Opracowanie procedury dotyczącej szacowania ryzyka w krakowskim szpitalu wynikało z konieczności dostosowania się do wymagań nowych norm ISO 9001:2015 (zarządzanie jakością)  oraz ISO 14001:20015 (zarządzanie środowiskowe).

- Celem procedury jest efektywne zarządzanie ryzykiem. Obejmuje procesy oraz koordynację działań, podejmowanych zarówno przez kierownictwo jednostki, jak i jej pracowników – wyjaśnia Maria Włodkowska, rzecznik prasowy szpitala.

Procedura dotyczy wszystkich celów oraz zadań podejmowanych i realizowanych przy udziale kadry kierowniczej oraz pracowników. Są to cele zarówno operacyjne, przedstawiane przez kierownictwo w planie działalności szpitala na dany rok, jak i procesowe, wynikające z wdrożonego w szpitalu Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Do każdego celu wskazanego w planie działalności szpitala oraz w celach ZSZ z uwzględnieniem procesów zidentyfikowanych w szpitalu na dany rok, identyfikuje się ryzyko.

 

 

- Udział w polityce zarządzania ryzykiem mają wszyscy pracownicy poprzez realizację zadań związanych z powierzonymi im obowiązkami służbowymi, uprawnieniami i przypisaną odpowiedzialnością. Największy udział jednak mają przedstawiciele kadry zarządzającej, tworzący Plan Działalności Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie,  liderzy procesów zidentyfikowanych w szpitalu, tworzący Cele ZSZ, koordynator ds. kontroli zarządczej odpowiadający przede wszystkim za gromadzenie informacji o ryzykach w zakresie celów operacyjnych i koordynowanie czynności w ramach zarządzania ryzykiem oraz pełnomocnik dyrektora ds. systemu zarządzania jakością odpowiedzialny za gromadzenie informacji o ryzykach w zakresie celów procesowych, koordynowanie czynności w ramach Polityki Zarządzania Ryzykiem w zakresie celów procesowych – mówi Maria Włodkowska.

Ponieważ polityka zarządzania ryzykiem została wprowadzona w krakowskim szpitalu niespełna dwa miesiące temu, trudno na razie podsumowywać skutki jej wprowadzenia. Ostatnie lata to jednak szczególnie intensywny okres działalności placówki związany z doskonaleniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania, obejmującego również wymagania standardów akredytacyjnych.  Ocena działań dotyczących poprawy jakości, bezpieczeństwa pacjentów jak i personelu szpitala, troski o środowisko czy bezpieczeństwo żywności dokonywana jest systematycznie i raz w roku przedstawiana jest podczas przeglądu zarządzania. Raz w roku zatwierdzany jest również program działań dla poprawy jakości. Regularnie co miesiąc odbywają się spotkania komitetu ds. jakości, podczas których omawiane są na bieżąco różne zagadnienia z obszarów dotyczących jakości i bezpieczeństwa pacjentów  w szpitalu, w tym również zagadnienia organizacyjne mające na celu usprawnianie wprowadzanych działań. Szczególną uwagę zwraca się przy tym na aspekty związane z monitorowaniem jakości, w tym na projekty poprawy podnoszące jakość w procesie leczenia i opieki nad pacjentem.

Także prowadzone w szpitalu analizy w obszarach zdarzeń niepożądanych, zgonów, reoperacji, skutków zabiegów czy znieczuleń a także zabiegów resuscytacyjnych mają wpływ na poprawę jakości i bezpieczeństwo pacjenta.

Dzięki takim procedurom zarządzanie placówka jest sprawniejsze, wpływa na racjonalizację kosztów i na poprawę kondycji finansowej. Wzmacnia także pozycję placówki w oczach pacjenta i płatnika, powoduje wzrost zaufania ze strony organu założycielskiego oraz innych instytucji, które mogą wpływać na wielkość pozyskiwanych środków finansowych na bieżące działanie placówki. Podnosi także rangę szpitala na rynku usług medycznych w oczach prywatnych firm ubezpieczeniowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych.

-  Pozytywną stroną zarządzania ryzykiem jest także uporządkowanie dokumentacji wewnętrznej i dokumentacji medycznej, poprawa obiegu dokumentacji i organizacji pracy,  poprawa kultury organizacyjnej placówki, poprawa bezpieczeństwa pacjentów i personelu poprzez standaryzację postępowania i zapobieganie błędom medycznym – dodaje Maria Włodkowska.

Nie do przecenienia są także korzyści marketingowe związane z możliwością  wykorzystywania logo jednostki certyfikującej, plusem jest  poprawa komunikacji wewnętrznej, systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez szkolenia wewnętrzne czy też oddziaływanie na świadomość pracowników — za jakość świadczeń medycznych odpowiedzialny jest każdy pracownik.;

- Pracując w bezpiecznych warunkach i na podstawie uporządkowanego zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracownicy bardziej się angażują w podnoszenie jakości świadczeń medycznych, następuje integracja grup zawodowych i podniesienie efektywności pracy zespołowej  - dodaje rzecznik szpitala.

 

 [-OFERTA_HTML-]