Rządowy projekt ustawy zmieniającej zakłada przyznanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia uprawnienia w postaci możliwości ogłaszania, w drodze obwieszczenia, zaleceń postępowania dotyczących diagnostyki i leczenia w zakresie świadczeń finansowanych ze środków publicznych, odrębnie dla poszczególnych dziedzin medycyny, opracowanych przez odpowiednie stowarzyszenia.

Na podstawie wskazanych zaleceń minister zdrowia opracuje mierniki oceny prowadzenia diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego. Mierniki będą mogli wykorzystywać świadczeniodawcy, do obliczania corocznie wskaźników efektywności diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego na podstawie danych z raportów statystycznych, które przekazują do NFZ za poprzedni rok kalendarzowy nie później niż do końca drugiego kwartału.

Projekt ustawy zmieniającej ustawę z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 z późna. zm.) - dalej u.ś.o.z., zakłada również usunięcie pewnych uciążliwości związanych z realizacją pakietu onkologicznego będące konsekwencją funkcjonujących w porządku prawnym przepisów, które oceniane są jako niepoprawiające efektywności diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego.

Jednym z pomysłów projektu jest wyłączenie świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej prowadzących odrębne listy oczekujących na udzielenie świadczenia, o których w mowa w art. 20 ust. 12 u.ś.o.z. z obowiązku przekazywania danych charakteryzujących listy onkologiczne, czyli danych:
1) o których mowa w art. 23 ust. 1 u.ś.o.z.:
a) dotyczących każdej osoby oczekującej według stanu na ostatni dzień miesiąca (imię i nazwisko oraz numer PESEL, w przypadku jego braku - numer dokumentu potwierdzającego tożsamość świadczeniobiorcy),
b) liczby oczekujących i średniego czasu oczekiwania,
c) innych danych dotyczących list określonych w przepisach wydawanych na podstawie art. 190 ust. 1 u.ś.o.z.;
2) o pierwszym wolnym terminie, w którym możliwe jest udzielanie świadczenia.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, rezygnacja z obowiązku przekazywania danych charakteryzujących onkologiczne listy ma stanowić zmniejszenie obowiązków sprawozdawczych świadczeniodawców.

Rezygnacja z przekazywania i publikowania informacji o pierwszym wolnym terminie przyjęto, iż w przypadku świadczeń udzielanych na podstawie karty DILO dla pacjenta jest istotne zapewnienia diagnostyki na poszczególnych etapach i rozpoczęcie leczenia w określonym, gwarantowanym czasie. Zgodnie z uzasadnieniem projektu, publikowane w Ogólnopolskim Informatorze o Czasie Oczekiwania na Świadczenia Medyczne informacje pochodzące z onkologicznych list oczekujących mają niski walor informacyjny dla pacjentów. W praktyce jest jednak tak, że większość pacjentów z kartą DILO na kolejne etapy postępowania diagnostycznego lub onkologicznego udaje się do wskazanych przez lekarzy miejsc, a nie wyszukuje ich w oparciu o informacje o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia publikowane w wyżej wymienionym informatorze.

Uelastycznienie możliwości wydania karty DILO zostało zrealizowane przez przyznanie możliwości jej wydania lekarzowi udzielającemu ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych, który stwierdził podejrzenie nowotworu, oraz lekarzowi udzielającemu świadczeń w ramach programów zdrowotnych. Projekt zakłada również rezygnację ze wskaźnika rozpoznawania nowotworów - po przekroczeniu minimalnej jego wartości lekarz podstawowej opieki zdrowotnej tracił możliwość wydawania karty DILO do czasu ukończenia szkolenia z zakresu wczesnego rozpoznawania nowotworów.

 



Kolejna proponowana zmiana zakłada zastąpienie sformułowania „nowotwór złośliwy” sformułowanie „nowotwór złośliwy lub miejscowo złośliwy”. Wskazana zmiana ma na celu usankcjonowanie leczenia w ramach pakietu onkologicznego nowotworów, które w klasyfikacji histopatologicznej o onkologicznej są złośliwe, ale są złośliwe kliniczne, w związku z czym wymagają postępowania diagnostyczno-terapeutycznego, charakterystycznego dla nowotworów złośliwych.

Ponadto projekt zakłada wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym świadczeniodawca realizujący leczenie onkologiczne na podstawie karty DILO wyznacza koordynatora leczenia onkologicznego, do którego zadań należy udzielanie świadczeniobiorcy informacji o organizacji procesu leczenia oraz koordynacja tego procesu, w tym zapewnienie współpracy między podmiotami w ramach kompleksowej opieki nad świadczeniobiorcą przez zapewnienia przepływu informacji na wszystkich etapach procesu leczenia. Konsekwencją tej zmiany jest wymienienie danych tego koordynatora wśród danych zawartych w karcie DILO.

Zakłada się, iż projektowana ustawa ma wejść w życie 1 marca 2017 roku.