Na szczepienie przeciw COVID-19 od 15 stycznia umawiają się seniorzy powyżej 80 lat. W piątek o godz. 6.00 ruszyła rejestracja osób urodzonych w latach 1942-1951. Rząd podaje, że to grupa 2,7 mln osób. Ich szczepienia rozpoczną się w poniedziałek 25 stycznia. Zainteresowanie szczepieniem jest bardzo duże. Dane udostępnione na Twitterze przez SzczepimySię mówią, że w pierwszej godzinie zarejestrowało się ponad 66 tys. pacjentów 70+.
E-skierowania dla nich wystawiane są automatycznie w systemie, według PESEL. Nie mają one kodu jak inne skierowania. Ważne są 90 dni. Nie obowiązuje też rejonizacja, co oznacza, że każdy może sobie wybrać dowolny punkt szczepień.
Czytaj w LEX: Obowiązki placówki medycznej w związku z wykonywaniem szczepień przeciwko Covid-19 >>
Trzy sposoby umówienia się na szczepienie
Seniorzy mogą umawiać się na termin zastrzyków na trzy sposoby z wykorzystaniem centralnego systemu e-rejestracji, integrującego indywidualne grafiki przyjęć poszczególnych punktów szczepień. Nie muszą tego robić osobiście, bo przy telefonicznej rejestracji wystarczy podać imię, nazwisko, numer PESEL osoby, która zgłasza się do szczepienia. Jedną z dróg umówienia się na nie jest zarejestrowanie przez całodobową infolinię NFZ pod numerem 989. Konsultant zaproponuje termin i miejsce szczepienia.
Drugim sposobem jest rejestracja elektroniczna z wykorzystaniem Internetowego Konta Pacjenta. Dostępne jest ono na stronie pacjent.gov.pl. Do logowania potrzebny jest profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Do IKP można się też zalogować, wykorzystując konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO BP, konto internetowe w Pekao SA lub przez bank spółdzielczy.
Z informacji przekazanych przez rząd wynikało, że rejestracja internetowa ruszy o 6.00 rano. Tymczasem niektóre numery PESEL zostały wprowadzone do bazy już po północy i część seniorów mogła na szczepienie zarejestrować się wcześniej.
Seniorzy mogą skorzystać też z trzeciej możliwości, czyli umówić wizytę w punkcie szczepień. Ich lista jest na bieżąco aktualizowana na stronie www.gov.pl/web/szczepimysie/punkty-szczepien. Takich miejsc jest obecnie na mapie Polski 5981. Przed wieloma punktami już w nocy ustawiały się długie kolejki. Seniorzy narzekali też, że na infolinię nie sposób się dodzwonić.
Z informacji przekazanej przez Ministerstwo Zdrowia wynika, że osoby mające trudność z dotarciem do punktu szczepień będą mogły skorzystać z transportu zorganizowanego dla nich przez gminy.
Czytaj też: Punkty szczepień nie dostaną zwrotu za dowóz na szczepienie >
Po ustaleniu terminu pacjent otrzymuje SMS na podany numer telefonu z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.
Jeśli punkt szczepień zmieni adres, senior otrzyma telefoniczną informację
Jeśli punkt szczepień zmieni adres, do seniorów, którzy przy rejestracji na szczepienie podali numer telefonu (komórkowego lub stacjonarnego), zadzwoni automatyczny konsultant z infolinii Narodowego Programu Szczepień. W wiadomości przekazana zostanie informacja o zmianie adresu punktu szczepień. Data i godzina szczepienia pozostaną bez zmian.
Ponadto automat przypomni, że na 24 godziny przed terminem szczepienia, na numer komórkowy seniora, przyjdzie specjalny SMS. Znajdą się w nim informacje o nowej lokalizacji punktu szczepień, dacie i godzinie szczepienia. Komunikat głosowy rozpocznie się od słów: "Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. UWAGA, przekazujemy ważną informację...".
Informacja o zmianie adresu punktu szczepień zostanie odczytana dwukrotnie podczas jednej rozmowy.
Połączenie będzie z numeru: (22) 295 00 85. Jest to numer automatyczny, nie należy na niego oddzwaniać. Automat będzie próbował połączyć się z seniorem dwukrotnie w ciągu dwóch dni. Jeśli z różnych przyczyn senior nie odsłucha wiadomości (np. nie odbierze telefonu lub połączenie zostanie przerwane), wtedy zadzwoni do niego osoba z infolinii Narodowego Programu Szczepień i przekaże nowy adres punktu szczepień i potwierdzi dzień oraz godzinę szczepienia.
Czy po rejestracji można zmienić termin lub punkt szczepień?
Do czasu wykonania pierwszego szczepienia pacjent może zmienić termin wizyty lub punkt szczepień. Jednak po pierwszym zaszczepieniu (dostępne są na tym etapie szczepionki dwudawkowe) nie można już wprowadzić zmiany, ponieważ dawka musi być podana w określonym przez producentów terminie (w ciągu 3-4 tygodni po pierwszej). Pacjent musi też zakończyć szczepienia preparatem, którym był szczepiony pierwszy raz, aby zagwarantować maksymalną skuteczność.
Jak wygląda podanie szczepionki?
Szczepionka podawana jest domięśniowo w ramię. Do zastrzyku kwalifikuje lekarz w punkcie szczepień. Pacjent wypełnia też na miejscu kwestionariusz. Po zabiegu należy odczekać 15-30 minut w poczekalni, aby zobaczyć, czy nie wystąpią niepożądane odczyny poszczepienne. Personel medyczny zapisuje szczepienie w e-karcie szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Pacjent otrzymuje też zaświadczenie o iniekcji. Po przyjęciu dwóch dawek otrzymuje kod QR, który potwierdza, że został zaszczepiony. Może go pobrać w swoim Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mObywatel albo poprosić o jego wydruk w punkcie szczepień.
Informacje o szczepieniach przeciw COVID-19 dostępne są pod numerem infolinii 989 i na stronach www.gov.pl/web/koronawirus i www.gov.pl/web/szczepimysie.