W związku z pojawiającymi się informacjami medialnymi, Rzecznik Praw Pacjenta informuje, że świadczeniodawcy nie mają podstaw prawnych do żądania kaucji od pacjenta, który korzystając w stanie nagłym z pomocy lekarskiej nie przedstawi dokumentu ubezpieczenia zdrowotnego.
Stosując takie praktyki świadczeniodawca pobiera nienależne opłaty od osób ubezpieczonych za świadczenia objęte umową z NFZ, a tym samym uniemożliwia lub ogranicza w poważnym stopniu dostęp pacjentów do tych świadczeń.
W przypadku, gdy ubezpieczony pacjent korzysta ze świadczeń zdrowotnych w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia i nie posiada przy sobie dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie zdrowotne, ma prawo taki dokument przedstawić w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia. Jeśli chory przebywa w szpitalu może to zrobić w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia lub, jeśli nie jest to możliwe, w ciągu 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia. Po upływie tego terminu świadczeniodawca ma prawo żądać zwrotu środków poniesionych w związku z udzielonymi świadczeniami.
Źródło: www.bpp.gov.pl