Jak wskazuje MZ, do przestrzegania praw pacjenta nie wystarczy jedynie znajomość przepisów prawa, trzeba także umieć je stosować w praktyce, począwszy od rejestracji pacjenta aż przez cały proces leczniczy - dlatego też resort uruchamia projekt, w którym rzecznik praw pacjenta zajmie się szkoleniem personelu medycznego ze znajomości takich przepisów.
Czytaj: Pacjenci skarżą się na przychodnie, rzecznik ich praw interweniuje>>
Cel projektu - bezpieczeństwo pacjentów, poprawa jakości opieki
Projekt „Po pierwsze pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz poprawy jakości usług zdrowotnych” ma na celu poszerzenie wiedzy wśród personelu medycznego w temacie uprawnień pacjentów do korzystania z opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
Szkolenie obejmie kadrę zarządzającą, lekarzy, pielęgniarki, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, a także personel administracyjny. W kursach wezmą ponadto udział pracownicy telefonicznej informacji pacjenta (tutaj bowiem najczęściej zgłaszają się pacjenci ze swoimi problemami).
Cena promocyjna: 79.2 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Resort zdrowia podkreśla, że podniesienie poziomu umiejętności oraz kwalifikacji personelu zaangażowanego w proces udzielania świadczeń, wpłynie zdecydowanie na bezpieczeństwo pacjenta na całej ścieżce procesu diagnostyczno-terapeutycznego i poprawi jakość oferowanej opieki.
Jak zauważa Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, wszyscy zdajemy sobie sprawę z konieczności wprowadzenia wielu zmian, tak by system ochrony zdrowia stał się bardziej dostępny, bezpieczny i przyjazny dla pacjentów. Zależy nam na tym, aby pacjent miał realny dostęp do świadczeń medycznych, ale czuł się także bezpiecznie podczas procesu terapeutycznego i w tym obszarze niezbędna jest edukacja na linii lekarz – pacjent.
Co będzie obejmować tematyka szkolenia?
Na cyklu szkoleń poruszane będą najczęstsze problemy z perspektywy organizacyjnej, stanowiące uciążliwość dla pacjentów i rzutujące na sposób ich postrzegania ochrony zdrowia. Na szkoleniach znajdzie się także analiza działań oraz rozwiązań wdrażanych w tym zakresie przez poszczególne podmioty lecznicze. Projekt ma ponadto poprawić sposób komunikowania się personelu z pacjentem, który w całej ścieżce terapeutycznej jest niezwykle istotny.
Praktyczny poradnik opracowany przez ekspertów
W ramach projektu zostanie powołany zespół ekspertów, znajdą się w nim m.in. przedstawiciele organizacji pacjenckich. Zespół zajmie się opracowaniem praktycznego poradnika dla podmiotów leczniczych, który rekomendować będzie dobre praktyki w przestrzeganiu praw pacjentów w podmiotach leczniczych, kierując się przede wszystkim potrzebami pacjentów.
Projekt zakłada przeszkolenie 1540 osób i objęcie działaniami projakościowym 350 placówek podstawowej opieki zdrowotnej i 50 szpitali. Będzie realizowany do końca 2022 roku. Jego wartość to ponad 4,7 mln zł, z czego ponad 4 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.