Zgodnie z projektem ustawy zmieniającej ustawę z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z., stworzone mają być ramy prawne, które umożliwią ministrowi właściwemu do spraw zdrowia przeprowadzanie programów pilotażowych.
Programy pilotażowe mają pozwolić na stosowanie odstępstw od obowiązujących zasad i warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w celu sprawdzenia, czy planowane zmiany w organizacji i sposobie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej przyczynią się do poprawy sytuacji pacjentów, a także czy będą efektywne z punktu widzenia systemu ochrony zdrowia.
Kolejną propozycją jest uproszczenie procedury tworzenia programu polityki zdrowotnej. Projektowana ustawa zakłada dodanie przepisów, zgodnie z którymi projekt programu polityki zdrowotnej powinien zostać oparty nie tylko na danych wynikających z mapy potrzeb zdrowotnych, ale także na dostępnych danych epidemiologicznych i rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wydanej dla konkretnego problemu zdrowotnego, która została przygotowana w oparciu o dowody naukowe.
Agencja będzie wydawać opinię tylko dla projektów programów polityki zdrowotnej, dla których nie zostały opublikowane odpowiednie rekomendacji Prezesa Agencji w sprawie zalecanych technologii lub interwencji oraz warunków realizacji programów polityki zdrowotnej dotyczących danego problemu zdrowotnego.
Trzecią proponowaną zmianą jest umożliwienie ministrowi zdrowia dostępu do danych osobowych zawartych w Systemie Informatycznym Monitorowania Profilaktyki Narodowego Funduszu Zdrowia i zmiany wyboru realizatora programu polityki zdrowotnej. Projekt zakłada wprowadzenie zmian do art. 11 i 188 u.ś.o.z. i doprecyzowanie możliwości realizowania Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych.
Projekt zakłada również zmianę art. 48b ust. 1 u.ś.o.z. poprzez dopuszczenie innych trybów wyłonienia realizatora w sytuacji, kiedy charakter i specyfika programu wymaga powierzenia realizacji go określonemu podmiotowi, który będzie dawał największą rękojmię realizacji celów programu (zadania).
Zakłada się, iż projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 3 projektu, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.