Jak wskazuje MZ, do przestrzegania praw pacjenta nie wystarczy jedynie znajomość przepisów prawa, trzeba także umieć je stosować w praktyce, począwszy od rejestracji pacjenta aż przez cały proces leczniczy - dlatego też resort uruchamia projekt, w którym rzecznik praw pacjenta zajmie się szkoleniem personelu medycznego ze znajomości takich przepisów.

Czytaj: Pacjenci skarżą się na przychodnie, rzecznik ich praw interweniuje>>
 

Cel projektu - bezpieczeństwo pacjentów, poprawa jakości opieki 

Projekt „Po pierwsze pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz poprawy jakości usług zdrowotnych” ma na celu poszerzenie wiedzy wśród personelu medycznego w temacie uprawnień pacjentów do korzystania z opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

Szkolenie obejmie kadrę zarządzającą, lekarzy, pielęgniarki, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, a także personel administracyjny. W kursach wezmą ponadto udział pracownicy telefonicznej informacji pacjenta (tutaj bowiem najczęściej zgłaszają się pacjenci ze swoimi problemami).

 

Marek Świerczyński, Zbigniew Więckowski

Sprawdź  

Cena promocyjna: 79.2 zł

|

Cena regularna: 99 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Resort zdrowia podkreśla, że podniesienie poziomu umiejętności oraz kwalifikacji personelu zaangażowanego w proces udzielania świadczeń, wpłynie zdecydowanie na bezpieczeństwo pacjenta na całej ścieżce procesu diagnostyczno-terapeutycznego i poprawi jakość oferowanej opieki.

Jak zauważa Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, wszyscy zdajemy sobie sprawę z konieczności wprowadzenia wielu zmian, tak by system ochrony zdrowia stał się bardziej dostępny, bezpieczny i przyjazny dla pacjentów. Zależy nam na tym, aby pacjent miał realny dostęp do świadczeń medycznych, ale czuł się także bezpiecznie podczas procesu terapeutycznego i w tym obszarze niezbędna jest edukacja na linii lekarz – pacjent.

Co będzie obejmować tematyka szkolenia?

Na cyklu szkoleń poruszane będą najczęstsze problemy z perspektywy organizacyjnej, stanowiące uciążliwość dla pacjentów i rzutujące na sposób ich postrzegania ochrony zdrowia. Na szkoleniach znajdzie się także analiza działań oraz rozwiązań wdrażanych w tym zakresie przez poszczególne podmioty lecznicze. Projekt ma ponadto poprawić sposób komunikowania się personelu z pacjentem, który w całej ścieżce terapeutycznej jest niezwykle istotny.

Praktyczny poradnik opracowany przez ekspertów

W ramach projektu zostanie powołany zespół ekspertów, znajdą się w nim m.in. przedstawiciele organizacji pacjenckich. Zespół zajmie się opracowaniem praktycznego poradnika dla podmiotów leczniczych, który rekomendować będzie dobre praktyki w przestrzeganiu praw pacjentów w podmiotach leczniczych, kierując się przede wszystkim potrzebami pacjentów.

Projekt zakłada przeszkolenie 1540 osób i objęcie działaniami projakościowym 350 placówek podstawowej opieki zdrowotnej i 50 szpitali. Będzie realizowany do końca 2022 roku. Jego wartość to ponad 4,7 mln zł, z czego ponad 4 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.