Dyrektywa 89/105/EWG
Podstawowe znaczenie w zakresie refundacji cen produktów leczniczych ma dyrektywa 89/105/EWG.
Ma ona na celu zapewnienie przejrzystości procedury dopuszczenia produktów leczniczych na listę refundacyjną oraz zagwarantowanie istnienia odpowiednich procedur odwoławczych w przypadku odmowy umieszczenia produktu na takiej liście. Formułuje ona również postulat, aby każda decyzja właściwych organów państw członkowskich w sprawie ustalenia cen na leki oraz włączenia ich do systemu refundacji "zawierała uzasadnienie oparte na obiektywnych kryteriach, które mogą być sprawdzone, a w razie konieczności obejmowała opinie lub zalecenia ekspertów".
Państwa Członkowskie UE zostały zobowiązane do zapewnienia, że w ciągu 90 dni od daty otrzymania wniosku o umieszczenie leku na liście refundacyjnej, podmiot uprawniony do wprowadzenia na rynek produktu leczniczego otrzyma decyzję w sprawie ceny, z jaką jej produkt może być refundowany. Jeśli właściwe władze nie zezwolą na wprowadzenie na rynek produktu leczniczego po cenie zaproponowanej przez wnioskodawcę, wówczas przedstawiają w swojej decyzji powody, oparte na obiektywnych i sprawdzonych kryteriach. Ponadto wnioskodawca powinien być powiadomiony o przysługujących mu środkach obowiązujących na mocy przepisów prawnych oraz terminach, w jakich można je zastosować.
Podobna procedura ma zastosowanie w przypadku wniosku o zwiększenie ceny produktu leczniczego, złożonego przez podmiot odpowiedzialny.
Dodatkowo, zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy, każda decyzja o odmowie włączenia produktu leczniczego na listę produktów objętych krajowym systemem ubezpieczeń zdrowotnych musi zawierać uzasadnienie oparte na obiektywnych i sprawdzonych kryteriach, a w razie konieczności opinie lub zalecenia ekspertów, które były jej podstawą. Ponadto wnioskodawca musi zostać powiadomiony o przysługujących mu środkach na mocy obowiązujących przepisów prawnych oraz terminach, w jakich można je zastosować. Podobne wymagania odnoszą się także do procedury związanej z wykreśleniem produktu leczniczego lub grupy produktów z listy leków refundowanych.
Orzeczenia ETS w sprawie systemów refundacji
Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) wydał dwa orzeczenia dotyczące krajowych systemów refundacji produktów leczniczych. W ostatnim orzeczeniu z dnia 12 czerwca 2003 r. (sprawa C-229/00) Komisja v. Finlandia, ETS odniósł się do fińskiego systemu refundacji.
W celu umieszczenia na liście refundacyjnej w Finlandii, posiadacz pozwolenia na dopuszczenie do obrotu musi złożyć wniosek i zaproponować jednocześnie „rozsądną” cenę hurtową, której ma przestrzegać. Jeśli cena ta zostanie zaakceptowana przez specjalną komisję, produkt leczniczy jest automatycznie dodawany na listę. Zgodnie z ogólną zasadą mającą zastosowanie do listy, w stosunku do wszystkich produktów na niej umieszczonych, 50% ceny przekraczającej 50 FIM jest zwracana przy zakupie produktu leczniczego.
Dodatkowo, fiński system przewiduje dwie szczególne listy produktów, których ceny powyżej 25 FIM są zwracane w 75% i 100%. Dotyczy to odpowiednio produktów niezbędnych do leczenia poważnych lub przewlekłych chorób oraz generyków i produktów o podobnej skuteczności. W dekrecie Rady Ministrów umieszczane są wybrane nazwy substancji czynnych produktów, w stosunku do których przewidziany jest wyższy poziom refundacji. Instytut Zdrowia Publicznego w oparciu o postanowienia dekretu tworzy listę produktów, które je zawierają. Decyzja ta nie jest natomiast przedmiotem postępowania sądowego.
W ocenie ETS dekret Rady Ministrów ma charakter wiązki indywidualnych decyzji odnośnie do umieszczenia produktu leczniczego na liście. Zgodnie z orzeczeniem ETS w sprawie Komisja v. Austria, celem dyrektywy 89/105 jest zapewnienie, by wszystkie krajowe środki przewidziane do kontroli cen produktów leczniczych lub dla ograniczenia ilości produktów leczniczych objętych krajowym systemem ubezpieczeń, były zgodne z wymaganiami Dyrektywy.
Decyzje kwalifikujące produkty lecznicze na listy objęte wyższym poziomem refundacji stanowią, w opinii Trybunału, środek wpływający na zakres produktów leczniczych umieszczonych w systemie refundacji. Odnosząc to stwierdzenie do preambuły dyrektywy 89/105, ETS uznał, że powinna być możliwość sądowej weryfikacji umieszczenia produktów na liście. Brak takiej możliwości, w stosunku do listy substancji czynnych, a pośrednio także leków, kwalifikujących się do wyższego poziomu refundacji, stanowi naruszenie przepisów wspólnotowych.
W powoływanej już sprawie Komisja v. Austria z 27 listopada 2001 r. (sprawa nr C-424/99) Komisja zarzuciła Austrii brak realizacji art. 6 ust. 2 dyrektywy, zgodnie z którym od decyzji o odmowie umieszczenia produktu leczniczego na liście leków refundowanych powinna być możliwość sądowego odwołania się. Administracyjne organy, takie jak techniczne komitety doradcze, do których można się odwołać, nie mają bowiem, w opinii ETS, charakteru sądowego. Trybunał uznał w tym miejscu naruszenie wskazanych przepisów dyrektywy. Stwierdził ponadto, że prawo do sądowego rozpatrzenia sprawy jest jedną z podstawowych zasad prawa Unii Europejskiej, do którego odwołanie znajduje się także w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
(…)
Unijne i polskie przepisy w zakresie refundacji cen leków
W 2007 roku wartość sprzedaży leków w Polsce wyniosła ok. 16 mld zł. Największy wartościowy wzrost sprzedaży ok. 10% odnotowały leki wydawane bez recepty, wśród których prym wiodą leki na przeziębienie i grypę wzrost o 30%. Sprzedaż leków bez recepty (OTC) wzrosła tym samym do blisko 3,5 mld zł (na poziomie cen zakupu).W 2004 r. na pokrycie kosztów refundacji leków, Narodowy Fundusz Zdrowia wydał ponad 6 mld zł. Zrealizowano wtedy 172 mln recept, wypisano na nich 256 mln pozycji leków. Refundacją objęto 362 mln opakowań o łącznej wartości blisko 9 mld zł. Prawie połowę ogólnej kwoty przeznaczonej na refundację wydano na leki dostępne za opłatą ryczałtową. Polskie przepisy dotyczące refundacji stanowią w dużej mierze implementację Dyrektywy Rady Nr 89/105/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. dotyczącej przejrzystości środków regulujących ustalanie cen na produkty lecznicze przeznaczone do użytku przez człowieka oraz włączenia ich w zakres krajowego systemu ubezpieczeń zdrowotnych (Dz. U. UE L 40 z 11.02.1989, str. 8), która wprowadza szereg ograniczeń i wymogów proceduralnych w umieszczaniu, odmowach umieszczenia oraz wykreślaniu produktów leczniczych z list refundacyjnych.