest projektowany zakres zmian?
Projekt z dnia 10 maja 2016 roku ustawy o zmianie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych modyfikuje pakiet onkologiczny w części dotyczącej zasad sprawozdawczości list oczekujących dla świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego oraz wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego. W konsekwencji projektowanych zmian projektodawca zakłada również konieczność dokonania zmian w przepisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych a także wydanie przez Ministra Zdrowia nowego rozporządzenia w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.
2.Czy będzie mniejsza sprawozdawczość?
W pierwszej kolejności komentowany projekt wprowadza zasadę, zgodnie z którą obowiązek przekazywania oddziałowi wojewódzkiemu Narodowego Funduszu Zdrowia właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczenia comiesięcznej informacji o prowadzonych listach oczekujących na udzielanie świadczeń oraz cotygodniowej informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia nie dotyczy świadczeniodawcy prowadzącego odrębne listy oczekujących na udzielenie świadczenia diagnostyki lub leczenia onkologicznego na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego DiLO. Zgodnie z założeniami projektu rezygnacja z obowiązku przekazywania danych charakteryzujących onkologiczne listy oczekujących ograniczać ma po stronie świadczeniodawców zakresu obowiązków sprawozdawczych. Co istotne, dane dotyczące poszczególnych etapów diagnostyki i leczenia onkologicznego, w tym daty wpisu na onkologiczne listy oczekujących na poszczególne etapy, przekazywane są do Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach obowiązku przekazywania danych charakteryzujących świadczenia udzielane na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego DiLO.
3.Specjalista w końcu uwzględniony
Komentowany projekt zakłada także, że prawo do diagnostyki onkologicznej na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, bez skierowania, będzie miał świadczeniobiorca, u którego lekarz podstawowej opieki zdrowotnej albo lekarz udzielający ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych stwierdził podejrzenie nowotworu złośliwego lub miejscowo złośliwego. Co istotne bowiem, dotychczasowe brzmienie art. 32a ust. 1 u.ś.o.z. wskazuje w tym zakresie wyłącznie na kompetencje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
4.Co ze wskaźnikiem rozpoznawania nowotworów?
Projekt z dnia 10 maja 2016 roku ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych uchyla kolejno konstrukcję wskaźnika rozpoznawania nowotworów. Dość powiedzieć, że zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 32a ust. 9 u.ś.o.z., lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może wydawać karty diagnostyki i leczenia onkologicznego wyłącznie wtedy, gdy ustalony dla niego przez oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia indywidualny wskaźnik rozpoznawania nowotworów nie jest niższy niż minimalny wskaźnik rozpoznawania nowotworów. Rezygnacja ze wskaźnika rozpoznawania nowotworów oznacza także w konsekwencji uchylenie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie wskaźników rozpoznawania nowotworów.
Omawiany projekt o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych uchyla kolejno obowiązek wpisywania przez świadczeniodawcę numeru Karty Zgłoszenia Nowotworu Złośliwego do karty diagnostyki i leczenia onkologicznego DiLO. Uwzględniając powyższe projekt modyfikuje wzór karty diagnostyki i leczenia onkologicznego DiLO, który to wzór dodatkowo rezygnuje z informacji dotyczących objawów, badań diagnostycznych oraz oceny jakości diagnostyki onkologicznej.
5.Nowe obowiązki dla świadczeniodawców
Komentowany projekt z dnia 10 maja 2016 roku ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadza również zasadę, zgodnie z którą minister właściwy do spraw zdrowia będzie mógł kierować do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wniosek o sporządzenie opinii w sprawie wytycznych postępowania w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego. Po uzyskaniu stosownej opinii, minister właściwy do spraw zdrowia ogłaszał będzie, w drodze obwieszczenia, wytyczne, o których mowa wyżej. Ponadto Minister Zdrowia, na podstawie wytycznych postępowania w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego, opracowywał będzie i ogłaszał w drodze obwieszczenia, mierniki oceny prowadzenia diagnostyki i leczenia onkologicznego. Mierniki te minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza w drodze obwieszczenia. Świadczeniodawcy z kolei udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego obowiązani będą do obliczania corocznie wskaźników efektywności diagnostyki i leczenia onkologicznego za poprzedni rok kalendarzowy przy użyciu mierników, o których mowa wyżej, oraz do przekazywania do Narodowego Funduszu Zdrowia wskaźników efektywności diagnostyki i leczenia onkologicznego nie później niż do końca drugiego kwartału roku kalendarzowego następującego po roku, za który obliczono te wskaźniki. Oczekuje się, że efektem raportowania wskaźników oraz ich analiz będzie zwiększenie dostępności do kompleksowego leczenia onkologicznego, co przyczyni się do zapewnienia jakości świadczeń opieki zdrowotnej oraz bezpieczeństwa świadczeniobiorców.